ok dus ik kom overal mensen tegen.

good, ik dacht al zo'n toestanden van The Hills Have Eyes, waarbij de groep uit elkaar moet om hulp te zoeken.... :') beetje overdreven dus dit?
 
ok dus ik kom overal mensen tegen.

good, ik dacht al zo'n toestanden van The Hills Have Eyes, waarbij de groep uit elkaar moet om hulp te zoeken.... :') beetje overdreven dus dit?
Als je het ZW gaat doen moet je toch al ferm je best doen om een paar uren niemand tegen te komen ja.
Ik heb een jaar of 4 geleden een kleine 3 weken rond gereden tussen LA, Las Vegas en SF en heb, voor zover ik het me kan herinneren, enkel geen bereik gehad midden in de NP's. En daar moet je met een busje naartoe vanaf de ingang.
Koop trouwens gewoon een sim kaart voor daar. Ofwel ginder ofwel al op voorhand online. Ik had toen 6GB ofzo en heb daar heel de reis gewoon mee op google maps gedaan (en ondertussen nog wat facebook geprul enzo als we slechte wifi hadden in ons hotel)
Ondertussen zullen die tarieven ook wel weer verandert zijn in uw voordeel.

Ook maar 1 keer "problemen" gehad qua benzine, ergens tussen LA en die kleine dorpjes op Route 66 (Kingman etc) en dat was omdat de elektriciteit was uitgevallen aan die pomp en ik dus cash moest betalen (en ik had toen net niet veel zitten)
Ik heb daar dan die paar liter die ik kon kopen in de auto gegooid en ben er mee tot aan de volgende pomp (80 mijl) geraakt. Dat is dan misschien een klein stressmoment maar op zich had ook dit geen grote ramp geweest want het is niet dat we toen op een lege baan aan het rijden waren.
 
Op standaard USA rondreisroutes, vooral in de Southwest, ga je echt wel genoeg volk tegen komen omdat de trekpleisters daar relatief dicht bij elkaar liggen en je "in de buurt" van grootsteden als LA/SF/LV/PHX & DEN zit. Maar dat wil niet zeggen dat je nonchalant moet worden want veel zaken zijn toch maar een kleine moeite om je op voor te bereiden.
Het is er sowieso buiten de steden wel een pak leger op de baan dan hier, en ja soms zie je wel al eens een bordje met "Next services: 75 miles", oid.

Vooral als je wat dirt roads gaat doen (check m'n kaart voor een aantal mogelijkheden), neem je best het zekere voor het onzekere. Extra water en snacks en sportdrank. Dat wordt toch niet slecht, en je weet nooit dat je autopech krijgt en uren moet wachten op hulp, of dat iemand een suiker/natrium-dip krijgt of whatever. Of erger: verdwaald raken op een wandeling met enkel een half literflesje in je rugzak... (en liefst ook op teensletsen natuurlijk, zoals het cliché dicteert....)

(Echt off-roaden waar er hier eerder van sprake was, is nog een vak apart natuurlijk.)

Qua tanken, maak er gewoon een routine van om elke avond efkes vol te tanken, ook al zou je de volgende dag "mss" ook nog wel toe geraakt zijn... Zo moeilijk is dat dus niet. In elk dorp waar je overnacht, hoe klein ook, zal er wel een tankstation zijn. Dat enige station kan natuurlijk ook toevallig defect zijn, daarom moet je ook niet tot op de laatste druppel gaan rijden... Maw: gezond verstand gebruiken.

Ik heb maar 1 keer meegemaakt op al die reizen dat ik het bewust echt nipt maakte (as in: range 70km, volgens GPS nog 50km te gaan), maar dat was downhill & vlakbij Moab (vol services) en ik wou geen tijd verliezen met tanken onderweg omdat ik nog voor sluitingsuur een Jeep wou oppikken voor de volgende dag.
Mensen die echt in the middle of nowhere zonder naft komen te zitten daar, dat snap ik niet goed.

