Verbod op gokreclame: goede zaak of overdreven paternalisme?

Het verkeer in de VS is gewoon niet te vergelijken met ons wegennet, dat is daar gewoon geplande bebouwing ipv onze organische groei. Natuurlijk zal dat veel beter georganiseerd zijn dan hier waar rijwegen sinds paard en kar amper gewijzigd zijn.
Dit speelt natuurlijk enorm mee.
Mocht je hier een ‘reset’ kunnen doen en wonen en verplaatsen meer van elkaar kunnen scheiden…
 
Er zijn heel wat highways waar je sneller mag. Texas heeft stukken met 85 mph, Nevada is 75 buiten de grote steden.

Er zijn intussen veel meer Staten waar je losjes gezegd vrij je ding kan doen. Da’s hier ook, da’s waar. Al is het veel strenger gereguleerd. In de VS (maar niet in alle Staten) geeft men bijvoorbeeld gratis kamers, gratis eten en gratis alcoholische dranken aan mensen die gokken.
Hier mag dat niet. Men aanziet dat als ‘aanzetten’, terwijl ik hier opnieuw zeg dat het aan het individu is om dat te beslissen.

Ik ben vorige zomer 11 dagen in NYC geweest en hoewel ik niet zelf gereden heb lijken de taxi’s en Ubers me toch vrij vlot in en uit/rond Manhattan te geraken.

Ik zeg niet dat het daar voor iedereen beter is, noch dat het daar voor alles beter is, maar voor mij is het er wel beter door de dingen die er toe doen voor mij. Er zijn er ook die niks te maken hebben met regeltjes (droge woestijnlucht, enorm veel zon, ik hou van woestijnlandschap,…).

Als ik morgen de grote Euromillions pot win, dan ligt het plan klaar om (legaal!) te immigreren.

Ik ben er overigens niet van overtuigd dat ik daar een beter leven kan hebben als (betere) middenklasse dan hier. Hier blijft het bij wat ergeren aan verschillende dingen maar finaal is het hier ook niet slecht.

Het zal dus bij dromen en reizen blijven :)
das gewoon niet fair om te vergelijken, want wij hebben geen highway die 100-den kilometers door een godverlaten woestijn knalt. Hier is alles gewoon volgebouwd, natuurlijk heb je dan meer regels. Als je het eerlijk vergelijkt zijn zij dan juist strenger op plekken die overeenkomen met onze dichtheid van bebouwing. Feit is dat je op heel veel stukken van die highway in de bewoonde zone gewoon juist trager mag en men strenger is dan hier. https://northwestdrivingschool.com/driving-rules-in-nevada-what-you-need-to-know/

Wat jij doet is je vakantiegevoel projecteren naar hier en dat maakt dat het daar stukken leuker lijkt om te leven, terwijl het a)gewoon een andere situatie is, b)je vakantie ervaring bijna nooit zal overeenkomen met de realiteit van de gemiddelde Amerikaan/inwoner van Nevada.

Ik heb hetzelfde gehad hoor de eerste keer dat ik de US bezocht. Dan had ik ook zoiets van: ik wil naar hier verhuizen, maar ondertussen weet ik wel beter. We hebben veel regels, maar die hebben zij evengoed en sommige zaken vind ik nog meer beperkend dan hier (zoals het verbod om openlijk een alcoholische drankje te drinken op een bankje. In bepaalde staten hebben grootwarenhuizen zelfs een aparte afdeling drank, want in tegenstelling tot de rest van de winkel moet die afdeling om een bepaald uur sluiten. )

Anyway:
Ik zeg niet dat het daar voor iedereen beter is, noch dat het daar voor alles beter is, maar voor mij is het er wel beter door de dingen die er toe doen voor mij.
Dat is het dus he. Voor u zijn het net die regels die belangrijk zijn, maar in een algemene discussie kan je dan niet zeggen dat het land beter is qua vrijheid, maar enkel op de vlakken die voor u gelden.


