Ventilatie combineren met airconditioning

Moonbaby

Active member
Helaba,

Wij hebben begin dit jaar een nieuw, recenter huis gekocht. Heel tof, we verbruiken nu 80% minder.
Maar oei oei, in de zomer krijgen we de warmte niet buiten. Oplossing: airconditioning.

Nu vroeg ik mij af of er een manier bestaat om ons huidige ventilatiesysteem (Type D) te combineren met een airco. Dit zou ideaal zijn aangezien dat we dan niet per kamer een binnen-unit moeten voorzien omdat de kanalen al aanwezig zijn.

Is dit mogelijk? Heeft er iemand ervaring met zo’n systeem?
 
Helaba,

Wij hebben begin dit jaar een nieuw, recenter huis gekocht. Heel tof, we verbruiken nu 80% minder.
Maar oei oei, in de zomer krijgen we de warmte niet buiten. Oplossing: airconditioning.

Nu vroeg ik mij af of er een manier bestaat om ons huidige ventilatiesysteem (Type D) te combineren met een airco. Dit zou ideaal zijn aangezien dat we dan niet per kamer een binnen-unit moeten voorzien omdat de kanalen al aanwezig zijn.

Is dit mogelijk? Heeft er iemand ervaring met zo’n systeem?
no bueno...

Probleemstelling 1: Stel dat het lukt om iets van koeling te voorzien op de lucht gaat deze uw hoogstwss ongeisoleerde luchtkanalen zo hard afkoelen dat je met een serieus condensprobleem gaat zitten. (Denk aan een fles cola die je in de zomer uit de frigo haalt.)
Probleemstelling 2: Uw ventilatiedebiet is echt te laag om een significante koude te kunnen genereren. Je kan uw delta T maar tot een zekere waarde gaan verlagen. 10 a 12°C kouder inblazen dan omgevingslucht zal wel het maximum zijn. Een kamer heeft epb gewijs 50-72m³/h nodig dus best case koel je daar 293W mee af. En een kamer zal snel in realiteit een 1.5 a 2kW vragen afhankelijk van de orientatie.
 
Kan je niets meer doen om de warmte buiten te houden?

Los daarvan is het idee om je verwarmingscircuit (vloerverwarming dan) te gaan gebruiken als koeling. Gaat natuurlijk enkel met een warmtepomp (lucht/water of geothermisch).

Over wat voor hitte spreken we, en hoe komt het dat die uberhaupt een probleem is (als in: hoe zijn de ramen georiënteerd, is er zonwering, etc)?
 
Kan je niets meer doen om de warmte buiten te houden?

Los daarvan is het idee om je verwarmingscircuit (vloerverwarming dan) te gaan gebruiken als koeling. Gaat natuurlijk enkel met een warmtepomp (lucht/water of geothermisch).

Over wat voor hitte spreken we, en hoe komt het dat die uberhaupt een probleem is (als in: hoe zijn de ramen georiënteerd, is er zonwering, etc)?
De hitte komt van de grote ramen achteraan het huis deze zijn zuid-west gericht en er is idd geen zonwering aanwezig daar.

We hebben geen vloerverwarming dus koeling via de warmtepomp is niet mogelijk.
 
Je kan altijd speciaal glas laten steken ook, of screens plaatsen. Dat zal al een klein beetje schelen.
Maar ik ben echter bang dat dat nog niet volledig het gewenste resultaat gaat hebben.
 
De hitte komt van de grote ramen achteraan het huis deze zijn zuid-west gericht en er is idd geen zonwering aanwezig daar.

We hebben geen vloerverwarming dus koeling via de warmtepomp is niet mogelijk.
Dan zou je best beginnen met zonnewering. Kan bv. Ook in de vorm van beplanting.
 
Je kan altijd speciaal glas laten steken ook, of screens plaatsen. Dat zal al een klein beetje schelen.
Maar ik ben echter bang dat dat nog niet volledig het gewenste resultaat gaat hebben.
Speciaal glas gaat niet de wereld van verschil maken, maar screens gaan echt wel een merkbare invloed hebben.

Er zijn ook dingen als "structurele zonwering" die vast is (bvb horizontale luifels met vaste lamellen), maar horizontaal boven de ramen uitsteekt en dus minder licht buiten houdt dan een verticale raambedekkende screen. Het steekt wel uit, dus je moet het kunnen inpassen aan je huis en omgeving natuurlijk...
 
Speciaal glas gaat niet de wereld van verschil maken, maar screens gaan echt wel een merkbare invloed hebben.
Zonwerend glas of een folie hebben wel veel invloed hoor. Alleen heb je in de winter geen of veel minder zonnewinst, het is daar dat het voordeel van screens zit.
 
