Vermiste kleuter Dean dood teruggevonden

Speculatie over de moeder, die hier ook slachtoffer is
De moeder wist dus van het gerechtelijk verleden van de dader.
Ben je daar zeker van? Een linkje?
Die moeder lijkt me nu ook niet van de snuggerste (alles behalve) en is mentaal ook nog eens labiel lijkt mij. Géén dame om kinderen te hebben vind ik.
Die gast zelf is gewoon een psychopaat. Hopelijk vinden ze dat jongetje nog levend maar ik begin ervoor te vrezen. :(
 
Ben je daar zeker van? Een linkje?
Die moeder lijkt me nu ook niet van de snuggerste en is mentaal ook nog eens labiel ..
Die gast zelf is gewoon een psychopaat. Hopelijk vinden ze dat jongetje nog levend maar ik begin ervoor te vrezen. :(
Moeder Elke was op de hoogte dat Dave in de gevangenis had gezeten maar wist naar eigen zeggen niet precies voor welke feiten. “Dat heb ik pas nadien vernomen.”

En "Dat heb ik pas nadien vernomen" vind ik absoluut geen excuus, misschien zelfs nog erger. Want dat je uw kind bij iemand achter laat bij iemand waarvan je weet dat hij in de gevangenis heeft gezeten maar nog niet de moeite gaat doen om na te vragen waarvoor of gewoon zijn naam opzoekt, het gaat er bij mij niet in.
 
De moeder wist dus van het gerechtelijk verleden van de dader.

Blijkbaar enkel dat hij ooit in de cel heeft gezeten, maar niet waarvoor.

Het grootste probleem lijkt me dat ons strafsysteem er totaal niet op gericht is om misdadigers te rehabiliteren in de maatschappij. Ik weet niet of er deftige cijfers bekend zijn van recidive, maar ik vrees dat die echt niet goed zullen zijn. Ik snap dat rehabilitatie en bestraffing niet altijd even goed hand in hand gaan, en dat zoiets voor slachtoffers vaak absoluut niet rechtvaardig aanvoelt (moest ik in die positie zitten en het is niet levenslang pleeg ik een aanslag denk ik), maar nu zit je met een systeem waar de bestraffing vaak noch rechtvaardig aanvoelt noch recidive tot een absoluut minimum brengt.

En de maatschappij is daar het slachtoffer van. Ik hoop heel hard dat het goed komt met dit jongetje, maar ik vrees het ergste.
 
Blijkbaar enkel dat hij ooit in de cel heeft gezeten, maar niet waarvoor.

Het grootste probleem lijkt me dat ons strafsysteem er totaal niet op gericht is om misdadigers te rehabiliteren in de maatschappij. Ik weet niet of er deftige cijfers bekend zijn van recidive, maar ik vrees dat die echt niet goed zullen zijn. Ik snap dat rehabilitatie en bestraffing niet altijd even goed hand in hand gaan, en dat zoiets voor slachtoffers vaak absoluut niet rechtvaardig aanvoelt (moest ik in die positie zitten en het is niet levenslang pleeg ik een aanslag denk ik), maar nu zit je met een systeem waar de bestraffing vaak noch rechtvaardig aanvoelt noch recidive tot een absoluut minimum brengt.

En de maatschappij is daar het slachtoffer van. Ik hoop heel hard dat het goed komt met dit jongetje, maar ik vrees het ergste.
Maar zoals ik in mijn antwoord op makila zeg, ik durf echt niet te zeggen dat dit een excuus is. Misschien is het zelfs nog erger aangezien dit wilt zeggen dat ze nog niet de moeite heeft gedaan om na te gaan waarom hij in de gevangenis heeft gezeten. En zelfs als hij gelogen zou hebben over de reden, dan nog ga je als ouder die naam toch snel even in Google typen? Of allé, als ouder zouden er toch 101 alarmen moeten afgaan in uw hoofd op dat moment. Om nog maar te zwijgen over het feit dat hij 4 dagen lang excuses kan blijven geven zonder enig ingrijpen van de moeder of de grootouders.

