Ventilatiesysteem D met dampkap met klassieke afvoer

Affinity

Active member
Dag allen,

We zijn een renovatie aan het uitvoeren en hebben een ventilatie systeem D laten plaatsen. In onze nieuwe keuken zit blijkbaar een dampkap met klassieke afvoer, dus een gat in uw muur.

Nu las ik dat dat blijkbaar geen goeie combinatie is... Ik belde de keukenbouwer en die zeiden dat veel mensen nog zo'n type dampkap plaatsen en zij "geen weet heeft van problemen".


Ik vroeg mij even af of hier iemand mij duidelijk kan maken of dit al dan niet een probleem zou vormen. We kunnen de dampkap nog steeds vervangen door een recirculatie model gezien de keuken nog niet geplaatst is maja weet niet of dat per se nodig is..
 
Ik vermoed dat je de ventilatie wel gaat moeten afstellen zodanig dat er veel meer lucht binnenkomt dan er buitengaat, aangezien je met een extra gat naar buiten zit via de dampkap.
 
De balans in je ventilatie wordt daar idd wel wat door verstoord, kan best zijn dat ze dat idd met de instelling van de juiste debieten kunnen regelen. Je zal dan wellicht wel wat verlies hebben en meer debiet moeten hebben, maar of je daardoor een zwaardere unit moet plaatsen is voer voor de installateur of EPB verslaggever (daar bestaan online wel tools voor maar idee hoe correct die zijn).

Maar goed, dat is theorie, op zich verstoort een raam of deur openzetten ook je balansventilatie natuurlijk. In de praktijk zal uw systeem goed genoeg werken, alleen mss niet volgens de ideale normen.
 
sommige ventilatiesystemen kunnen communiceren met de dampkap. Mss eens te onderzoeken ?
Komt erop neer bij het aanzetten van de dampkap gaat de extractieventilator aftoeren. In hoeverre je dat kan compenseren uiteraard. Balansventilatie is ±250-300m³/h en dampkappen schurken snel al tegen de 500-750m³/h aan.
Ik heb dat thuis ook maar dat valt al bij al wel mee hoor.
 
Los of dat het uw systeem verstoord of niet.

Je bent een renovatie aan het doen en je hebt een balansventilatie met warmtewisselaar laten plaatsen, dus ik ga er van uit dat je zoveel energie als mogelijk binnen de woning wil houden.
Met een klassieke dampkap zuig je een deel warmte gewoon weg zonder warmterecuperatie en die compenseer je door bij te stoken. Ik weet niet hoe het bij renovatie zit, maar voor nieuwbouw wordt je afgestraft op een dampkap met afvoer naar buiten in het EPB verslag.

Wij zijn om die reden voor een recirculatiedampkap gegaan. En het zou ook moeten schelen in stookkosten, maar geen idee als dat 50 of 200euro per jaar is.
 
Tenzij je een professionele kok bent zal die dampkap maar een zeer beperkt deel van de dag opstaan, ik zou er niet van wakker liggen. In principe kan je je ventilatiesysteem ook even afzetten. Beste wel klep voorzien in de afvoerbuis.
 
Met een ventilatie systeem D ga je inderdaad een onbalans krijgen omdat er plots meer wordt weggevoerd dan er aangevoerd wordt door het ventilatiesysteem. Dat creëert een onderdruk en dat gaat van ergens moeten komen. In de praktijk normaalgezien koude buitenlucht. je loopt dus wat warmterecuperaties van je ventilatiesysteem mis.
de meeste (moderne) ventilatiesystemen hebben een manier om te signaleren dat uw dampkap in gebruik is (met potentiaalvrij contact of, moderner, via modbus) en gaan dan tijdelijk wat meer lucht aanvoeren.
 
Los of dat het uw systeem verstoord of niet.

Je bent een renovatie aan het doen en je hebt een balansventilatie met warmtewisselaar laten plaatsen, dus ik ga er van uit dat je zoveel energie als mogelijk binnen de woning wil houden.
Met een klassieke dampkap zuig je een deel warmte gewoon weg zonder warmterecuperatie en die compenseer je door bij te stoken. Ik weet niet hoe het bij renovatie zit, maar voor nieuwbouw wordt je afgestraft op een dampkap met afvoer naar buiten in het EPB verslag.

Wij zijn om die reden voor een recirculatiedampkap gegaan. En het zou ook moeten schelen in stookkosten, maar geen idee als dat 50 of 200euro per jaar is.
weet je daar de details van? hoeveel %invloed dat heeft of in aantal punten op uw epc?
wij gaan en neiuwe dampekap plaatsen volgende week. maar mijn broer is keukenbouwer en die zegt net van toch de bestaande buis naar buiten te gebruiken want die kookdampen zijn ongezond en zelf met de beste dampekappen zouden die deels blijven hangen. die filters zijn blijkbaar heel snel verzadigd en daarna nutteloos.
 