GPS'en van auto's zijn vaak kut, maar meer en meer hebben Carplay/Android Auto en dat werkt vrij goed. (Maar zelfs zonder dat zou ik nog liever Google Maps gebruiken dan een built-in auto GPS).
Gewoon van thuis al alle kaarten van op je route downloaden (en meet die niet tot op de millimeter af of course, hou rekening met omwegen) .
Trouwens, als je thuis al een goede voorbereiding maakt en al uren/dagen op google maps hebt zitten turen, je zal merken dat je daar vaak al blindelings van stad naar stad kan rijden (enkel daarbinnen niet natuurlijk). Zo heel veel keuze qua banen heb je daar onderweg ook niet :) En interstates staan ook altijd aangeduid met een windrichting bij bv.

Als je echt langere of minder bekendere hikes in minder bekende parken gaat doen, kan het handig zijn om een dedicated hiking app met offline OpenStreetMap kaarten te downloaden. Ik gebruikte Locus Map, maar we hebben dat maar occasioneel eens nodig gehad (gewoon als hulp niet als noodzaak). Of het staat goed aangegeven, of er loopt nog volk, of je leert het verschil tussen East & West en je wendt ff uw eigen oriëntatievermogen aan...

Lokale simkaarten hebben wij nog geen enkele keer gebruikt en ook nooit echt gemist. Alles dat ik moet weten, weet ik al van thuis en staat in m'n roadbook op papier & PDF. De rest kan gerust wachten tot aan de eerstvolgende public wifi van een resto of hotel 's avonds. Ik moet geen notifications krijgen daar in the middle of nowhere, en ook nooit aan de verleiding moeten weerstaan om door een fb-feed te scrollen die dan toch maar weer vol ads & peuterfoto's blijkt te staan...

Toch een vraag voor diegene die daar een lokale SIM pakken. Werkt je Whatsapp e.d. dan nog gewoon? Want die zijn gelinkt aan je telefoonnummer, toch?
 
Laatst bewerkt:
FYI:

In Glacier National Park wordt vanaf dit jaar (tussen 28 mei & 6 september) met een verplicht reservatiesysteem gewerkt om overdag over de Going to the Sun Road te rijden. Tickets maar verkrijgbaar vanaf 60 dagen op voorhand. 2e, kleinere, lading tickets pas 2 dagen op voorhand. Nvt als je lodging of activity reservaties had langs die weg.

Meer info: https://www.nps.gov/glac/planyourvisit/gtsrticketedentry.htm
 
Je kan gewoon Sim insteken en mensen kunnen via uw BE nummer steeds via whatsapp contacteren. Als je uw US nummer wilt gebruiken op whatsapp moet je uw belgische nummer de-koppelen en ben je alles kwijt.

Dus in het kort ja :)
 
Je kan gewoon Sim insteken en mensen kunnen via uw BE nummer steeds via whatsapp contacteren. Als je uw US nummer wilt gebruiken op whatsapp moet je uw belgische nummer de-koppelen en ben je alles kwijt.

Dus in het kort ja :)
iMessage kan soms wel wat raar doen, dus dat best wel opnieuw activeren als je in België bent :)
 
dual-sim :)
Gewoon dataverbruik voor belgische sim uitschakelen in je instellingen.

Het is een gemak om lokale sim te hebben. Is het echt nodig? Neen dat zou ik ook niet zeggen maar het geeft je het gebruiksgemak dat je ook in België hebt. Of je dan hele dagen op je facebook ermee zit is je eigen keuze. Het is wel handig op roadtrip om je spotify mee te hebben op de lange ritten en je geen playlist vooraf moet maken.
Ik gebruik ook waze en googlemaps als GPS en zo moet ik niet alles in laden en kunnen we soms eens een detour maken. Soms denk je dat een attractie of bezienswaardigheid meer is dan het werkelijk is en heb je tijd over.
 
