Ze is vorig jaar in november pas opgenomen voor depressie, als ik het goed voor heb. Waarom doen wij hier alsof zij heel haar leven "gestoord" is en niet in staat was om kinderen op te voeden?
Is een levenslange stoornis dan een voorwaarde vooraleer kinderbescherming ingrijpt? Mij lijkt het al een probleem vanaf dag één wanneer een alleenstaande ouder wordt opgenomen in de psychiatrie, dat er een deftige opvang is.
Of wat is de "acceptabele" wachtperiode vooraleer kinderbescherming een kijkje neemt? Ze kende de vriendin en moordenaar Dave ook "pas" sinds juli en vertrouwde er haar kinderen ook al aan toe.
Ik lees in dit verhaal dat de grootouders bijsprongen, fijn. Dus misschien was dan die ene dag opvang bij de vriendin plus de veroordeelde kindermishandelaar/moordenaar alsnog door de mazen van het net geglipt.
Hoe dan ook, durf ik gerust mijn initiële punt herhalen: justitie en onze maatschappelijke instellingen hebben in deze gefaald. De schuld ligt zeker niet bij het kind. Ik wil de schuld ook niet per se bij de moeder leggen, want wat haar nu overkomt is al gruwelijk genoeg, maar je kan ook niet zeggen dat ze geen enkele verantwoordelijkheid draagt, wél (nogmaals) dat die ondergeschikt is aan de verantwoordelijkheid van onze justitie en maatschappij. Natuurlijk vertrouwen veel mensen in het dagelijkse leven hun kinderen wel eens aan anderen toe en zijn feiten zoals de deze een zeldzaamheid. Desondanks hebben we ook systemen waarbij we bepaalde mensen weghouden van kinderen, iemand met een strafblad zal bijvoorbeeld niet zomaar in de kinderopvang of het onderwijs kunnen gaan werken.
Ja, ik zag achteraf ook dat ze zich zelf zo wel omschreef maar qua groep wou ik dat punt toch even laten staan. Nu in dit specifieke geval weten we ook helemaal niets van haar situatie hé, behalve dat ze de stap gezet heeft om zich psychiatrisch te laten behandelen en dat dat geen eerstelijnsbehandeling is. Iets wat eigenlijk enkel positief is en niet betekent dat haar kinderen (emotioneel) verwaarloosd worden. Dat haar kinderen verder opgevangen werden door familie en vrienden betekent niet dat ze financiële problemen heeft.
Ik snap wel wat ge bedoelt maar kinderbescherming inschakelen betekent quasi altijd: kinderen plaatsen, terwijl dat absoluut geen oplossing is in dit geval. Het enige wat ge zou kunnen aangeven is dat de vrouw extra ondersteuning had mogen krijgen in de opvang van haar kinderen maar hoeveel mensen maken er niet gebruik van familie of vrienden om kinderen op te vangen? Dat ze opgevangen werden door haar moeder en 1 dag in de week door haar vriendin is over het algemeen geen alarmsignaal. (integendeel, dat illustreert een sociaal vangnet)
Als zij door haar behandeling geflagged wordt als een risicogeval en haar kinderen verliest, riskeert ge eigenlijk gewoon om de boodschap te geven (aan anderen die het mentaal moeilijk hebben) dat hulp zoeken afgestraft wordt.
Ik snap uw punt, maar ik zie niet in waarom kinderen plaatsen een automatisme zou moeten zijn.
Verplicht naar de creche, controleren van die grootouders en vriendin hun woon/gezinsitutaties waren ook opties geweest.
Maar enige controle was niet misplaatst geweest. Dit was/is duidelijk geen voorbeeld van een financieel slagkrachtige BAM-moeder.
De rooskleurige bril van hoe moedig en prachtig alleenstaande moeders wel niet zijn mag gerust afgenomen worden. Waarom strooien we anders als samenleving met extra toeslagen en voordelen voor moeders/ouders in die situatie? Zoals ik zei: tweesnijdend zwaard.