Vervroegde terugbetaling hypothecaire lening

Lening afgesloten in 2009 - wat is het onderscheid ?
2009 is woonbonus

Bouwsparen moet je nog beperken op een max bedrag: afbetaald kapitaal x geleend bedrag/max bedrag
Kapitaal en intresten op een aparte code

Maar dat is voor jou niet het geval
 
Hier staan twee citaten van sindsdien offline gehaalde webpagina's die het tegengestelde beweren:

Taxworld zei:
4.2.2 Hoe de korf maximaal opvullen?
Deze situatie komt veel voor bij kredietnemers die hun krediet op het einde van het jaar afsluiten. De kredietnemer die het eerste jaar - het jaar van het krediet dus - weinig of geen interesten of kapitaalaflossingen betaalde kan de korf opvullen met:
- de koopsom van een levens-/overlijdensverzekering, bijvoorbeeld een schuldsaldoverzekering;
- een gedeeltelijke vervroegde terugbetaling in kapitaal; dit veronderstelt in de praktijk dat een hoger bedrag dient te worden ontleend; een gedeeltelijke vervroegde terugbetaling wordt gelijkgesteld met een contractuele kapitaalaflossing in tegenstelling tot een volledige vervroegde terugbetaling;
- een combinatie van beide, zo bijvoorbeeld de koopsom niet volstaat.
Livios zei:
“Om van de aftrek voor enige en eigen woning te kunnen genieten moet de hypothecaire lening een looptijd hebben van minstens 10 jaar”, zegt Greet Van Criekingen van BNP Paribas Fortis. “Gehele of gedeeltelijke terugbetalingen komen op dezelfde manier als de contractuele kapitaalaflossingen in aanmerking voor de aftrek voor enige en eigen woning op voorwaarde dat de minimumduur van 10 jaar gerespecteerd blijft.”
Dit betekent dus concreet dat:
- een gehele of gedeeltelijke vervroegde terugbetaling nadat de minimumduur van 10 jaar verstreken is, voor de berekening van de fiscale voordelen steeds samengevoegd mag worden met de contractuele kapitaalaflossingen;
- een gedeeltelijke vervroegde terugbetaling binnen de eerste 10 jaar voor de belastingberekening slechts samengevoegd mag worden met de contractuele kapitaalaflossingen indien de contractuele looptijd niet verminderd wordt tot minder dan 10 jaar;
- een gehele vervroegde terugbetaling binnen de eerste 10 jaar nooit in aanmerking komt voor fiscale voordelen.
Op de door de bank af te leveren betalingsattesten worden enkel de gehele vervroegde terugbetalingen afzonderlijk vermeld. De gedeeltelijke vervroegde terugbetalingen worden daarentegen samen met de contractuele kapitaalaflossingen vermeld op het betalingsattest. Indien er onvoldoende contractuele kapitaalaflossingen en interesten zijn om de woonbonus op te vullen, kan in sommige gevallen bijgevolg inderdaad overwogen worden om een gedeeltelijke vervroegde terugbetaling te doen om zodoende de woonbonus volledig op te vullen.”
Dus voor zover deze quotes kloppen, heb ik iets meer vertrouwen in Taxworld, een bron geschreven door Wolters-Kluwer, en Livios die een Fortis medewerker citeert, dan "Mijn tips en advies".

Het punt is dat de vervroegde aflossing niet als dusdanig apart op je fiscaal attest komt; het is immers een contractuele aflossing. De wet stelt (vaag, zoals gewoonlijk) dat de lening een looptijd van minstens tien jaar moet hebben.
De vraag voor jou is hoe de fiscus het verschil ziet tussen reguliere aflossingen en gedeeltelijk vervroegde aflossingen (waarbij de looptijd van de lening niet wijzigt). Het antwoord is simpelweg: niet.
 
Een hypothecair krediet wordt toch altijd ingeschreven voor 30 jaar? Of is dat dan van geen belang en moet je minstens 10 jaar betalen?
 
Een hypothecair krediet wordt toch altijd ingeschreven voor 30 jaar? Of is dat dan van geen belang en moet je minstens 10 jaar betalen?
Hypothecair krediet wordt idd voor 30 jaar ingeschreven, maar het is noodzakelijk dat de lening al minstens 10 jaar loopt bij een gedeeltelijk vervroegde terugbetaling om fiscale aftrek te kunnen genieten.

Hier staan twee citaten van sindsdien offline gehaalde webpagina's die het tegengestelde beweren:
Uw bronnen zijn 'sindsdien offline gehaalde webpagina's'. Ahum...

Dus voor zover deze quotes kloppen, heb ik iets meer vertrouwen in Taxworld, een bron geschreven door Wolters-Kluwer, en Livios die een Fortis medewerker citeert, dan "Mijn tips en advies".
Kijk eens onderaan de webpagina van 'mijn tips en advies' aub, daar staat 'Larcier Intersentia'.
Dat is niet het forum van de Libelle hé. ;)

Ik spendeer beroepsmatig redelijk wat van mijn tijd aan fiscale topics en @Silence werkte bij de fiscus, we beweren beide hetzelfde.

Kan nog eens kijken vandaag in de Belastinggids als je dat graag hebt, maar je kan dat waarschijnlijk niet consulteren en grote kans dat je het dan nog niet gelooft...
 
Laatst bewerkt:
Uw bronnen zijn 'sindsdien offline gehaalde webpagina's'. Ahum...
Hier is de huidige link naar de livios pagina: https://www.livios.be/nl/diensten/vraag-en-antwoord/vraag/23101/hoe-vervroegd-kapitaal-aflossen/
Dat een webpagina offline gehaald is, heeft vaak meer te maken met dat de website volledig hernieuwd is zonder behoud van vorige content dan dat de content ineens fout bleek te zijn. Maar ieder zijn gedacht hierover zeker.
Kijk eens onderaan de webpagina van 'mijn tips en advies' aub, daar staat 'Larcier Intersentia'.
Dat is niet het forum van de Libelle hé. ;)

Ik spendeer beroepsmatig redelijk wat van mijn tijd aan fiscale topics en @Silence werkte bij de fiscus, we beweren beide hetzelfde.

Kan nog eens kijken vandaag in de Belastinggids als je dat graag hebt, maar je kan dat waarschijnlijk niet consulteren en grote kans dat je het dan nog niet gelooft...
Fair enough, niet dat dit twistpunt nog veel relevantie heeft, want de enige tijd dat dit nuttig is, is in je eerste jaar, en daar was het laatste 2019 van.
Ik stel simpelweg vast dat er banken zijn die bij een gedeeltelijke vervroegde aflossing dit simpelweg bijtellen bij de reguliere aflosssingen, waardoor de fiscus niet kan weten of het nu een reguliere of een vervroegde aflossing is.
Jouw uitleg (en dan tevens de interpretatie van de fiscus) vind ik trouwens allesbehalve consistent; en dat is sowieso niet wat er in het wetsartikel staat over die tien jaar, zijnde:
Artikel 115. (01/01/2009-...)
§ 1. De in artikel 104, 9°, vermelde bestedingen zijn aftrekbaar onder de volgende voorwaarden :
[...]
3° de hypothecaire lening heeft een looptijd van ten minste 10 jaar;
[...]
Dit verwijst naar artikel 104:
Artikel 104. (01/01/2009-...)
Binnen de grenzen en onder de voorwaarden bepaald in de artikelen 107 tot 116, worden van het totale netto-inkomen de volgende bestedingen afgetrokken, in zover zij in het belastbare tijdperk werkelijk zijn betaald :
[...]
9° interesten en betalingen voor de aflossing of wedersamenstelling van een hypothecaire lening die specifiek is gesloten om een in artikel 12, § 3, bedoelde enige woning te verwerven of te behouden, en bijdragen van een aanvullende verzekering tegen ouderdom en vroegtijdige dood die de belastingplichtige tot uitvoering van een individueel gesloten levensverzekeringscontract definitief heeft betaald voor het vestigen van een rente of van een kapitaal bij leven of bij overlijden en dat uitsluitend dient voor het wedersamenstellen of het waarborgen van een dergelijke hypothecaire lening.
[...]
In jouw logica zouden alle aflossingen de eerste tien jaar niet kunnen meetellen, aangezien die afgeloste stukjes kapitaal geen 10 jaar uitgeleend geweest zijn. Quod non. Voor de rest is er vanuit de bank naar de fiscus dus geen enkel verschil in de rapportering van de uitgaven in het kader van dit wetsartikel, dit werd in 2019 ook bevestigd toen ik hetzelfde van plan was, maar uiteindelijk niet gedaan wegens omstandigheden.

Een gedeeltelijke vervroegde aflossing is niets anders dan een andere aflossing (voor zover ik de wettekst lees, alsook hoe de fiscale attesten door de banken worden afgeleverd), zeker gelet op de verschillende aflossingsmodaliteiten die toch wel kunnen verschillen qua afgelost kapitaal de eerste tien jaar (bvb vast kapitaal aflossen ga je meer kapitaal afgelost hebben de eerste tien jaar dan bij vaste mensualiteiten). Gedeeltelijk vervroegde aflossingen zijn evengoed betalingen die gebeuren voor de aflossing van een krediet. De wettekst zoals op de bovenstaande link bevat niets, maar dan ook niets, dat iets specifieks stipuleert voor gedeeltelijke aflossingen (gelet steeds op het feit dat de looptijd minimaal 10 jaar blijft).

Een circulaire van de fiscus zou er kunnen zijn die dit stipuleert, en daar zou ik me niet over verbazen dat zoiets gek er zou kunnen instaan.

Anyhoo, zinloze discussie dus :).
 
Hier is de huidige link naar de livios pagina: https://www.livios.be/nl/diensten/vraag-en-antwoord/vraag/23101/hoe-vervroegd-kapitaal-aflossen/
Dat een webpagina offline gehaald is, heeft vaak meer te maken met dat de website volledig hernieuwd is zonder behoud van vorige content dan dat de content ineens fout bleek te zijn. Maar ieder zijn gedacht hierover zeker.
Kan beide als oorzaak hebben natuurlijk, maar ik gebruik toch liever links naar nog bestaande sites.

Blijft dan nog over: een site van Livios, onderdeel van DPG Media, waarbij een vraag werd beantwoord door "Barbara Dewulf" van "Focus Housing".
Waarbij er onderaan staat dat er gestreefd wordt naar juistheid, maar niemand verantwoordelijk kan gesteld worden voor foute info.

Vind ik persoonlijk niet evenwaardig aan een site gelinkt aan een uitgever van wetboeken.
Maar ieder zijn gedacht hierover zeker.

Fair enough, niet dat dit twistpunt nog veel relevantie heeft, want de enige tijd dat dit nuttig is, is in je eerste jaar, en daar was het laatste 2019 van.
Volgend jaar is het inderdaad minder relevant, maar ook voor leningen van tweede woningen is dit van toepassing.
Dit jaar is normaal gezien het laatste jaar hiervoor.

In verband met jouw uitleg: 'de fiscus ziet het toch niet.'
Als iets niet wettelijk is, is het dat ook niet. Aanzetten tot fraude is hier nog altijd verboden dacht ik. ;)
 
In verband met jouw uitleg: 'de fiscus ziet het toch niet.'
Als iets niet wettelijk is, is het dat ook niet. Aanzetten tot fraude is hier nog altijd verboden dacht ik. ;)
De maandelijkse aflossingen staan wel afzonderlijk op het fiscaal attest van de vervroegde terugbetaling dus de fiscus ziet dit wel.
 
Ok @TNTim en @Silence

Ik ga er nu even (in the worst case dus) van uit dat mijn vervroegde afbetalingen dus NIET fiscaal aftrekbaar zijn. Wat jullie dus schrijven.
(lening is 9 jaar ver, dus ik zit in dat schuitje....)

Dus concreet: mijn 5 reeds gebeurde stortingen (jan-mei) aan 340 euro, dan nu een vervroegd afbetalings bedrag van 13.000 euro (NIET fiscaal aftrekbaar) en vervolgens 7 nieuwe stortingen aan een lager bedrag (ruw uitgerekend 190 euro); ...

Enkel die 12 stortingen zullen kunnen fiscaal afgetrokken worden volgend jaar dus ?
Gelukkig min of meer perfect uitgerekend, dat die 12 stortingen rond de 3040 euro (max fiscale korf ) zullen bedragen.

Ben ik correct?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
@Silence
Jouw post van daarnet in het andere topic ivm kapitaalsaflossing deed me toch wat schrikken.

Ik ga toch niet in de problemen komen en te weinig fiscale aftrekking genieten he?

Dus dec 2014 start lening 60K op 18 jaar.
En ik zou volgende week 13k aflossen.

Dus ipv 340 nog 190 maandelijks aflossing.
Dus net genoeg voor 2280 per jaar te kunnen inbrengen.

Zo is het toch he?
Maar in je andere post daarnet maakte je onderscheid tussen hypothekair bedrag en nog iets anders.. Begreep dat nie zo goed.
 
@Silence
Jouw post van daarnet in het andere topic ivm kapitaalsaflossing deed me toch wat schrikken.

Ik ga toch niet in de problemen komen en te weinig fiscale aftrekking genieten he?

Dus dec 2014 start lening 60K op 18 jaar.
En ik zou volgende week 13k aflossen.

Dus ipv 340 nog 190 maandelijks aflossing.
Dus net genoeg voor 2280 per jaar te kunnen inbrengen.

Zo is het toch he?
Maar in je andere post daarnet maakte je onderscheid tussen hypothekair bedrag en nog iets anders.. Begreep dat nie zo goed.
Je krijgt een fiscaal attest 281.61 (zit ook in tax-on-web)

Onder puntje 7 staat er: aanvangsbedrag van de lening blablabla.
A.) Totaal
B.) Gewaarborgd door een hypothecaire inschrijving

Onderaan staan je
Kapitaalsaflossingen en Intresten
Intresten mag je 100% inbrengen
Kapitaalsaflossingen moet je x de breuk A op B doen.
En dan kap + I optellen en ingeven in tax on web.

Je 340€ per maand bestaat uit kapitaal en intrest

Voorbeeld
Intrest per jaar 1000€
Kapitaal 1000€ per jaar, maar lening is 200k geleend en 100k hyp ingeschreven

Dan mag je 1500€ inbrengen op tax on web (1000€ intrest en 500€ kapitaal)
 
Kga het toch nie doen

Spaargids zegt dat ik daar maar 900 euro winst op maak. Logisch ergens want ik heb al voornamelijk interest afgestaan he... Nu rest vooral slechts kapitaal.

Interessanter dus om termijnrekening van axa te doen. 1.8 procent netto op 3 jaar.
Das een goeie 5 procent op die 13.000
Das dus al 702 euro gewonnen in slechts 3 jaar. Kan ik daarna nog es 6 jaar beleggen.

Ipv dus 900 euro gewonnen over 9 jaar, van die vervroegde aflossing.

Klopt mijn redenering?

@cege @TNTim @JPV
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan