Vaatwasser laten herstellen of nieuwe vaatwasser?

Ons afwasmachine heeft het ook begeven na 12 jaar, Whirlpool.
Gisterenavond online op Krëfel een Bosch gezien aan een mooie soldenprijs, manlief wou die toch graag in de winkel zelf afhalen en bekijken maar een uur later was hij niet meer te bestellen op de website. :(
Dadelijk dan ook eens naar de Krëfel of Vandenborre, weten we wel waar we onze consumptie cheque aan kunnen uitgeven.
Hier ook een volledig geïntegreerde nodig.
Je kan ook ecocheques hiervoor gebruiken zolang het label D of beter is.
Maar als je nog consumptiecheques hebt, zoveel te beter.
 
Je kan ook ecocheques hiervoor gebruiken zolang het label D of beter is.
Maar als je nog consumptiecheques hebt, zoveel te beter.
We waren vergeten dat we die cheques nog hadden tot we begin deze week een mail kregen om ons eraan te herinneren dat ze gaan vervallen. 300€ consumptie en 40€ eco. Alsof het zo moest zijn dat er iets stuk ging deze week. 😀
 
Aansluitend bij @makila: huis gekocht met keuken van rond +-2010. Geïntegreerde toestellen van Bosh overal. Die natuurlijk hun houdbaarheidsdatum naderden....
Oven werkte nog, maar gemiddeld 30 graden kouder dan wat je instelde. Gelukkig universeel qua maten dus die vervangen was geen probleem.
Vaatwasser werkte nog, maar kreeg te weinig water door. Beginnen zoeken naar een andere geïnteresseerde vaatwasser maar de afmetingen van het front paneel waren dus wél een probleem. 12j na datum vind je bijna nergens nog een geïntegreerde vaatwasser met bedieningspaneel vooraan ipv in de klep bovenaan. Mijn paneel was dus+-12cm te kort voor de hedendaagse modellen. Uiteindelijk gewoon beslist een vrijstaand model te kiezen in inoxlook. Zal me veel zoekwerk besparen over+-10j 😁
 
Enkele jaren terug ook eens voorgehad, bleek dat er water stond op de vloerplaat van de vaatwasser. Daar zat bij ons een beveiliging op waardoor die niet meer wou starten. Wanneer we dat water wegdeden startte die wel terug. Oorzaak van het lekje gevonden en herstelt met wat secondelijm. Dat spel werkt nog altijd. Die hersteldiensten kosten idd stukken van mensen. WIj hadden ook beslist een nieuwe te kopen. Daarom voor de fun dat spel opengesmeten om te zien of ik het probleem niet kon vinden. Op youtube is veel te vinden, en ook voor u toestel veel wisstelstukken. Zeker es proberen zoeken naar de oorzaak, wie weet krijg je het wel gefxit :)
 
Ben zelf wat aan het prullen geweest om het apparaat te kunnen uitbouwen, maar heb het snel opgegeven. De plint eronder is uit 1 stuk voor alle apparaten en kasten ernaast ook, dus geen idee hoe dit dan best aangepakt moet worden (stuk uitzagen of alle siliconen lossnijden en in 1 stuk er proberen uit halen). Ik ga de inbouwdienst van Krefel het laten uitzoeken voor ik dingen doe die niet nodig zijn. Dingen losvijzen doe ik graag, maar van zodra ik moet gaan snijden of zagen heb ik schrik dat ik iets onnodig permanent beschadig.

We hebben de BOSCH SMV4HCX40E besteld. Was volgens mij wel een fake soldenprijs, gezien het connected model dat niet in solden staat 50 euro meer kost dan de huidige soldenprijs van de Bosch die we besteld hebben, maar we hebben graag snel een nieuwe vaatwasser (connected model was niet op voorraad). Voor de rest hebben we alles van Siemens, maar ben wat teleurgesteld in het merk aangezien onze vaatwasser zo snel stuk was. En deze Bosch was vergelijkbaar met onze huidige Siemens. Er waren er wel nog maar 2 in stock, dus ze durfden niet met zekerheid zeggen of dit nog klopte. Indien niet, horen we dat maandag en kunnen we weer op zoek naar een andere vaatwasser (of andere winkel).
 