Laatst bewerkt:
Hoe zit het eigenlijk met condensatie in die recirculatiedampkappen? Waar gaat al het water naartoe? Gewoon terug de ruimte in? Condenseert dat niet in de kast ofzo?
 
Hoe zit het eigenlijk met condensatie in die recirculatiedampkappen? Waar gaat al het water naartoe? Gewoon terug de ruimte in? Condenseert dat niet in de kast ofzo?
dat blijft gewoon hangen in uw huis. ventilatie systeem zou dat in principe wel moeten kunnen verwerken. Op gas koken met recirculatie is trouwens ook not done. onverbrande gassen worden niet gefilterd.
 
weet je daar de details van? hoeveel %invloed dat heeft of in aantal punten op uw epc?
wij gaan en neiuwe dampekap plaatsen volgende week. maar mijn broer is keukenbouwer en die zegt net van toch de bestaande buis naar buiten te gebruiken want die kookdampen zijn ongezond en zelf met de beste dampekappen zouden die deels blijven hangen. die filters zijn blijkbaar heel snel verzadigd en daarna nutteloos.
Nee, helaas heb ik er geen details van. Maar het werd ons sterk afgeraden door de bouwfirma en die hebben verder geen belang bij de keuken.

Ook de luchtdichtheid scheelt het.
 
Ik vroeg mij even af of hier iemand mij duidelijk kan maken of dit al dan niet een probleem zou vormen. We kunnen de dampkap nog steeds vervangen door een recirculatie model gezien de keuken nog niet geplaatst is maja weet niet of dat per se nodig is..
Ik stel mij dan de vraag of een dampkap met afzuiging naar buiten deftig gaat werken, bij jullie.

Feit dat je nu een ventilatie D systeem steekt, wilt wel zeggen dat je stevig aan het renoveren bent. Dus naar luchtdichtheid zal er ook wel gekeken worden.
Dan moet je in theorie zien dat uw huis eigenlijk een luchtdichte doos is. U ventilatie D systeem zorgt ervoor dat er gecontroleerd wordt geventileerd binnen. Je steekt er mss 300m3/h lucht in en je haalt er 300m3/h lucht eruit. Dus dat is in balans.

Als je dan uw dampkap opzet, haal je er mss 500m3/h lucht eruit. maar van waar komt die lucht? Er zijn geen luchtroosters en je hebt net werken achter de rug die ervoor gezorgd hebben dat er geen lekdebieten (kieren) meer zijn. Je gaat een onderdruk creëren in de woning en uw afzuiging van uw dampkap gaat achteruit.

Je kunt het oplossen door telkens dat je gaat koken een raam in de keuken op kiep te zetten. Dan kan langs die weg de 500m3/h binnen komen en heb je een goede werking van een dampkap. Aangenaam is dat uiteraard niet.
Als je het wilt regelen met een ventilatie systeem. Ga je een ventilatie systeem moeten hebben die de extractie ventilator kan doen dalen of afzetten en dan toevoer motor verhogen. Dan moet je nog een unit hebben die het debiet kan halen gelijk met uw dampkap. Maar dan nog, die lucht wordt verdeeld in gans uw woning en niet enkel in de keuken. Dus de werking van uw dampkap zal nog altijd niet top zijn, maar is wel een verbetering.

Of dat er tijdelijk een onbalans is voor uw D systeem is nu ook geen ramp. In de zomer zet ik onze ramen evengoed open en zorg ik voor een onbalans.
 
Laatst bewerkt:
Hoe zit het eigenlijk met condensatie in die recirculatiedampkappen? Waar gaat al het water naartoe? Gewoon terug de ruimte in? Condenseert dat niet in de kast ofzo?
Na 10 jaar nog niet echt problemen van gemerkt in huis met systeem D. Meestal is het eerder (veel) te droog in huis, ik heb een bevochtiger staan die in de winter op anderhalve tot twee dagen makkelijk 10l verdampt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Musk
Hier hebben we in een nieuwbouw met ventilatie systeem D ook een dampkamp zonder recuperatie gebruikt.
In de klassieke afvoer hebben we dan een elektrische terugslagklep voorzien zodat deze enkel opengaat zodra er een kookvuur actief wordt:

Dus enkel een moment van drukverschil als we aan het koken zijn en vooral, geen warmteverlies doorheen de niet-kookuren.
 
Conclusie:
Je gaat er niks van merken en het kan geen kwaad.
Aleen wat energieverlies tijdens de uren dat je de dampkap hebt opstaan. (want die extra lucht dat je afzuigt gaat via alle kieren en spleten naar binnen komen.)
 
