Ventilatiesysteem D met dampkap met klassieke afvoer

Veel theorycrafting in deze thread maar de realiteit gaat zijn dat je er niks van gaat merken. Als je dampkap uit staat sluit het roostertje aan de buitenkant van het afvoerkanaal zichzelf af door de zwaartekracht. Het beetje lucht dat daar nog door sijpelt stelt niets voor.
 
Veel theorycrafting in deze thread maar de realiteit gaat zijn dat je er niks van gaat merken. Als je dampkap uit staat sluit het roostertje aan de buitenkant van het afvoerkanaal zichzelf af door de zwaartekracht. Het beetje lucht dat daar nog door sijpelt stelt niets voor.
Daar ben ik het absoluut niet met eens. Toen het in december buiten - 8 graden was en het binnen 21 graden was. En je kwam nog maar in de buurt van de dampkap leek het wel dat er een airco op stond. Dat roostertje buiten dient enkel om de regen buiten te houden dat houd geen warmte of koude tegen.
 
Ja dat opnieuw 'opladen' in de oven hebben we wel eens geprobeerd, maar dat werkt toch ook niet hoor. Allemaal mooi in theorie. Maar wij hebben wel een friteuse en ik bak vaak vlees. Enja het zijn vooral die zaken die voor geur zorgen natuurlijk. Maar een keuken dient om te gebruiken ik ga niet naar buiten om frieten te bakken. Het is dus wel een eigen keuze ook, maar eventjes de deur open zetten en het probleem is ook verholpen.
 
Wij hebben nu een tradionele dampkap met een ventilatiesysteem D en dat is toch maar miserie.
Die dampkap maakt al een week teveel lawaai door de wind buiten.
Als die opstaat creëert die een onbalans en zuig je dus wind aan tussen kieren en spleten.
Vorige keer stond de sifon van de afvoer van de ventilatie wat droog en is er dus 15 minuten rioolgeur opgezogen geweest tot we gevonden hadden wat het probleem was.
Waarom zoveel investeren in een systeem D en luchtdichtheid en dan een groot gat naar buiten dat tot 600m³/h naar buiten zuigt?
Zet dan een systeem C...
 
Wij hebben nu een tradionele dampkap met een ventilatiesysteem D en dat is toch maar miserie.
Die dampkap maakt al een week teveel lawaai door de wind buiten.
Als die opstaat creëert die een onbalans en zuig je dus wind aan tussen kieren en spleten.
Vorige keer stond de sifon van de afvoer van de ventilatie wat droog en is er dus 15 minuten rioolgeur opgezogen geweest tot we gevonden hadden wat het probleem was.
Waarom zoveel investeren in een systeem D en luchtdichtheid en dan een groot gat naar buiten dat tot 600m³/h naar buiten zuigt?
Zet dan een systeem C...
Inderdaad. Volledig mee eens.

En als je op specifieke bouwfora zoekt naar mensen met een recirculatie dampkap, is 95% tevreden daar over.
Ik denk dat als je een deftige dampkap hebt, je weinig last zult hebben.
 
Veel theorycrafting in deze thread maar de realiteit gaat zijn dat je er niks van gaat merken. Als je dampkap uit staat sluit het roostertje aan de buitenkant van het afvoerkanaal zichzelf af door de zwaartekracht. Het beetje lucht dat daar nog door sijpelt stelt niets voor.
Ik heb al bij meerdere huizen, waaronder dat van mijn ouders van 30 jaar oud, nochtans geweten dat de wind met een kleine moeite die 4 horizontale kleppen van de rooster op de gevel open blaast en daardoor tot 10-15 meter diep in de afvoerbuis kabaal kan maken.

Gezellig hoor, zo'n klopgeest in huis bij slecht weer!
 
Inderdaad. Volledig mee eens.

En als je op specifieke bouwfora zoekt naar mensen met een recirculatie dampkap, is 95% tevreden daar over.
Ik denk dat als je een deftige dampkap hebt, je weinig last zult hebben.
Elektrische terugslagklep inbouwen die enkel opent bij een actief vuur. Dat werkt perfect hier.
 
Wij hebben nu een tradionele dampkap met een ventilatiesysteem D en dat is toch maar miserie.
Die dampkap maakt al een week teveel lawaai door de wind buiten.
Als die opstaat creëert die een onbalans en zuig je dus wind aan tussen kieren en spleten.
Vorige keer stond de sifon van de afvoer van de ventilatie wat droog en is er dus 15 minuten rioolgeur opgezogen geweest tot we gevonden hadden wat het probleem was.
Waarom zoveel investeren in een systeem D en luchtdichtheid en dan een groot gat naar buiten dat tot 600m³/h naar buiten zuigt?
Zet dan een systeem C...

