Vervroegde terugbetaling hypothecaire lening

1x je SSV inbrengen wil ook zeggen dat als je ze in het slechte geval nodig zou hebben de fiscus ook komt aankloppen hè

Dat risico moet je nooit nemen voor dat beetje voordeel
Inderdaad: een fout die ik heb gemaakt toen ik mijn eerste appartement kocht in 2015. De akte werd verleden bij de notaris op 8 december en ik kon met mijn kapitaalaflossingen de fiscale korf ook niet meer vullen... Toen raadde de bank mij aan om de SSV (in 1 trek betaald voor kapitaal van 135K ofzo) in de fiscale korf te brengen.

Gevolg: als je een SSV fiscaal gaat aftrekken, dan verandert de begunstigde in geval dat de SSV nodig is bij overlijden. Het geld wordt dan uitgekeerd aan de nabestaanden en niet rechtstreeks aan de kredietverstrekker. De nabestaanden moeten dus successierechten betalen op het uitbetaalde kapitaal... Bij rechtstreekse uitkering aan kredietverstrekker is dat niet het geval.

Nu, gelukkig is de SSV niet nodig geweest en is het appartement ondertussen verkocht, maar ik raad het niemand aan. De winst is klein, maar de mogelijke gevolgen voor nabestaanden groot. Maar woonbonus is afgeschaft meen ik mij te herinneren, dus ook niet meer relevant vandaag de dag denk ik. :)

En lening vervroegd aflossen: als je een lage rentevoet hebt, zou ik dat nooit doen. Maar ik snap wel dat dat voor sommige mensen meer gemoedsrust kan geven. Toen wij gingen bouwen 4 jaar geleden, hebben we best veel geld geleend (bijna 400K euro) en was onze lening eigenlijk iets te hoog voor het inkomen van mijn vriendin. Ik speelde ook altijd met het idee van een vervroegde terugbetaling om de lasten te drukken. Maar ondertussen heeft mijn vriendin ook een mooie loonindexering gekregen en valt dat allemaal best goed mee... Als je ziet hoe goedkoop lenen was vroeger (like 2-3 jaar geleden), heb ik zelfs spijt dat we niet ietsje meer hebben geleend.
 
. Daarbovenop wil je je schuldsaldo liefst niet in één keer betalen, want als je toch om één of andere reden je lening volledig vervroegd wil aflossen, heb je voor niets zoveel betaald voor je schuldsaldo.
klopt niet. Je krijgt dan een stuk van je schuldsaldo terugbetaald.
 
100% zeker. Wij hebben daarom het eerste jaar, meteen na het afsluiten van de lening, een vervroegde terugbetaling gedaan om zo het eerste jaar ook aan het maximale belastingsvoordeel te komen. Anders hadden we hetzelfde "probleem" als jou gehad en het eerste jaar amper belastingsvoordeel gehad.
Een vervroegde terugbetaling in de eerste 10 jaar komt fiscaal niet in aanmerking voor belastingvoordeel. :tongue:

Eén van de vereisten is dat de lening 10 jaar dient te lopen. Enkel de normale kapitaalsaflossingen komen de eerste 10 jaar in aanmerking voor fiscaal voordeel.
 
1x je SSV inbrengen wil ook zeggen dat als je ze in het slechte geval nodig zou hebben de fiscus ook komt aankloppen hè

Dat risico moet je nooit nemen voor dat beetje voordeel
Hier hebben we dat wel gedaan, lening afgesloten in september waardoor korf niet vol zat en we hadden hierdoor +-1.900€ voordeel.

De belastingvoet op zulke uitkeringen na overlijden zijn trouwens echt niet zo hoog als velen vrezen.

Ben hier nu op gsm bezig en kan niet deftig opzoeken, maar denk dat het bij uitbetaling aan iemand onder de 40 jaar 13 jaar lang 1% van het uitgekeerde kapitaal aangeven is.
Stel 100.000€ uitbetaling, dan is het 13 jaar lang 1.000€ aangeven -> +-6.500€ belastingen per 100.000€ uitgekeerd.
Niet weinig, maar 6,5% gespreid over 13 jaar is nu ook niet zoveel...
 
klopt niet. Je krijgt dan een stuk van je schuldsaldo terugbetaald.
Dan hebben ze mij bij verschillende banken toch verkeerd geïnformeerd. Verschiet ik langs de andere kant dan ook weer niet van.

