Vaatwasser laten herstellen of nieuwe vaatwasser?

utolor.

Well-known member
Onze huidige ingebouwde vaatwasser van Siemens deed plotseling niets meer enkele dagen geleden. Zekeringkast gecheckt, maar alle zekeringen stonden nog op. Ik heb eens wat zitten rondzien voor hersteldiensten, maar ik vind ze één voor één zeer duur. Je betaalt al 70 of 100 euro om ze langs te laten komen en dan komt het uurloon en de onderdelen er nog bovenop. Ik vraag me af of het in de meeste gevallen dan niet beter is om gewoon een nieuwe vaatwasser te kopen?

Onze huidige is 8j oud gok ik (geplaatst door vorige eigenaar). We zijn er heel content van, maar de nieuwprijs was maar+-700 euro als ik pricewatch bekijk.
Ondertussen heb ik een afspraak ingepland bij de Siemens hersteldienst, maar hoe langer hoe meer begin ik te twijfelen of dat wel de beste optie is. Persoonlijk vind ik het wel triestig dat zo'n toestel maar 8j meegaat, zeker van een merk zoals Siemens.

Bij een losstaand toestel zou ik sneller geneigd zijn om deze te vervangen, maar het feit dat deze ingebouwd is en er blijkbaar ook verschillende maten zijn schrikt me toch wat af.

Wat zouden jullie doen? En is het makkelijk om zelf een inbouwtoestel te vervangen?
 
De gemiddelde levensduur voor een vaatwasser zou 11 à 12 jaar zijn (natuurlijk hangt dat enorm af van hoeveel keer je die per week gebruikt), Siemens zou qua betrouwbaarheid bij de beste merken moeten zitten.
Dus de vraag is een beetje, reken je erop dat je voor de herstelkosten voldoende extra levensduur uit je toestel krijgt om goedkoper uit te komen dan X jaar afschrijving van een nieuw toestel, dat lijkt me toch nipt:
Stel dat je vaatwasser na reparatie nog 3,5 jaar meegaat tot een gemiddelde levensduur, ben je met een nieuwe pakweg €250 kwijt aan afschrijving (toestel van €800 en met gemiddelde levensduur van 11,5 jaar), daarvoor kunnen ze niet heel veel repareren...

Voor inbouwvaatwassers zijn er maar 2 standaardbreedtes, hoogte durft al eens lastiger te zijn, o.a. afhankelijk van of het de bedoeling is dat er een werkblad op komt of niet.
Is het inbouw waarbij je de deur en het bedieningspaneel van je vaatwasser kan zien, of zit er een front voor (ik geloof dat ze dat "volledig geïntegreerd" noemen)? Dat laatste is toch een graad complexer omdat je dat frontpaneel liefst hergebruikt... Anders stelt dat aansluiten niet zoveel voor als je wat handig bent en een stappenplan volgt - toch als de vorige eigenaar het niet onpraktisch gemaakt heeft qua aansluitingen, bereikbaarheid van leidingen, stopcontact,...
Disclaimer: voor 15 à 20% zou ik dat zelf laten doen in geval van een volledig geïntegreerd toestel, maar mijn handigheid in zo'n dingen is dan ook beperkt :)
 
Ik heb mijn inductiekookplaat van Siemens eens laten herstellen onder garantie, en kwam via de werkbon te weten wat ze zouden aanrekenen indien de garantie vervallen was. Die herstellingskost was minstens € 250 voor een halfuurtje werk en een nieuwe printplaat, en dat voor een kookplaat met een catalogusprijs van € 1200 die ik op Amazon.de nieuw op de kop had getikt voor € 600.

Mijn advies is dus: annuleer die herstelling en koop een nieuw toestel mét verlengde garantie (5 jaar). Je kan de pil verzachten door uw defect toestel op 2dehands.be aan te bieden voor een habbekrats. Er is hier ooit eens een Fransman uit de kanten van Rijsel geweest om een oude wasmachine zelf te herstellen en opnieuw te verkopen. Dat was blijkbaar die man zijn broodwinning...

Qua maten van het inbouwtoestel: zet het merk + modelnummer hier eens (neem eventueel een foto van het typeplaatje). Dan is het een koud kunstje om jou te helpen zoeken naar een toestel met dezelfde maten.

Edit: indien je exact het toestel hebt van uit de pricewatch link, dan heb ik hier een filter gemaakt op Coolblue met de juiste breedtes, hoogtes, en inbouwtype: https://www.coolblue.be/nl/vaatwass...m-breed/nishoogte-kh:standaard-+-80-5-87-5-cm
 
Laatst bewerkt:
De gemiddelde levensduur voor een vaatwasser zou 11 à 12 jaar zijn (natuurlijk hangt dat enorm af van hoeveel keer je die per week gebruikt), Siemens zou qua betrouwbaarheid bij de beste merken moeten zitten.
Dus de vraag is een beetje, reken je erop dat je voor de herstelkosten voldoende extra levensduur uit je toestel krijgt om goedkoper uit te komen dan X jaar afschrijving van een nieuw toestel, dat lijkt me toch nipt:
Stel dat je vaatwasser na reparatie nog 3,5 jaar meegaat tot een gemiddelde levensduur, ben je met een nieuwe pakweg €250 kwijt aan afschrijving (toestel van €800 en met gemiddelde levensduur van 11,5 jaar), daarvoor kunnen ze niet heel veel repareren...

Voor inbouwvaatwassers zijn er maar 2 standaardbreedtes, hoogte durft al eens lastiger te zijn, o.a. afhankelijk van of het de bedoeling is dat er een werkblad op komt of niet.
Is het inbouw waarbij je de deur en het bedieningspaneel van je vaatwasser kan zien, of zit er een front voor (ik geloof dat ze dat "volledig geïntegreerd" noemen)? Dat laatste is toch een graad complexer omdat je dat frontpaneel liefst hergebruikt... Anders stelt dat aansluiten niet zoveel voor als je wat handig bent en een stappenplan volgt - toch als de vorige eigenaar het niet onpraktisch gemaakt heeft qua aansluitingen, bereikbaarheid van leidingen, stopcontact,...
Disclaimer: voor 15 à 20% zou ik dat zelf laten doen in geval van een volledig geïntegreerd toestel, maar mijn handigheid in zo'n dingen is dan ook beperkt :)
Als ik je uitleg zo lees, denk ik ook dat een nieuw toestel veel interessanter is. Het is volledig geïntegreerd, er zit een wit paneel voor uit hetzelfde materiaal als de keukenkasten etc (zie foto's onderaan). Ik was niet echt onder de indruk van hoe onze vaatwasser was aangesloten, want zoals sommigen hier weten was de afvoer van onze vaatwasser gewoon een open buis tot in onze kruipkelder. :sarcastic: Dat probleem is intussen opgelost gelukkig, maar ik weet dus niet of ik nog verrassingen ga tegenkomen. Ik heb wat basic handigheid en doe graag dingen zelf om bij te leren, maar ik durf dus niet aan zoiets beginnen als ik niet weet of het eenvoudig zelf te doen is en geen duidelijke instructies heb.

Ik heb mijn inductiekookplaat van Siemens eens laten herstellen onder garantie, en kwam via de werkbon te weten wat ze zouden aanrekenen indien de garantie vervallen was. Die herstellingskost was minstens € 250 voor een halfuurtje werk en een nieuwe printplaat, en dat voor een kookplaat met een catalogusprijs van € 1200 die ik op Amazon.de nieuw op de kop had getikt voor € 600.

Mijn advies is dus: annuleer die herstelling en koop een nieuw toestel mét verlengde garantie (5 jaar). Je kan de pil verzachten door uw defect toestel op 2dehands.be aan te bieden voor een habbekrats. Er is hier ooit eens een Fransman uit de kanten van Rijsel geweest om een oude wasmachine zelf te herstellen en opnieuw te verkopen. Dat was blijkbaar die man zijn broodwinning...

Qua maten van het inbouwtoestel: zet het merk + modelnummer hier eens (neem eventueel een foto van het typeplaatje). Dan is het een koud kunstje om jou te helpen zoeken naar een toestel met dezelfde maten.

Edit: indien je exact het toestel hebt van uit de pricewatch link, dan heb ik hier een filter gemaakt op Coolblue met de juiste breedtes, hoogtes, en inbouwtype: https://www.coolblue.be/nl/vaatwass...m-breed/nishoogte-kh:standaard-+-80-5-87-5-cm
Dat verkopen is een goede tip, ik wist niet dat er vraag was naar defecte oude toestellen. Kan altijd proberen he!
Hieronder heb ik een foto van het typeplaatje toegevoegd. Het model is een SN64M080EU/55. Het model van die pricewatch heeft enkel "/55" er niet achterstaan, geen idee naar wat dat juist verwijst.

Bedankt voor de link met filter! Als ik die prijzen bekijk, valt dat eigenlijk best wel mee. Als de herstelling bvb. 250 euro zou kosten, geef ik liever dat beetje meer uit aan een nieuwe vaatwasser.

