Wat zijn je beste vegetarische recepten?

Pompi

Active member
Wij zijn geen vegetariers thuis maar proberen toch af en toe een vleesloos gerecht op tafel te zetten.
Maar vaak is het uit gemakzucht toch de standaard boerenkost die op tafel komt, omdat dat minder planwerk met zich meebrengt.

Als we vegetarisch eten dan is dat meestal vegetarische chilli con noncarne met Quorn ofzo of Pizza met veel groenten, pasta met tomaatjes.
ook wel is nen burger geprobeerd met portobello maar geen groot succes.
Niet zeer origineel dus.

Dus shoot, wat zijn jullie vegi toppers waar zelfs een carnivoor mee te behagen valt?
 
Mijn favorieten die toch regelmatige de revue passeren (credits aan mijn zus, zij kookt stukken beter dan ikzelf). Zijn ook vooral snelle gerechtjes, maar smaken toch steeds!
- Thaise curry met tofu (of andere vleesvervanger, of zonder :p )
- Wokschotel
- Gevulde paprika of courgette (vullen met bijvoorbeeld een mengeling van couscous, feta, groentjes & evt vleesvervanger).
- Mousaka of lasagne
- Quiche
- Wraps of pita (ze verkopen sinds kort in de Delhaize vegetarische "gyros" op basis van champignons en vind die echt goed :p )
 
Mijn vegetarische kookkunsten beperken zich vooral tot lichte, zomerse lunches of voorgerechten. Met stip op één: burrata met een pittige (goed gedikte) tomatensaus en geroosterd brood. Heerlijk als lichte lunch tijdens de zomermaanden. Raviolo al uovo met ricotta en salie is ook superlekker.
 
Een hele hoop Italiaanse en Aziatische gerechten. Ik ben geen fan van vleesvervangers, maar gerechten genoeg te vinden die gewoon geen vlees bevatten en toch lekker zijn!

Stomme voorbeelden:
Bruschetta met tomaat.
Of pasta met kerstomaten en basilicum
de meeste wokschotels
 
Hier ook geen fan van vleesvervangers.

Mijn favorieten zijn ook gerechten waar sowieso geen vlees in zit (pasta's, toast avocado, wokgerechten, ...).

Ik ben wel meer aan het experimenteren met zelfgemaakte veggieburger, daar kan je heel veel kanten mee op.
Basisrecept is iets van peulvruchten (bonen, kikkererwten, ...) met panko (of paneermeel), bloem en een hoop kruiden.
Je kan dan zelf kiezen welke smaken je er aan geeft.
Het mengsel vervolgens met een ijzeren ring op een bakplaat vormen en in de oven garen...
 
Mijn favorieten die toch regelmatige de revue passeren (credits aan mijn zus, zij kookt stukken beter dan ikzelf). Zijn ook vooral snelle gerechtjes, maar smaken toch steeds!
- Thaise curry met tofu (of andere vleesvervanger, of zonder :p )
- Wokschotel
- Gevulde paprika of courgette (vullen met bijvoorbeeld een mengeling van couscous, feta, groentjes & evt vleesvervanger).
- Mousaka of lasagne
- Quiche
- Wraps of pita (ze verkopen sinds kort in de Delhaize vegetarische "gyros" op basis van champignons en vind die echt goed :p )

Gisteren is gevulde paprika geprobeerd, met couscous, pijnboompit, linzen, granaatappel, dadel en olijf
Het miste toch nog een sausje, bleef toch wat droog, yoghurtsausje met look en citroen zou er wel bij passen denk ik.

Maar zeker goed om nog is te proberen!
 
Tips voor snel, mager en high protein beleg?
Ik eet nu 's middags 150-200 gram kipfilet op de boterham maar zou willen beginnen overschakelen/afwisselen met iets vegetarisch wat ik ook zo gewoon op m'n boterham kan gooien.

Heb hummus spreads al geprobeerd maar kcal vs protein is dat toch maar ondermaats....
 
Tips voor snel, mager en high protein beleg?
Ik eet nu 's middags 150-200 gram kipfilet op de boterham maar zou willen beginnen overschakelen/afwisselen met iets vegetarisch wat ik ook zo gewoon op m'n boterham kan gooien.

Heb hummus spreads al geprobeerd maar kcal vs protein is dat toch maar ondermaats....
"Eier"salade op basis van tofu? Al weet ik niet of dat qua kcal/proteine voor jou ok zou zijn.

Ik mix dan tofu met een beetje natuur soja yoghurt en de typische kruiden (peper, bieslook, waar je maar zin in hebt) + kala namak (= zout dat naar eieren smaakt).
 
"Eier"salade op basis van tofu? Al weet ik niet of dat qua kcal/proteine voor jou ok zou zijn.

Ik mix dan tofu met een beetje natuur soja yoghurt en de typische kruiden (peper, bieslook, waar je maar zin in hebt) + kala namak (= zout dat naar eieren smaakt).

Oh dat moet ik eens proberen.
Tofu is nog best ok als vervanger voor kip. Maar ja ni te eten zo droog op de boterham 😅
 
Wij eten zeer regelmatig vegetarisch aangezien mijn vriendin vegetarisch is. Enkele gerechten die hier vaak passeren:
 
  • Leuk
Waarderingen: 515

Ik had 'm onder het andere topic gepost omdat het ZO lekker was, maar mag dus ZEKER hier ook. 😇
 
Hier macaroni met kaas en hesp gemaakt maar ipv de hesp es vegetarisch pita vlees genomen.
Best lekker!
 
Geglazuurde wortelen in de oven met citroen, pistachenoten en amandelschilfers en eventueel gegrilde feta, gecombineerd met couscous (met rozijnen en ook pistachenoten). Daarover nog wat verse munt en peterselie. Echt een winner. Kan ook perfect als een side dienen, dit weekend voorzie ik het bij de BBQ, maar staat ook perfect op zichzelf. Leukste is om het te maken met gekleurde wortelen, dat maakt het visueel nog aantrekkelijker.

Mijn recepten wisselen wel elke keer ik ze maak. Met couscous kan je ook gewoon zoveel doen.
 
  • Geweldig
Waarderingen: 515
Voor veggie recepten haal ik graag inspiratie bij Ottolenghi. Z'n 2 vegetarische kookboeken 'Plenty' en 'Plenty more' zijn aanraders (z'n andere ook).

Een 'groene' shakshuka; maak ik heel regelmatig al snelle hap 's avonds: https://ottolenghi.co.uk/recipes/braised-eggs-with-leek-and-za-atar
Geroosterde worteltjes met harissa en granaatappel: https://thehappyfoodie.co.uk/recipes/ottolenghis-roasted-baby-carrots-with-harissa-and-pomegranate/
Tomatensalade met gemarineerde sjalot, sumak en geroosterde pijnboompitten: https://ottolenghi.co.uk/recipes/tomatoes-with-sumac-onions-and-pine-nuts
(Geroosterde) bloemkool, granaatappel en pistache salade: https://ottolenghi.co.uk/recipes/cauliflower-pomegranate-and-pistachio-salad
 
Terug
Bovenaan