Een vervroegde terugbetaling in de eerste 10 jaar komt fiscaal niet in aanmerking voor belastingvoordeel. :tongue:

Eén van de vereisten is dat de lening 10 jaar dient te lopen. Enkel de normale kapitaalsaflossingen komen de eerste 10 jaar in aanmerking voor fiscaal voordeel.
Bij ons is het alleszins gelukt. Gelukkig maar, zou anders nogal rot zijn dat je een jaar moet weggooien van je verhoogde belastingvoordeel.
 
Laatst bewerkt:
Dan hebben ze mij bij verschillende banken toch verkeerd geïnformeerd. Verschiet ik langs de andere kant dan ook weer niet van.


Bij ons is het alleszins gelukt. Gelukkig maar, zou anders nogal rot zijn dat je een jaar moet weggooien van je verhoogde belastingvoordeel.
Klopt inderdaad wel wat @JPV zegt.
Uw lening moet 10j lopen EN de terugbetaling moet komen uit eigen vermogen (dus niet uit een nieuwe afgesloten lening)
 
@TNTim een voorbeeld:

VOORBEELD
Kristel en Gert (beiden 37 jaar) sluiten een krediet af van 280.000 euro. Ze nemen een schuldsaldoverzekering die de lening 100 procent dekt. Hoeveel bedraagt hun fiscale voordeel en de mogelijke belasting als Gert op zijn 40ste overlijdt en het nog uitstaande kapitaal op dat moment 244.000 euro bedraagt?

Ze kiezen in dat geval voor een eenmalige premie, omdat die korf vanaf 2017 volledig gevuld is met de kapitaalaflossing en de rentebetaling.

Fiscaal voordeel: 2.280 euro x 40% x 2 (2 kredietnemers) = 912 euro x 2 = 1.824 euro.

Belasting: Vanaf het overlijden van Gert moet Kristel gedurende 13 jaar 1 procent van het uitgekeerde kapitaal bij haar inkomsten tellen: 244.000 x 1 procent = 2.440 euro. Daarop zal Kristel belast worden. We gaan ervan uit dat zij in de hoogste belastingschijf valt van 50 procent (nog te verhogen met gemeentebelasting). Dat betekent een extra belasting van 1.220 euro per jaar gedurende 13 jaar of in totaal 15.860 euro.
 
Een vervroegde terugbetaling in de eerste 10 jaar komt fiscaal niet in aanmerking voor belastingvoordeel. :tongue:

Eén van de vereisten is dat de lening 10 jaar dient te lopen. Enkel de normale kapitaalsaflossingen komen de eerste 10 jaar in aanmerking voor fiscaal voordeel.
Waarom zou dat niet in aanmerking komen?
Als je vervroegd aflost, en de looptijd blijft minstens 10 jaar, dan telt dat toch wel degelijk als "intresten en kapitaalsaflossingen" die dienden voor de aflossing van de hypothecaire lening zeker?

De bank geeft je voor zo'n vervroegde aflossing toch gewoon hetzelfde fiscaal attest? Meer nog, daar staat gewoon het totaal van aflossingen op in dat jaar, of dat nu gewone maandelijkse of vervroegde aflossingen zijn?
 
Waarom zou dat niet in aanmerking komen?
Als je vervroegd aflost, en de looptijd blijft minstens 10 jaar, dan telt dat toch wel degelijk als "intresten en kapitaalsaflossingen" die dienden voor de aflossing van de hypothecaire lening zeker?

De bank geeft je voor zo'n vervroegde aflossing toch gewoon hetzelfde fiscaal attest? Meer nog, daar staat gewoon het totaal van aflossingen op in dat jaar, of dat nu gewone maandelijkse of vervroegde aflossingen zijn?
De wet (art. 115, § 1,3° WIB 92) bepaalt immers dat uw hypothecaire lening een looptijd van minstens 10 jaar moet hebben. Daaruit volgt ook dat alleen maar vervroegde aflossingen vanaf jaar 11 fiscaal ingebracht mogen worden.
 