BTW: gratis alcoholische dranken geven aan mensen die al een verslaving hebben, lijkt me geen goede strategie. Alcohol neemt remmingen weg en beïnvloedt uw denken... sorry, maar dat is wel degelijk aanzetten. Kan je hen evengoed nog wat drugs voorschotelen zodat ze helemaal van de kaart zijn en de gevolgen van hun acties niet meer kunnen inschatten.
 
das gewoon niet fair om te vergelijken, want wij hebben geen highway die 100-den kilometers door een godverlaten woestijn knalt. Hier is alles gewoon volgebouwd, natuurlijk heb je dan meer regels. Als je het eerlijk vergelijkt zijn zij dan juist strenger op plekken die overeenkomen met onze dichtheid van bebouwing. Feit is dat je op heel veel stukken van die highway in de bewoonde zone gewoon juist trager mag en men strenger is dan hier. https://northwestdrivingschool.com/driving-rules-in-nevada-what-you-need-to-know/

Wat jij doet is je vakantiegevoel projecteren naar hier en dat maakt dat het daar stukken leuker lijkt om te leven, terwijl het a)gewoon een andere situatie is, b)je vakantie ervaring bijna nooit zal overeenkomen met de realiteit van de gemiddelde Amerikaan/inwoner van Nevada.

Ik heb hetzelfde gehad hoor de eerste keer dat ik de US bezocht. Dan had ik ook zoiets van: ik wil naar hier verhuizen, maar ondertussen weet ik wel beter. We hebben veel regels, maar die hebben zij evengoed en sommige zaken vind ik nog meer beperkend dan hier (zoals het verbod om openlijk een alcoholische drankje te drinken op een bankje. In bepaalde staten hebben grootwarenhuizen zelfs een aparte afdeling drank, want in tegenstelling tot de rest van de winkel moet die afdeling om een bepaald uur sluiten. )


Dat is het dus he. Voor u zijn het net die regels die belangrijk zijn, maar in een algemene discussie kan je dan niet zeggen dat het land beter is qua vrijheid, maar enkel op de vlakken die voor u gelden.


BTW: gratis alcoholische dranken geven aan mensen die al een verslaving hebben, lijkt me geen goede strategie. Alcohol neemt remmingen weg en beïnvloedt uw denken... sorry, maar dat is wel degelijk aanzetten. Kan je hen evengoed nog wat drugs voorschotelen zodat ze helemaal van de kaart zijn en de gevolgen van hun acties niet meer kunnen inschatten.
Ik kan volledig volgen tot je laatste alinea.

Niet iedereen die er gokt heeft een verslaving. Het is voor velen entertainment.

Gratis drank is een gigantisch voordeel als je toch van plan was om te drinken, en het is opnieuw gewoon iets dat als individu jouw verantwoordelijkheid is.

Je kan trouwens gewoon verantwoordelijk zijn en niet te veel alcohol drinken en gelijk wat drinken (van water over frisdrank tot alcoholvrij bier en alcoholvrije cocktails, of energiedranken).

Waarom wil iedereen hier dat de staat de verantwoordelijkheid neemt om mensen te beschermen?

Ik herinner me rond nieuwjaar eenzelfde discussie rond vuurwerk.

Voor mij komt het er gewoon op neer dat ik niet van regels en verboden hou. Iedereen zou veel meer dingen zelf moeten kunnen bepalen, inclusief de vele valkuilen die daarbij komen kijken. Dat mag toch, hoop ik…
 
Omdat de schade afgewenteld wordt op de staat :p
Da’s ook omdat het vaak niet anders kan.

Probeer jij morgen eens een akkoord te vinden met de sociale zekerheid of fiscus dat anders is.

Er is geen ‘opt out’ mogelijk. De schade wordt niet afgewenteld op de staat, de schade wordt afgewenteld op de grootste verdieners/rijkste mensen/…
 
Ik kan volledig volgen tot je laatste alinea.

Niet iedereen die er gokt heeft een verslaving. Het is voor velen entertainment.

Gratis drank is een gigantisch voordeel als je toch van plan was om te drinken, en het is opnieuw gewoon iets dat als individu jouw verantwoordelijkheid is.

Je kan trouwens gewoon verantwoordelijk zijn en niet te veel alcohol drinken en gelijk wat drinken (van water over frisdrank tot alcoholvrij bier en alcoholvrije cocktails, of energiedranken).

Waarom wil iedereen hier dat de staat de verantwoordelijkheid neemt om mensen te beschermen?

Ik herinner me rond nieuwjaar eenzelfde discussie rond vuurwerk.

Voor mij komt het er gewoon op neer dat ik niet van regels en verboden hou. Iedereen zou veel meer dingen zelf moeten kunnen bepalen, inclusief de vele valkuilen die daarbij komen kijken. Dat mag toch, hoop ik…
Er zijn er weinigen die daar wel van houden, denk ik. Zou mooi zijn als iedereen meer dingen zelf zou moeten kunnen bepalen. Maar dat veronderstelt dat iedereen met dezelfde dosis gezond verstand en verantwoordelijkheidszin aan de samenleving deelneemt. Vrijheid blijheid komt zoals je zegt met verantwoordelijkheid. En voor velen is vrijheid vandaag gewoon synoniem met 'ikke ikke ikke en de rest kan stikken'.
 
