Ventilatiesysteem D met dampkap met klassieke afvoer

Bij ventilatiesysteem D is het echt wel not done om u dampkap niet terug in huis te laten blazen. Met een koolstoffilter hebde daar geen enkele last van, buiten dat ge u filter af en toe eens moet vervangen.
Hier ventilatiesysteem D en gewoon uitvoer naar buiten toe, geen enkel probleem tijdens het koken. Je voelt wel aan de deuren dat er lucht aangezogen wordt, maar geen klappende deuren en ook niet meteen echt koude lucht.

Vooral een sales-fabeltje ook dat recirculeren, die "vuile lucht" moet gewoon je huis uit in mijn ogen.
 
Vooral een sales-fabeltje ook dat recirculeren, die "vuile lucht" moet gewoon je huis uit in mijn ogen.
Daarvoor dient de balans ventilatie. Elke 2 uur wordt de lucht in huis volledig vervangen als die goed is ingeregeld is, dus dan heb je altijd schone lucht in huis.
 
Hier ventilatiesysteem D en gewoon uitvoer naar buiten toe, geen enkel probleem tijdens het koken. Je voelt wel aan de deuren dat er lucht aangezogen wordt, maar geen klappende deuren en ook niet meteen echt koude lucht.

Vooral een sales-fabeltje ook dat recirculeren, die "vuile lucht" moet gewoon je huis uit in mijn ogen.
Het gaat hier niet over klappende deuren.. Als gij buiten het ventilatiesysteem om alle warme lucht in u huis naar buiten blaast. Kost u dat veel in extra verwarming..

Ventilatiesysteem D: hoe werkt het?​


De luchtaanvoer en -afvoer gebeuren mechanisch bij een ventilatiesysteem D. Dit gebeurt via een netwerk van ventilatiekanalen en ventilatoren.


De warmte van de afgevoerde binnenlucht kan bij de meeste ventilatiesystemen D overigens benut worden om de aangevoerde koude buitenlucht op te warmen. Dit gebeurt in de zogenaamde warmtewisselaar van het systeem. Men spreekt dan van een ventilatiesysteem met warmterecuperatie.


Op die manier moet je dankzij je ventilatiesysteem de binnenkomende lucht minder verwarmen en bespaar je op je stookkosten.
 
Hier ook systeem D en dampkap recht naar buiten. Geen enkel last van druk verschillen of lawaai door wind, ... Als we de dampkap niet gebruiken gaan buiten de roostertjes naar beneden door de zwaartekracht.
Ook nergens voelen we de koude om en rond de dampkap.
 
Hier ook systeem D en dampkap recht naar buiten. Geen enkel last van druk verschillen of lawaai door wind, ... Als we de dampkap niet gebruiken gaan buiten de roostertjes naar beneden door de zwaartekracht.
Ook nergens voelen we de koude om en rond de dampkap.
Dat zal wss idd niet gevoeld worden maar u warmtepomp/verwarming zal serieus moeten bijstoken
 
serieus moeten bijstoken
Haha tuurlijk.. Tijdens vriestemperaturen is het in de ochtend amper 1graad minder (van 21 naar 20). Wetende dat de installatie op nachtstand gaat vanaf 22u.
Als je zelf geen zo'n systeem hebt is het gemakkelijk om allerlei theorieën te hebben maar in de praktijk is dit gewoon te negeren.
 
Haha tuurlijk.. Tijdens vriestemperaturen is het in de ochtend amper 1graad minder (van 21 naar 20). Wetende dat de installatie op nachtstand gaat vanaf 22u.
Als je zelf geen zo'n systeem hebt is het gemakkelijk om allerlei theorieën te hebben maar in de praktijk is dit gewoon te negeren.
ik verhuis binnen 2 maanden naar een huis met dit systeem en heb mij dus wel in gelezen. Als ge een systeem hebt dat gemaakt is om de luchtzuiverheid etc in u huis te balanceren en dan blaast ge tientallen kuub lucht naar buiten zonder langs dat systeem te passeren moet ge toch gene slimmen zijn om te snappen dat dat niet de bedoeling kan zijn?
 