@TNTim een voorbeeld:

VOORBEELD
Kristel en Gert (beiden 37 jaar) sluiten een krediet af van 280.000 euro. Ze nemen een schuldsaldoverzekering die de lening 100 procent dekt. Hoeveel bedraagt hun fiscale voordeel en de mogelijke belasting als Gert op zijn 40ste overlijdt en het nog uitstaande kapitaal op dat moment 244.000 euro bedraagt?

Ze kiezen in dat geval voor een eenmalige premie, omdat die korf vanaf 2017 volledig gevuld is met de kapitaalaflossing en de rentebetaling.

Fiscaal voordeel: 2.280 euro x 40% x 2 (2 kredietnemers) = 912 euro x 2 = 1.824 euro.

Belasting: Vanaf het overlijden van Gert moet Kristel gedurende 13 jaar 1 procent van het uitgekeerde kapitaal bij haar inkomsten tellen: 244.000 x 1 procent = 2.440 euro. Daarop zal Kristel belast worden. We gaan ervan uit dat zij in de hoogste belastingschijf valt van 50 procent (nog te verhogen met gemeentebelasting). Dat betekent een extra belasting van 1.220 euro per jaar gedurende 13 jaar of in totaal 15.860 euro.
Maar anderszijds is uw lening toch afbetaald, dus die 1220 per jaar is toch peanuts? Aflossing van pakweg 1350 per maand gaat naar 100 euro per maand (1220/12)
 
Maar anderszijds is uw lening toch afbetaald, dus die 1220 per jaar is toch peanuts? Aflossing van pakweg 1350 per maand gaat naar 100 euro per maand (1220/12)
Dat klopt, maar het ging ook over het fiscaal "voordeel" van uw SSV 1malig in te brengen.
Dat het niet opweegt tegen de belastingen nadien.
 
  • Leuk
Waarderingen: Musk
Wij hadden ook onze ssv 1malig ingebracht het eerste jaar omdat de korf niet vol zat. Echter is dit bij de bank nooit zo genoteerd geweest en doorgegeven.

Geen idee wat het nu zou zijn moesten we de ssv effectief nodig hebben.
 
Wij hadden ook onze ssv 1malig ingebracht het eerste jaar omdat de korf niet vol zat. Echter is dit bij de bank nooit zo genoteerd geweest en doorgegeven.

Geen idee wat het nu zou zijn moesten we de ssv effectief nodig hebben.
De fiscus bekijkt dat op de aangifte, he
 
Wij hadden ook onze ssv 1malig ingebracht het eerste jaar omdat de korf niet vol zat. Echter is dit bij de bank nooit zo genoteerd geweest en doorgegeven.

Geen idee wat het nu zou zijn moesten we de ssv effectief nodig hebben.
Als jij ze nodig hebt, dan ga je een attest moeten opvragen aan de fiscus dat je nooit fiscaal voordeel hebt ontvangen hierop.

Aangezien dat wel het geval is gaan ze je geen document afleveren voor vrijstelling.
 
.
De wet (art. 115, § 1,3° WIB 92) bepaalt immers dat uw hypothecaire lening een looptijd van minstens 10 jaar moet hebben. Daaruit volgt ook dat alleen maar vervroegde aflossingen vanaf jaar 11 fiscaal ingebracht mogen worden.
Het gaat hier over een gedeeltelijke aflossing he... Die lening blijft netjes doorlopen zoals voor die gedeeltelijke aflossing...
 
NIet te geloven, hoe veel ik dankzij de reacties weer opgestoken heb hier (y)(y)(y)

Daarom nog eentje

Ik wist dus niet dat je het kapitaal van een vervroegde afbetaling ook fiscaal kan inbrengen.
Hoe zit dit juist in elkaar ?

Mijn fiscale korf zit sowieso vol tot IJ 2029 = laatste jaar afbetaling van de lening op 20 jaar.
In 2029 zouden er maar dacht ik 6 maanden overschieten.
Om dan nog in 2029 "vervroegd" :) af te lossen, denk ik niet dat dat zinvol is.

