Vegetarisch en plantaardig eten

Iemand een resto tip in centrum Oostende met een lekker vegi aanbod? Hoeft geen volledig vegi restaurant te zijn.
 
Vorige week allerlei vegetarische varianten van Vlaamse klassiekers gemaakt met aubergine ipv vlees.
Aubergine stoofvlees --> echte aanrader
Aubergine steak ---> damn

Ik eet dat eigenlijk weinig maar zou het vaker moeten doen, heel lekkere groente!
 
Vorige week allerlei vegetarische varianten van Vlaamse klassiekers gemaakt met aubergine ipv vlees.
Aubergine stoofvlees --> echte aanrader
Aubergine steak ---> damn

Ik eet dat eigenlijk weinig maar zou het vaker moeten doen, heel lekkere groente!
Hesperolletjes waarbij je de hesp vervangt door dunsgesneden gemarineerde gebakken aubergine is ook niet mis!
 
Hier een beetje hetzelfde, een lekker stukje vlees is iets dat ik maar moeilijk kan missen. Wat we dan wel proberen is een paar maaltijden geen vlees eten, vooral dan door iets te eten met peulvruchten. Het is een beetje spijtig hoe de traditionele Belgische keuken amper peulvruchten gebruikt, terwijl goed klaargemaakt linzen of bonen toch echt wel lekker zijn.
Nogal ge'postdigged, maar ik vind het vooral moeilijk om te bedenken hoe ik al die proteïnen ga eten zonder bv. kip of zo. Serieuze vraag trouwens he.
 
Aanrader: https://gewoonlekkergroen.nl/vegan-pulled-pork/

Ik ben in hoofdzaak gestopt met vlees eten omdat ik merkte dat ik mij beter voel zonder. Vooral fysiek, ik heb geen last meer van energiedips na het eten of krampen.

Mijn schoonzus is vegan (al enkele jaren) en mijn broer eet altijd mee met haar (maakt het makkelijker)
Nu onlangs was hij op zoek naar een vegan recept voor Taco's
Hij heeft toen ook voor het eerst Jackfruit gebruikt.
2 weekends geleden heeft hij het dan voor onze familie eens klaargemaakt.
Super lekker!
Wij proberen ook altijd vegan te koken als mijn schoonzus op bezoek komt.
Zo hebben we (mijn vriendin eigelijk) onlangs vegan tiramisu proberen maken (niet zo een alternatief maar op de traditionele manier met eigen vegan koekjes), met kerst al een een vegan beef wellington en verschillende desserts.


Ikzelf eet zelf nog veel vlees met de vriendin.
We hebben enkele recepten in ons repertoire zitten die makkelijk en vegetarisch zijn (soms maken we ze vegan)

1 van mijn favorieten vegan producten is de vegan feta van het merk Violife.
Beter dan de gewone feta 🤤


Momenteel 2 favoriete vegan recepten.
Beide met couscous :p

Couscous met feta, avocado, geroosterde zoete aardappel blokjes (ideaal met dit warme weer)
Couscous met vegankipstukjes en kikkererwten en bijhorende saus
 
Nogal ge'postdigged, maar ik vind het vooral moeilijk om te bedenken hoe ik al die proteïnen ga eten zonder bv. kip of zo. Serieuze vraag trouwens he.
Als ge niet volledig veganistisch wordt moet je imo weinig nadenken om aan je proteines en andere essentiële elementen te komen: kaas en melkproducten, eieren, peulvruchten allerhande, tofu, tempeh, seitan, etc. + dan af en toe een stuk vlees. Ge gaat niet doodvallen.

Extra aandacht is wel nodig voor die rare kwieten die allerhande fitness programma's volgen :unsure:
 
Als ge niet volledig veganistisch wordt moet je imo weinig nadenken om aan je proteines en andere essentiële elementen te komen: kaas en melkproducten, eieren, peulvruchten allerhande, tofu, tempeh, seitan, etc. + dan af en toe een stuk vlees. Ge gaat niet doodvallen.

Extra aandacht is wel nodig voor die rare kwieten die allerhande fitness programma's volgen :unsure:
Hallo! :unsure:
 
Via hello fresh proberen we toch altijd Vlees, kip, vegetarisch te bestellen. Soms zitten daar wel heel lekkere vegetarische gerechten in. Maar kom niet af met vleesvervangers want das goor :p
Ik vind de opdeling vlees / kip altijd zo vreemd
Vis / vlees eigenlijk ook, maar dat heb ik altijd zo geweten. Vlees / kip is precies iets van de laatste jaren.
 
