Ventilatiesysteem D met dampkap met klassieke afvoer

Waarom zou je ventilatie aanschieten als de luchtvochtigheid buiten stijgt? (Oprechte vraag...)

Ons ventilatiesysteem schiet enkel in 'turbo' als de luchtvochtigheid binnen sterk verhoogt: tijdens/na het douchen, als we de vaatwas open trekken als die net gedaan heeft omdat die net onder een afzuigrooster staat... en dan vooral in de wintermaanden als de luchtvochtigheid relatief laag is buiten. In de zomermaanden zoals nu blijft ze gewoon op de laagste stand draaien, wrs omdat de vochtigheid buiten quasi even hoog is als binnen.
Mijn ventilatietoestel doet dat ook, lijkt mij een designfout want in de zomer bij hoge RV buiten gaat hem door harder te gaan net meer vochtige lucht naar binnen halen.


Stofzuigen van de G3 filters probeer ik ook af en toe wel eens te doen. In de zomer zit de inlaat filter vaak vol met insecten en pollen. De uitlaat krijgt het hele jaar door een laagje door stof dat vanuit de binnenlucht gehaald wordt. De G3 filters fabriceer ik zelf uit G3 filterdoek om kosten te besparen (is maar wat knip en nietwerk bij mijn filters om het doek rond het metalen frame van de originele filter vast te krijgen).
 
Ik heb een Vasco DX6 ventilatie-unit.
Filters zijn 1x G4 en 1 x F7 (in het toestel is nog een 2de G4 aanwezig, maar die wordt niet gebruikt. Die filter kan ik wel gebruiken om de andere te vervangen)
Ik ben nu aan het kijken om nieuwe filters te bestellen.
Bestel ik best bij Vasco zelf? Of zijn de alternatieven (zo goed als) evengoed, maar gewoon iets goedkoper? :unsure: Of nog andere alternatieven?
Wat doen jullie? Bij wie bestellen jullie?

De F7 filter (inkomende lucht) is wel ontzettend veel vuiler dan de G4 (uitgaande lucht).
Is het de moeite om die F7 eventueel apart te bestellen en iets vaker te vervangen?
Of mag ik niet voortgaan op het uitzicht van de filter en gewoon standaard beide filters samen vervangen?
 
Ik heb een Vasco DX6 ventilatie-unit.
Filters zijn 1x G4 en 1 x F7 (in het toestel is nog een 2de G4 aanwezig, maar die wordt niet gebruikt. Die filter kan ik wel gebruiken om de andere te vervangen)
Ik ben nu aan het kijken om nieuwe filters te bestellen.
Bestel ik best bij Vasco zelf? Of zijn de alternatieven (zo goed als) evengoed, maar gewoon iets goedkoper? :unsure: Of nog andere alternatieven?
Wat doen jullie? Bij wie bestellen jullie?

De F7 filter (inkomende lucht) is wel ontzettend veel vuiler dan de G4 (uitgaande lucht).
Is het de moeite om die F7 eventueel apart te bestellen en iets vaker te vervangen?
Of mag ik niet voortgaan op het uitzicht van de filter en gewoon standaard beide filters samen vervangen?

Ik heb een DX5 unit, je stofzuigt maandelijks de filters toch?
Ik had een D400II unit in mijn vorige woning, woon pas 2 maanden in de nieuwe woning, dus filter nog niet vervangen..
 
Ik heb een DX5 unit, je stofzuigt maandelijks de filters toch?
Ik had een D400II unit in mijn vorige woning, woon pas 2 maanden in de nieuwe woning, dus filter nog niet vervangen..
Ja ja, stofzuigen doe ik.
Op de hoogte vanwege de berichten hier. Zelf wist ik daar helemaal niets van.
 
Ik stofzuig mijn filters elke 3-4 weken en die inkomende filter wordt toch goed vuil vind ik. Na 2 maand is die niet meer wit te krijgen.
Het advies is elke 6 maand de filters vervangen en dat ga ik ook doen. Maar heb ook gezien dat zo'n huismerk filter bijna de helft kost van een originele Zehnder filter, maar geen idee als dat even goed is. Dat moet ik nog uitzoeken.
 
Ik stofzuig mijn filters elke 3-4 weken en die inkomende filter wordt toch goed vuil vind ik. Na 2 maand is die niet meer wit te krijgen.
Het advies is elke 6 maand de filters vervangen en dat ga ik ook doen. Maar heb ook gezien dat zo'n huismerk filter bijna de helft kost van een originele Zehnder filter, maar geen idee als dat even goed is. Dat moet ik nog uitzoeken.
hou me op de hoogte, want wij gaan ook een zehnder hebben straks :p
 
hou me op de hoogte, want wij gaan ook een zehnder hebben straks :p
Hier eerst die Zehnder filters genomen en nu de online varianten zonder het Zehnderlogo. Het voelt kwalitatief heel anders aan, maar die zijn evenzeer vol stof/vliegjes, dus doet in mijn ogen hetzelfde.