Laatst bewerkt:
De plint eronder is uit 1 stuk voor alle apparaten en kasten ernaast ook, dus geen idee hoe dit dan best aangepakt moet worden (stuk uitzagen of alle siliconen lossnijden en in 1 stuk er proberen uit halen).
Siliconen lossnijden, en de plint dan in 1 stuk eruit halen. Die is in veel gevallen met een kliksysteem bevestigd.
 
.. hebben we alles van Siemens, maar ben wat teleurgesteld in het merk aangezien onze vaatwasser zo snel stuk was.
(Dure) toestellen van topmerken gaan niet altijd langer mee dan (goedkope) toestellen van andere merken. Soms is de meerprijs gewoon al het merk an sich.

En zelfs als je toestel normaal gezien, langer meegaat, kan je ook gewoon pech hebben.
Een toestel dat "gemiddeld" 15 jaar mee gaat, kan als je enorm veel pech heb, ook gewoon na 2 jaar al stuk gaan.
Een toestel dat "gemiddeld" 10 jaar mee gaat, kan met heel veel geluk, ook gewoon 15 jaar mee gaan.

100% garanties heb je echt nooit. Helaas. :frown:
 
(Dure) toestellen van topmerken gaan niet altijd langer mee dan (goedkope) toestellen van andere merken. Soms is de meerprijs gewoon al het merk an sich.

En zelfs als je toestel normaal gezien, langer meegaat, kan je ook gewoon pech hebben.
Een toestel dat "gemiddeld" 15 jaar mee gaat, kan als je enorm veel pech heb, ook gewoon na 2 jaar al stuk gaan.
Een toestel dat "gemiddeld" 10 jaar mee gaat, kan met heel veel geluk, ook gewoon 15 jaar mee gaan.

100% garanties heb je echt nooit. Helaas. :frown:
Klopt zeker, maar er een goed gevoel hebben is ook belangrijk vind ik. Ik besef dat het ergens gewoon irrationeel is om Siemens af te schrijven omdat wij pech hebben met 1 apparaat van Siemens, maar als we nu een nieuwe Siemens vaatwasser zouden kopen zou ik me minder gerust voelen wanneer de garantie verlopen is dan bij Bosch, omdat we die negatieve ervaring bij Bosch nog niet hebben. Maar dat wil in de praktijk niet veel zeggen natuurlijk. :p
 
Je beseft toch dat Bosch en Siemens huishoudtoestellen letterlijk uit dezelfde fabrieken komen gerold? Ze zien er hoogstens wat anders uit. Maar ze steken dat niet onder stoelen of banken: https://www.bsh-group.com/nl/merken/onze-merken
Daarmee dat die zo erg op elkaar lijken, makes sense. :tongue: Ik zei nog tegen m'n vriendin: "Dat is precies gewoon exact dezelfde vaatwasser die we nu hebben maar dan van Bosch". Nu ja, als ik kijk naar de Siemens inbouwvaatwassers zijn degene die meteen beschikbaar zijn duurder dan diegene die wij besteld hebben, dus sowieso hadden we geen Siemens gekozen. Maar wel goed om te weten!
 
Je beseft toch dat Bosch en Siemens huishoudtoestellen letterlijk uit dezelfde fabrieken komen gerold? Ze zien er hoogstens wat anders uit. Maar ze steken dat niet onder stoelen of banken: https://www.bsh-group.com/nl/merken/onze-merken
Zo zijn er wel meer groepen. Aeg-elektrolux-zanussi is ook zo. We hebben nog ons vuur en dampkap van Zanussi, maar gaan ook ooit wel eens voor een ander merk gewisseld worden want niet zo content van Zanussi. En dat niet alleen door het vaatwasser verhaal van hier boven. Maar dat is wat anders.
Voor de dampkap gebruiken we koolstoffilters. Al besteld via Zanussi shop en dan toch een doos van elektrolux of aeg ook gekregen. Voor de rest idd dezelfde filters (buiten dat er bij aeg/elektrolux wel zo'n plakkertje bij zat met een timer zodat je kon zien hoe lang uw filters al in uw dampkap zaten en bij zanussi zit dat niet in de doos.)
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Enkele jaren terug ook eens voorgehad, bleek dat er water stond op de vloerplaat van de vaatwasser. Daar zat bij ons een beveiliging op waardoor die niet meer wou starten. Wanneer we dat water wegdeden startte die wel terug. Oorzaak van het lekje gevonden en herstelt met wat secondelijm. Dat spel werkt nog altijd. Die hersteldiensten kosten idd stukken van mensen. WIj hadden ook beslist een nieuwe te kopen. Daarom voor de fun dat spel opengesmeten om te zien of ik het probleem niet kon vinden. Op youtube is veel te vinden, en ook voor u toestel veel wisstelstukken. Zeker es proberen zoeken naar de oorzaak, wie weet krijg je het wel gefxit :)
Paar jaar geleden was onze oude Miele vaatwas (die ik voor een appel en een ei had gekocht toen ik alleen ging wonen) ook lek met zelfde probleem, water op de vloerbodem en stopte zo met werken. Opengevezen en het lek gevolgd, was een afsluitingsrubbertje die gewoon verduurd was. In de nabije gamma nieuw rubbertjes gaan halen, heeft hier nog een jaar of 5 gedraaid en heb ik na afbraak van onze oude keuken gratis weggegeven aan een mevrouw die het niet breed had. Toestel was bijna 20 jaar en buiten dat rubbertje nooit problemen met gehad. Zo'n toestellen raken dus met hopen op het stort. Ik ken ook iemand die kapotte toestellen zoekt en verkoopt als hobby, das echt belachelijk hoe klein het defect soms maar is.

