Let op het uitdokteren en opstellen vd roadbook is voor mij ook een hobby. Ik heb echt alles voorbereidt en meestal volg Ik dit dan. Maar ook genoeg keren wanneer ik gewoon go with the flow ga.

Bvb in Austin (wat trouwens voor mij nog altijd 1 vd leukste steden in de VS) zat Ik op Cafe en paar gasten leren kennen van daar. Die hebben mij dan uitgenodigd om met hun de dag er na ergens te gaan zwemmen en brisket eten.

Wel die dag moest Ik dan normaal on the road zijn dan toch maar hun gevolgd. En dan belandt je ergens in stukje natuur tussen locals die een klein muziek festival hebben georganiseerd aan een rivier waar er mss 100 jonge mensen zwemmen. 1 van die gasten had dan een brisket gemaakt die 24h gerookt was, echt te lekker.

Andere keer, had ik een plan gemaakt wanneer een vriend belde. Ik vier mij verjaardag in Vegas, kom af. Dat heeft mijn hele vakantie verandert :)
Ja zo, da's wss wel leuk als je zoiets kan & wil meemaken, maar dan heb je ook een heel andere persoonlijkheid dan ik :)
Ik garandeer je dat zo'n situaties bij mij zich gewoon nooit zo aandienen :p Zelfs niet moest ik alleen reizen. En dan nog, ik ben ik nie echt het type dat zich snel comfortabel genoeg voelt om zomaar met vreemde mensen op schok te gaan :)
 
Ja zo, da's wss wel leuk als je zoiets kan & wil meemaken, maar dan heb je ook een heel andere persoonlijkheid dan ik :)
Ik garandeer je dat zo'n situaties bij mij zich gewoon nooit zo aandienen :p Zelfs niet moest ik alleen reizen. En dan nog, ik ben ik nie echt het type dat zich snel comfortabel genoeg voelt om zomaar met vreemde mensen op schok te gaan :)
Dat leer je door jezelf te overtuigen toch iets te doen ookal voelt het slecht.
Vroeger was met vreemden iets doen voor mij ondenkbaar, maar de laatste jaren ben ik daarin enorm gegroeid door mezelf te verplichten ja te zeggen (als je geen reden hebt te denken dat het onveilig is).
 
Ik wou dat het zo simpel was om gewoon Yes Man te spelen :)
Er zijn helaas ook fysieke, medische probleemkes die de laatste 10-15 jaar vaker voor een extra rem zijn gaan zorgen op allerlei vlakken en mijzelf in zo'n onbekende situaties met vreemden te duwen, solo in een vreemd land no less, is daar maar een vb van. Ik weet dat ik m'n grenzen nauwgezet in het oog moet houden (vandaar de grondige research & planningen altijd ;)) of de fun is er rap af :/ Wat voor velen ook evident is, is voor mij soms vaak onmogelijk. Dus het gebrek aan "controle" in zo'n situaties (en de stress die het sowieso al met zich meebrengt omdat ik gewoon altijd al een introvert ben geweest), zorgt soms sneller voor een onaangenaam paniek gevoel dan bij veel andere mensen.
 
Ik hoop echt dat we kunnen gaan in September naar LV.
Nog nooit zo goedkoop dingen kunnen boeken en allemaal wel met gratis annuleren tot een dag voordien maar zou toch liever gaan.
 

Moab area vandaag. Blijkbaar werd de Arches entrance zelfs al ff afgesloten om 7u 's morgens door te grote drukte...
Sheesh....
 
Whut?
Damn, nog geen Europeanen en nog een hele maand voor Memorial Day.
Is dat nu gewoon omdat de Amerikanen hun eigen land aan het ontdekken zijn nu ze niet kunnen gaan zuipen in Mexico?
 
Dat lijkt ook de conclusie te zijn in die fb group. Is ook niet de eerste keer dat ik zo'n berichten zie passeren daar.
Moab is nu wel wat drukker dan normaal owv wegenwerken blijkbaar, maar dat mag geen effect hebben op de drukte in Arches, en toch werd dat ook al gerapporteerd :/

<insert "brace yourselves" meme> voor komende "open borders" zomer...
 
