Je betoog dat de modale Vlaming vroeger geen internet had enz... raakt kant noch wal. Producten zullen over het algemeen toegankelijker worden voor een brede groep naarmate ze verder vorderen in de levenscyclus. Kocht je begin jaren '90 een DVD-speler dan was dat een behoorlijk aandeel van je koopkracht. 15 jaar later kocht je die voor de prijs van een jeans. Alles wordt over het algemeen toegankelijker in een groeiende economie. Een ruimtereis kan nu onbetaalbaar zijn maar binnen pakweg 60 jaar kunnen ook daar prijsbrekers op de markt komen. Vergelijk het maar met een vliegreis in 1950 en vandaag... Hoeveel % van je loon kost een ticket naar NY? In 1950 kwam je niet toe met een maandloon.
Mij heeft men altijd geleerd : vele kleintjes maken een grote.
Het kan dan gerust zijn dat producten over het algemeen toegankelijker zijn voor een brede groep. Maar als je vroeger geen geld spendeerde aan die subset dan is elke uitgave die je nu doet daarvoor een extra kost die inhakt op uw capaciteit om dat gedeelte als afbetaling te gebruiken.
Indien daarnaast de basis zaken, zoals elektriciteit, eten, drinken, verwarming, etc... dezelfde prijs gebleven zijn of

hocker: duurder geworden zijn dan hak je hiermee nog verder in op uw capaciteit om uw eigen woning te kopen.
Als er daarnaast meer mensen zijn met 2 linkerhanden of de eisen voor hoe de woning er moet uitzien hoger liggen dan in het verleden, ja dan is het logisch dat het allemaal moeilijker wordt.
Als ik gewoon al kijk in mijn eigen familie, daar ben ik de enigste die zelf heeft gewerkt in zijn eigen huis (maar komt dat vb bijlange niet in de buurt van wat Bimmer gedaan heeft) maar hebben er meerdere wel hier en daar iets hulp gekregen van de handige vader of moeder. De rest heeft dit allemaal uitbesteed. Kijk ik echter 1 generatie terug (dus versie mijn ouders) dan hebben ze zo goed als allemaal geklust (of geklost, het is maar hoe je het bekijkt) in hun eigen huis (en kregen ze ook die hulp van hun ouders). Kijk ik nog 1 generatie verder terug, dan ken ik niemand die heeft gezegd van hier is een zak geld bouw het maar voor mij (en dan bedoel ik zowel neven, nichten, nonkel, tantes, grootouders, grootnonkels, etc...).
Niet dat dat daarom iets om op neer te kijken is, het is leuk dat men zich heeft opgewerkt zodanig dat men dat niet meer MOET doen om rond te komen of hun eigen woning te hebben of omdat men liever zijn tijd ergens anders aan besteed. Maar als je het niet kunt betalen, dan is daar ook niets mis mee dat je het op die manier doet. Dat vind ik dan juist eerder aanprijswaardig dan gewoon met het handje klaar staan en zitten te roepen : de huizen zijn te duur geworden, wij kunnen dat allemaal niet meer betalen !!!!!
Als ik de kennis, goesting, 2 rechterhanden had van mijn vader / grootvader... dan had ik de prijzen die bimmer had vermeld nog harder kunnen drukken, omdat het dan niet zo was van hey Paesen (
https://www.paesen.be/) lever mij eens x stenen, maar was dat den Pol van op den hoek gaat zijn stal afbreken als je daar helpt dan mag je gratis die stenen meenemen en steek er dan wat extra uren (neem vlot een maand) in om die stenen zuiver te maken (en ja, ik heb als klein manneke daar ook nog bij mijn grootvader en mijn vader meegeholpen). Zo ging dat namelijk in de tijd dat mijn grootvader, vader en mijn nonkels bouwden.
Dat was gewoon een andere mentaliteit... zo van, nieuw stenen kopen... zijde gij op uwe kop gevallen weette gij wel niet wat dat dat kost !!!! Of het hebben van vrije tijd : in hunne tijd was dat iets raars, ze moesten altijd ergens wel iets nuttig doen.
Dus om dan een standaard antwoord te geven zo van, er zijn studies die stellen dat tov het inkomen, bouwen duurder is geworden. En dat is abnormaal!!! Neen zo simpel is het niet, de omstandigheden, eisen, wensen, capaciteiten, etc... zijn gewoon gewijzigd en dat moet als je correct wilt zijn in uw analyse dan ook meegenomen worden.
Wil dat daarom zeggen dat er voor mij niets moet of MAG gebeuren om dat aan te pakken. Neen dat heb ik niet gezegd,... maar het is ook niet dat ik meer belastingen wil betalen zodanig dat iemand anders dat gewoon in zijn schoot geworpen krijgt...