Als je een systeem C hebt moet je roosters in uw ramen steken en dat hebben wij niet, dus D was "verplicht".
 
Nieuwbouw woning met ventilatie D.
Met een miele kookplaat met afzuiging in de kookplaat die recirculatie doet en terug uitblaast in de plint.

Eingelijk de horror bij veel mensen.

Maar wij zijn reuze content ervan en doet perfect zijn ding.
Bij normale kookpotten zonder deksel zuigt die mooi alles af.
Bij zeer hoge kookpotten plaatsen wij een deksel richting de afzuiging.

Onderhoud is vrij basic.
Als de vetfilter in het midden vol is pak ik die vast & doe ik die in het afwasmachine.
Daarna terug erin en klaar.
Die koolstof filter in de plint moet ik wrs 1 keer per jaar vervangen.
 
Nja bij ons zal het voorlopig dan toch een klassieke dampkap worden...
Zal wat af te wachten zijn dan of we daar echt iets van merken zeker....
 
En waarom?
Een recirculatie dampkap is toch even duur? Bij velen kun je zelf kiezen met filter box of afvoer naar buiten. De prijs komt ongeveer op hetzelfde uit.
Ik lees vooral gemengde reacties hier precies...

De ene is niet tevreden van een traditionele+ventilatie D, de andere merkt het niet. De ene is niet tevreden van recirculatie dampkap, de andere wel..

De keuken is al lange tijd besteld en hoewel ik "denk" dat wijzigen nog mogelijk is, kan ik hier niet meteen concluderen of dit echt noodzakelijk is.

Kvind het wel jammer dat de aannemer hier ook niks over zegt, of misschien weet hij het zelf niet... Heb dit nu toevallig onlangs gelezen en ben hierdoor beginnen twijfelen...
 
Bij ventilatiesysteem D is het echt wel not done om u dampkap niet terug in huis te laten blazen. Met een koolstoffilter hebde daar geen enkele last van, buiten dat ge u filter af en toe eens moet vervangen.
 
dat blijft gewoon hangen in uw huis. ventilatie systeem zou dat in principe wel moeten kunnen verwerken. Op gas koken met recirculatie is trouwens ook not done. onverbrande gassen worden niet gefilterd.
Ik kook op gas met een recirculatiedampkap. De zuigmond van mijn ventilatiesysteem D zit wel juist voor de uitblaas van de recirculatiebox waardoor het langs daar direct afgevoerd wordt. Ik zet mijn ventilatie ook altijd in de hoogste stand als ik de dampkap aan zet, ik ga wel zien om dit automatisch te laten schakelen.

Dat zo een dampkap en een gasfornuis niet samen zouden gaan hebben ze mij bij de keukenbouwer toch niet verteld.
 
Bij ventilatiesysteem D is het echt wel not done om u dampkap niet terug in huis te laten blazen. Met een koolstoffilter hebde daar geen enkele last van, buiten dat ge u filter af en toe eens moet vervangen.
Awel,

Mijn vorige post mag je al vergeten :-D

Had even gebeld naar onze keukenbouwer, ik had het dus verkeerd op. Ik dacht dat we een andere dampkap zouden nodig hebben, maar blijkbaar niet. Ze kunnen blijkbaar gewoon die koolstoffilter plaatsen.
Ze zei dat er ook filters bestaan die nu ook 3 jaar meekunnen ipv 6 maanden... Was iets duurder maar op termijn ging dat goedkoper uitkomen zei ze (hopelijk geen verkoopspraat ^^).

Als het dat maar is... Ik dacht effectief dat we een andere dampkap zouden nodig hebben.

Het is in ieder geval wel goed dat dat gat dan dichtkan, zeker ook omdat we nog van plan zijn buitengevel te isoleren.
 
Bij Novy heb je een extra onderdeel nodig voor recirculatie: https://www.novy.com/nl-be/producte...atie-accessoires/inbouwbox-voor-recirculatie/

Kost een aardige duit, maar je bent inderdaad voor enkele jaren gerust:

Monoblock Pure 3.0

Bij normale kookomstandigheden zal de monoblock koolstoffilter vervangen moeten worden na 3 à 5 jaar of 900 kookuren (afhankelijk van de modellen). Bijna alle dampkappen hebben een vervangingsindicator die oplicht en aangeeft dat de monoblockfilter vervangen moet worden.

Veel mensen die klagen over recirculatie zijn er vaak niet van bewust dat ze een model hebben met de goedkope standaard filtertjes die je elke 3 maand moet vervangen.
 