Rocky Mountain National Park Will Begin Pilot Timed Entry Permit Reservations May 28 Through October 11

One permit will be for the Bear Lake Road Corridor, which will include the entire corridor and access to the rest of the park. This reservation period will be from 5 am to 6 pm. The second permit will be for the rest of Rocky Mountain National Park, excluding the Bear Lake Road corridor. This reservation period will be from 9 am to 3 pm. Permits issued using the reservation system will allow park visitors to enter the park within two-hour windows of availability.


Pas vanaf 1 maand op voorhand te reserveren ongeveer.
Pffff....

Naast Glacier NP dus onlangs ook al.
(RMNP was eigenlijk al van vorig jaar, maar weinigen onder ons hadden daar toen last van voor obvious reasons...)
 
Als ik het goed begrijp moet je dus reserveren om het park in te mogen?
Ja man, als ze dat gaan doortrekken naar alle grote parken wordt heel u reis een loterij...
 
Er zijn er idd die een pak minder plannen en volproppen, en moest ik zo iemand zijn, zou ik denk ik wel sneller een lokale SIM pakken. Zelf vind ik het eigenlijk vervelend en zelfs zonde, om ter plaatse tijd te verliezen met opzoekwerk of getwijfel, of nog hotels zoeken & boeken, of gediscussieer in je reisgroep over wat je gaat doen, dus ik zorg dat ik van thuis al goed weet wat ik wil.

Dit dus. Klinkt allemaal mooi zo spontaan rondreizen, maar in werkelijkheid is het toch wat anders. In sommige landen kan dit perfect, maar USA is nu echt eens een voorbeeld waarbij je dat best niet al te veel doet, gezien dat er vaak zoveel zaken zijn die je op voorhand MOET plannen/reserveren, of je geraakt nergens binnen. Daarnaast zijn de goed strategisch geleden hotels/airbnb/motels/... vaak al heel snel volgeboekt. Of je mag +300 dollar per nacht gaan betalen.
 
Laatst bewerkt:
Als ik het goed begrijp moet je dus reserveren om het park in te mogen?
Ja man, als ze dat gaan doortrekken naar alle grote parken wordt heel u reis een loterij...
Seems so.
Zoals ik het versta, heb je dus niet alleen een park pass nodig, maar ook een reservatie die dan een two hour access window geeft (hoor ik daar "dat wordt goed plannen..."? :p). 25% van de tickets zouden wel bewaard worden voor reservatie de dag voordien. En voor 's avonds heb je geen nodig, dus dat geeft toch een beetje hoop als je van ver moet komen die dag...

Maarja, dat wordt dus een online stormloop in het hoogseizoen eh, pfff :confused2: Heb je een hele dag voorzien voor dat park, heb je maar een entry ticket voor pakweg 14u in de namiddag te pakken, if at all... :/
 
Dit dus. Klinkt allemaal mooi zo spontaan rondreizen, maar in werkelijkheid is het toch wat anders. In sommige landen kan dit perfect, maar USA is nu echt eens een voorbeeld waarbij je dat best niet al te veel doet, gezien dat er vaak zoveel zaken zijn die je op voorhand MOET plannen/reserveren, of je geraakt nergens binnen. Daarnaast zijn de goed strategisch geleden hotels/airbnb/motels/... vaak al heel snel verkocht. Of je mag vaak +300 dollar per nacht gaan betalen.
Geldt echt niets voor de volledig VS ze. Genoeg plaatsen nog waar je kan zonder alles te boeken op voorhand. Ook periode belangrijk. SW road trip altijd miserie wel.
Seems so.
Zoals ik het versta, heb je dus niet alleen een park pass nodig, maar ook een reservatie die dan een two hour access window geeft (hoor ik daar "dat wordt goed plannen..."? :p). 25% van de tickets zouden wel bewaard worden voor reservatie de dag voordien. En voor 's avonds heb je geen nodig, dus dat geeft toch een beetje hoop als je van ver moet komen die dag...