Anderszijds, als ik besluit in 15e jaar (2025) vervroegde terugbetaling te doen, zal ik toch niet meer kunnen inbrengen dan de max grootte van de fiscale korf van het bouwsparen zijnde 2280€ - waar ik nu al aan zit (en dank zij de lage rente en de hoge inflatie, is de lening eigenlijk goedkoper geworden)

Al vraag ik me af wat er nu nog kan gebeuren in de VS, door de Fed, sinds de val van First Republic Bank... zal de Fed de rente terug laten zakken, want wat daar gebeurt vindt ook zijn weerslag hier hé..

thanks alvast aan iedereen voor de goede feedback !!!
 
.

Het gaat hier over een gedeeltelijke aflossing he... Die lening blijft netjes doorlopen zoals voor die gedeeltelijke aflossing...
Dat maakt niet uit, een gedeeltelijke vervroegde aflossing in de eerste 10 jaar is niet fiscaal aftrekbaar. Redenering hierachter is dat dat stuk van de lening geen 10 jaar liep, wat een vereiste is voor aftrekbaarheid.

Google het gerust als je me niet gelooft.
 
Dat maakt niet uit, een gedeeltelijke vervroegde aflossing in de eerste 10 jaar is niet fiscaal aftrekbaar. Redenering hierachter is dat dat stuk van de lening geen 10 jaar liep, wat een vereiste is voor aftrekbaarheid.

Google het gerust als je me niet gelooft.
De reguliere afbetalingen liepen toch ook geen tien jaar? Ik vind nergens wat jij beweert, dus me zeggen dat ik moet googelen gaat niet veel opleveren…

” Dat stuk van de lening liep geen tien jaar” is ook nogal een rare uitleg; de fiscus krijgt enkel informatie over bvb een hypotheek van 100k op 25 jaar. Of je die nu gelijk gespreid over die 25 jaar aflost (vaste mensualiteiten, vast kapitaal, of oplopend kapitaal; allemaal mogelijkheden die zonder probleem fiscaal aftrekbaar zijn), of een heel klein stukje meer in die eerste tien jaar, is toch totaal irrelevant voor het fiscaal attest (en dus ook de aftrekbaarheid. Wat belangrijk is, is dat die hypotheeklening van oorspronkelijk 100k minstens tien jaar loopt.
 
Laatst bewerkt:
NIet te geloven, hoe veel ik dankzij de reacties weer opgestoken heb hier (y)(y)(y)

Daarom nog eentje

Ik wist dus niet dat je het kapitaal van een vervroegde afbetaling ook fiscaal kan inbrengen.
Hoe zit dit juist in elkaar ?

Mijn fiscale korf zit sowieso vol tot IJ 2029 = laatste jaar afbetaling van de lening op 20 jaar.
In 2029 zouden er maar dacht ik 6 maanden overschieten.
Om dan nog in 2029 "vervroegd" :) af te lossen, denk ik niet dat dat zinvol is.

Anderszijds, als ik besluit in 15e jaar (2025) vervroegde terugbetaling te doen, zal ik toch niet meer kunnen inbrengen dan de max grootte van de fiscale korf van het bouwsparen zijnde 2280€ - waar ik nu al aan zit (en dank zij de lage rente en de hoge inflatie, is de lening eigenlijk goedkoper geworden)

Al vraag ik me af wat er nu nog kan gebeuren in de VS, door de Fed, sinds de val van First Republic Bank... zal de Fed de rente terug laten zakken, want wat daar gebeurt vindt ook zijn weerslag hier hé..

thanks alvast aan iedereen voor de goede feedback !!!
Je vult je korf met intrest + kapitaal tot je max van 2280 (of 3040), alles wat je meer hebt afbetaald ben je kwijt/kan je niet inbrengen.

Onder welk systeem valt jou lening eigenlijk? Woonbonus of bouwsparen?
 
Je vult je korf met intrest + kapitaal tot je max van 2280 (of 3040), alles wat je meer hebt afbetaald ben je kwijt/kan je niet inbrengen.

Onder welk systeem valt jou lening eigenlijk? Woonbonus of bouwsparen?
Lening afgesloten in 2009 - wat is het onderscheid ?
 
Terug
Bovenaan