Vrienden landen op Dallas en komen terug vanuit LA. Is er iets de moeite tussen Dallas/Amarillo en Flagstaff? Albuquerque? Of beter overslaan en zo snel mogelijk richting westen rijden?

Plenty eigenlijk. Maar nu ook niet "vlak naast de I40" waar jij op lijkt aan te sturen. Dus het zal afhangen van of ze effectief een "bee line" naar LA willen maken, of detours willen maken voor sightseeing.

Helaas heb ik m'n blog wat laten verloederen en staat er nog niets van deze 2018 reis online... Dus dan maar als volgt:

+: zelf al gedaan
+-: zelf al gedaan en zeker af te raden
++: zelf al gedaan en zeker aan te raden

Regio Farmington: Bisti Badlands (++), Angel Peak Scenic Area (++), Shiprock, Aztec Ruins National Monument (+), Lybrook Badlands, Ah-Shi-Sle-Pah Wilderness Study Area, ...

Regio Santa Fe & Taos: Abiquiu Reservoir (+), Plaza Blanca (++), Rio Grande Gorge Bridge (+), Taos Pueblo (+), Santuario de Chimayo (+), High Road Scenic Byway (+), Bandelier National Monument (++), Kasha-Katuwe Tent Rocks National Monument (++), Valles Caldera National Preserve, Jemez Mountain Trail, ...

Regio Albuquerque: Sandia Crest Scenic Highway (++), Turquoise Trail scenic byway (+), Breaking Bad locaties, ...

Regio tussen ABQ & Arizona: Very Large Array, El Malpais National Monument, El Morro National Monument, Pinedale Hoodoos, Venus & Cleopatra's Needle, ..

Regio Zuid-New Mexico: Trinity Site, Salinas Pueblo Missions National Monument, White Sands National Monument (++), City of Rocks State Park, Gila Cliff Dwellings National Monument (+), Catwalk Recreation Area, Pinos Altos ghost town, Carlsbad Caverns National Park

Ik zou dus aanraden noordelijk af te buigen (ABQ -> Santa Fe -> Taos -> Farmington). Vanaf daar zitten ze dan ook direct in het prachtige Zuid-Utah (Monument Valley, Valley of the Gods, Muley Point en alles rond Page.) Vanaf daar kunnen ze dan weer zakken via de Grand Canyon naar Flagstaff en zo verder een stuk Route 66 en uiteindelijk LA binnen.

Maarja. Dat vraagt grof geschat 10-14 dagen, terwijl ABQ->LA nonstop ook op 2 kan :)

EDIT:
Oh ja, natuurlijk is er in Oost-Arizona nog meer wat dichter rond de I40 ligt, zoals Petrified Forest NP, Canyon de Chelly NM, Little Painted Desert & Meteor Crater, ... (Maar dat kan naar mijn mening niet zo tippen aan al het voorgaande.) En zo US89A naar Sedona & Sedona zelf... En dan vandaar verder richting Phoenix en uiteindelijk via Joshua Tree LA binnen.

Choices, choices...
 
Laatst bewerkt:
Voor de mensen die al in Hawaii geweest zijn.
(Ik vind er nie veel in terug in de search) behalve @Squealer

Big Island of Maui?
Ik heb nu al een tripje met Kauai + O'ahu en 2 nachten San Francisco (in het terugkomen) maar we zouden er graag nog 1 van de 2 eiland bij willen doen, maar ik kan echt niet kiezen welk, beide zijn anders en absoluut de moeite volgens mij.

Iemand die ik gesproken heb zei dat hij Big island het minste vond
 
Voor de mensen die al in Hawaii geweest zijn.
(Ik vind er nie veel in terug in de search) behalve @Squealer

Big Island of Maui?
Ik heb nu al een tripje met Kauai + O'ahu en 2 nachten San Francisco (in het terugkomen) maar we zouden er graag nog 1 van de 2 eiland bij willen doen, maar ik kan echt niet kiezen welk, beide zijn anders en absoluut de moeite volgens mij.