Voor degene die twijfelen, vaatwasser afkoppelen/aansluiten is kinderspel en echt geen moeite als je een nieuwe zou kopen. 39 euro is nu wel geen geld als je een toestel op de kop kan tikken voor een prijsje bij Vandenborre. Bij Coolblue en andere is dat echt veel te duur. Hier in de buurt zit een zelfstandige elektrowinkel die boven de 400 euro levert en installatie doet, handig wel.
 
Laatst bewerkt:
Als je een nieuwe koopt bij Vandenborre/Krëfel (Coolblue mss ook) dan kan je die voor iets van een 40 euro laten installeren. Dat bespaart je een hoop moeite en het is goed gedaan.
En met wat geluk is er net een actie / promotie, datvze gratis of tegen een lagere prijs komen installeren
 
Hier AEG vaatwasser en wasmachine. Bij wasmachine was het verwarmingselement doorgebrand na paar jaar. Bij de vaatwasser was de rubberen slang lek intern waardoor er water lekte en de beveiliging inschakelde. Verwarmingselement factory stock kan je kopen voor rond de 50 en is een uurtje werk. Slang van de vaatwasser was rond de 20 en ook uurtje werk. Beide nooit gedaan. Beter dan een nieuwe te kopen want de prijs van een technieker was niet veel minder als een nieuwe. Gewoon geen 2 linkerhanden hebben en wat gereedschap ter beschikking hebben.
 
Siliconen lossnijden, en de plint dan in 1 stuk eruit halen. Die is in veel gevallen met een kliksysteem bevestigd.
De installateur dacht dat hij de plint in 2 moest breken om los te krijgen. :unsure: De plint was moeilijk los te krijgen zei hij, dus ben blij dat ik er zelf niet aan begonnen ben. Ben wel benieuwd hoe die gebroken plint nu opgelost gaat worden. Ik veronderstel verzekeringskwestie, zal zien wanneer hij sebiet klaar is.
 
De installateur dacht dat hij de plint in 2 moest breken om los te krijgen. :unsure: De plint was moeilijk los te krijgen zei hij, dus ben blij dat ik er zelf niet aan begonnen ben. Ben wel benieuwd hoe die gebroken plint nu opgelost gaat worden. Ik veronderstel verzekeringskwestie, zal zien wanneer hij sebiet klaar is.
Imo had je het beter zelf gedaan :unsure:
 
De installateur dacht dat hij de plint in 2 moest breken om los te krijgen. :unsure: De plint was moeilijk los te krijgen zei hij, dus ben blij dat ik er zelf niet aan begonnen ben. Ben wel benieuwd hoe die gebroken plint nu opgelost gaat worden. Ik veronderstel verzekeringskwestie, zal zien wanneer hij sebiet klaar is.
Sorry maar die installateur is een complete idioot.

Ik begrijp wel dat het soms niet veel kost om die installatie te laten doen, maar wees gerust dat er in de kleine lettertjes zal staan dat dit soort zaken niet onder hun verantwoordelijkheid zal vallen.
 
Terug
Bovenaan