Ik ben vorige zomer 11 dagen in NYC geweest en hoewel ik niet zelf gereden heb lijken de taxi’s en Ubers me toch vrij vlot in en uit/rond Manhattan te geraken.
Gemiddelde filelengte in Vlaanderen per maand (van 2012 tot nu).
Januari
346,41​
Februari
435,27​
Maart
456,18​
April
452,63​
Mei
555,03​
Juni
613,66​
Juli
328,22​
Augustus
424,78​
September
544,27​
Oktober
628,95​
November
512,67​
December
379,44​
Jaargemiddelde
471,21​

Logisch dat juli/augustus "ca va" lijken als je hier met een andere maand vergelijkt.
 
Gemiddelde filelengte in Vlaanderen per maand (van 2012 tot nu).
Januari
346,41​
Februari
435,27​
Maart
456,18​
April
452,63​
Mei
555,03​
Juni
613,66​
Juli
328,22​
Augustus
424,78​
September
544,27​
Oktober
628,95​
November
512,67​
December
379,44​
Jaargemiddelde
471,21​

Logisch dat juli/augustus "ca va" lijken als je hier met een andere maand vergelijkt.
Wat doet de gemiddelde filelengte in Vlaanderen er toe als het over Manhattan gaat?
 
Wat doet de gemiddelde filelengte in Vlaanderen er toe als het over Manhattan gaat?
Jij bekijkt de zomermaanden, wat ook in Manhattan kalmer is dan de wintermaanden, met je gemiddelde ervaring in België (wat vaak gekleurd is door de ergste verhalen). Ik wou aantonen dat zomermaanden geen goeie referentie zijn
 
Jij bekijkt de zomermaanden, wat ook in Manhattan kalmer is dan de wintermaanden, met je gemiddelde ervaring in België (wat vaak gekleurd is door de ergste verhalen). Ik wou aantonen dat zomermaanden geen goeie referentie zijn
Is Manhattan zoveel kalmer in de zomer?

- gemiddelde Amerikaan heeft 2 weken PTO (paid time off), zaken zoals ons bouwverlof kennen ze daar niet echt, enkel de gekende feestdagen die wel immens populair zijn.
- Manhattan is een stadsdeel met enorm veel bezoekers, binnenlands & buitenlands.. Toeristen waren er alleszins genoeg in de zomer

In de ochtendspits stond het vaak gewoon vast, maar ik verschoot van de snelheid waarmee je 4-6 blokken verder bent met de taxi/Uber.
Ik was bij het buitenkomen van Edge Observatory de tijd wat uit het oog verloren en had een afspraak een kwartier later de andere kant van Manhattan (7 avenues doorkruisen).
Echt zoals in de films, taxi aangehouden en step on it gezegd. 12 minuten over gedaan, en het was 6 pm. Kerel reed wel assertief (denk dat dat ook wel moet in NYC) maar nooit meer dan 5 mph over de snelheidslimiet.

Alles eenrichtingsverkeer en meerdere rijstroken helpt echt dan.
 
Is Manhattan zoveel kalmer in de zomer?

- gemiddelde Amerikaan heeft 2 weken PTO (paid time off), zaken zoals ons bouwverlof kennen ze daar niet echt, enkel de gekende feestdagen die wel immens populair zijn.
- Manhattan is een stadsdeel met enorm veel bezoekers, binnenlands & buitenlands.. Toeristen waren er alleszins genoeg in de zomer

In de ochtendspits stond het vaak gewoon vast, maar ik verschoot van de snelheid waarmee je 4-6 blokken verder bent met de taxi/Uber.
Ik was bij het buitenkomen van Edge Observatory de tijd wat uit het oog verloren en had een afspraak een kwartier later de andere kant van Manhattan (7 avenues doorkruisen).
Echt zoals in de films, taxi aangehouden en step on it gezegd. 12 minuten over gedaan, en het was 6 pm. Kerel reed wel assertief (denk dat dat ook wel moet in NYC) maar nooit meer dan 5 mph over de snelheidslimiet.

Alles eenrichtingsverkeer en meerdere rijstroken helpt echt dan.
Is het niet gewoon "het valt wel mee, want toen ik er eens één keer was..."? Statistische relevantie daarvan is toch echt wel nul komma nul.
 
Is Manhattan zoveel kalmer in de zomer?