Maarja, dat wordt dus een online stormloop in het hoogseizoen eh, pfff :confused2: Heb je een hele dag voorzien voor dat park, heb je maar een entry ticket voor pakweg 14u in de namiddag te pakken, if at all... :/
Ik echt moeten nadenken wat te doen volgende jaar met mijn tickets. Zal allesinds geen popular trip worden
 
Seems so.
Zoals ik het versta, heb je dus niet alleen een park pass nodig, maar ook een reservatie die dan een two hour access window geeft (hoor ik daar "dat wordt goed plannen..."? :p). 25% van de tickets zouden wel bewaard worden voor reservatie de dag voordien. En voor 's avonds heb je geen nodig, dus dat geeft toch een beetje hoop als je van ver moet komen die dag...

Maarja, dat wordt dus een online stormloop in het hoogseizoen eh, pfff :confused2: Heb je een hele dag voorzien voor dat park, heb je maar een entry ticket voor pakweg 14u in de namiddag te pakken, if at all... :/
Probleem is dat dat hoogseizoen ook breder en breder wordt he. De tijd dat mei nog rustig was lijkt ook voorbij als ik op u facebookpost van daarnet moet afgaan (al kan dat natuurlijk wel terug wijzigen eens wereldwijd reizen terug de norm wordt)
En gezien al die parken in de bergen liggen kan je niet al te ver uitwijken voor of na dat hoogseizoen natuurlijk, tenzij je door de sneeuw wil ploeteren en rekening wil houden met tientallen afgesloten wegen.

Ik ga er wel van uit dat als je lodging kunt boeken in het park dat je voucher included is? Want het zou al helemaal ironisch zijn als je een camping/lodge te pakken krijgt maar het park niet in mag omdat je geen toegangsticket hebt voor die datum :D
 
Ivm lodging heb ik nog geen info gevonden vwb RMNP (hoeveel lodging is er ook in dat park? Meeste is in Estes Park of Grand Lake.).
Voor die nieuwe permit in Glacier is dat iig wel van toepassing.

Hoogseizoen in zo'n parken is idd heel kort. Going to the Sun Road in Glacier is bv vaak pas open in juni. Record was 13 juli pas, en vanaf oktober wordt het terug risky... Vind geen overzicht van openingstijden van de Trail Ridge Road, maar kweet wel dat die dubbel zo hoog gaat als GTTSR...
 
FYI

Ik kom op allesamerika de laatste tijd wel vaker berichten tegen dat hotelprijzen minimum 25% hoger liggen dan normaal, auto rentals ook veel duurder zijn en er veel minder tot geen keuzevrijheid is op de luchthavens :/ en dat rental agencies tweedehands wagens zijn beginnen opkopen :/

Net ff opgezocht:
2000€ voor 3 weken een midsize SUV bij Alamo in juli :/ Ik weet nog dat wij daar ooit maar de helft voor hebben betaald :/
2400€ voor een Fullsize SUV 3 weken oktober. Same here: in 2018 hebben we daar amper 1100€ voor betaald :oops:

Naar vluchtprijzen nog niet durven kijken ....
 
Laatst bewerkt:
FYI

Ik kom op allesamerika de laatste tijd wel vaker berichten tegen dat hotelprijzen minimum 25% hoger liggen dan normaal, auto rentals ook veel duurder zijn en er veel minder tot geen keuzevrijheid is op de luchthavens :/ en dat rental agencies tweedehands wagens zijn beginnen opkopen :/

Net ff opgezocht:
2000€ voor 3 weken een midsize SUV bij Alamo in juli :/ Ik weet nog dat wij daar ooit maar de helft voor hebben betaald :/
2400€ voor een Fullsize SUV 3 weken oktober. Same here: in 2018 hebben we daar amper 1100€ voor betaald :oops:

Naar vluchtprijzen nog niet durven kijken ....

wij hebben al tijdje geleden hotel geboekt in LV in de Bellagio : prijs toen voor 9 nachten met resortfees erin voor een salone suite : 1600€ (gratis annuleren)
We kijken nu zelfde periode gewone king room : 3200€.
Salone suite niet te vinden meer op booking. Op site hotel zelf : 8218$


Gewoon klein risico nemen (eigenlijk geen want gratis annuleren) en hopen dat je toch ga mogen gaan.
Als we kunnen gaan hebben we een Suite voor de helft van de prijs van een gewone king room.

Idem voor de vlucht : al geboekt maar gratis omboekbaar, in volle coronacrisis. Risico genomen maar wederom als het door mag gaan gaat het een goedkope reis zijn.
 