Maar moeten alle misdadigers gerehabiliteerd worden? Er mag gerust gekeken worden naar het rehabiliteren van bepaalde misdadigers, maar er mogen ook gerust grenzen zijn. Ik geef nu maar snel een voorbeeld: Iemand die de hele nacht gaat feesten, op maandag ochtend als het feest gedaan is zat in zijn auto kruipt en nadien 2 fietsende kinderen van de weg rijdt. Dat is in mijn ogen iemand die je kan rehabiliteren. Iemand die een gigantische fout heeft gemaakt met dramatische gevolgen. Die persoon kan je terug in de maatschappij brengen onder bepaalde voorwaarde (levenslang rijverbod, alcoholverbod, etc) na extensieve begeleiding. Datzelfde kan je, in mijn ogen, niet zeggen voor iemand die een kind van 2 jaar van de trap gooit en met zijn hoofd tegen het bed slaat. Evenmin kan je dit doen voor iemand die in een Antwerps café een jonge vrouw op het toilet verkracht.

Straffen mogen ook stilletjes aan geïndexeerd worden aan de gemiddelde levensverwachting anno 2022. Die huidige dader heeft 10 jaar in de cel gezeten. En pas op, 10 jaar is lang maar op zich is dat ook maar 12,5 procent van uw leven. Dat wilt zeggen dat hij met wat geluk nog makkelijk 50 jaar kan leven. En dan spreek je echt wel over een lichte straf bij het ontnemen van iemands leven, zeker dat van een kind.
 
Maar moeten alle misdadigers gerehabiliteerd worden?
Dit is de hamvraag. En het antwoord hierop is de reden waarom ik nooit links zal stemmen :)

Heel die linkse visie dat iedereen altijd mee moet, iedereen moet over de lat kunnen, iedereen is te redden… neen.

Dat je geen maatschappelijke meerwaarde kan bieden, tot daaraan toe.

Maar mensen die moedwillig schade brengen aan de maatschappij en dit tot meermaals toe… die moeten gewoon permanent verwijderd worden.
 
En den eerste die hier nu voor de menselijkheid komt preken en het geven van derde vierde en vijfde kansen mag mee de vergeetput in!
Ik denk toch dat 90+% van de mensen die een 2de kans krijgen deze ook grijpen. Het zijn natuurlijk diegenen die de kans NIET grijpen die opnieuw in de krant zullen staan hé. Van de anderen hoor je nooit nog iets van.

Maar inderdaad derde, vierde, vijfde kansen .. ik geloof in (max) 1 herkansing, ... maar dat is het dan.
 
Ik denk toch dat 90+% van de mensen die een 2de kans krijgen deze ook grijpen. Het zijn natuurlijk diegenen die de kans NIET grijpen die opnieuw in de krant zullen staan hé. Van de anderen hoor je nooit nog iets van.

Maar inderdaad derde, vierde, vijfde kansen .. ik geloof in (max) 1 herkansing, ... maar dat is het dan.

Tussen de 44% en 57% recidive volgens deze factcheck. 10% is dus wel erg laag gegokt.

In Nederland zijn de cijfers niet veel beter: https://www.rijksoverheid.nl/onderw...ntage ex-gedetineerden dat,is dat minder: 34%.
 
Recidivisme en recidivisme is 2 ook hé.

Iemand die diefstal pleegt uit armoedige omstandigheden waar hij niet uitraakt en dus opnieuw pleegt vind ik van een heel ander niveau dan verkrachting.

Al kunnen beiden oorzaken achter de misdaad wel een zelfde oorzaak hebben. Met name een probleem in de hersenen/het gevormd karakter (for lack of a better word)

Bijvoorbeeld onontsnapbare armoede door een gebrek aan intelligentie of neergeslagen persoonlijkheid (door traumatische levenservaringen) waarbij de persoon niet wil geholpen worden omdat het allemaal geen verschil maakt volgens hem.
Bij de verkrachter kan er een neurologisch probleem zijn, misschien een probleem dat gecreëerd of versterkt werd door dezelfde traumatische levenservaringen.

