Ik heb letterlijk 1 dag in New York over een maand, nog nooit geweest. Geef me eens wat tips en hints. Voorzover ik weet is er iets waar we moeten zijn zaterdag de avond van die dag, dus reken dat ik ochtend tot een uur over 18 heb.
Goh, het lijkt me dat je in zo een dag best wel wat kan zien. Het hangt er ook wat van af, wil je van alles een glimp opvangen of is er iets wat je echt interesseert?
Kom je de avond voordien al toe? Door de jetlag ben je dan meestal al vroeg wakker, scheelt ook.
Ik denk dat je in een dag tot 18u wel tot aan Battery Park kan gaan om het uitzicht op het Vrijheidsbeeld te zien, eventueel de Twin Towers Memorial ook meepikken.
En dan misschien met de metro naar Brooklyn voor het zicht op Manhattan en dan over de Brooklyn Bridge terugwandelen naar Manhattan? Ofwel naar Top of The Rocks voor het uitzicht?
Misschien moet je eens opzoeken wat de highlights zijn en een lijstje maken in volgorde van je interesse en dan ‘s ochtends eraan beginnen en zien waar je geraakt?
 
Ik zou een empire state building, iconisch ook. Rockefeller zou je ook kunnen doen en heb je ook Central Park gezien.
Memorial van Twin Towers om zo Wall street en batterypark te doen.
Geen idee of ik brooklyn Bridge zou bewandelen. Eens gaan kijken ja maar je zou te veel tijd verliezen om het te bewandelen.
In theorie kan je een hop on hop off doen en de belangrijkste bezienswaardigheden zien maar verkeer is NY is een ramp dus die staat veel stil en in sé is het beter zelf alles te doen met metro.
 
Iemand ervaring hoe travel entry in US verloopt via tussenstop? Vertrek binnen een tweetal weken Brussel - Montreal - San Francisco - San Diego. Dan moet ik voldoen aan requirements om Canada binnen te gaan en US? En in US hebt ge nu terug covid vaccinatie documentatie nodig?
 
Ik zou een empire state building, iconisch ook. Rockefeller zou je ook kunnen doen en heb je ook Central Park gezien.
Memorial van Twin Towers om zo Wall street en batterypark te doen.
Geen idee of ik brooklyn Bridge zou bewandelen. Eens gaan kijken ja maar je zou te veel tijd verliezen om het te bewandelen.
In theorie kan je een hop on hop off doen en de belangrijkste bezienswaardigheden zien maar verkeer is NY is een ramp dus die staat veel stil en in sé is het beter zelf alles te doen met metro.

Hmm, ok dus ik heb wat gekeken naar de kaart en uw, @anders. en @Artemis hun tips. Hoe doenbaar is die metro? Ik heb eigenlijk enkel ervaring met de metro in Oslo en dat is .. klein :p Van wat ik lees kan je overal makkelijk een MetroCard kopen waar je wat geld kan opzetten, waarschijnlijk de simpelste manier van doen?

Op het eerste zicht is mijn idee zo vroeg mogelijk naar de Wall Street/Twin towers, etc omgeving te gaan daar wat rond te wandelen dan de metro te nemen en van Flat Iron building to central park te wandelen. Ofwel top of the rock of one world observatory doen. Lijkt me dat ik op die manier veel van de iconische zaken eens kan zien.

Nog geen idee waar in New York we zullen verblijven dus het is een beetje moeilijk plannen. Maar aangezien er staat ' friday evening: transfer to hotel in NY city, saturday: free day for sight seeing and shopping' vermoed ik niet dat het ergens op Staten Island zal zijn maar je weet nooit natuurlijk
 
Hmm, ok dus ik heb wat gekeken naar de kaart en uw, @anders. en @Artemis hun tips. Hoe doenbaar is die metro? Ik heb eigenlijk enkel ervaring met de metro in Oslo en dat is .. klein :p Van wat ik lees kan je overal makkelijk een MetroCard kopen waar je wat geld kan opzetten, waarschijnlijk de simpelste manier van doen?