Wil dat daarmee zeggen dat de prijzen nu niet een beetje te hard gestegen zijn ? Ja maar aan de andere kant, ik kan er ook niet aan doen dat ik geen 100k heb gekregen zoals x omdat mijn vader nog altijd geloofd in je moet zelf uw eigen dopjes doppen, of dat ik niet als een buur de ouders het huis hebben betaald en de zoon/dochter (van 2x) hen gewoon betalen wat ze kan voor zolang het nodig is om het terug te betalen of het gewoon kwijt gescholden wordt.
Dergelijke zaken hebben gewoon een impact op de prijs. En daar moet je als individu dan maar een eigen strategie voor zoeken om daarmee te concurreren. Het is niet aan de overheid om dan maar de wilde weldoener te spelen voor een beperkte subdeel van de bevolking.
Vastgoed wordt duurder en hoe langer hoe meer onbereikbaar voor een grote groep mensen (zeker jonge gezinnen en alleenstaanden)! Dat is geen geloof of overtuiging maar blijkt uit studies. Begeef je je vandaag als startend gezin op de huizenmarkt dan heb je het moeilijk en het zal nog moeilijker worden. Punt uit! Mogen die mensen daarover klagen: uiteraard!
Studies die niet de totaliteit van de vergelijking maken. Dus wat zijn die studies dan nog waard ? Niet veel toch ?
Dat was mijn punt.
Wil dat daarom zeggen dat ik niet wil meegaan in het resultaat van die studie, dat de prijzen duurder worden. Neen dat heb ik niet gezegd. Maar waarom daar stoppen? Vroeger werkte men zijn gans leven bij dezelfde werkgever met een vast contract. Mensen hadden dan ook stabiliteit en konden plannen. Nu zijn er mensen die met dagcontracten, weekcontracten, flexibele deelcontracten, etc... werken en gewoon geen uitzicht hebben op beter (op de uitzondering daar). Heb ik daar een probleem mee dat er sociale woningen zijn, neen. Sociale koopwoningen : ja. Omdat voor mij je altijd de mogelijkheid moet behouden dat mensen een drang hebben om hun omstandigheid te verbeteren. Het streven naar meer. Omdat dat voor mij de enigste manier is dat onze samenleving kan werken en blijft werken en eigenlijk altijd al gewerkt heeft.
Jezelf als voorbeeld nemen is nooit goed. Er lopen immers geen gemiddelde mensen rond... Goed dat jij, mits alle opofferingen, een huis hebt kunnen kopen maar dat wil daarom niet zeggen dat wie het nu moeilijk heeft per definitie zijn prioriteiten niet juist heeft, zoals je laat uitschijnen.
Dat was mijn punt niet. Mijn punt was dat elke KEUZE een consequentie heeft, en dat je daarmee dan ook mee moet leren leven en er het beste van moet maken in plaats van bij de pakken te blijven zitten.
En niet verwachten dat men de problemen oplost voor U. Jij moet uw eigen problemen aanpakken, hoe erg en moeilijk ze ook zijn.
En, het doet er niet toe, maar ik heb zelf ook (als alleenstaande) een ruim huis in een dure regio gekocht zonder een zware hypotheek en voldoe aan jou profiel van een klager: gescheiden, kinderen in co-ouderschap, ga vaak op reis, draag merkkledij (al is Versace niet mijn ding, behalve voor hun boxershorts), geef nieuwe iPhones als mijn kinderen een goed rapport hebben en typ dit bericht op mijn Macbook Pro... Ik heb niks te klagen. Dat betekent echter niet dat ik vind dat het allemaal zo gemakkelijk is. Tegen iedereen die het moeilijk heeft om een woning te kopen dat het toch allemaal meevalt en ze maar wat harder hun best moeten doen of hun prioriteiten maar moeten aanpassen, dat vind ik pas neerbuigend!
Ik hoop dat je uw madam niet tot de bedelstaf hebt gereduceerd ;p.
Mja, wat de een neerbuigend zou noemen, zou de opponent ervan als betuttelend achten. Mijn punt staat hoger beschreven, ik hoop dat het deze keer dan ook duidelijker is. Ben je het daarmee niet eens, geen probleem de beste vrienden. Maar dat is mijn mening. Is mijn mening de meerderheid dan zal het dat zijn. Of is het een variatie die een meerderheid is, dan zal het dat zijn en leg ik er mij bij neer.
Ik geloof echter niet dat er ook maar een meerderheid is die de opinie heeft die pardal had over wat een sociale woning moet zijn.
Is het dat wel, tsja dan zij het zo.
En nu ga ik aperitieven op mijn terras. Met een glas champagne genieten van het vergezicht dat mijn huis in het Toscane van Vlaanderen (niet zelf bedacht, dat noemen ze hier echt zo) heeft. Maar ach, een beetje positief blijven en wat aan je prioriteiten sleutelen en een alleenstaande woning met een grote tuin in een rustige buurt op een boogscheut van de hoofdstad met een zicht om van omver te vallen is perfect mogelijk!
Geen probleem, ik heb gekozen voor hetzelfde maar dan in de hoofdstad van het Wallonië van Vlaanderen. ;p