ik heb systeem c. Maar wat een klucht, de dampkap doet bijna niets.
Ik heb ook de indruk dat dit heel wat verbruikt eigenlijk
 
Haha tuurlijk.. Tijdens vriestemperaturen is het in de ochtend amper 1graad minder (van 21 naar 20). Wetende dat de installatie op nachtstand gaat vanaf 22u.
Als je zelf geen zo'n systeem hebt is het gemakkelijk om allerlei theorieën te hebben maar in de praktijk is dit gewoon te negeren.
Staat uw dampkap na 22h nog op dan? Het is op de moment dat uw dampkap draait, dat je warme lucht wegzuigt uit uw woning zonder dat ze door de warmtewisselaar gerecupereerd wordt. En dat verlies moet ergens gecompenseerd worden he.
 
Vraagje gaat ook over ventilatie D maar wou er geen nieuw topic voor openen.

De laatste 2 weken heb ik regelmatig dat mijn ventilatie plotseling merkbaar harder begint te draaien voor 10-15 seconden om vervolgens dan weer in toerental te verminderen.
Ik kan er geen staat op maken. Soms is het savonds. Nu had ik het smorgens na mijn nachtshift.
Dus dan staat hij normaal nog in nachtmode (tot 9h ongeveer)
Is echt wel een ambetant geluid, zeker omdat het op en af gaat.

Iemand al iets soortgelijks gehad?
Ik stofzuig alle maanden mijn filters, dus die zitten zeker niet vervuild.
Het is een vent axia systeem.
Grtzzz
 
Vraagje gaat ook over ventilatie D maar wou er geen nieuw topic voor openen.

De laatste 2 weken heb ik regelmatig dat mijn ventilatie plotseling merkbaar harder begint te draaien voor 10-15 seconden om vervolgens dan weer in toerental te verminderen.
Ik kan er geen staat op maken. Soms is het savonds. Nu had ik het smorgens na mijn nachtshift.
Dus dan staat hij normaal nog in nachtmode (tot 9h ongeveer)
Is echt wel een ambetant geluid, zeker omdat het op en af gaat.

Iemand al iets soortgelijks gehad?
Ik stofzuig alle maanden mijn filters, dus die zitten zeker niet vervuild.
Het is een vent axia systeem.
Grtzzz

Hier geen D systeem, wel C+.. springt regelmatig aan omdat buiten de luchtvochtigheid 1% of 2% stijgt.. Zal bij jou ook wel zoiets zijn.. Als jouw systeem ondersteuning heeft voor een app, installeer deze en kijk eens wat er gebeurd op die momenten.
 
Vraagje gaat ook over ventilatie D maar wou er geen nieuw topic voor openen.

De laatste 2 weken heb ik regelmatig dat mijn ventilatie plotseling merkbaar harder begint te draaien voor 10-15 seconden om vervolgens dan weer in toerental te verminderen.
Ik kan er geen staat op maken. Soms is het savonds. Nu had ik het smorgens na mijn nachtshift.
Dus dan staat hij normaal nog in nachtmode (tot 9h ongeveer)
Is echt wel een ambetant geluid, zeker omdat het op en af gaat.

Iemand al iets soortgelijks gehad?
Ik stofzuig alle maanden mijn filters, dus die zitten zeker niet vervuild.
Het is een vent axia systeem.
Grtzzz
Filters moet ge nie stofzuigen maar om de 6maand -1 jaar (ifv draaitijd) vervangen he :unsure:
Zit er iets van meting op? Co2, luchtvochtigheid, voc's?
 
Hier geen D systeem, wel C+.. springt regelmatig aan omdat buiten de luchtvochtigheid 1% of 2% stijgt.. Zal bij jou ook wel zoiets zijn.. Als jouw systeem ondersteuning heeft voor een app, installeer deze en kijk eens wat er gebeurd op die momenten.
Waarom zou je ventilatie aanschieten als de luchtvochtigheid buiten stijgt? (Oprechte vraag...)

Ons ventilatiesysteem schiet enkel in 'turbo' als de luchtvochtigheid binnen sterk verhoogt: tijdens/na het douchen, als we de vaatwas open trekken als die net gedaan heeft omdat die net onder een afzuigrooster staat... en dan vooral in de wintermaanden als de luchtvochtigheid relatief laag is buiten. In de zomermaanden zoals nu blijft ze gewoon op de laagste stand draaien, wrs omdat de vochtigheid buiten quasi even hoog is als binnen.
 
