Vegetarisch en plantaardig eten

Ik vind helaas van wel.

Op het werk werd er (pre corona) voor ons gekookt door de privé-chef van de grote baas, en eenmaal per week kookte die vegetarisch.
Altijd wel lekker, daar niet van, maar quasi nooit even lekker en zeker niet even bevredigend als een goed stuk vlees.

Af en toe kom ik wel eens een gerecht tegen waarbij vlees absoluut geen meerwaarde is, maar meestal zijn dat voorgerechten of lichte lunches (toestanden als burrata).
Goh, hangt er een beetje vanaf hoe je vergelijkt vind ik. Gaat een veggieburger / tofuding ooit zo goed smaken als een goed stuk vlees? Of seitan stoofvlees evengoed als echt stoofvlees? Dat zeker niet! Maar kan een goeie curry, pasta, wok, risotto, stoofpot, etc... mij evenveel smaken als het equivalent met vlees, dat wel. Sommige smaken & structuren ga je inderdaad niet kunnen recreëren, maar er zijn er nog meer dan genoeg andere.

Pas op, ik zou ook nog heel graag een goeie steak, of een ander lekker stuk vlees op de bbq willen eten, maar dat is een opoffering die ik wel wil maken. In welke mate ik het allemaal wil doortrekken ben ik nog niet goed aan uit. Stel dat ik op restaurant gewoon weer vlees zou eten, dan is dat inderdaad een belachelijk kleine impact. Then again, mijn impact als individu is op dat vlak sowieso al quasi onbestaande, dus why bother? Aan de ene kant wil ik wat een voortrekker zijn, en mijn idealen een beetje ten toon stellen. Pre-corona ben ik met vrienden eens gaan eten en als ik dan iemand ook iets zonder vlees bestel met de woorden: "ja ik begin er ook toch wat op te letten van minder vlees te eten", dan vind ik dat wel schoon. Ik praat ook veel over climate chance etc... en ben niet vies van met mijn vrienden daarover te discussiëren, of hen wat te pushen naar alternatieven en dan helpt het hele practice what you preach wel. 't Is uiteindelijk allemaal niet simpel, maar alle beetjes helpen I guess.
 
Ik was vroeger een grote vleeseter en moest gewoon in elk gerecht vlees hebben.
Nu eet ik al meer dan tien jaar plantaardig en mis ik vlees helemaal niet.
Ik eet ook veel gevarieerder dan vroeger.
 
De enige vleesvervanger waar ik tot nu toe echt van genoten heb is de Beyond Burger. Gemakkelijk beter dan een klassieke burger.
 
Hier is't eigenlijk puur tammigheid en het financiele dat in de weg ligt. Puur qua smaak en eetlust zou ik waarschijnlijk wel kunnen omschakelen naar pakweg 70/30 ratio. Misschien zelfs 80/20 als de Libanese en Indische keuken constant aanwezig is.
 
Jep behalve het vaak aangehaalde: ' vegetariërs eten meer gevarieerd '
Ik denk dat dat komt omdat er onder de vegetariërs meer mensen vallen die veel met eten bezig zijn. Met vlees kan je inderdaad even gevarieerd eten, maar veel mensen doen die moeite niet en vallen terug op de klassiekers...

Vlees zal hier ook nooit uit ons dieet verdwijnen omdat ik dat niet kan missen. Vlees is door de jaren heen van luxeproduct naar massaproduct geëvolueerd. Waar een steak vroeger iets was dat de mensen op een zondag aten is dat nu een doordeweeks gerecht.
 
Hier is't eigenlijk puur tammigheid en het financiele dat in de weg ligt. Puur qua smaak en eetlust zou ik waarschijnlijk wel kunnen omschakelen naar pakweg 70/30 ratio. Misschien zelfs 80/20 als de Libanese en Indische keuken constant aanwezig is.