Hieronder enkel foto's, want beelden zeggen meer dan woorden:







Edit: Wat houdt die plinthoogte juist in? Is dat de afstand tussen de onderkant van de deur v/d vaatwasser en de vloer (17cm hier)?
 
Laatst bewerkt:
Dat getal achter de schuine streep is iets typisch voor de modelnummers bij de Bosch-Siemens groep.

Het fijne aan die groep merken is dat je alle handleidingen eenvoudig kan terugvinden op hun website.

Voor je huidig toestel kan je hier dus de installatiehandleiding raadplegen, om in te schatten of je het ziet zitten om die frontplaat terug te verwijderen: https://www.siemens-home.bsh-group..../product/SN64M080EU/55#/Tabs=section-manuals/

Bij het nieuwe toestel zitten dan normaal gelijkaardige instructies om die frontplaat te monteren. Het is geen rocket science.
 
Qua inbouw en integratie moet je niet te veel inzitten. Die plank om bij je keuken te passen zit er aan met 4 of 6 vijsjes en kan je overzetten en de afmetingen zijn standaard (er zijn 2-3 standaard inbouwmaten). Gewoon even meten hoe hoog en breed hij is en eventueel de diepte, en dan zoeken naar een volledig ingebouwde (met de knoppen bovenaan en nie vooraan) en dat is plug and play. Stopcontact, afvoer en aansluiting op de waterleiding zijn waarschijnlijk nog hetzelfde als 8jr geleden.
Plinthoogte hebben wij nooit naar gekeken, dat is kwestie van een plankje meer of minder onder de voetjes te leggen.

Op die leeftijd zou ik ook niet sukkelen met herstellingen, maar gewoon vervangen.
 
Oké, bedankt iedereen! Ik ga dit weekend dan eens op m'n gemakje het huidige toestel eruit proberen halen om alles eens deftig te kunnen opmeten, maar ik vermoed dat de Coolblue filter van @Jackerath klopt. Ik laat sowieso hier nog weten hoe het verlopen is eens de nieuwe vaatwasser geïnstalleerd is (als ik zover geraak zonder extra vragen te hebben :unsure:). De herstellingafspraak is bij deze geannuleerd.

De ATAG DW7114XB spreekt me precies wel aan en valt binnen de filter. Is ATAG qua kwaliteit te vergelijken met Siemens of zijn er bepaalde andere merken die aan te raden zijn? Ik wil vooral een apparaat dat kwalitatief aanvoelt en waar we lang mee kunnen doen.
 
Miele, Bosch en Siemens (als die laatste 2 trouwens niet gewoon dezelfde toestellen met een andere merknaam zijn) heb ik al vaker gehoord als de merken die het beste scoren op consumententevredenheid en gemiddelde levensduur. AEG wordt bij bepaalde bronnen ook in dat lijstje vermeld, bij andere dan weer niet.

Geen exacte wetenschap (en het één en ander zal ook afhangen van de prijs van de achterliggende toestellen) maar resultaten van een grote enquête tonen Miele, Bosch en Siemens aan de top; ATAG en AEG staan hier maar ergens in het midden:
https://www.test-aankoop.be/huishoudelektro/vaatwassers/dossier/betrouwbaarheid-vaatwasmachines

Over het algemeen wordt er wel van witgoed gezegd dat de prijs t.o.v. levensduur vrij gelijkaardig is tussen de merken, van de dure (die gemiddeld langer meegaan) tot de goedkope (die gemiddeld korter meegaan)

Op coolblue zie je ook een criterium "bouwkwaliteit" waar ze naar een aantal technische aspecten kijken. Natuurlijk geen garantie voor hoe lang de elektronica zal meegaan, maar het geeft misschien wat richting meer op het vlak van mechanische kwaliteit?
 
Op die leeftijd zou ik ook niet sukkelen met herstellingen, maar gewoon vervangen.
Dit dus. Ik moet de mijne binnenkort ook vervangen, ik ga deze ook niet meer laten herstellen.

1 opmerking als je online uw nieuwe vaatwasser koopt. Bij sommige online winkels zoals Bol.com is een frontpaneel meestal niet inbegrepen. Dus als uw frontpaneel / plaat stuk is dan ..

En ik ben ook gene handige harry, ik ga denk ik toch gewoon naar de winkel en ik laat die mannen dat komen monteren.
 
Laatst bewerkt:
Dit dus. Ik moet de mijne binnenkort ook vervangen, ik ga deze ook niet meer laten herstellen.