Ik kook op gas met een recirculatiedampkap. De zuigmond van mijn ventilatiesysteem D zit wel juist voor de uitblaas van de recirculatiebox waardoor het langs daar direct afgevoerd wordt. Ik zet mijn ventilatie ook altijd in de hoogste stand als ik de dampkap aan zet, ik ga wel zien om dit automatisch te laten schakelen.

Dat zo een dampkap en een gasfornuis niet samen zouden gaan hebben ze mij bij de keukenbouwer toch niet verteld.
2 seconden googelen en je hebt je antwoord.

RECIRCULATIE

Een dampkap met recirculatie houdt de lucht binnenshuis. Dit systeem wordt vooral toegepast in appartementen, wanneer de keuken zich te ver van een buitenmuur bevindt of in lage-energiewoningen. Wanneer externe afvoer niet mogelijk is, is recirculatie je redding. Door het gebruik van vet- en koolstoffilters wordt de lucht ontdaan van geuren en vetten. De gezuiverde lucht wordt dan opnieuw de keuken in geblazen.

Voordeel? Bij dit systeem heb je minder hoge verwarmingskosten omdat er geen warmte naar buiten toe afgezogen wordt.

Nadelen? Bij recirculatie vang je geen vocht op en is het dus heel belangrijk om je keuken voldoende te verluchten zodat je geen condens krijgt. Bij koken op gas is deze methode ook niet aangeraden omdat de verbrandingsgassen niet afgevoerd worden en zo het zuurstofgehalte in de ruimte verminderd.
 
Bij Novy heb je een extra onderdeel nodig voor recirculatie: https://www.novy.com/nl-be/producte...atie-accessoires/inbouwbox-voor-recirculatie/

Kost een aardige duit, maar je bent inderdaad voor enkele jaren gerust:


Veel mensen die klagen over recirculatie zijn er vaak niet van bewust dat ze een model hebben met de goedkope standaard filtertjes die je elke 3 maand moet vervangen.
Het is een Zanussi bij ons, blijkt dat die dus ook zo recirculatie kunnen maar enkel de filter nog nodig is.

Ik ben op zich wel blij, want onze keuken (hiervoor een afzonderlijke ruimte) was altijd ijskoud. Je voelde de trok soms binnenkomen via de dampkap.
Nu is living/keuken 1 open ruimte, dus dat zou wellicht nog meer gaan storen.
 
Hoe zit het eigenlijk met condensatie in die recirculatiedampkappen? Waar gaat al het water naartoe? Gewoon terug de ruimte in? Condenseert dat niet in de kast ofzo?
Terug in ruimte. Dampkap in vuur vaak via plint onderaan, maar deze en ook andere kan je vaak via kanaal wel wegleiden naar andere plaats. In principe heb je daar geen last van, maar als je vb grote hoeveelheden laat inkoken heb je mogelijks wel vocht dat ergens neerslaat bij de opening (vb condens op vloer bij uitgang achter plint)
Of dat er tijdelijk een onbalans is voor uw D systeem is nu ook geen ramp. In de zomer zet ik onze ramen evengoed open en zorg ik voor een onbalans.
Verschil is dat één door een open raam de onbalans zichzelf kan opheffen (in en uit) en twee, je dit zelf enkel in de zomer doet, en dit met een reden. Onbalans is in principe geen ramp, maar de weggezogen lucht zal ergens anders vandaan getrokken worden (vaak buiten/kelder/...) welke normaal vaak kouder is.
Toen we kozen voor een down draft dampkap was er nogal veel verschil in belangrijke eigenschappen als: max debiet, max lawaai, geurfilter klasse en vetfilterklasse. We hebben een Bora gekocht omdat die kop en schouders uitsteekt boven de competitie op vrijwel elk van voornoemde eigenschappen.
Zelfs Novy haalde de filterklasse niet.

Geur hebben we hier nooit dat die blijft hangen. We hebben wel geen friteuse, dat zou met zo'n downdraft niet goed werken. We bakken ook niet vaak vlees, maar de keren dat we het doen blijft er zeker niets hangen, dus ik vind recirculatie dampkappen zomaar afschieten wat flauw.
Idem en wij hebben wel een friteuse. Hiervan ook geen noemenswaardige geur die blijven hangen maar wij sturen de geur met het deksel wel richting downdraft. Enige wat wel blijft hangen is geur/"rook" bij het echt hard/lang dichtschroeien van grotere stukken vlees (vb meerdere varkenshaasjes aan alle kanten). Bij een gewone biefstuk bij ons vb niet.
 
  • Leuk
Waarderingen: Musk
Terug
Bovenaan