Maar vind je dat ook voor de pedofiele kleuterleider? Aan het werk blijven tot is uitgeklaard wat er precies gebeurd is?Specifiek over dit geval: er is géén klacht ingediend tegen hem op de huidige school en "het is mogelijk dat er op het meldpunt berichten over hem zijn binnengekomen".
Ook is er navraag gedaan bij de vorige werkgever of er iets gebeurd is. Alles wordt tot op heden ontkend (ok, logisch).
Stel dat die mens effectief niets gedaan heeft, denk je dat die nog vrolijk en blij op school gaat rondlopen? Dat er niets van gaat blijven plakken?
Alles wat bewezen is mag van mij op staande voet tot ontslag leiden, daar heb ik absoluut geen problemen mee. Maar online lynchpartijen zoals deze (De geruchten bleven aanzwellen en kwamen vrijdag in de media terecht.) zijn volledig fout. Je bent nog altijd onschuldig tot het tegendeel bewezen is éh. Anders zou het makkelijk zijn.
Ik vind dat er voorzichtig(er) mee moet omgesprongen worden. Beschuldigingen van seksueel misbruik moeten ernstig genomen worden, maar het is ook wel iets dat - zelfs als je onschuldig bevonden wordt - aan je gaat blijven kleven. En dan sta je daar, terwijl iedereen je scheef bekijkt.
Ik vind het niet zo raar dat een school uit voorzorg iemand tijdelijk op non-actief zet. Iedereen zegt maar dat z'n leven voorbij is als hij niks heeft gedaan. Of dat daar iets van gaat blijven plakken... Ik weet dat zo zeker niet. Ik ken genoeg voorbeelden van mensen waar geruchten over zijn, die uiteindelijk niet waar zijn/blijken, maar die daar wel over komen.
En dat is dan kak, maar wat is het alternatief? Hem in een machtspositie tov jongeren zetten tot je zekerheid hebt? Een schorsing in afwachting van het onderzoek is toch doodnormaal en gebeurt bij andere zaken ook. En zeker als het over zoiets relevants gaat, vind ik het niet abnormaal dat dat ook bij een onderzoek bij een vorige werkgever gebeurt. Een politicus die verdacht wordt van sjoemelen staat ook op non-actief. Ook als hij van partij wisselt.