Iemand die ik gesproken heb zei dat hij Big island het minste vond
Ik ben in Big Island en O'ahu geweest. Big Island was voor mij de grote favoriet. O'ahu zou ik niet meer terug gaan.
Redenen: ik hou van rust, natuur en meer authentieke ervaring --> Big Island heeft dit. Het weer kan daar wel iets minder zijn. Volcano national park was fantastisch, ook veel farms (koffie, macadamia noten, chocolade, ... ) die je kan bezoeken.

Ik vond O'ahu en zeker Honolulu een soort van Vegas aan de oceaan. Veel shopping, restaurants, ... Leuk voor aan het strand te zitten, dat wel. Maar alles is zo toeristisch en ze willen overal gewoon je geld.

Maui nog niet zelf geweest, maar veel collega's gaan hier naartoe. Ik kan wel eens vragen wat hier goed/minder aan is.
 
Ik ben in Big Island en O'ahu geweest. Big Island was voor mij de grote favoriet. O'ahu zou ik niet meer terug gaan.
Redenen: ik hou van rust, natuur en meer authentieke ervaring --> Big Island heeft dit. Het weer kan daar wel iets minder zijn. Volcano national park was fantastisch, ook veel farms (koffie, macadamia noten, chocolade, ... ) die je kan bezoeken.

Ik vond O'ahu en zeker Honolulu een soort van Vegas aan de oceaan. Veel shopping, restaurants, ... Leuk voor aan het strand te zitten, dat wel. Maar alles is zo toeristisch en ze willen overal gewoon je geld.

Maui nog niet zelf geweest, maar veel collega's gaan hier naartoe. Ik kan wel eens vragen wat hier goed/minder aan is.
Top. Thnx!
Kauai is sowieso een must vind ik.
O'ahu leek me wel intressant vooral voor pearl harbour memorial enzo.

Natuur, rust spreekt me ook wel aan, en ik denk dat het vulkanische gegeven op Big island nog iets indrukwekkender is dan op Maui.
Langs de andere kant heb je op Kauai ook al heel veel natuur en is wat strand misschien een welgekome afwisseling

Zou fijn zijn. Thnx!
 
Big Island is wat gevariëerder qua landschap & natuur. De summit van Mauna Kea, en de rit ernaartoe, (met het observatory daar), zijn must see/do's.

Van Maui herinner ik mij dat Haleakala National Park indrukwekkender was qua views dan Hawaii Volcanoes NP op Big Island. Op die laatste heb je echter wel een actieve vulkaan en met wat "geluk" kan je die dan ook aan't werk zien. Op Maui waren de route "Road to Hana" / "Backside of Haleakala" (de hele lus rond de zuiderlijke helft van het eiland) super!

Maui vond ik over het algemeen groener/tropischer. Maui neemt ook minder tijd in beslag dan Big Island. Je doet daarentegen wel al Kauai dat qua natuur de kroon spant. (Kauai kan echter superdruk zijn.)

=> Moeilijk... :)
 
Top. Thnx!
Kauai is sowieso een must vind ik.
O'ahu leek me wel intressant vooral voor pearl harbour memorial enzo.

Natuur, rust spreekt me ook wel aan, en ik denk dat het vulkanische gegeven op Big island nog iets indrukwekkender is dan op Maui.
Langs de andere kant heb je op Kauai ook al heel veel natuur en is wat strand misschien een welgekome afwisseling

Zou fijn zijn. Thnx!
Kauai ziet er inderdaad ook mooi en rustig uit. Mijn Amerikaanse collega's hebben dit nog nooit vermeld dus dan zal het zeker rustig zijn :laugh:

Je kan op ieder eiland genieten van het strand. We hebben dat ook gedaan op Big Island, enkel was het daar meer ongerept en dus meer stenen, lava rotsen en ook wat zee-egels. Waterschoenen of slippers waren zeker aan te raden. In Waikiki heb ik me latenvertellen is dat allemaal aangevoerd zand en is het dus allemaal wat meer praktisch om te zonnekloppen.

Qua Pearl Harbor: ik ken wel wat van WW2 en ben al op veel historische sites geweest maar ik vond Pearl Harbor matig. Er zijn 2 gratis musea op de site en dat is een OK basic indruk. De memorial zelf is met een boottocht en moet je op voorhand reserveren om een timeslot te hebben (snel zijn is de boodschap!).
Je wordt dan met 150 op die memorial afgezet en dan krijg je 15 minuutjes om rond te kijken. Het is wel een indrukwekkend plaats om de resten van de USS Arizona in het water te zien, maar je staat daar met 150 man op elkaar gepakt op een kleine memorial.

Er zijn wel nog wat andere betalende musea maar die heb ik niet gedaan.
 
Wij hebben juist die andere musea gedaan, en niet dat Memorial, om de redenen die je zelf al aanhaalt. Ik vond het wel eens interessant om door die duikboot en dat slagschip te wandelen. (USS Bowfin & Missouri) Dateert wel al van 2011 en vreemd genoeg vind ik daar nu niets van info meer van op hun nps.gov. :/

EDIT: nm, nog steeds open, maar apart uitgebaat.
 
Wij hebben juist die andere musea gedaan, en niet dat Memorial, om de redenen die je zelf al aanhaalt. Ik vond het wel eens interessant om door die duikboot en dat slagschip te wandelen. (USS Bowfin & Missouri) Dateert wel al van 2011 en vreemd genoeg vind ik daar nu niets van info meer van op hun nps.gov. :/

EDIT: nm, nog steeds open, maar apart uitgebaat.
dit is inderdaad nog altijd te bezoeken maar lijkt me meer prive uitgebaat en redelijk duur IMO.
Voor ons gezin van 4 zouden we 200 USD kwijt zijn om die 2 musea te doen o_O

er is ook nog een luchtvaart museum daar in de buurt:
 
Big Island is wat gevariëerder qua landschap & natuur. De summit van Mauna Kea, en de rit ernaartoe, (met het observatory daar), zijn must see/do's.

Van Maui herinner ik mij dat Haleakala National Park indrukwekkender was qua views dan Hawaii Volcanoes NP op Big Island. Op die laatste heb je echter wel een actieve vulkaan en met wat "geluk" kan je die dan ook aan't werk zien. Op Maui waren de route "Road to Hana" / "Backside of Haleakala" (de hele lus rond de zuiderlijke helft van het eiland) super!

Maui vond ik over het algemeen groener/tropischer. Maui neemt ook minder tijd in beslag dan Big Island. Je doet daarentegen wel al Kauai dat qua natuur de kroon spant. (Kauai kan echter superdruk zijn.)

=> Moeilijk... :)
Dees is geen hulp 😅😂😂
Doet me nog harder twijfelen

Nee serieus, bedankt voor de uitleg.
T zal nog eens alles naast elkaar leggen worden en dan maar zien wat de voorkeur heeft.

Kiezen is verliezen in dit geval
 
Binnenkort zijn we weg voor 21 dagen (28/4-19/5)!
Plan is om een roadtrip te doen vanuit LA met een camper van Roadsurfer
Dit staat al ongeveer op de planning:

Dag van aankomst ('s ochtends): Venice Beach rustig verkennen
Dag 2: camper ophalen en richting Death Valley
Dag 3: verkennen Death Valley
Dag 4: Poging tot wandeling Mount Perry en vertrekken naar Grand Canyon NP. Tussendoor slaapplek zoeken
Dag 5: Verder rijden naar Grand Canyon NP en wandeling doen aan de south rim
Dag 6: Lake Powell, wandelingen en viewpoints
Dag 7: Richting Zion NP en verkennende wandeling
Dag 8: Wandelen in Zion en vertrek naar Bryce
Dag 9: Wandeling Bryce Canyon, sunset, ...
Dag 10: Sunrise, wandeling en vertrek richting Capitol Reef
Dag 11: Scenic drive, Strike Valley Overlook hike
Dag 12: Rijden richting Yosemite via Great Basin NP (HW 50, "loneliest road") en onderweg viewpoints meepikken
Dag 13: Hikes in Great Basin, Wheeler Peak zouden we zeer graag doen maar hangt af van sneeuw condities
Dag 14: Wellicht nog hikes in Great Basin
Dag 15: Tocht verder zetten richting Yosemite