Ik heb vandaag nog es gewokt met tofu.
Niet dat ik dat zo vaak eet maar in de wok is dat lekker van smaak.
In de wok is dat snel klaar.
Vind dat zelfs handiger dan kip bijv.
Snel in blokjes en ook goedkoop.
 
We gebruiken hello fresh en eigenlijk zelden met vlees.. die menu keuze maakt het ook zo makkelijk om diverse gezonde maaltijden te kunnen maken. Je betaalt wat meer als in de winkel maar in zekere zin ontzorgt van de ‘wat gaan we deze week klaarmaken’
 
Ik heb al 2 keer een ijzertekort gehad na het afbouwen van mijn vleesconsumptie, en nu durf ik niet meer... Waarschijnlijk omdat ik niet genoeg varieerde met vegetarische gerechten? Probleem is dat ik ook geen held ben in de keuken, en enkel voor mijzelf steek ik ook niet graag veel moeite in het koken.

Jammer, want ik zou het vanuit ecologisch standpunt ook wat minder willen eten.
 
Ik heb al 2 keer een ijzertekort gehad na het afbouwen van mijn vleesconsumptie, en nu durf ik niet meer... Waarschijnlijk omdat ik niet genoeg varieerde met vegetarische gerechten? Probleem is dat ik ook geen held ben in de keuken, en enkel voor mijzelf steek ik ook niet graag veel moeite in het koken.

Jammer, want ik zou het vanuit ecologisch standpunt ook wat minder willen eten.
Ijzer tekort kan je opvangen door meer ijzerrijke plantaardige voeding te eten, maar als je denkt dat dat te veel plannings- of aanpassingswerk is, waarom niet een vitaminesupplement nemen?
 
Ijzer tekort kan je opvangen door meer ijzerrijke plantaardige voeding te eten, maar als je denkt dat dat te veel plannings- of aanpassingswerk is, waarom niet een vitaminesupplement nemen?
Goh ja, ik probeer meestal zo weinig mogelijk pillen te nemen, dus doe het dan liever op de natuurlijke manier, maarja, dan moet ik idd meer letten op het eten van ijzerrijke plantaardige voeding.

Probleem is ook een beetje dat ge niet ff eenvoudig kunt meten of uw ijzergehalte op pijl blijft. Zo zie ik ook niet snel of ik goed bezig ben of niet. 🙂
 
Zijn er mensen die het vegetarische burger segment al wat uitgebreider hebben onderzocht?
Wij pakken vaak die van Beyond, en de textuur en smaak zit wel goed, maar ik heb het soms lastig met de geur (zeker voor ze gebakken zijn)...
Zijn er betere alternatieven?
 
Wat is dan jullie grootste drijfveer om vegetarisch te eten? Ecologisch standpunt, dierenleed,...?

Grote vleeseter hier en ben totaal niet van plan om minder vlees te eten. Maar ik vind het altijd interessant om te horen waarom mensen overschakelen naar een volledig plantaardig voedingsschema.

Iemand die ik ken zei letterlijk: 'ik kan iedere koe tenminste recht in de ogen kijken'.
 
Zijn er mensen die het vegetarische burger segment al wat uitgebreider hebben onderzocht?
Wij pakken vaak die van Beyond, en de textuur en smaak zit wel goed, maar ik heb het soms lastig met de geur (zeker voor ze gebakken zijn)...
Zijn er betere alternatieven?
Zoek je van die realistische burgers die echt vlees proberen nabootsen? Dan kan ik nog die van de Lidl aanraden, de greenway burger en de sensational burger van garden gourmet.
Als het gewoon vegetarische burgers moeten zijn die lekker zijn maar niet echt vlees moeten nabootsen dan kan ik de burgers aanraden van de vegetarische slager.
 
Wat is dan jullie grootste drijfveer om vegetarisch te eten? Ecologisch standpunt, dierenleed,...?

Grote vleeseter hier en ben totaal niet van plan om minder vlees te eten. Maar ik vind het altijd interessant om te horen waarom mensen overschakelen naar een volledig plantaardig voedingsschema.

