Auto Verkoop auto

Sethje4

New member
Vraagje. Ik ben mijn wagen tweedehands aan het verkopen. Nu werd ik door ene meneer Yassin uit Mali gecontacteerd. Deze ging akkoord met een prijs van 10 000 euro. Hij wou dit doen via bankcheque's. Nu bij mij gaan er dan al rode lichten flikkeren. Ik heb hem geantwoord dat ik enkel via bankoverschrijving zaken wou doen. Ik dacht dat hij ging afhaken op die manier maar dit blijkt voor hem geen enkel probleem te zijn. Hij vraagt nu mijn rekeningnummer om het geld over te schrijven. Ik veronderstel dat wanneer het geld op mijn rekening staat daar ook niets meer mee kan gebeuren? Is dit te vertrouwen?
 
Eens geld op uw rekening mag em de wagen komen ophalen. Gelijk hoe de centen op uw rekening terecht komen, maakt op zich niet zo veel uit.
Belangrijk is dat je effectief het geld op uw rekening ZIET staan (dus in uw eigen bank, met uw eigen kaart aan de muur of uw eigen bank app, etc).
Da's zo'n beetje de vuistregel zou'k zeggen.

Eens het daar staat zit je goed. Kan er niets meer gebeuren.

Gebeurd dit via een bankcheque, uiteindelijk ook goed, maar men krijgt de wagen gewoonweg niet mee tot je dat cijfer op uw rekening ziet verschijnen. Je geeft nooit de wagen mee gewoon omdat men een screenshot van overschrijving stuurt of een of andere cheque of whatever else.

Over 't algemeen, met cheque (of cash), altijd met die mens tezamen naar 't loket v/d bank om het bedrag 'bevestigd' op uw rekening te zien komen. Vals geld wordt uitgesloten & idem voor valse bankcheques.

Overschrijving is handig omdat beide kanten onmiddellijk bewijs van betaling kunnen voorleggen natuurlijk. De cheque kan jij van uw kant dan aangeven van 'ja maar ik heb die nooit gekregen'. Dus that goes both ways.
Echter is dit niet altijd het meest interessant omdat sommige mensen nu gewoon hun zwart geld niet willen over schrijven. :devilish:

Anyway ... je maakt ook best altijd een klein document op. Dat moet niets professioneels of speciaal zijn, maar toch een beschrijving van de deal, de cijfers & 2 handtekeningen (in tweevoud).

Vergeet keuring voor verkoop niet uiteraard & regel eventueel ook een voorschot van 10/20% of zoiets om de aankoop te bevestigen vooraleer je de wagen 'van het internet haalt' (moest het wat lang aan slepen dus). ;)
 
Heb je er wel eerlijk bij vermeld dat de rode lichten flikkeren? T zou niet mooi zijn als je mr Yassin probeert op te lichten hoor. Straks staat ie daar schoon in Mali, met knipperende lichten.
 
Eens geld op uw rekening mag em de wagen komen ophalen. Gelijk hoe de centen op uw rekening terecht komen, maakt op zich niet zo veel uit.
Belangrijk is dat je effectief het geld op uw rekening ZIET staan (dus in uw eigen bank, met uw eigen kaart aan de muur of uw eigen bank app, etc).
Da's zo'n beetje de vuistregel zou'k zeggen.

Eens het daar staat zit je goed. Kan er niets meer gebeuren.

Gebeurd dit via een bankcheque, uiteindelijk ook goed, maar men krijgt de wagen gewoonweg niet mee tot je dat cijfer op uw rekening ziet verschijnen. Je geeft nooit de wagen mee gewoon omdat men een screenshot van overschrijving stuurt of een of andere cheque of whatever else.

Over 't algemeen, met cheque (of cash), altijd met die mens tezamen naar 't loket v/d bank om het bedrag 'bevestigd' op uw rekening te zien komen. Vals geld wordt uitgesloten & idem voor valse bankcheques.