Iemand die weet of je de USA binnen mag als je gevaccineerd bent tegen Covid-19? Ik zou deze zomer graag nog eens naar de USA gaan, maar als ik kijk op de site van buitenlandse zaken zie ik het volgende:

Voor wie op basis van een uitzondering toch naar de VS afreist: vanaf 26 januari(externe link) 2021 moeten alle vliegtuigpassagiers die aankomen in de VS vanuit het buitenland getest worden binnen de 3 dagen vóór vertrek van hun vlucht, en een bewijs van een negatief resultaat of een verklaring hersteld te zijn van Covid-19 vanwege een zorgverlener / openbare gezondheidsinstantie voorleggen. Zonder deze documentatie zal de luchtvaartmaatschappij het instappen weigeren:

  • Bewijs van negatieve Covid-19-test (nucleïnezuuramplificatietest of virale antigeentest)
OF

  • Bewijs van positieve test Covid-19 en brief van uw zorgverlener / openbare gezondheidsinstantie waarin staat dat u toestemming heeft gekregen om te reizen nadat u genezen verklaard bent van Covid-19.

Het lijkt me straf dat je wel het land binnen mag als je genezen bent van Covid-19, maar niet als je gevaccineerd bent?
Zo'n test zie ik niet zitten en die is bij mijn weten ook niet meer gratis als je gevaccineerd bent.
 
Iemand die weet of je de USA binnen mag als je gevaccineerd bent tegen Covid-19? Ik zou deze zomer graag nog eens naar de USA gaan, maar als ik kijk op de site van buitenlandse zaken zie ik het volgende:



Het lijkt me straf dat je wel het land binnen mag als je genezen bent van Covid-19, maar niet als je gevaccineerd bent?
Zo'n test zie ik niet zitten en die is bij mijn weten ook niet meer gratis als je gevaccineerd bent.

Als toerist mag je nog niet binnen in de VS.
Enkel essentiële reizen en mensen die er wonen mogen vanuit Schengen binnen. Blijkbaar moet je daarvoor een speciale visa aanvragen.

De druk wordt wel groter op Biden administration om gevaccineerden toe te laten. Grootste druk komt zelfs van Amerikaanse vliegmaatschappijen.
Laatst dat ik heb gehoord is dat er een werkgroep is opgericht tussen EU USA en UK om te zien hoe ze de versoepelingen kunnen doen.
 
Seems so.
Zoals ik het versta, heb je dus niet alleen een park pass nodig, maar ook een reservatie die dan een two hour access window geeft (hoor ik daar "dat wordt goed plannen..."? :p). 25% van de tickets zouden wel bewaard worden voor reservatie de dag voordien. En voor 's avonds heb je geen nodig, dus dat geeft toch een beetje hoop als je van ver moet komen die dag...

Maarja, dat wordt dus een online stormloop in het hoogseizoen eh, pfff :confused2: Heb je een hele dag voorzien voor dat park, heb je maar een entry ticket voor pakweg 14u in de namiddag te pakken, if at all... :/
Dat heeft niet alleen (of misschien zelfs niet helemaal) te maken met de "covidstormloop", die reservaties en restricted access. Daarover zijn ze al van 2016 en vroeger bezig, maar in 2016 waren er al proefprojecten in de "kleinere" parken. Arches, Zion, Sequoia, Bryce... Er zijn zo een paar kleinere parken die totaal niet voorzien zijn op die drukte, maar wel bussen toeristen langs krijgen. Blijkbaar hebben verschillende buscompany's opeens de weg wel gevonden. Die zijn nu even vervangen door inhouse toeristen :D Maar toen waren ze al bezig met verschillende maatregelen.
In Yosemite de aanpassing van de banen en rijrichtingen, geen stopplaatsen meer langs de weg, en meer werken met shuttlebussen. Ze denken om grote parkings buiten aan te leggen en alleen nog shuttlebusses toe te laten zoals in Zion. Tijdslots om binnen te mogen, een verbod op bussen voorbij een bepaald punt... Allemaal dingen die nodig gaan zijn ongetwijfeld op meer plaatsen zullen te zien zijn.
 
Terug
Bovenaan