Op het eerste zicht is mijn idee zo vroeg mogelijk naar de Wall Street/Twin towers, etc omgeving te gaan daar wat rond te wandelen dan de metro te nemen en van Flat Iron building to central park te wandelen. Ofwel top of the rock of one world observatory doen. Lijkt me dat ik op die manier veel van de iconische zaken eens kan zien.

Nog geen idee waar in New York we zullen verblijven dus het is een beetje moeilijk plannen. Maar aangezien er staat ' friday evening: transfer to hotel in NY city, saturday: free day for sight seeing and shopping' vermoed ik niet dat het ergens op Staten Island zal zijn maar je weet nooit natuurlijk
De metro is makkelijk, geen zorgen over maken. Zorg gewoon dat je een plattegrond bij hebt. Je kan volgens mij ook een metrokaart voor 1 dag ongelimiteerd kopen.

Uw planning lijkt me redelijk oke, alleen opletten met wachtrijen aan top of the rock.

Central park zou ik misschien zo laten, het is een heel leuk park om te fietsen Enzo, maar het blijft uiteindelijk gewoon een park he :p... Of je zou de buitenkant van Guggenheim en natural history museum willen zien, dan zit je sowieso daar natuurlijk.
 
Ik zou er eigenlijk één grote wandeling van maken en zo weinig mogelijk echt bezoeken. Zo heb je heel veel eerste indrukken van de verschillende wijken.
Metro tot in Brooklyn nemen en daar de wandeling starten tot aan Central Park.
Onderweg: Brooklyn Bridge (en mooi uitzicht op Manhattan), downtown, Little Italy, Chinatown, Soho, Greenwich Village, Flatiron Building, Empire State, Times Square, Rockefeller.
Alles samen ongeveer 15km.
 
Gisteren weer zeer hevige regenval in Death Valley en omgeving met grote overstromingen tot gevolg. Zelf hebben we Death Valley gelukkig vorige week bezocht, maar gisteren wel bijna 2h moeten omrijden richting Yosemite door overstromingen (en denk nu niet dat ze aangeven hoe je rond de overstromingen heen kan rijden, dus je moet gokken. :sop: we zaten in Nevada, mss daarmee. :p)

Trouwens wel grappig hoe ze die thunderstorms hier aankondigen. Ineens wordt de radio onderbroken door een kraakgeluid waardoor je denkt dat de radio stuk is en dan begint er een robotstem aan te kondigen dat je moet gaan schuilen. Je zit precies in een oorlogssituatie. 😁
 
Laatst bewerkt:
Vraagje: Moet ge voor de esim nog iets doen om zeker te zijn dat data niet langs je vast sim gaat?
 
Geen idee of dit bij alle GSM's is maar ik kan selecteren welke SIM ik voor wat gebruik.
SIM 1 kan ik data deselecteren maar gewone oproepen wel nog
SIM 2 enkel data
Eens geneusd in de settings en dat gaat hier ook. Ideaal , merci.
 
Ik ga er nu niet direct nieuwe topic voor aanmaken maar zijn er hier die ervaring hebben met een RV Camper te huren in Amerika (Oost-kust)?

Websites?
 
Wat zijn de lokale varianten van Electro-winkels zoals MediaMarkt e.d. in de States? Mijn vrouw gaat volgende maand naar ginder en zou graag een nieuwe iPhone of Samsung kopen.
 
Oh ja ook naar gekeken om iets van tech te kopen ginder, maar de taksen die je dan moet betalen om ze hier het land binnen te brengen maakt het de moeite niet meer waard.
 
Ik ga er nu niet direct nieuwe topic voor aanmaken maar zijn er hier die ervaring hebben met een RV Camper te huren in Amerika (Oost-kust)?

Websites?

Wij hebben dat 5 weken gedaan (West-kust).
 