Wij hebben een D-systeem en zo'n recirculatiedampkamp in een 'nieuwbouw' van 2012. Ik zou het nooit meer willen, de stank blijft gewoon in je huis hangen. Onze dampkap komt nu uit in de berging, in die berging is onze achterdeur. Winter en zomer zet ik die deur open (tussendeur toe) tijdens het koken om die geur zo rap mogelijk buiten te krijgen. En dat die ventilatie een half uur niet in balans is, voel je niet hoor. Die filters zijn inderdaad heel snel vervuild, de vetfilter kan wel in de afwasmachine maar die andere dus niet.
 
Wij hebben een D-systeem en zo'n recirculatiedampkamp in een 'nieuwbouw' van 2012. Ik zou het nooit meer willen, de stank blijft gewoon in je huis hangen. Onze dampkap komt nu uit in de berging, in die berging is onze achterdeur. Winter en zomer zet ik die deur open (tussendeur toe) tijdens het koken om die geur zo rap mogelijk buiten te krijgen. En dat die ventilatie een half uur niet in balans is, voel je niet hoor. Die filters zijn inderdaad heel snel vervuild, de vetfilter kan wel in de afwasmachine maar die andere dus niet.
Die filters in het monoblok kan je doorgaans regenereren (in de oven, check even je handleiding) en na een paar regeneratie cycli vervangen. Als ze verzadigd zijn houden ze inderdaad geen geur meer tegen.
 
Wij hebben een D-systeem en zo'n recirculatiedampkamp in een 'nieuwbouw' van 2012. Ik zou het nooit meer willen, de stank blijft gewoon in je huis hangen. Onze dampkap komt nu uit in de berging, in die berging is onze achterdeur. Winter en zomer zet ik die deur open (tussendeur toe) tijdens het koken om die geur zo rap mogelijk buiten te krijgen. En dat die ventilatie een half uur niet in balans is, voel je niet hoor. Die filters zijn inderdaad heel snel vervuild, de vetfilter kan wel in de afwasmachine maar die andere dus niet.
Toen we kozen voor een down draft dampkap was er nogal veel verschil in belangrijke eigenschappen als: max debiet, max lawaai, geurfilter klasse en vetfilterklasse. We hebben een Bora gekocht omdat die kop en schouders uitsteekt boven de competitie op vrijwel elk van voornoemde eigenschappen.
Zelfs Novy haalde de filterklasse niet.

Geur hebben we hier nooit dat die blijft hangen. We hebben wel geen friteuse, dat zou met zo'n downdraft niet goed werken. We bakken ook niet vaak vlees, maar de keren dat we het doen blijft er zeker niets hangen, dus ik vind recirculatie dampkappen zomaar afschieten wat flauw.
 
Wij hebben een huis van 2015, in december toen het buiten vriesweer was voelde ik koude lucht langs de dampkap binnen komen.
Toen ben ik er achter gekomen dat er geen terugslagklep in de buis achter de dampkap zat maar een gewone open buis van 150 mm naar buiten.

Ondertussen zelf een terugslagklep geïnstalleerd met drie kleppen achter elkaar en ik merk toch wel een groot verschil.
Beetje schandalig dat die keukenbouwer hier geen moeite voor gedaan heeft.
Ik moet er wel bij zeggen dat die klep vrij fragiel is omdat ze in plastiek gemaakt is en je de klepjes hoort open en dicht gaan bij het op en afzetten van de dampkap maar daar stoor ik mij niet aan.
 
Wij hebben een D-systeem en zo'n recirculatiedampkamp in een 'nieuwbouw' van 2012. Ik zou het nooit meer willen, de stank blijft gewoon in je huis hangen. Onze dampkap komt nu uit in de berging, in die berging is onze achterdeur. Winter en zomer zet ik die deur open (tussendeur toe) tijdens het koken om die geur zo rap mogelijk buiten te krijgen. En dat die ventilatie een half uur niet in balans is, voel je niet hoor. Die filters zijn inderdaad heel snel vervuild, de vetfilter kan wel in de afwasmachine maar die andere dus niet.
Afhankelijk van het soort filter dat je hebt, moet je die mogelijks wel af en toe regenereren in de oven en uiteindelijk vervangen.
Zelfs al is uw filter op het einde van z'n leven, zouden geurtjes niet lang mogen blijven hangen. Als uw balansventilatie correct is afgesteld, is de volledige binnenlucht na 2 uur ververst.

Hier bijvoorbeeld het nodige onderhoud van de verschillende generaties filters van Novy: https://www.novy.com/nl-be/service/...#!/hoe-onderhoud-ik-mijn-recirculatie-dampkap

De laatste generatie filter moet zelfs niet meer onderhouden worden en gewoon na 3-5 jaar vervangen. Zo'n filter kost minder dan de energie die je uw huis uitzuigt met een klassieke dampkap.

Ik zou eens kijken voor een nieuwe filter of beter filter systeem om op uw dampkap aan te sluiten
 
Terug
Bovenaan