- gemiddelde Amerikaan heeft 2 weken PTO (paid time off), zaken zoals ons bouwverlof kennen ze daar niet echt, enkel de gekende feestdagen die wel immens populair zijn.
- Manhattan is een stadsdeel met enorm veel bezoekers, binnenlands & buitenlands.. Toeristen waren er alleszins genoeg in de zomer
Row LabelsAverage of Totaal
jan
4.514.238​
feb
5.021.757​
mrt
5.455.376​
apr
5.167.901​
mei
5.270.900​
jun
5.447.700​
jul
4.935.453​
aug
5.083.307​
sep
5.556.382​
okt
5.547.127​
nov
5.469.818​
dec
5.262.034​
Grand Total
5.176.754​
Aantal bus/metro/... reizigers per maand, gemiddelden (vanaf 2022 genomen). OK, publiek transport, maar zal wel iets zeggen over het gewone gebruik van mobiliteit.

Ook daar dus duidelijk minder, en een 10% minder reizigers geeft een nog véél groter efffect op daling van het aantal km's file (waar ik geen cijfers van vind in Manhattan)
 
Is het niet gewoon "het valt wel mee, want toen ik er eens één keer was..."? Statistische relevantie daarvan is toch echt wel nul komma nul.
Het is allemaal nogal cherry-picking gebaseerd op vakantie-ervaringen natuurlijk. Ook nogal wiedes dat iemand die graag alles met de wagen doet tevreden is in een land waar dat op veel plaatsen de enige optie is, en de infrastructuur daarop voorzien is.
 
Is het niet gewoon "het valt wel mee, want toen ik er eens één keer was..."? Statistische relevantie daarvan is toch echt wel nul komma nul.
Op basis daarvan mag je over niets meer oordelen zonder dat je een onderzoek gaat doen.

Al dat gedoe met cijfers… alsof de cijfers van de metro een indicatie zijn voor het aantal kilometers file.

Ge moet dan weten dat ik net NYC aanhaalde omdat dat naar Amerikaanse normen een atypische stad is met een goed openbaar vervoernetwerk.

Probeer anders eens ergens te geraken zonder auto (of taxi/rideshare) in Las Vegas (2,3 miljoen inwoners in de urban area) of gelijk welke andere stad van die grootte of iets kleiner/groter.

Die zijn gewoon op maat gemaakt van de auto, en ik vind dat makkelijk.

Ik doe er liever 1 uur met de auto over dan 40 minuten met het openbaar vervoer. Reistijd is niet het enige dat telt (en heel vaak valt deze gewoon in het voordeel van individueel gemotoriseerd transport uit).
 
Op basis daarvan mag je over niets meer oordelen zonder dat je een onderzoek gaat doen.

Al dat gedoe met cijfers… alsof de cijfers van de metro een indicatie zijn voor het aantal kilometers file.

Ge moet dan weten dat ik net NYC aanhaalde omdat dat naar Amerikaanse normen een atypische stad is met een goed openbaar vervoernetwerk.

Probeer anders eens ergens te geraken zonder auto (of taxi/rideshare) in Las Vegas (2,3 miljoen inwoners in de urban area) of gelijk welke andere stad van die grootte of iets kleiner/groter.

Die zijn gewoon op maat gemaakt van de auto, en ik vind dat makkelijk.

Ik doe er liever 1 uur met de auto over dan 40 minuten met het openbaar vervoer. Reistijd is niet het enige dat telt (en heel vaak valt deze gewoon in het voordeel van individueel gemotoriseerd transport uit).
maar je kan moeilijk zeggen dat het ergens anders beter is gewoon op basis van een gevoel en niet op basis van feiten.
kheb hiervoor ook al een link gepost naar live traffic map. ge moet maar eens kijken hoeveel er in het rood staat momenteel
of artikels over het verkeer: https://www.nbcnewyork.com/news/loc...ic-congestion-in-the-u-s-study-finds/3438472/
On a worldwide scale, New York City places fifth among the most congested cities, with London (148 hours) leading the ranking, followed by Paris (140 hours), Brussels (134 hours), and Moscow (108 hours). These cities comprise the Top 5 most congested cities in the world by Impact Rank, despite traffic congestion ranging from -27% to 0% below pre-COVID levels.
uw gevoel klopt dus niet met wat de dagelijkse realiteit is.
Het ziet er ginder beter uit en eenmaal ge in de 'wide open' zijt is het ook veel aangenamer rijden, maar in en rond de grotere steden, hebt ge gewoon dezelfde ellende als hier hoor.
Las Vegas is daar blijkbaar wel een uitzondering op (alhoewel ook te vermijden tijdens spits), maar die stad is dan ook gebouwd rond het idee dat er dagelijks bussen en auto's met toeristen gaan toekomen. Dat is eerder opgezet als pretpark dan stad he.