Wat zijn de lokale varianten van Electro-winkels zoals MediaMarkt e.d. in de States? Mijn vrouw gaat volgende maand naar ginder en zou graag een nieuwe iPhone of Samsung kopen.
Hou er rekening mee dat op alle US store websites, tax excl. zijn, en deze variëren van staat tot staat. Met de huidige eur / dollar ratio, ga je er weinig tot geen profit meer uithalen om dit te doen. Just FYI ;)
 
Hou er rekening mee dat op alle US store websites, tax excl. zijn, en deze variëren van staat tot staat. Met de huidige eur / dollar ratio, ga je er weinig tot geen profit meer uithalen om dit te doen. Just FYI ;)

Wij wonen in Polen, Euro-Dollar exchange heeft op ons geen invloed. Maar goede opmerking over die tax, dat waren we even vergeten toen we online naar de prijzen keken.
 
Oh ja ook naar gekeken om iets van tech te kopen ginder, maar de taksen die je dan moet betalen om ze hier het land binnen te brengen maakt het de moeite niet meer waard.

Een GSM declareren, is de moeite niet. Ik ben nog nooit gevraagd om mijn GSM te tonen en te bewijzen dat ik die al van voor mijn trip heb. Moest het een laptop zijn, dan zou ik het mijn vrouw ook afraden.
 
Een GSM declareren, is de moeite niet. Ik ben nog nooit gevraagd om mijn GSM te tonen en te bewijzen dat ik die al van voor mijn trip heb. Moest het een laptop zijn, dan zou ik het mijn vrouw ook afraden.
Als je vrouw in Delaware zou passeren, dan zou ik het daar kopen. Daar komen er geen taxen bovenop. Enkele jaren geleden heb ik daar tax free een MacBook en iPhone gekocht. Het is zoals je zegt, de kans dat je tegengehouden wordt is miniem. Tenzij je een hele stapel valiezen bijhebt of je je heel verdacht gedraagt natuurlijk. Maar als je de verpakkingen in de States laat, zou ik me er bij een eventuele controle zelfs niet druk om maken. Zelfs met de huidige wisselkoersen en als je taxen in de States betaalt is het nog steeds interessant.

iPhone 14 Pro
USA (Carson City, NV): 999 USD + 8,75% tax = 1086 euro (als 1 USD = 1 EUR)
België: 1329 euro
Polen: 6499 PLN = 1379 euro

Je spaart dus toch een 300 euro uit op die iPhone in de USA t.o.v. Polen. Als je deze in Delaware koopt zelfs tegen de 400 euro.

Voor Apple producten zou ik langs een Apple Store passeren. Voor de rest kan je idd bij Best Buy passeren. En weet dat er soms kortingen zijn in fysieke winkels van Best Buy die niet aangegeven zijn op de webshop.
 
Als je vrouw in Delaware zou passeren, dan zou ik het daar kopen. Daar komen er geen taxen bovenop. Enkele jaren geleden heb ik daar tax free een MacBook en iPhone gekocht. Het is zoals je zegt, de kans dat je tegengehouden wordt is miniem. Tenzij je een hele stapel valiezen bijhebt of je je heel verdacht gedraagt natuurlijk. Maar als je de verpakkingen in de States laat, zou ik me er bij een eventuele controle zelfs niet druk om maken. Zelfs met de huidige wisselkoersen en als je taxen in de States betaalt is het nog steeds interessant.

iPhone 14 Pro
USA (Carson City, NV): 999 USD + 8,75% tax = 1086 euro (als 1 USD = 1 EUR)
België: 1329 euro
Polen: 6499 PLN = 1379 euro

Je spaart dus toch een 300 euro uit op die iPhone in de USA t.o.v. Polen. Als je deze in Delaware koopt zelfs tegen de 400 euro.

Voor Apple producten zou ik langs een Apple Store passeren. Voor de rest kan je idd bij Best Buy passeren. En weet dat er soms kortingen zijn in fysieke winkels van Best Buy die niet aangegeven zijn op de webshop.

Ze gaat naar Denver, Colorado. ook vrij goedkoop qua sales tax als we het goed gelezen hebben online.

De reden dat we ook achter een andere electro-shop zochten, naast de officiele Apple Store, is omdat de iPhone 14 en zelfs de iPhone 13 toch net iets buiten het budget vallen om ze volledig cash te kopen. Ze denkt daarom eerder aan de iPhone 12, maar die is misschien niet meer beschikbaar in de Apple Store.
 
Terug
Bovenaan