Ik vind de opdeling vlees / kip altijd zo vreemd
Vis / vlees eigenlijk ook, maar dat heb ik altijd zo geweten. Vlees / kip is precies iets van de laatste jaren.
Is dat niet omdat kip (en varken dacht ik ook) veel minder (niet geen he) broeikasgas effect heeft dan (rood) vlees?
Aja ok! Daar kan ik weinig nuttigs over zeggen, buiten dat je waarschijnlijk gewoon meer opvolging in nen excel gaat moeten doen en ook gewoon meer mag eten van plantaardige eiwitbronnen ter vervanging van vlees?
Goh ja, ik zet gewoon alles in MyFitnessPal en zorg dat ik minstens 150gr proteïnen binnenspeel. Het is een wat als he, ik heb niet per sé de intentie om full vegetariër te zijn, maar soms wat minder vleesconsumptie kan absoluut geen kwaad, vandaar dat ik wel goede alternatieven af en toe wil overwegen.
 
Ik doe het meestal andersom. Ik snijdt mijn vlezekes zodat ze op boontjes lijken.
Nogal ge'postdigged, maar ik vind het vooral moeilijk om te bedenken hoe ik al die proteïnen ga eten zonder bv. kip of zo. Serieuze vraag trouwens he.
Niet.

Ge moet al serieus wat zuivel of groenten binnenspelen om aan dezelfde kwalitatieve eiwitten te komen zoals je dat bij vlees direct binnen krijgt. Nog maar te zwijgen van de rest dat je binnenkrijgt om aan die inname te komen.
 
Ik doe het meestal andersom. Ik snijdt mijn vlezekes zodat ze op boontjes lijken.

Niet.

Ge moet al serieus wat zuivel of groenten binnenspelen om aan dezelfde kwalitatieve eiwitten te komen zoals je dat bij vlees direct binnen krijgt. Nog maar te zwijgen van de rest dat je binnenkrijgt om aan die inname te komen.
Ja voila, dat was mijn punt he, ik wou wel eens weten of er hier mensen zijn die een keer of 3 per week gaan gewichtheffen/bodybuilden/powerliften en vegan/veggie eten.
En ik denk dat het nog moeilijker is wanneer je cut.

Maar misschien is dat eerder iets voor de powerlifting thread.
 
Nogal ge'postdigged, maar ik vind het vooral moeilijk om te bedenken hoe ik al die proteïnen ga eten zonder bv. kip of zo. Serieuze vraag trouwens he.
Ik denk dat een goed bord linzen of bonen wel heel wat eiwitten bevat (rond de 9 g/100 g). Hoe compleet die zijn moet ik eens nagaan, ik vermoed dat als je er noten, zaden, rijst of granen mee eet (of op een ander moment) je alle aminozuren binnen hebt. In bijna heel Latijns-Amerika eten armere mensen bijna uitsluitend bonen, rijst, en maïsproducten uiteindelijk.

Hier thuis eten we in het geval we geen vlees eten eerder pseudo-Mexicaans, en bonen of linzen worden vaak gecombineerd met wat room en een harde witte kaas (queso Oaxaca, maar moeilijk te vinden hier, dus meestal beyaz peynir van de buurtwinkel). Ik denk dat op vlak van eiwitten je zo wel voldoende binnenkrijgt.
Ja voila, dat was mijn punt he, ik wou wel eens weten of er hier mensen zijn die een keer of 3 per week gaan gewichtheffen/bodybuilden/powerliften en vegan/veggie eten.
En ik denk dat het nog moeilijker is wanneer je cut.

Maar misschien is dat eerder iets voor de powerlifting thread.
Ik eet nog altijd wel vlees op de meeste dagen van de week, en de dagen dat ik train neem ik een wey-shake. Ik ken wel iemand die strikt veganistisch is, en meedoet met het WK powerlifting. Natuurlijk neemt die ook heel wat eiwitpoeder in, maar dan gemaakt van erwten of andere plantaardige bronnen.

De meeste plantaardige bronnen van eitwitten bevatten vrij weinig calorieën, en je gaat redelijk veel volume mogen eten met veel vezels, dus ik denk dat cutten wel meevalt eigenlijk.

Pas op, het zal natuurlijk nooit even gemakkelijk zijn als bij wijze van spreken de plaatselijke supermarkt leeg te roven van kipfilet, tonijn, en steak. Maar gezien de grondstoffen en energie het kost om die eiwitbronnen aan te maken is dat ergens wel logisch, je eet uiteindelijk spiermassa dat een dier heeft gekregen door plantaardige voeding, in plaats van zelf rechtstreeks plantaardige bronnen te gebruiken.
 
Laatst bewerkt:
Sinds vorige week vegeratisch begonnen eten.
Door te kijken naar : https://www.netflix.com/be/title/81157840 (geen idee dat dat daarover ging gaan eigenlijk).