Tot zover onze voorlopige 'planning'. Is natuurlijk meer uitgewerkt dan dit, maar zijn zo wat de grote lijnen.
Na Yosemite rijden we via Sequoia NP richting Lone Pine en Bishop. Daar hebben we redelijk wat mooie hikes gevonden dus daar willen we wel meer tijd doorbrengen. Als de Tioga Pass tegen dan al open is (vrij onwaarschijnlijk) wordt Sequoia geskipt omdat we dan niet een redelijk grote omweg moeten doen.
Vele campgrounds zijn nog niet open voor reservatie dus zullen we terplaatse moeten bekijken. Dat geeft ons natuurlijk ook meer vrijheid, maar wel een bepaalde onzekerheid. Hierdoor is het wel mogelijk om langer op een plaats te blijven, moest het echt de moeite zijn.

Het is onze eerste keer buiten Europa dus het is allemaal een beetje spannend.
 
@Valyra Persoonlijk vond ik Zion echt WOW (samen met Yosemte mijn favoriete park).
Bryce is ook mooi maar net iets minder om er een hele dag aan te spenderen.

Persoonlijk zou ik dan volgende wat veranderen:

dag 8: Zion
Dag 9: Voormiddag nog een wandeling in zion en in de middag richting Bryce en daar een avond wandeling doen
Dag 10: je ochtenwandeling in Bryce
 
@Valyra Persoonlijk vond ik Zion echt WOW (samen met Yosemte mijn favoriete park).
Bryce is ook mooi maar net iets minder om er een hele dag aan te spenderen.

Persoonlijk zou ik dan volgende wat veranderen:

dag 8: Zion
Dag 9: Voormiddag nog een wandeling in zion en in de middag richting Bryce en daar een avond wandeling doen
Dag 10: je ochtenwandeling in Bryce
Merci voor de tip. Origineel hadden we in Zion idd 2 wandelingen voorzien. Misschien toch terug veranderen idd
 
Bryce sunrise kan heel mooi zijn maar van zodra er wolken zijn is het effect veel minder, zelf meegemaakt.
Dus op zich is 1 grote wandeling in Bryce meer dan genoeg dan.
 
Volgende week Zondag vertrek ik naar New York voor 5 dagen.
Hier in het topic staan al enorm veel tips, maar zijn er nog mensen die tips hebben?

Ik vraag me vooral af wat de beste manier is om mobiel internet te hebben daar.
 
@Valyra : HW50 is niet veel aan te zien, en een aantal van uw NP-en zijn soortgelijk aan de rest. Ik zou eens bekijken of Mesa Verde en monument valley misschien een optie zijn?

Zion, Bryce en Yosemite vond ik super. Grand Canyon is niet echt de moeite voor een wandeling, dat is gewoon vlak en de bus rijdt quasi gewoon naast uw wandelroute...
 
@Valyra : HW50 is niet veel aan te zien, en een aantal van uw NP-en zijn soortgelijk aan de rest. Ik zou eens bekijken of Mesa Verde en monument valley misschien een optie zijn?

Zion, Bryce en Yosemite vond ik super. Grand Canyon is niet echt de moeite voor een wandeling, dat is gewoon vlak en de bus rijdt quasi gewoon naast uw wandelroute...
We moeten sowieso terug richting LA vanuit Utah, dus de HW50 lijkt ons de beste optie omdat je via daar ook Great Basin kan doen.
Bij Grand Canyon zouden we de South Kaibab trail doen
 
We moeten sowieso terug richting LA vanuit Utah, dus de HW50 lijkt ons de beste optie omdat je via daar ook Great Basin kan doen.
Bij Grand Canyon zouden we de South Kaibab trail doen
Dat is wel een stevig wandelingske. Vergis je niet hoe stijl het is om terug te keren. Wij hebben hem gelopen tot skeleton point. We zijn vertrokken in de donker voor zonsopgang te hebben bij "ooh aah" point. Let ook op de warmte, want het is in de volle zon. Bij ons toen 35 graden en geen zuchtje wind. We zijn toch gemakkelijk 5 uur weg geweest inclusief rust periodes en eten.

Screenshot_20230225_002041_Strava.jpg
 
Terug
Bovenaan