  • Leuk
Waarderingen: Sond
Puur visueel om aaneensluitende routes te kunnen onderscheiden. Het zijn dus geen difficulty levels. Voor info over de routes ga je dus het achterliggend topic moeten raadplegen (dat al ff dood is :/).​
Iig net nog het volgende toegevoegd op kaart (voor tekst & uitleg in het topic nu geen tijd):​
Bisti Badlands access​
Animas Forks access​
Cox Canyon Arch access​
Chicken Corners​
Factory Butte access​
Yankee Girl Mine access​
Skyline View / Moonscape Overlook access​
Kebler Pass​
Smith Dorrien Trail​
Obstruction Point Road​
Fins & Things Safari Route (partial)​
Douglas Lake Road​
 
Laatst bewerkt:
dual-sim :)
Gewoon dataverbruik voor belgische sim uitschakelen in je instellingen.

Het is een gemak om lokale sim te hebben. Is het echt nodig? Neen dat zou ik ook niet zeggen maar het geeft je het gebruiksgemak dat je ook in België hebt. Of je dan hele dagen op je facebook ermee zit is je eigen keuze. Het is wel handig op roadtrip om je spotify mee te hebben op de lange ritten en je geen playlist vooraf moet maken.
Ik gebruik ook waze en googlemaps als GPS en zo moet ik niet alles in laden en kunnen we soms eens een detour maken. Soms denk je dat een attractie of bezienswaardigheid meer is dan het werkelijk is en heb je tijd over.

Ik denk dat het waarschijnlijk kwestie van een gewoonte is, die ik dus niet of nog niet heb. Moest ik nu een solo trip maken, zou ik wel iets voorzien, voor de veiligheid meer.

Spotify playlists (incl wat standup-comedy voor de afwisseling) maak & download ik dus ook gewoon op voorhand.

Laatste reis had een reisgenoot wel een lokale sim. Tgevolg was dat die dus dus constant zat te swipen op Tinder en te stoefen over al z'n matches. In den auto, op restaurant, 's avonds op hotel, 's morgens op hotel... Heel plezant... :/ Maar ik kan me niet herinneren dat we die data connectie ooit gebruikt hebben om iets nuttigs op te zoeken onderweg...

"Tijd over". Kga efkes nen aanloop pakken om te lachen, als dat ok is :LOL:
Nee j/k, maar onze routes zijn sowieso altijd ietske te overladen, juist omdat er altijd wel iets zal wegvallen (road closures, voorbij sluitingsuur, slecht weer, geen zin, ....), en dat staat dus ook al allemaal in het roadbook en in de gedownloade kaarten. Als we echt ergens veel tijd winnen, zien we dat eerder als de gelegenheid bij uitstek om eens uitgebreider te gaan eten, iets anders uitgebreider/rustiger te bezoeken, al een dag eerder te gaan shoppen, of gewoon eindelijk eens vroeger in ons bed zitten...
 
Ik denk dat het waarschijnlijk kwestie van een gewoonte is, die ik dus niet of nog niet heb. Moest ik nu een solo trip maken, zou ik wel iets voorzien, voor de veiligheid meer.

Spotify playlists (incl wat standup-comedy voor de afwisseling) maak & download ik dus ook gewoon op voorhand.

Laatste reis had een reisgenoot wel een lokale sim. Tgevolg was dat die dus dus constant zat te swipen op Tinder en te stoefen over al z'n matches. In den auto, op restaurant, 's avonds op hotel, 's morgens op hotel... Heel plezant... :/ Maar ik kan me niet herinneren dat we die data connectie ooit gebruikt hebben om iets nuttigs op te zoeken onderweg...

"Tijd over". Kga efkes nen aanloop pakken om te lachen, als dat ok is :LOL:
Nee j/k, maar onze routes zijn sowieso altijd ietske te overladen, juist omdat er altijd wel iets zal wegvallen (road closures, voorbij sluitingsuur, slecht weer, geen zin, ....), en dat staat dus ook al allemaal in het roadbook en in de gedownloade kaarten. Als we echt ergens veel tijd winnen, zien we dat eerder als de gelegenheid bij uitstek om eens uitgebreider te gaan eten, iets anders uitgebreider/rustiger te bezoeken, al een dag eerder te gaan shoppen, of gewoon eindelijk eens vroeger in ons bed zitten...