Dachten één of twee keer per week vegetatisch te eten. Maar op geen enkel moment vlees gemist... Dus eigenlijk niks vlees meer gegeten de hele week.


De vleesvervangers (gehakt, kip/kaas burger, groenteburger) die ik tot nu toe heb gegeten vond ik eigenlijk allemaal zeer lekker.
Had ook van die 'gehaktballetjes'. Mijne hond vindt dat het lekkerste wat er is. Op geen enkel stuk vlees reageert die zo enthousiast.


(voor de duidelijkheid. De hond eet gewoon hondseten/vlees en die gehaktballetjes waren voor ons maar hij mag soms wat meesnoepen van de tafel)
 
Sinds vorige week vegeratisch begonnen eten.
Door te kijken naar : https://www.netflix.com/be/title/81157840 (geen idee dat dat daarover ging gaan eigenlijk).


Dachten één of twee keer per week vegetatisch te eten. Maar op geen enkel moment vlees gemist... Dus eigenlijk niks vlees meer gegeten de hele week.


De vleesvervangers (gehakt, kip/kaas burger, groenteburger) die ik tot nu toe heb gegeten vond ik eigenlijk allemaal zeer lekker.
Had ook van die 'gehaktballetjes'. Mijne hond vindt dat het lekkerste wat er is. Op geen enkel stuk vlees reageert die zo enthousiast.


(voor de duidelijkheid. De hond eet gewoon hondseten/vlees en die gehaktballetjes waren voor ons maar hij mag soms wat meesnoepen van de tafel)
Toch ter info:
It received generally positive reviews by viewers but was criticized by some nutrition, fitness, and science communication professionals for what they identified as scientific inaccuracies and a perceived unbalanced support for strictly plant-based nutrition with several accusing the film of promoting misinformation and pseudoscience.[5][6][7]
Despite positive reception,[18] the documentary was criticized by some professionals in fitness, nutrition, and science communication.[7][19] For example, sports nutrition expert Asker Jeukendrup said, "Game Changers ticks almost all the boxes of pseudoscience, and none of the boxes of science"[6] while Joe Schwarcz, director of the McGill University Office for Science and Society complained, "There is good science to be had for promoting a plant-based diet, but this film strays too much into pseudoscience for my appetite." Schwarcz criticized the film, saying "the feats of the athletes in The Game Changers cannot be considered to be proof of the benefits of a vegan diet for athletic performance". According to Schwarcz, the evidence presented "is quite flimsy", the filmmakers indulge in confirmation bias and data dredging, and "some of the research cited on behalf of veganism is funded by the organic or avocado industries".[5]

The journal of the Hungarian Dietetic Association Új DIÉTA (New Diet) criticized the film, calling it "pseudoscience rather than real science" and "propaganda for veganism". The journal criticized the film for "one-sided research" and claims lacking in scientific basis, saying "The Game Changers only includes research that is conducive to the message they want to convey, that a vegan (plant based) diet is better in all respects than a diet containing animal-derived foods". The journal opined that it is "of paramount importance" that a documentary of this type approach the topic with scientific rigor, but "instead, the filmmakers placed more emphasis (on) eliciting emotional impact than the proper scientific background". The journal observed that "the film details at length" a consensus that vegan diet "is the most ideal" from a sustainability standpoint, however, according to a study in 2020, "it cannot be stated that the vegan diet would be the most sustainable". According to the journal, the filmmakers have numerous conflicts of interest, noting that "the speaking doctors, celebrities and professionals are all dedicated vegan activists, vegan distributors, and famous vegan fanatics like Jackie Chan or Arnold Schwarzenegger."[20]

Mail & Guardian writer Luke Feltham criticized Wilks claim that "we are presenting the facts and letting people make their own decisions". According to Feltham, "But that's not quite true. At every turn The Game Changers does its best to instill horror at even the thought of drinking a glass of milk. The claim is that not only is all meat—not just red meat—unhealthy for you, it will also hinder your athletic performance dramatically. There's even a neat animation of your capillaries collapsing in on themselves". Feltham also perceived a number of conflict of interests among the filmmakers, saying, "it's hard to shake the sense that there is a strong agenda here." Feltham called the film "an hour-and-a-half advertisement for vegan living" and concluded that "instead of inspiring a balanced diet, The Game Changers happily goes to the other extreme".[21]

Registered Dietetian SaVanna Shoemaker gave a mixed review for Healthline: "While a vegan diet may provide several health benefits, the film tends to overstate these claims while ignoring research on other eating patterns."[22] Paul Kita, food and nutrition editor for Men's Health, complained of factual inaccuracies in the information presented and data taken out of context in a misleading fashion saying that the documentary "presents only one side of the facts, often via controversial sources, grand extrapolations from small studies, and statements that are flat-out misleading."[7]
 
Terug
Bovenaan