VDAB en opleiding

Lorien_93

New member
Ik vind online weinig persoonlijke ervaringen dus ik bevraag mij even hier en ik hoop dat het mag in deze rubriek.

Heb jij ooit een opleiding gevolgd bij een VDAB opleidingscentrum?
Hoe is dat verlopen? Was je tevreden over de cursus, stage en evt IBO? In hoever had je inspraak?
Was je tevreden over de begeleiding die je kreeg? Zou je iemand aanraden om via VDAB een opleiding te volgen?
Hoe oud was je toen je die opleiding gevolgd hebt?
 
2x gevolgd
1ste was systeembeheerder en dat was met externe firma. 100% tevreden van die opleiding. (De job zelf was uiteindelijk niet mijn ding: IBO als helpdeskmedewerker)

2de keer: technisch tekenaar: was bij de vdab zelf gedurende een jaar: chaos alom dankzij Corona en ziekte instructeur. Dan merk js echt wel dat VDAB een logge overheidsinstelling is. Een deel van de geplande cursus nooit gezien.
Uiteindelijk heel veel zelf moeten doen (hier is een pdf/boek en bekijk het maar) en als groep ons plan moeten trekken. Algoed dat het een redelijk hechte groep was en we hebben elkaar veel geholpen.
Vervolgens zes weken stage en ik ben nu vast in dienst bij mn stageplek sinds november vorig jaar.
Ik ben 46, dus ook op latere leeftijd is het te doen.
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Twee kennissen die opleiding gevolgd hebben bij VDAB zo een 15 jaar geleden, zijn allebei zeer tevreden, werken allebei met meer dan 30 personeelsleden en zijn allebei multimiljonair.

Voor diegenen die denken dat dit een troll is: het is niet zo, hoe sprookjesachtig het ook mag klinken.
 
2 jaar geleden heb ik een ontslag gekregen op basis van medische redenen. Dan een werkloosheidsuitkering gekregen en via de VDAB een dagopleiding graduaat programmeren gevolgd bij hogeschool Vives te Kortrijk waar ik nu in juni hopelijk zal afstuderen. Ik heb geen enkel herexamen en de opleiding is te doen voor een BSO'er gelijk ik.

Ik had programmeerkennis van vroeger in avondonderwijs Hbo5 maar studies toen niet afgemaakt omdat het netwerkgedeelte me niet lag. Dan volledig opnieuw die opleiding gedaan zonder dat netwerkgedeelte deze keer en voor één of andere logica kreeg ik anders geen dopgeld als ik mijn studie wou voortzetten met de 14 deelattesten die ik al had van in HBO5 in 2015.

De VDAB kan u een status toekennen voor de RVA dat ge een werkstudent zijt en uw dopgeld blokkeert dat uw gelden niet zakken dus is het aan te raden vroeg naar een opleiding te vragen als ge nog voor ongeveer 1500 euro netto dopgeld krijgt ipv een schamelijke habbekrats van 400 euro als ge de laagste dopgelden krijgt. Dus t'is een heropfrissing geweest en leven op de maatschappij :D. Je kan ook een studiebeurs aanvragen op https://www.studietoelagen.be/ en dat is dan een pak geld telkens voor een schooljaar erbij maar dat is niet bij iedereen zo, hangt af van uw carriere en achtergrond. Gehandicapten krijgen zowieso een pak meer. Met het geld van de studiebeurs kan je een laptop aanschaffen voor uw studies. De VDAB vergoedt u ook als ge met de auto naar de school rijdt.

Ik heb een hele goeie VDAB bemiddelaarster in West-Vlaanderen die tussenkomt voor problemen op school. Niet iedereen heeft een goede start meegemaakt toen zij er aan begonnen met nul programmeerkennis. We zijn van 50 leerlingen in het eerste jaar naar 20 gegaan in het 2de leerjaar. Natuurlijk valt er altijd een pak af maar uitzonderlijk is het toch bij ons met zoveel. De leerlingen zijn zowel student vanaf 18 jaar als mensen van de VDAB waar de leeftijd tussen 22 en 46 jaar ligt.