De vraag is alleen hoe ga je daarmee om.
En waar ga je de lijn trekken.

Beiden zijn eigenlijk ongeneesbaar (om het zo te noemen).
In het eerste geval lijkt me begeleiding makkelijker en zijn de risico's (of vooral de risico's op echte drama's) klein zelfs als dat recidivisme hoog zou liggen in die groep.

In de groep van verkrachters kan je argumenteren waar je de grens trekt.
Als het recidivisme 5% is en je arresteert per jaar 1000 verkrachters dan weet je dat er 50 slachtoffers volgen.

Is die 950 anderen hun vrijheid meer waard dan de 50 slachtoffers?
En wat als we het recidivisme naar 1 brengen?
Waar trek je de grens?
 
10 jaar cel voor onmenselijk gedrag en de dood van een kind. Mag ik dat goedkoop vinden?

Voor de vader en familie van zijn eerste slachtoffertje begint die hele hel ook terug opnieuw

@kay-gell het is wel een discussie en/of opmerking die tegenwoordig vaker boven komt hè. Blijkbaar staat de vrijheid van bepaalde individuen hoger op het schavotje dan de veiligheid van de maatschappij
 
Prioriteiten van justitie in volgorde:
1. In functie van dader/criminelen en ervoor zorgen dat hij genoeg kansen krijgt etc
2. In functie van slachtoffer
3. in functie van maatschappij

Nuja, parapluutjes opentrekken en wijzen naar falend beleid van vorige regering probably
 
Dood teruggevonden. :-(


De politie van Tilburg meldde rond kwart voor zeven vanavond op Twitter dat de gezochte Belg opgepakt was, maar dat het kind nog altijd spoorloos is. Intussen meldt de politie dat ze de jongen dood hebben teruggevonden.
 
Jammer dat de moeder (die psychische problemen heeft) , er geen probleem in zag om haar kind door een man te laten oppassen die ze blijkbaar kent van Juli . Dave is duidelijk een zeer manipulatief iemand en hoop dat hij de maximumstraf krijgt in dit land .
 
Laatst bewerkt:
Vreselijk verhaal uiteraard...

Los van de discussie over recidivisme en rehabilitatie in dit specifieke geval (want hier gaat het duidelijk om iemand die gewoon nooit meer mag vrijkomen):


Je kan als samenleving ook niet verwachten dat je mensen daar een aantal jaar instopt, en dat die daaruit komen als betere mensen. Zo gaat het in ieder geval nooit functioneren
 
Bewust alleenstaande/ongehuwde moeder - onpopulaire mening: vrouwen die bewust kinderen zonder enige vorm van partner op de wereld zetten, daar mag gerust wat kritischer naar gekeken worden
Puur ter info. Een BAM (iemand die echt bewust kiest om alleenstaand zwanger te worden) is typisch hoog opgeleid en financieel onafhankelijk. Dat is niet de groep die gij bedoelt. De groep alleenstaande moeders is wel wat breder en die waar geen vader in zicht is (naast weduwen) zijn typisch moeders uit sociaal lagere klassen waarbij de partner hen in de steek heeft gelaten (partner ruim bekeken, er moet niet altijd sprake geweest zijn van een relatie op een kind te verwekken). Die mensen hebben vaak niet de kennis of het geld om hun ex gerechtelijk te gaan dwingen tot alimentatie of een niet financiele bijdrage in het gezin (of het is niet-wenselijk bij bv. Breuk na partnergeweld). Die groep demoniseren lijkt mij dan ook niet de oplossing. En het is uiteraard niet zo dat iemand in een moeilijke situatie zijn kind niet kan opvoeden, dat is weer iets anders.