1 opmerking als je online uw nieuwe vaatwasser koopt. Bij sommige online winkels zoals Bol.com is een frontpaneel meestal niet inbegrepen.
Dat frontpaneel zet je toch gewoon over van je oude vaatwasser om bij de rest vd keuken te passen?
 
Dat frontpaneel zet je toch gewoon over van je oude vaatwasser om bij de rest vd keuken te passen?
Niet als die afgebroken is of stuk is ;) Ik heb mijn post aangepast.
De kans dat zoiets stuk gaat is erg klein maar ik zeg het dus maar :)
 
De ATAG DW7114XB spreekt me precies wel aan en valt binnen de filter. Is ATAG qua kwaliteit te vergelijken met Siemens of zijn er bepaalde andere merken die aan te raden zijn? Ik wil vooral een apparaat dat kwalitatief aanvoelt en waar we lang mee kunnen doen.
Ik kan me niet uitspreken over ATAG, maar met een Bosch of Siemens is ook niets mis. Bij hen heb je standaard 2 jaar garantie, en op hun webshop kan je dan achteraf 3 jaar extra kopen. Men koppelt dat dan aan het serienummer van je toestel. Dan speel je ook redelijk safe i.v.m. dat frontpaneel.

Bij sommige online winkels zoals Bol.com is een frontpaneel meestal niet inbegrepen. Dus als uw frontpaneel / plaat stuk is dan ..
Is dat niet juist het hele idee achter een volledig geïntegreerde vaatwasser, namelijk dat je er zelf nog een passend paneel moet tegen hangen? :thinking:

En ik ben ook gene handige harry
:fingerguns:
 
Onze vaatwas is vorig jaar kapot gegaan. Ongeveer even oud, kleine 10j net niet. Was wel Zanussi dus ik ga het niet dezelfde Kwaliteitsklasse noemen als bv Miele of Siemens maar ja die zanussi toestellen zaten als merk bij de keuken. Dat is begonnen als voortdurend water in lekken. Waterstop kapot. Heb de chance dat er familie is die een elektrozaak heeft en die dat even kon komen herstellen. Dat was toen Corona en mits kraan zelf dichtdraaien konden we die blijven gebruiken in afwachting tot die waterstop eindelijk binnenkwam. Intussen is den afvoerdarm kapot gegaan, heeft hem ook tegelijk dan vervangen. En beetje later was de hele bodemkom aan het lekken waardoor de bodemplaat nat kwam te staan en hij in veiligheid ging. Bij zanussi is dat allemaal gelijmd en vervanging was niet eenvoudig. Dan hebben we het maar zo gelaten en gewoon een nieuwe gekocht. We hebben de chance gehad dat we die stukken (waterstop was rond de 100€, de afvoer dacht ik rond de 75 en dat laatste moest ik zelfs niet meer weten) en reparaties zelf nooit aangerekend gekregen hebben van familie maar hou er dus ook rekening mee dat het het ene na het andere kan gaan worden. Als het 1 reparatie is en dan nog even meegaat kan dat nog gaan. Maar bij ons was dat 3 dingen op een paar maand tijd. Ja dan hadden we achteraf gezien beter direct een nieuwe gekocht (ook al hebben we het geluk gehad voor dat oplapwerk niets te moeten betalen).
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Is dat niet juist het hele idee achter een volledig geïntegreerde vaatwasser, namelijk dat je er zelf nog een passend paneel moet tegen hangen? :thinking:
Maar die moet je toch ook wel hebben? Als je geen handige harry bent, uw huidig paneel is kapot (of niet passend op het nieuwe model) en je hebt geen paneel bij de hand --> Hoeveel op 100 mensen die je aanspreekt op straat, krijgen die vaatwasser dan werkende die ze online gekocht hebben denk je? :)

Juist ja, 0 komma 0 ;)

Ik begrijp dat je zegt: Dat is toch de bedoeling achter een volledig geïntegreerde vaatwasser? Maar zeg die vraagstelling aan jan modaal op straat en die gaan u aankijken en antwoorden: Is dat zo? Aaaaaahh! .. Oei! En ik ben net ne nieuwe vaatwasser gekocht online want ie was lekker goedkoop! Maar wat nu? Help?! :biglaugh:

Dus ik zeg het gewoon maar ter info ..
 