Ik zou aanraden als ge kunt om bij VDAB een opleiding te volgen bij de hogeschool in plaats van een VDAB opleidingcentrum want ik denk dat ge daar minder ziet qua kennis. Ik kon ook voor een bachelor gaan maar dat zag ik niet zitten omdat wiskunde en netwerken me niet zo ligt en het is 3 jaar ipv 2 jaar graduaat.

Ik ben nu 40.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: 515
Goh ik heb de opleiding Systeembeheerder gevolgd, maar ik weet niet of ik echt kan zeggen dat dat "bij" de VDAB is. Gezien dit een samenwerking was van VDAB/Cevora, en de trainer een externe IT firma was.

Begeleiding (was iemand van Cevora) was echt FANTASTISCH! Tips omtrent sollicitaties, opmaak CV, ...

Over de training zelf:
De "trainers" waren eigenlijk mensen die zelf de training eens gekregen hebben, en zelf eigenlijk amper/geen werkervaring hadden.
Dat maakte dat ze wel wisten wat er op de slides stond, maar daarbuiten wisten ze dan niet veel meer.... Op zich leer je wel nog steeds veel bij, omdat het ook wel goede slides en labo's zijn.


Wat mij vooral stoorde, was het niveau van medestudenten. Er waren er bij die bvb voor CCNA module 1 gebuisd waren, grandioos. Maar die mochten dan wel blijven zitten voor Module 2...
Dat kost de maatschappij alleen maar geld, want een groot stuk van die gasten is uiteindelijk zelfs niet in IT aan de slag geraakt.
Die hadden ze er gewoon moeten uithalen.

Nu specifiek over DEZE training: de mogelijkheden die deze training biedt zijn gewoon eindeloos.
Voordeel is dat IT een knelpuntberoep is, en dat je met iets of wat achtergrond (al is het "maar" deze training) toch aan de slag geraakt. En dat is dan ook weer een voordeel, eens je in IT zit, ben je vertrokken en kies je zelf je pad.

Ik heb veel geluk gehad met een traineeship te scoren bij een groot consultancy bedrijf, waar ik ondertussen 6 jaar werk en nog steeds dankbaar ben dat de VDAB mij de kans gegeven geeft deze training te kunnen volgen, want er waren maximaal 10 plaatsen beschikbaar, en minstens 25 kandidaten.
 
Netwerkbeheer gevolgd via VDAB/Cevora, opleiding zelf werd gegeven door Multimedi, opleiding was fantastisch, veel uit bijgeleerd, en ondertussen al 10j aan de slag als systeembeheerder, dus mag niet klagen :)
 
Netwerkbeheer gevolgd via VDAB/Cevora, opleiding zelf werd gegeven door Multimedi, opleiding was fantastisch, veel uit bijgeleerd, en ondertussen al 10j aan de slag als systeembeheerder, dus mag niet klagen :)
Bij mij was het ook Multimedi :p
 
Mijn vrouw heeft 2x een opleiding gedaan via de vdab.
1e keer de opleiding voor 'personeelsadministratie', deze was een dagopleiding in Antwerpen. Ik dacht dat dit 6 maand duurde die opleiding.
Direct aansluitend van de opleiding direct werk gevonden en dit paar jaar gedaan.

Nadien wou ze een volledige carriere switch en heeft ze via de vdab een hogeschool opleiding 'verpleging' gestart. Is een volwaardige opleiding van 4j in de hogeschool van Turnhout.
Gedurende die opleiding behoud je je werkloosheidsuitkering en krijg je gratis kinderopvang.

Deze opleiding nu al 2j geleden afgerond en is nu operatie verpleegkundige.
 
Nee had Tristan, Alain en Marijn.
Er was initieel een andere trainer voorzien, die blijkbaar wel wat zotte achtergrond had, maar die was net uit dienst gegaan. Kan op z’n naam niet komen…
Ik denk Bart ;) goeie vriend geworden van mij na de opleiding
 
Terug
Bovenaan