Dat hangt af van hoe je bent natuurlijk. Ik ben sowieso niet een persoon die constant op social media zit om te posten en posten te liken.
Ik post ook geen foto's als ik op reis ben enzo. Mss nadien 1tje maar dat is dan ook al.

Met tijd over bedoel ik dan bv Horse shoe bend : heel mooi en ik dacht dat ik er langer ging zijn (dit was met oude parking waar je een klein beetje moest wandelen) maar uiteindelijk heb je het rap gezien en liep het er vol van chinezen dus waren we ook rapper weg dan voorzien.
Dan hebben we Glen Canyondam en Wahweap bay gedaan.

Maar ik denk dat jij sowieso veel meer in je roadtrip gaat proppen dan ik. Van mij is het gepland maar niet propvol. Als je dan eventjes tijd hebt kan je dan langer iets eten in een diner of beetje vroeger in je hotel komen en nog eens zwemmen :D
 
Goh, het lijkt soms zo, maar da's omdat ik zo geen wandelaar ben en dus idd soms wel meer in lijk te plannen vs sommige anderen. Sommige zaken zet ik ook louter als optioneel, "indien voor op schema" in de planning.
Langs de andere kant ben ik totaal geen ochtendmens en zit ik nog aan het ontbijt terwijl anderen al 10km gewandeld hebben :p

Ook als ik plan probeer ik alles ruim genoeg te bemeten. Lijkt iets bv maar 30 minuten rijden met daar louter een klein viewpoint op 5 minuten wandelen, reken ik toch al gauw 60 minuten voor dat stuk. Zo ontstaat er bij elke tussenstop een buffer die doorheen de dag toch ingenomen zal worden door het zoeken van parking her en der, iets kleins eten, een plaspauze, de gps opnieuw instellen, roadworks, ff benen strekken, tanken onderweg, ff een visitor center binnen wandelen, ... En is er nog tijd over: fine dining 's avonds ipv de zoveelste McDo :p
De tijd dat ik echt alles onrealistisch volpropte en we echt veel moesten overslaan, is toch al geleden van m'n eerste reis...

Er zijn er idd die een pak minder plannen en volproppen, en moest ik zo iemand zijn, zou ik denk ik wel sneller een lokale SIM pakken. Zelf vind ik het eigenlijk vervelend en zelfs zonde, om ter plaatse tijd te verliezen met opzoekwerk of getwijfel, of nog hotels zoeken & boeken, of gediscussieer in je reisgroep over wat je gaat doen, dus ik zorg dat ik van thuis al goed weet wat ik wil.
 
Als je alles zo vol plant heb je dan nog tijd voor spontaniteit. Ik zoek ook alles echt op maar als ik daar dan ben verandert mijn plan constant, soms zelfs grote delen.

Ik moet eens beginnen denken wat ik volgende jaar doe. Ik heb nog altijd tickets voor mijn USA trip die gepland was juni 2020.

3 weken South West en veel rijden dus. Ofwel e weken alleen in California doen. Heel andere aanpak.

Ik Zou eigenlijk vooral de massa toerisme waar mogelijk willen vermijden.
 
Ik prop mijn route ook altijd zo vol mogelijk. Niet in de zin dat ik 36 uur in een dag wil proppen. Maar mijn route ligt vast en dan steek ik mijn roadbook zo vol mogelijk met alles op en rond de route waar ik ook maar eventueel zin in zou hebben.

Ter plaatse kijken we dan echt wat we willen doen afhankelijk van het weer, fysiek van de dag (zwaardere wandeling dan voorzien gehad?), drukte, wegomleggingen (bergpassen), etc.

Daar kruipt redelijk wat tijd in en meestal begin ik daar al een jaar op voorhand aan, maar dat is niet erg. Ik doe dat bijna even graag dan de reis zelf.