Overschrijving is handig omdat beide kanten onmiddellijk bewijs van betaling kunnen voorleggen natuurlijk. De cheque kan jij van uw kant dan aangeven van 'ja maar ik heb die nooit gekregen'. Dus that goes both ways.
Echter is dit niet altijd het meest interessant omdat sommige mensen nu gewoon hun zwart geld niet willen over schrijven. :devilish:

Anyway ... je maakt ook best altijd een klein document op. Dat moet niets professioneels of speciaal zijn, maar toch een beschrijving van de deal, de cijfers & 2 handtekeningen (in tweevoud).

Vergeet keuring voor verkoop niet uiteraard & regel eventueel ook een voorschot van 10/20% of zoiets om de aankoop te bevestigen vooraleer je de wagen 'van het internet haalt' (moest het wat lang aan slepen dus). ;)
Keuring voor export hoeft niet blijkbaar. Hij zou dan iemand laten komen om de wagen te transporteren.
Wat doe ik met de papieren van de wagen? Inschrijvingsbewijs etc...
 
Ik veronderstel dat op enig moment hij je gaat vragen om een eurocent op zijn rekening te storten zodat hij jouw bankgegevens heeft (hij zal een excuus verzinnen dat het niet lukt om over te schrijven, en vragen dat jij eens probeert). Hij zal je een link bezorgen, en die leidt uiteindelijk naar de diefstal van jouw gegevens en saldo op de bank.

Of een andere optie.

Hij is gewoon akkoord gegaan met de vraagprijs? Dat moet al een alarmbel zijn.
 
Export? Die had ik gemist. De link niet gelegd tussen 'Mali' & 'da is geen gehucht weet ik veel waar'.
Je bedoelt dus een of anderen buitelander waarbij die op den boot moet?

Naaaah ... don't bother.
 
100% scam, gewoon negeren. Zoals @Bloembak zegt zal hij waarschijnlijk met het excuus afkomen dat je 1 cent moet storten op zijn rekening.
 
100% scam, gewoon negeren. Zoals @Bloembak zegt zal hij waarschijnlijk met het excuus afkomen dat je 1 cent moet storten op zijn rekening.
Wel, 't is niet 'storten van 1c op mijn rekening' dat het probleem is. Met enkel uw rekeningnummer is men niets.

Waar velen zich dan laten vangen is dat men daarvoor een of andere link door stuurt naar een scam site die u gevoelige info laat invullen.
Als je iets moet overschrijven doe je dit altijd via uw gekende manier (app/web app/loket/whatever).
 
Ik veronderstel dat op enig moment hij je gaat vragen om een eurocent op zijn rekening te storten zodat hij jouw bankgegevens heeft (hij zal een excuus verzinnen dat het niet lukt om over te schrijven, en vragen dat jij eens probeert). Hij zal je een link bezorgen, en die leidt uiteindelijk naar de diefstal van jouw gegevens en saldo op de bank.

Of een andere optie.

Hij is gewoon akkoord gegaan met de vraagprijs? Dat moet al een alarmbel zijn.
Okidoki zal eens zien wat hij verder doet :)
 
Okidoki zal eens zien wat hij verder doet :)
Wel, 't is niet 'storten van 1c op mijn rekening' dat het probleem is. Met enkel uw rekeningnummer is men niets.

Waar velen zich dan laten vangen is dat men daarvoor een of andere link door stuurt naar een scam site die u gevoelige info laat invullen.
Als je iets moet overschrijven doe je dit altijd via uw gekende manier (app/web app/loket/whatever).
Dit dus inderdaad. Nooit op een link klikken die je toegestuurd krijgt.
Er zijn nog een aantal andere scenario's mogelijk. Gewoon eens googlen op phishing.
 
jaar of 15 zo eens telefoon gekregen vanuit spanje, ze wouden direct al mn vraagprijs geven . (auto stond op online plaatsen te koop, een mercedes e cabrio ) dat iemand al direct de vraagprijs geeft is al mega verdacht.Het werd nog grappigere., zegt van ja we gaan een kamion sturen die m gaat opladen, maja om zeker te zijn dat hij niet voor niks zou omrijden, willen we weldat ge een 300 euro stort als borg.. :D .Dus ik verkoop eenauto maar ze willen wel dat ik geld stort ergens .. en den chaufeur zou cashbetalen en meenemen.kheb die eens goe uitgelachen aan de telefoon.
 
Terug
Bovenaan