Die moeder lijkt me nu ook niet van de snuggerste (alles behalve) en is mentaal ook nog eens labiel lijkt mij. Géén dame om kinderen te hebben vind ik.

En "Dat heb ik pas nadien vernomen" vind ik absoluut geen excuus, misschien zelfs nog erger. Want dat je uw kind bij iemand achter laat bij iemand waarvan je weet dat hij in de gevangenis heeft gezeten maar nog niet de moeite gaat doen om na te vragen waarvoor of gewoon zijn naam opzoekt, het gaat er bij mij niet in.

De artikels zijn ook niet heel consistent of duidelijk waardoor het makkelijk is om hier de schuld op de moeder te gaan steken maar in minstens 1 (https://m.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220117_96435756) wordt aangegeven dat het eigenlijk de vriendin van de moeder is die (al langer) oppast op haar kinderen en dat haar nieuwe vriend de laatste maanden dus er bij was. Het is dus niet per se zo dat hij er alleen op pastte. Ge weet ook helemaal niet wat zij wist van zijn verleden. Er kan vaagweg gezegd geweest zijn dat hij een tijdje in het gevang gezeten heeft (als ge 10 jaar hoort, gaat iedereen zich wel vragen stellen denk ik). Ik weet niet of mensen zich daar zo snel vragen gaan bij stellen want de meeste mensen zitten nu eenmaal niet in het gevang voor kindermishandeling. Ook kan er vaagweg gehint zijn naar een totaal ander type misdrijf. Mensen gaan typisch niet doorvragen naar uw ervaringen met het gerecht. Ik vraag me dan wel af of de vriendin in kwestie niet wat meer moet geweten hebben. Alleszins had zij wel sneller moeten alarm slaan de moment dat ze ruzie kregen en hij vertrok met het kind. Dat vind ik zo'n rare ontwikkeling (en daar klopt gevoelsmatig voor mij ook iets niet)
Ook hier inconsistenties in artikels: ik las al dat ze niet durfde zeggen tegen de moeder waarom ze ruzie kregen en dat zij ook gestuurd had over het langer blijven van het kind. Maar ik vind die artikels niet direct meer terug. (Edit: https://m.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220117_94659132?utm_source=nieuwsblad)

Maar sowieso snap ik de tendens hier niet om de fout bij de moeder te gaan leggen en het op haar veronderstelde iq of mentale toestand te gaan steken (niet iedereen met mentale problemen is labiel en zij was actief aan het werk om die toestand te verbeteren, verschrikkelijk).
Ik heb onlangs mijn kind laten logeren bij een klasgenootje. Ik ken niets van die ouders hun gerechtelijk verleden en heb ze ook niet gegoogeld. Het enige dat ik zeker weet is dat ze kinderen hebben maar dat bewijst uiteraard ook niets. Als zij mij hadden gestuurd de volgende ochtend met de vraag of mijn kind wat langer mocht blijven want ze wouden graag nog naar het park (bv.) Dan zou ik waarschijnlijk ook ja gezegd hebben (licht tegen mijn zin) want ge wilt uw kind dat ook niet ontzeggen. Stel dat zij hem iets hadden aangedaan ligt het dan ook aan mijn iq? Ben ik dan een domme of naïeve niet-alleenstaande moeder?


Ik denk dat de moeder het zichzelf al kwalijk genoeg neemt (lijkt mij zwak uitgedrukt) maar de realiteit is dat ge uw kind quasi dagelijks toevertrouwt aan mensen die ge niet goed kent. Het is de dader die zo gestoord is dat hij een kind iets aandoet.

En zoals al aangehaald, ik denk dat dit ook verschrikkelijk moet zijn om te horen voor de ouders van zijn eerste slachtoffer.
 
Laatst bewerkt:
Nou seg, dat hakt er weer stevig in. Nu kunnen we ons gaan verbazen over de pietluttige straf dat dit soort wezen krijgt.
 
Terug
Bovenaan