Laatst bewerkt:
Ja dan hadden we achteraf gezien beter direct een nieuwe gekocht (ook al hebben we het geluk gehad voor dat oplapwerk niets te moeten betalen).
Den onze is van 2009. Soms blijft het programma steken, dan moet ik de deur even opentrekken en terug dichtdoen en dan gaat het programma weer verder. Het probleem is blijkbaar de motor die begint te slijten. Eigenlijk mag je die vaatwasser dan niet meer gebruiken maar goed ..

Maar we kunnen dus niet klagen, 13 jaar is uitstekend voor een vaatwasser. We gaan dus ook straks uitzien naar een nieuw model.
 
Maar die moet je toch ook wel hebben? Als je geen handige harry bent, uw huidig paneel is kapot (of niet passend op het nieuwe model) en je hebt geen paneel bij de hand
De TS heeft al een volledig geïntegreerde vaatwasser en is dus al in het bezit van een frontpaneel dat bij de rest van de keuken past. En het is mij een raadsel hoe je zoiets kapot krijgt. Als je een lomperik bent zullen er hoogstens wat krassen op komen.

Hoeveel op 100 mensen die je aanspreekt op straat, krijgen die vaatwasser dan werkende die ze online gekocht hebben denk je? :)

Juist ja, 0 komma 0 ;)
De vaatwasser zal perfect werken zonder dat frontpaneel hoor. Vreemde opmerking dus. Moest de TS het totaal niet zien zitten om het zelf te doen, dan zou hij dit onderwerp nooit starten. En ik begrijp niet wat dit met handig zijn te maken heeft. Letterlijk iedereen die een stripalbum kan lezen en een schroevendraaier kan vasthouden, kan ook die instructies volgen. Dat is ook zowat het hele doelpubliek van pakweg Ikea.
 
En ik begrijp niet wat dit met handig zijn te maken heeft. Letterlijk iedereen die een stripalbum kan lezen en een schroevendraaier kan vasthouden, kan ook die instructies volgen
Je bent misschien een handige harry en/of je hebt veel inzicht, maar uit eigen ervaring zeg ik toch gewoon: Hiermee ben ik het niet mee eens.

De eerste keer (wel al 20+ jaar geleden) dat ik ooit een klein kastje in elkaar moest steken met de instructies van Ikea, is mij dat gewoon NIET gelukt hoor. Na uren zwoegen en zwoegen, nada, rien, noppes. Ik heb toen van armoede, hulp moeten inroepen. :confused:
Nochtans kon ik toen al wel een stripalbum lezen en een schroevendraaier vasthouden. ;)

Als ik nu iets in elkaar steek en het is NIET van Ikea, dan denk ik: Fuck vroeger dacht ik dat de instructies van Ikea een ramp waren. Maar ik heb mij vergist. :unsure: (Lees Ikea instructies / plannen zijn bij de beste :biglaugh:. Ik heb al veel instructies gezien waarvan ik dacht: Daar ben ik echt niks mee, wat voor brol instructies zijn dit, ik zal wel snel een youtube videoke zoeken en dat gaat dan 10x sneller --> Dat is dan ook effectief zo)

---

Maar goed we wijken inderdaad af van hetgeen de topic starter wilde weten. Ik vermoed dat hij/zij nu wel voldoende geholpen is :)
 
Laatst bewerkt:
Als je een nieuwe koopt bij Vandenborre/Krëfel (Coolblue mss ook) dan kan je die voor iets van een 40 euro laten installeren. Dat bespaart je een hoop moeite en het is goed gedaan.
 
Bedankt voor de reacties iedereen! Morgen gaan we eens kijken bij Vandenborre en Krefel om te kijken welke merken en modellen ons aanspreken. Ben er nog niet uit of ik het zelf ga installeren, maar als ik morgen de vaatwasser er succesvol uit krijg en het paneel er vanaf krijg, dan zal installeren ook geen probleem zijn. Als het me niet lukt, kan ik het idd laten doen.

Bij Coolblue kost het 130 euro en dat vind ik wat veel, maar moest het voor 40 euro kunnen bij Vandenborre/Krefel dan valt het zeker te overwegen. Ik weet alleen graag zelf hoe alles in elkaar steekt dus doe het liever zelf.
 
Ons afwasmachine heeft het ook begeven na 12 jaar, Whirlpool.
Gisterenavond online op Krëfel een Bosch gezien aan een mooie soldenprijs, manlief wou die toch graag in de winkel zelf afhalen en bekijken maar een uur later was hij niet meer te bestellen op de website. :(
Dadelijk dan ook eens naar de Krëfel of Vandenborre, weten we wel waar we onze consumptie cheque aan kunnen uitgeven.
Hier ook een volledig geïntegreerde nodig.
 
Terug
Bovenaan