Of het exact hetzelfde is qua dichtheid en filtering, laat ik in het midden wegens te weinig kennis daarover.

In mijn geval, blijven het de goedkopere varianten vanaf nu.
 
ik verhuis binnen 2 maanden naar een huis met dit systeem en heb mij dus wel in gelezen. Als ge een systeem hebt dat gemaakt is om de luchtzuiverheid etc in u huis te balanceren en dan blaast ge tientallen kuub lucht naar buiten zonder langs dat systeem te passeren moet ge toch gene slimmen zijn om te snappen dat dat niet de bedoeling kan zijn?

Dat maakt het nog geen relevant meer verbruik. Zou me erg verbazen als dat meer als een paar euro scheelt per jaar (waarschijnlijk minder dan de elektriciteit voor uberhaupt uw dampkap te runnen).

Mensen zijn soms zo radicaal over hun verbruik doen dalen tot in het absurde toe.

Wij gaan nu ook type D ventilatie steken en daarvoor ga ik mijn dampkap nu niet vervangen (+ extra gedoe met filters zoiezo geen zin in)
 
Dat maakt het nog geen relevant meer verbruik. Zou me erg verbazen als dat meer als een paar euro scheelt per jaar (waarschijnlijk minder dan de elektriciteit voor uberhaupt uw dampkap te runnen).

Mensen zijn soms zo radicaal over hun verbruik doen dalen tot in het absurde toe.

Wij gaan nu ook type D ventilatie steken en daarvoor ga ik mijn dampkap nu niet vervangen (+ extra gedoe met filters zoiezo geen zin in)
Exact, hier hetzelfde systeem, wel met een elektrische terugslagklep in de pijp die enkel opengaat tijdens het koken. Totaal geen klachten van klappende deuren, enkel onder de deuren voel je wat trek, maar gelukkig liggen we daar niet de hele dag. Op 5 jaar tijd nog geen enkele keer gemerkt dat het plots frisser zou zijn, en ik zie het ook niet terug op mijn thermostaat, die op 5 meter van de dampkap hangt tegen de muur.
 
Is dat normaal dat er hier zoveel mensen hun filter stofzuigen :oink: ?
Ik vervang die gewoon om de 5-6 maand met gelijkaardige van filterfabriek.nl
 
Is dat normaal dat er hier zoveel mensen hun filter stofzuigen :oink: ?
Ik vervang die gewoon om de 5-6 maand met gelijkaardige van filterfabriek.nl
Dat is het advies dat ik kreeg van de bouwfirma, de firma die de ventilatie geplaatst heeft en degene die EPB keuring gedaan heeft dus ik doe het.
 
Is dat normaal dat er hier zoveel mensen hun filter stofzuigen :oink: ?
Ik vervang die gewoon om de 5-6 maand met gelijkaardige van filterfabriek.nl
Deze week nog eens in de handleiding van mijn Vasco DX gekeken en daarin staat om de 3 maanden stofzuigen, om de 6 maanden vervangen.
 
Ik heb een Vasco DX6 ventilatie-unit.
Filters zijn 1x G4 en 1 x F7 (in het toestel is nog een 2de G4 aanwezig, maar die wordt niet gebruikt. Die filter kan ik wel gebruiken om de andere te vervangen)
Ik ben nu aan het kijken om nieuwe filters te bestellen.
Bestel ik best bij Vasco zelf? Of zijn de alternatieven (zo goed als) evengoed, maar gewoon iets goedkoper? :unsure: Of nog andere alternatieven?
Wat doen jullie? Bij wie bestellen jullie?

De F7 filter (inkomende lucht) is wel ontzettend veel vuiler dan de G4 (uitgaande lucht).
Is het de moeite om die F7 eventueel apart te bestellen en iets vaker te vervangen?
Of mag ik niet voortgaan op het uitzicht van de filter en gewoon standaard beide filters samen vervangen?
Ik moet er nu ook gaan bestellen en vervangen. Welke heb je uiteindelijk gekozen?
 
Ik moet er nu ook gaan bestellen en vervangen. Welke heb je uiteindelijk gekozen?
Heel snel geleverd
Veel goedkoper dan de echte van Vasco
Maar geen idee of ze vergelijkbaar zijn in kwaliteit

Kreeg veel goede reviews, dus ben daarop voorgegaan.
 
Heel snel geleverd
Veel goedkoper dan de echte van Vasco
Maar geen idee of ze vergelijkbaar zijn in kwaliteit

Kreeg veel goede reviews, dus ben daarop voorgegaan.
Dank, daar wat setjes besteld :)
 
Terug
Bovenaan