Iemand die ik ken zei letterlijk: 'ik kan iedere koe tenminste recht in de ogen kijken'.
Mijn originele drijfveer was eigenlijk om niet om de 2 dagen naar de winkel te hoeven gaan toen ik avondschool deed na mijn werk. Vlees kun je niet lang bewaren, en ik woonde in een kleine studio zonder diepvriezer. Met vegetarische maaltijden kun je een iets langere periode overbruggen.
Ik was er ook wel van overtuigd dat vegetarisme op een bepaald moment de ethische standaard zou worden, dus dacht ik dat het geen kwaad kon om me daar al wat op toe te leggen. Dan gaan samenwonen met twee vegetariërs waar ik veel van leerde, en nu samen met een vegetarisch etend lief. De ecologische voordelen zijn wel een extra drijfveer.
 
Wat is dan jullie grootste drijfveer om vegetarisch te eten? Ecologisch standpunt, dierenleed,...?

Grote vleeseter hier en ben totaal niet van plan om minder vlees te eten. Maar ik vind het altijd interessant om te horen waarom mensen overschakelen naar een volledig plantaardig voedingsschema.

Iemand die ik ken zei letterlijk: 'ik kan iedere koe tenminste recht in de ogen kijken'.
Combinatie van:
1) Geen behoefte aan vlees, ik mis de smaak niet en er zijn genoeg alternatieven.
2) Minder broeikasgassen en efficiënter omgaan met onze grondstoffen.
3) Je veroorzaakt geen dierenleed.
4) Het kan gezonder zijn afhankelijk van wat je eet.
5) Je steunt bedrijven die naar oplossingen zoeken en innoveren.
 
Ik heb precies de indruk dat ze de recepten voor die burgers constant tweaken. In positieve zin ook, die smaken mij tegenwoordig beter dan vroeger. Qua nabootsburgers vind ik de greenway-burger zeker niet onderdoen voor de beyond-burger. Grappig dat je dat zegt van die geur, dat was me ook als eerste opgevallen. Best teleurstellend na al die mediahype errond.

Een nóg betere tip voor burgers (niet vlees-nabootsend) is om er zelf te maken. Doe een bepaald recept x4, maak een hoop burgers en vries ze in (bakpapiertje tussen individuele burgers steken om ze makkelijk los te krijgen van elkaar)

Deze bloemkoolburger is top.
In Mechelen at ik onlangs een bonenburger waar ze volgens mij van die gefrituurde bicky-ajuintjes in verwerkt hadden, wat verrassend goed werkte. Dat ga ik zelf nog eens proberen.
 
Wat is dan jullie grootste drijfveer om vegetarisch te eten? Ecologisch standpunt, dierenleed,...?

Grote vleeseter hier en ben totaal niet van plan om minder vlees te eten. Maar ik vind het altijd interessant om te horen waarom mensen overschakelen naar een volledig plantaardig voedingsschema.

Iemand die ik ken zei letterlijk: 'ik kan iedere koe tenminste recht in de ogen kijken'.
Ik eet zeer graag vlees, maar beperk het gewoon. Nu nog max een dag of 3 per week ongeveer. Gisteren wel bbq en dat was vlees voor 2.
Redenen: broeikasgassen en gezondheid (we eten dat gewoon te veel in feite). Of men dieren slacht raakt op zich mijn kouwe kleren niet. Heb wel jaren erover gedaan om echt veel en gevarieerd goeie dingen te kunnen maken waarin ik het niet mis en da’s wel belangrijk.
 

Wie zou twijfelen om dit eens in de boodschappenkar te gooien: NIÉT DOEN!
man, dees is goor! 😭
 

Wie zou twijfelen om dit eens in de boodschappenkar te gooien: NIÉT DOEN!
man, dees is goor! 😭
En veel te duur geprijsd voor een van de goedkoopste gerechten qua ingrediënten die er bestaan... Gemak is 1 ding, maar dit zou ik inderdaad laten staan. :p
 
Terug
Bovenaan