Waarom zou je ventilatie aanschieten als de luchtvochtigheid buiten stijgt? (Oprechte vraag...)

Ons ventilatiesysteem schiet enkel in 'turbo' als de luchtvochtigheid binnen sterk verhoogt: tijdens/na het douchen, als we de vaatwas open trekken als die net gedaan heeft omdat die net onder een afzuigrooster staat... en dan vooral in de wintermaanden als de luchtvochtigheid relatief laag is buiten. In de zomermaanden zoals nu blijft ze gewoon op de laagste stand draaien, wrs omdat de vochtigheid buiten quasi even hoog is als binnen.
aaah mysterie wss opgelost. (zekerheid heb je in de winter als de luchtvochtigheid daalt)
Net even ons weerstationnetje gechecked. 77% RV binnen. Zou het kunnen dat je balansventilatie aanschiet vanaf 75% of dergelijke?

edit 77% is wel hoog feitelijk. KMI gaf deze nacht toch 85% aan.
https://www.meteo.be/nl/weer/verwachtingen/weermodel-alaro/relatieve-vochtigheid
 
Waarom zou je ventilatie aanschieten als de luchtvochtigheid buiten stijgt? (Oprechte vraag...)

Omdat het nu eenmaal zo is, ik zie in de app dat de luchtvochtigheid met 1% ofzo gestegen en dan dan vindt dat ding het nodig om om te spinnen. Gebeurd voornamelijk wanneer de zon op de badkamer venster schijnt. Meestal leg ik die dan voor de rest van de dag op 10% vast, tenzij er iemand gaat douchen. Hier beneden zo'n voorbeeld :)

ventilatie.jpg
 
Filters moet ge nie stofzuigen maar om de 6maand -1 jaar (ifv draaitijd) vervangen he :unsure:
Zit er iets van meting op? Co2, luchtvochtigheid, voc's?
Ge moet allebei doen.. Hebt ge die filters na een maand al eens bekeken? Hangt misschien af van de regio maar die van ons moeten proper gemaakt worden elke maand.
 
Ge moet allebei doen.. Hebt ge die filters na een maand al eens bekeken? Hangt misschien af van de regio maar die van ons moeten proper gemaakt worden elke maand.
Ik zit met tweetraps filtering op de aanzuig. De G4 vervang ik gewoon om de 3 maand (kost ook geen geld) en de F7 doe ik 6 maandelijks normaal gezien. Zomer wel minder omdat nu ook de BV op 30% draait.
Maar als ik die G4 bezie kan ik me wel voorstellen dat ge dat eens stofzuigt als je maar 1 filter hebt per luchtstroom.
 
Onze filters stofzuig ik ook 1x per maand en om de 6 maand vervangen. Na een maand zit daar toch wel wat vuil in hoor. Vliegjes, stof, pollen, …

Waarom zetten jullie de balans ventilatie ‘s nachts of in de zomer op een lager standje? Al eens de CO2 gemeten in uw slaapkamer met de ventilatie op standje 1? Die loopt behoorlijk op.
 
Onze filters stofzuig ik ook 1x per maand en om de 6 maand vervangen. Na een maand zit daar toch wel wat vuil in hoor. Vliegjes, stof, pollen, …

Waarom zetten jullie de balans ventilatie ‘s nachts of in de zomer op een lager standje? Al eens de CO2 gemeten in uw slaapkamer met de ventilatie op standje 1? Die loopt behoorlijk op.
Voor alle duidelijkheid: ik vervang ook mijn filters om de 6 maand en alle 2 weken stofzuigen.

Maar om 1 of andere reden zit ik nu met momenten met een onregelmatig toerental.

En ja, deze gaat in nachtmode voor het lawaai, omdat mijn vrouw een slechte slaper is...
 
Vorig en zowel dit weekend ook. Wel met een vochtsensor en de luchtvochtigheid is telkens hoog met als gevolg dat die merkbaar hoger draaide.
 
Terug
Bovenaan