Mijn roadbook zijn dan ook enorm uitgebreid en redelijk lijvig, maar dan verliezen we op vakantie eigenlijk geen minuut met dingen opzoeken en dergelijke. Het is dan gewoon de schuif met opties open trekken en gaan.
 
Laatst bewerkt:
Als je alles zo vol plant heb je dan nog tijd voor spontaniteit. Ik zoek ook alles echt op maar als ik daar dan ben verandert mijn plan constant, soms zelfs grote delen.

Ik moet eens beginnen denken wat ik volgende jaar doe. Ik heb nog altijd tickets voor mijn USA trip die gepland was juni 2020.

3 weken South West en veel rijden dus. Ofwel e weken alleen in California doen. Heel andere aanpak.

Ik Zou eigenlijk vooral de massa toerisme waar mogelijk willen vermijden.
Mid-West it is :D
 
Ik gebruik ook waze en googlemaps als GPS en zo moet ik niet alles in laden en kunnen we soms eens een detour maken. Soms denk je dat een attractie of bezienswaardigheid meer is dan het werkelijk is en heb je tijd over.
Hiervoor had ik toen een sim-kaart. Het is namelijk gewoon superhandig om ter plaatse iets op te zoeken om naartoe te rijden (viewpoint, omweg of zelfs gewoon een restaurant)
Ik ben geen fan van vooraf tot in de puntjes verzorgde roadbooks, dat voelt me te veel aan als op groepsreis gaan met een gids. Alle respect voor de mensen die dat graag doen he, maar ik hou wel van een beetje keuzemogelijkheden. Ik had bij onze laatste USA trip op heel veel dagen een optie of 2-3 om die dag te doen en dat werd dan beslist bij het ontbijt.
En uiteindelijk is dat best mogelijk om u kaarten dan gewoon wat groter te nemen als je ze download etc, maar voor die €50 dat me dat gekost heeft (op de som van die hele reis dus echt peanuts) moest ik me daar op voorhand al niet mee bezig houden :)
 
Mid-West it is :D
True ook een optie. Maar wil het iets anders aanpakken. Onze jongen is er nu 5 dus mss iets meer steden en kinder activiteiten en minder hikes. Meer steden mag ook aangezien we nu toch niet meer in een grote stad wonen.

Denver lange tijd verblijven mag ook

In het kort ben er nog echt niet aan uit:)
 
Als je alles zo vol plant heb je dan nog tijd voor spontaniteit. Ik zoek ook alles echt op maar als ik daar dan ben verandert mijn plan constant, soms zelfs grote delen.

Het een hoeft het ander helemaal niet uit te sluiten, toch veranderen mijn routes ter plaatse maar nauwelijks... Als ze veranderen is dat vooral in de zin van X of Y schrappen omdat de dag anders veel te lang zou blijken te worden (alles loopt sowieso altijd uit, zeker als ge ne fotograaf zoals ik in de groep hebt :giggle:.... ). Of omdat we gewoon moe zijn en niet weer willen wandelen. Spontaan geskip dus :)
En ik weet dat van mezelf. Dus zaken staan soms effectief als "optioneel" in het roadbook vermeld, met een tijdsschatting erbij. Zo heb ik daar in een oogopslag een beeld van wat probably minder interessant is die dag en wat we ermee winnen qua timing.

Plannen vs spontaan zijn, is een onderwerp dat vaak terugkomt, en ik vind dat gewoon een misvatting van sommigen als ze denken dat planners nooit spontaan zijn, zelfs niet kunnen zijn. Of omgekeerd, want vaak geven de niet-planners dan toch toe dat ze eigenlijk ook wel een idee hebben van hun dag, maar "om wat keuzemogelijkheden te hebben", hebben ze ook plan B & plan C in hun hoofd... Tjah, wat is dan effectief nog het verschil met de andere groep? :)

Voor sommigen is het opstellen van zo'n roadbook en de honger naar informatie over die streek en de zoektocht naar mooie plekjes ook bijna een hobby. Mijn reisgenoten hebben zich daar nooit mee bezig gehouden, en die moet je nu ook niet meer vragen waar klein parkje X of Y ook weer lag of welk jaar dat we daar waren... Ik vind dat dan een tikkeltje spijtig, persoonlijk. Ik zou probably nog alle tussenstops van al m'n reizen knn aframmelen.

