Op standaard USA rondreisroutes, vooral in de Southwest, ga je echt wel genoeg volk tegen komen omdat de trekpleisters daar relatief dicht bij elkaar liggen en je "in de buurt" van grootsteden als LA/SF/LV/PHX & DEN zit. Maar dat wil niet zeggen dat je nonchalant moet worden want veel zaken zijn toch maar een kleine moeite om je op voor te bereiden.
Het is er sowieso buiten de steden wel een pak leger op de baan dan hier, en ja soms zie je wel al eens een bordje met "Next services: 75 miles", oid.
Vooral als je wat dirt roads gaat doen (
check m'n kaart voor een aantal mogelijkheden), neem je best het zekere voor het onzekere. Extra water en snacks en sportdrank. Dat wordt toch niet slecht, en je weet nooit dat je autopech krijgt en uren moet wachten op hulp, of dat iemand een suiker/natrium-dip krijgt of whatever. Of erger: verdwaald raken op een wandeling met enkel een half literflesje in je rugzak... (en liefst ook op teensletsen natuurlijk, zoals het cliché dicteert....)
(Echt off-roaden waar er hier eerder van sprake was, is nog een vak apart natuurlijk.)
Qua tanken, maak er gewoon een routine van om elke avond efkes vol te tanken, ook al zou je de volgende dag "mss" ook nog wel toe geraakt zijn... Zo moeilijk is dat dus niet. In elk dorp waar je overnacht, hoe klein ook, zal er wel een tankstation zijn. Dat enige station kan natuurlijk ook toevallig defect zijn, daarom moet je ook niet tot op de laatste druppel gaan rijden... Maw: gezond verstand gebruiken.
Ik heb maar 1 keer meegemaakt op al die reizen dat ik het bewust echt nipt maakte (as in: range 70km, volgens GPS nog 50km te gaan), maar dat was downhill & vlakbij Moab (vol services) en ik wou geen tijd verliezen met tanken onderweg omdat ik nog voor sluitingsuur een Jeep wou oppikken voor de volgende dag.
Mensen die echt in the middle of nowhere zonder naft komen te zitten daar, dat snap ik niet goed.
GPS'en van auto's zijn vaak kut, maar meer en meer hebben Carplay/Android Auto en dat werkt vrij goed. (Maar zelfs zonder dat zou ik nog liever Google Maps gebruiken dan een built-in auto GPS).
Gewoon van thuis al alle kaarten van op je route downloaden (en meet die niet tot op de millimeter af of course, hou rekening met omwegen) .
Trouwens, als je thuis al een goede voorbereiding maakt en al uren/dagen op google maps hebt zitten turen, je zal merken dat je daar vaak al blindelings van stad naar stad kan rijden (enkel daarbinnen niet natuurlijk). Zo heel veel keuze qua banen heb je daar onderweg ook niet
En interstates staan ook altijd aangeduid met een windrichting bij bv.
Als je echt langere of minder bekendere hikes in minder bekende parken gaat doen, kan het handig zijn om een dedicated hiking app met offline OpenStreetMap kaarten te downloaden. Ik gebruikte Locus Map, maar we hebben dat maar occasioneel eens nodig gehad (gewoon als hulp niet als noodzaak). Of het staat goed aangegeven, of er loopt nog volk, of je leert het verschil tussen East & West en je wendt ff uw eigen oriëntatievermogen aan...
Lokale simkaarten hebben wij nog geen enkele keer gebruikt en ook nooit echt gemist. Alles dat ik moet weten, weet ik al van thuis en staat in m'n roadbook op papier & PDF. De rest kan gerust wachten tot aan de eerstvolgende public wifi van een resto of hotel 's avonds. Ik moet geen notifications krijgen daar in the middle of nowhere, en ook nooit aan de verleiding moeten weerstaan om door een fb-feed te scrollen die dan toch maar weer vol ads & peuterfoto's blijkt te staan...
Toch een vraag voor diegene die daar een lokale SIM pakken. Werkt je Whatsapp e.d. dan nog gewoon? Want die zijn gelinkt aan je telefoonnummer, toch?