Maar ook daar:

Morning rush hour in Las Vegas runs from 7am – 9am, while evening rush hour is from 4pm – 6pm. At these times, you can expect both freeways and surface streets to have heavy traffic. On the weekends, rush hour on the Las Vegas Strip can last from midday until well into the night.



Maar goed: Amerika is nog altjid een land waar men bereid is om een uur te rijden om een ijsje te gaan eten en alles voorzien is op bediend worden in je auto (drive thru zelfs voor bankzaken :p), dus de auto is daar de heilige koe en daarmee snap ik ook uw voorliefde voor US op dat vlak. Het komt meer overeen met hoe jij autobezit beleeft. Niets mis mee.
 
Lotto zal zich dan toch ook moeten terugtrekken als naamsponsor, niet? Hebben inmiddels wel wat verankering in de sport.
Ik had wel verwacht dat Lotto daar ook onder zou vallen. Is dat expliciet niet? En wat is daar de verklaring precies van? De insteek is een beetje anders, maar toch ook niet zo anders dat alle redenen om gokreclame te verbieden niet meer opgaan voor de Belgische Loterij, vind ik.

Om een klein beetje een kijk achter de schermen te geven, wij hebben met BG ook moeten kijken hoe we stonden tegenover reclame voor gokbedrijven. En eigenlijk zag ik het probleem niet zo. We staan reclame toe voor Coca-Cola, voor McDonalds, voor pakweg whisky... allemaal twijfelachtig op hun manier. Maar verschillende reacties van users en bestuursleden en daarna ook de Taboe-aflevering van Goebels over gokken, hebben me daar eigenlijk 180° in doen draaien. En niet alleen ben ik er nu geen voorstander van, ik vind dat we ons erop kunnen bogen dat we het op dit moment niet hebben.

Dat wil niet zeggen dat ik het altijd zo zal zien. Maar op dit moment, met wat ik nu weet, vind ik het niet verantwoord om dat massaal toe te laten in iets wat zo erg bekeken wordt door alle segmenten van de bevolking.
 
Ik had wel verwacht dat Lotto daar ook onder zou vallen. Is dat expliciet niet? En wat is daar de verklaring precies van? De insteek is een beetje anders, maar toch ook niet zo anders dat alle redenen om gokreclame te verbieden niet meer opgaan voor de Belgische Loterij, vind ik.
Officieel omdat Lottospelen niet zo verslavend zijn als sportsbetting. (dat wordt zo gezegd)
Officieus natuurlijk omdat het de Staatsloterij is.

Helaas een plusartikel:
HLN ONDERZOEK. Verbod gokreclame was eis van Nationale Loterij: alleen als concurrentie vleugellam wordt gemaakt, krijgt staat zijn miljoenen

https://www.hln.be/nieuws/hln-onder...t-gemaakt-krijgt-staat-zijn-miljoenen~ab2491c 6/
 
Ik begrijp niet hoe lotto anders is dan pakweg Napoleon games. Het is inzetten op basis van een kansrekening, "gokken" dus. Wat je doet met de winst is volstrekt irrelevant imo. Lotto is uiteindelijk zelf ook al op de vingers getikt voor agressieve reclame.
 
Ik begrijp niet hoe lotto anders is dan pakweg Napoleon games. Het is inzetten op basis van een kansrekening, "gokken" dus. Wat je doet met de winst is volstrekt irrelevant imo. Lotto is uiteindelijk zelf ook al op de vingers getikt voor agressieve reclame.
Ik ben ook voorstander voor een alles-of-niks-keuze, waarbij ze naar mijn mening best alles verbieden, dus ook de Lotto-reclames. Maar ik denk wel dat er een serieus verschil is tussen hoe verslavend het is. Bij Sport-weddenschappen kan de verslaving worden versterkt door bvb. een ploeg die een goede reeks wedstrijden aan het maken is, waardoor de kans ook bestaat dat mensen grotere bedragen erop gaan inzetten (en dan plots kunnen verliezen), of kennissen in die wereld die zogezegd voorkennis hebben, etc. Bij de Lotto zijn er hoop ik geen mensen die denken 'goh de 2 zit er al 9 weken aan een stuk in, ik moet die er zeker in steken en ik ga al m'n geld erop zetten', daar begin je elke week van 0 en is er geen sprake van voorkennis of dergelijke om dat elke combinatie letterlijk even veel kans maakt (wat bij sporten nooit is).
 
Terug
Bovenaan