Wij hebben ook ramen op het zuiden in een woning van 2008.

Tijdens de warme zomers was het echt niet uit te houden van de warmte, tot 28° in huis. hebben screens gestoken. Dit helpt een beetje maar het wordt nog steeds 25-26°. Ik zou in dit geval meteen voor airco gaan, meteen de beste oplossing.

Het zou te jammer zijn om geld te steken in screens of nieuwe beglazing om erna te merken dat je toch nog een airco moet steken.

Combinatie met de ventilatie is echter niet mogelijk.
 
Is dit mogelijk? Heeft er iemand ervaring met zo’n systeem?
Aantal jaar terug ook eens bekeken en kwam tot de zelfde vaststelling als zwarten. Die piste heb ik dus laten varen.

Zo te horen is er geen aandacht geschonken aan oververhitting, dan zal airco het makkelijkst en "goedkoopst" zijn denk.

Zelf ben ik ook eerder voorstander om eerst te kijken om oververhitting te beperken. Ik vind het ook niet aangenaam om in een ruimte te zitten waar de airco heel de tijd moet aanstaan om de zonnewinst te counteren.
Maar economisch snap ik wel dat mensen die een bestaande woning hebben, gelijk naar een airco grijpen. Uiteraard kun je wel eerst eens kijken of je uw oververhitting kunt beperken.

Ik weet niet of uw groot raam grenst aan het terras? Ipv daar een screen te plaatsen, kun je kijken of je nood hebt aan zonneluifel, die ook ineens dienst doet als screen?
Bij mijn vorige woning had ik achteraan screens geplaatst, achteraf vond ik dat wat zonde, want ik miste toch een zonneluifel. Met het geld dat ik in de screens had gestoken, kon ik een zonneluifel plaatsen. Dan had ik ineens zonewering en overdekking voor het terras.

Bij de nieuwe woning zijn we achteraan dan ook gegaan voor een vaste dakconstructie bij het terras, dat ineens dienst doet als zonwering voor de grote glaspartijen. Ik heb achteraan op de gelijkvloers nog wel zo'n 1/3 van het glas open gelaten, zodat ik tijdens de winter nog wel gebruik kan maken van de gratis zonnewinst. Hier heb ik dan wel een screen gestoken.
 
Zonwerend glas of een folie hebben wel veel invloed hoor. Alleen heb je in de winter geen of veel minder zonnewinst, het is daar dat het voordeel van screens zit.
Wij hebben op onze westgevel zonwerend glas (tja, welke juist maakt ook uit natuurlijk, in ieder geval is het merkbaar als je er achter staat of niet) maar ondanks dat het lijkt de warmte wel tegen te houden, warmt het nog veel meer op dan bij de ramen boven waar er wel screens zijn (waar er nagenoeg geen warmte door de zon binnenkomt.

Als het nog steeds 25-26 graden wordt na een zonnige warme zomerdag en er komt geen directe stralingswarmte binnen door ramen, lijkt me dat je isolatie de warmte niet tegen kan houden? Hier is alles ook triple glas (Ug=0.5-0.6, totale U<1 van elk raam).
Ons hoekje huis dat volledig afgeschermd is van invallend zonlicht blijft in ieder geval lekker koel totdat de zon onze niet afgeschermde ramen bereikt in de namiddag. Dus hier is het echt wel: zon buiten, warmte buiten. Ook boven onder het platte dak.
 
Wij hebben ook ramen op het zuiden in een woning van 2008.

Tijdens de warme zomers was het echt niet uit te houden van de warmte, tot 28° in huis. hebben screens gestoken. Dit helpt een beetje maar het wordt nog steeds 25-26°. Ik zou in dit geval meteen voor airco gaan, meteen de beste oplossing.

Het zou te jammer zijn om geld te steken in screens of nieuwe beglazing om erna te merken dat je toch nog een airco moet steken.

Combinatie met de ventilatie is echter niet mogelijk.
Nieuwbouw uit 2019, verhuisd in 2020 hier. Wij hebben 100 m² aan de zuidkant (tuin). Er zijn wel screens en geen airco. Screens houden de zon buiten waardoor opwarming al veel minder is. De rest van verkoeling wordt opgevangen door vloerkoeling icm geothermische warmtepomp. Ik kan het gemakkelijk 22° in huis houden in de zomer en volgens mij nog kouder ook als ik wil.

Ik heb tijdens de bouw wat plek op het platte dak voorzien voor een eventuele airco unit, alsook alle leidingen al laten steken maar dat blijkt totaal niet nodig.

Op die 15 jaar dat uw huis is zijn die technieken weet enorm geëvolueerd.
 
Terug
Bovenaan