Spontaneïteit is toch ook een mes dat langs 2 kanten snijdt. Als je X hebt ingepland en wie weet al een half jaar op voorhand een heel weekend aan die ene reisdag hebt zitten sleutelen, zal daar wel een goede reden voor geweest zijn. Spontaneïteit door in de plaats daarvan vrij onvoorbereid Y te bezoeken, maakt je route niet per sé "beter", gewoon "anders".

Tenzij je het hebt over ergens extra nachten blijven omdat een andere plek toch afgesloten is ofzo, maar anders? Meestal heb je toch je tickets voor je terugvlucht al vastgelegd op een bepaalde datum. Ergens op plaats X spontaan een extra nacht blijven omdat het daar leuk is, betekent dus plaats Y overslaan, en wie weet was die nog leuker...

Als je de regio al bezocht hebt, kan je wel makkelijker optionele & alternatieve POI's "inplannen"; je kan dan al pakken beter inschatten wat leuk en mooi zal zijn en wat skippable is, maar anders ben ik meer van het "make a plan & stick with it" principe.

Ik weet wat er zou gebeuren als ik met m'n reisgenoten op stap zou gaan en niemand van ons heeft een plan in z'n hoofd... Als je het over volgepropte dagen wil hebben met gemiddeld 500km/dag rijden & gemiddeld 6u/nacht slapen... welja... Dat, en een shit-ton aan hidden gems & scenic routes uit pure onwetendheid voorbijrijden.. "maar we zijn spontaan geweest en hebben wel X gezien!". Mja... :confused2:

No thx, but that's just me of course....
 
Laatst bewerkt:
Let op het uitdokteren en opstellen vd roadbook is voor mij ook een hobby. Ik heb echt alles voorbereidt en meestal volg Ik dit dan. Maar ook genoeg keren wanneer ik gewoon go with the flow ga.

Bvb in Austin (wat trouwens voor mij nog altijd 1 vd leukste steden in de VS) zat Ik op Cafe en paar gasten leren kennen van daar. Die hebben mij dan uitgenodigd om met hun de dag er na ergens te gaan zwemmen en brisket eten.

Wel die dag moest Ik dan normaal on the road zijn dan toch maar hun gevolgd. En dan belandt je ergens in stukje natuur tussen locals die een klein muziek festival hebben georganiseerd aan een rivier waar er mss 100 jonge mensen zwemmen. 1 van die gasten had dan een brisket gemaakt die 24h gerookt was, echt te lekker.

Andere keer, had ik een plan gemaakt wanneer een vriend belde. Ik vier mij verjaardag in Vegas, kom af. Dat heeft mijn hele vakantie verandert :)
 
Ik had hier lokaal een garmin gps gekocht (100€ish) en dan zelf mijn routes per dag gemaakt met hun software. Toch zeker van alle "a naar b naar c" ritten met tussendoor viewpoints en dergelijke.

En dan in je hotels kan je nog altijd op de wifi dingen opzoeken en tussen je route gooien, als je het adres weet. Want dat ding heeft de ganse landkaart ingeladen (of toch zeker de staten die je bezoekt) en je routes kan je starten en stoppen wanneer je wil.

Toen we door death valley reden (september) was het maar halfweg de 30°, slecht weer die dagen blijkbaar... Iig genoeg volk gezien op de gewone wegen om nooit in alleen in de problemen te raken

Intussen geleden van eind 2017, en het piekt toch wel om eens terug te gaan. Regio rond yellowstone en begin canada denken we aan.

Maar ondertussen ook 2 dochters (oudste letterlijke made in the usa 😆) erbij dus zal nog niet voor meteen zijn vrees ik...
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan