Vervroegde terugbetaling hypothecaire lening

Ja tuurlijk, al het kapitaal dat je nu afbetaald, betaal je geen intrest meer op. Zo simpel is het. Je betaalt iedere maand simpelweg de (maandelijkse, dus jaarlijkse intrest tot de macht 1/12) intrest op het totaal uitstaande kapitaal die maand. Zo worden aflossingstabellen uitgerekend.

De winst wordt hoe later in de looptijd wel steeds minder omdat de tijd dat je nog intrest moet gewoon korter wordt.
Maar je doet altijd winst zolang je geld minder opbrengt als de rente op de lening.
Wij hebben 2 hypotheken waarvan 1 nog met belastingsaftrek en 1 zonder aan hedendaagse intrestvoeten, die gaan we wel vervroegd terugbetalen, de oude hypotheek is goedkoper en in te brengen in de belastingen.
 
Vervroegd afbetalen maakt ook dat je minder jaren van belastingsvermindering gaat kunnen genieten. Je moet de twee scenario's eens in een excel naast elkaar zetten, op een tijdslijn tot het einde van je lening, om te zien wat het voordeligst is.

Los van het fiscale: als je inderdaad niet wenst te investeren in beleggingen of obligaties (en je hebt het niet voor iets anders nodig), dan is vervroegd terugbetalen een interessantere investering voor uw geld dan dit op uw bankrekening te laten staan.

Maar het fiscale stuk kan je niet negeren want dat geeft wel wat, dus dat moet je eens simuleren.


daar kan je simuleren.
 
Mensen ik heb jullie hulp nodig.

Een vraag voor de KENNERS

Ik ben gestart met hypotheek eerste betaling 14 dec 2014, zijnde 340 euro. (maandelijks bedrag )

Dus in 2015 belastingbrief ingevuld en 1 storting kunnen aangeven, zijnde 340 euro voor aanslagjaar 2014.

Nu komt het.
De eerste 10 jaar krijg je dus belastingvoordeel 2280 PLUS 760 euro extra,eerste 10 jaar.

Telt 2014 dan effectief mee als 1e jaar van die extra 760 euro?

Aan de ene kant zou ik denken van wel want ja 2014 was eerste stortingjaar.
Maar langs de andere kant, heb ik dat jaar maar 340 euro gestort, dus kom ik bijlange niet aan die 3040 euro totaal aftrekbaar bedrag, dus hoop ik ergens dat dit nog niet heeft meegeteld.


En @sfxdumbo leuke tool, maar houd helaas geen rekening met belastings voordeel. Enkel intresten.
 
Mensen ik heb jullie hulp nodig.

Een vraag voor de KENNERS

Ik ben gestart met hypotheek eerste betaling 14 dec 2014, zijnde 340 euro. (maandelijks bedrag )

Dus in 2015 belastingbrief ingevuld en 1 storting kunnen aangeven, zijnde 340 euro voor aanslagjaar 2014.

Nu komt het.
De eerste 10 jaar krijg je dus belastingvoordeel 2280 PLUS 760 euro extra,eerste 10 jaar.

Telt 2014 dan effectief mee als 1e jaar van die extra 760 euro?

Aan de ene kant zou ik denken van wel want ja 2014 was eerste stortingjaar.
Maar langs de andere kant, heb ik dat jaar maar 340 euro gestort, dus kom ik bijlange niet aan die 3040 euro totaal aftrekbaar bedrag, dus hoop ik ergens dat dit nog niet heeft meegeteld.


En @sfxdumbo leuke tool, maar houd helaas geen rekening met belastings voordeel. Enkel intresten.
2014 telt idd al mee
 
2014 telt idd al mee
100 procent zeker?

Dat zou willen zeggen dat ik dus 1 jaar verloor van mijn plus 760 cadeau regeling... Want had dat jaar 2014 te weinig gestort om voordeel te kunnen doen.

En wil ook zeggen dat dit jaar 2023 mijn laatste jaar is.
Dus moet ik bij mijn vervroegde afbetaling dit jaar rekening houdend dat ik nog genoeg afbetaal jaarlijks om aan 2280 euro te komen elk jaar, en niet baseren op 3040 euro.
 
100 procent zeker?
100% zeker. Wij hebben daarom het eerste jaar, meteen na het afsluiten van de lening, een vervroegde terugbetaling gedaan om zo het eerste jaar ook aan het maximale belastingsvoordeel te komen. Anders hadden we hetzelfde "probleem" als jou gehad en het eerste jaar amper belastingsvoordeel gehad.
 
Je bent het eerste jaar kwijt, maar je kan wel het laatste jaar ook nog ingeven voor zover ik weet, dus je verlies is niet zo groot als je denkt uiteindelijk...
Wat je had kunnen doen toen is een gedeeltelijke vervroegde aflossing in 2014 om zo dat potje te vullen. Wij hadden dat bijna gedaan in 2019, maar uiteindelijk toch van afgezien door onduidelijkheid vanuit de bank naar, wel alles, eigenlijk. Die mannen kunnen toch moeilijk out of the box denken...
 
Je bent het eerste jaar kwijt, maar je kan wel het laatste jaar ook nog ingeven voor zover ik weet, dus je verlies is niet zo groot als je denkt uiteindelijk...
Wat je had kunnen doen toen is een gedeeltelijke vervroegde aflossing in 2014 om zo dat potje te vullen. Wij hadden dat bijna gedaan in 2019, maar uiteindelijk toch van afgezien door onduidelijkheid vanuit de bank naar, wel alles, eigenlijk. Die mannen kunnen toch moeilijk out of the box denken...
Bij ons was die vervroegde terugbetaling aangeraden door de bank. Kan van dat "out-of-the-box" denken nu eigenlijk niet echt klagen over onze kantoorhouder, ook al ben ik anti-banken.
 
Ok bedankt iedereen.
Ik weet dus wat mij te doen staat...

Aangezien dit jaar dan mijn laatste jaar aan 3040 euro is, en vanaf volgend jaar dus 2280,
Moet ik uitrekenen hoeveel ik mag terugbetalen,om de komende jaren nog net aan 2280 euro per jaar te komen.

Dat zal dus rond de 190 euro per maand zijn dat ik maandelijks mag terugbetalen, tot het eind van mn lening, en dan kom ik uit aan die 2280 per jaar.

Al de rest ga ik nu vervroegd terugbetalen.
 
Ok bedankt iedereen.
Ik weet dus wat mij te doen staat...

Aangezien dit jaar dan mijn laatste jaar aan 3040 euro is, en vanaf volgend jaar dus 2280,
Moet ik uitrekenen hoeveel ik mag terugbetalen,om de komende jaren nog net aan 2280 euro per jaar te komen.

Dat zal dus rond de 190 euro per maand zijn dat ik maandelijks mag terugbetalen, tot het eind van mn lening, en dan kom ik uit aan die 2280 per jaar.

Al de rest ga ik nu vervroegd terugbetalen.
1e betaling 2014 -> aanslagjaar 2015
10e betaling 2024 -> aanslagjaar 2025

Je zit dus nog niet in je laatste jaar dit jaar 😊
 
1e betaling 2014 -> aanslagjaar 2015
10e betaling 2024 -> aanslagjaar 2025

Je zit dus nog niet in je laatste jaar dit jaar 😊
Nee denk dat je het verkeerd ziet.

2014 telt voor een heel jaar mee helaas, ook al was er maar 1 storting.

Dus van 2014 tem 2013is 10 jaar he.

Als gij 2024 ook zou metellen is dat 11 jaar he.

Dus denk dat de anderen correct zijn dat dit mijn laatste jaar is dat ik nog die 760 krijg bovenop die 2280.
 
Nee denk dat je het verkeerd ziet.

2014 telt voor een heel jaar mee helaas, ook al was er maar 1 storting.

Dus van 2014 tem 2013is 10 jaar he.

Als gij 2024 ook zou metellen is dat 11 jaar he.

Dus denk dat de anderen correct zijn dat dit mijn laatste jaar is dat ik nog die 760 krijg bovenop die 2280.
Nu ge het zegt. Mijn fout 😅😂

2024 is laatste aanslagjaar dus dit jaar laatste betalingen dan.
Je zou ook nu al kunnen afbetalen, want het vervroegde afbetaalde kapitaal kan je mee invullen (tot het max van 3040 hè)
 
Soortgelijk vraagje, zonder per se het topic te willen kapen.
Contract van de (eerste) gesloten eind december 2016, eerste terugbetaling pas gedaan in januari 2017.
Tot welk jaar mag ik van het verhoogde bedrag genieten? :)
 
Soortgelijk vraagje, zonder per se het topic te willen kapen.
Contract van de (eerste) gesloten eind december 2016, eerste terugbetaling pas gedaan in januari 2017.
Tot welk jaar mag ik van het verhoogde bedrag genieten? :)
Tax on web vraagt volgens mij: het jaar waarin de lening is afgesloten en niet het jaar waarin de eerste betaling werd gedaan.

Maar er is ook een tax on web topic
 
Mensen ik heb jullie hulp nodig.

Een vraag voor de KENNERS

Ik ben gestart met hypotheek eerste betaling 14 dec 2014, zijnde 340 euro. (maandelijks bedrag )

Dus in 2015 belastingbrief ingevuld en 1 storting kunnen aangeven, zijnde 340 euro voor aanslagjaar 2014.

Nu komt het.
De eerste 10 jaar krijg je dus belastingvoordeel 2280 PLUS 760 euro extra,eerste 10 jaar.

Telt 2014 dan effectief mee als 1e jaar van die extra 760 euro?

Aan de ene kant zou ik denken van wel want ja 2014 was eerste stortingjaar.
Maar langs de andere kant, heb ik dat jaar maar 340 euro gestort, dus kom ik bijlange niet aan die 3040 euro totaal aftrekbaar bedrag, dus hoop ik ergens dat dit nog niet heeft meegeteld.


En @sfxdumbo leuke tool, maar houd helaas geen rekening met belastings voordeel. Enkel intresten.

Wat je ook had kunnen doen, in 2014...

Ik ga er even vanuit dat je ook een SSV zult afgesloten hebben, geen idee of je die per jaar betaalt , of er voor opteerde dat in 1x te betalen (wat goedkoper zou zijn).

Had je de SSV in 2014 al (in 1 keer) betaald, samen met die 340€, dan was je fiscale korf twv 3040€ gevuld geweest (maar ik weet niet hoe groot het kapitaal is dat je ontleend had, dus ik vermoed dat de SSV toch minimaal 2700€ moet gekost hebben)..

Yep, Spaargids is enkel simulatie intresten en kapitaal, kan je goed mee spelen :)

Succes,
 
  • Leuk
Waarderingen: aXl_
Wat je ook had kunnen doen, in 2014...

Ik ga er even vanuit dat je ook een SSV zult afgesloten hebben, geen idee of je die per jaar betaalt , of er voor opteerde dat in 1x te betalen (wat goedkoper zou zijn).

Had je de SSV in 2014 al (in 1 keer) betaald, samen met die 340€, dan was je fiscale korf twv 3040€ gevuld geweest (maar ik weet niet hoe groot het kapitaal is dat je ontleend had, dus ik vermoed dat de SSV toch minimaal 2700€ moet gekost hebben)..

Yep, Spaargids is enkel simulatie intresten en kapitaal, kan je goed mee spelen :)

Succes,
1x je SSV inbrengen wil ook zeggen dat als je ze in het slechte geval nodig zou hebben de fiscus ook komt aankloppen hè

Dat risico moet je nooit nemen voor dat beetje voordeel
 
1x je SSV inbrengen wil ook zeggen dat als je ze in het slechte geval nodig zou hebben de fiscus ook komt aankloppen hè

Dat risico moet je nooit nemen voor dat beetje voordeel
Idd, da's ook de reden waarom de bank ons aanraadde om de schuldsaldo per jaar te betalen en een vervroegde terugbetaling te doen het eerste jaar. Daarbovenop wil je je schuldsaldo liefst niet in één keer betalen, want als je toch om één of andere reden je lening volledig vervroegd wil aflossen, heb je voor niets zoveel betaald voor je schuldsaldo.
 
Terug
Bovenaan