Niet dat ik snel naar de VS moet gaan, maar ik heb nog eens nagekeken en omdat ik na 2011 naar Iran ben geweest moet ik sowieso via het consulaat in Brussel een visum aanvragen. Ik dacht dat dit onder de Bidenadministratie wel zou veranderen, maar helaas. Nu ja, de volgende keer dat ik naar de VS ga zal wel pas over een jaar of tien zijn vrees ik ... als we met onze dochter gaan wil ik dat ze er nog iets van weet. Met een peuter of kleuter kan je wel naar de VS, maar dat kost véél geld, je kind gaat zich daar weinig van herinneren en je bent vrij beperkt in je doen en laten. Dan liever naar de VS met een prille tiener.
 
Moeten jullie dan zo lang aanschuiven? Heb zelf nog nooit echt lang moeten aanschuiven in de US bij de douane, gaat altijd heel vlot. Een overstap kost meer tijd.
Ja. Een keer 4u+ in JFK, een keer 2u30 in JFK.

In Las Vegas is het beter (vermoedelijk omdat er veel minder internationale aankomsten zijn), meestal binnen het halfuur erdoor. In december ‘21 vloog ik business class (als een van de eerste 15 van het vliegtuig), binnen de 5 minuten door CBP (niemand voor ons, maakt een verschil als je in economy vliegt en 200 man van je eigen vlieger voor u hebt), en koffer lag toen al op de band met een grote SkyPriority-sticker erop. Binnen de 15 minuten buiten. Het was er wel erg kalm dan en de grenzen waren net terug open.

In april ‘22 zelfde tactiek toegepast, toen was het een halfuurtje (was opnieuw bij de eersten van m’n eigen vliegtuig omdat ik business vloog maar er was net een Condor vol met Duitsers aangekomen, helaas…).

Benieuwd. In juli ga ik naar NYC en vlieg ik op JFK. In september ga ik naar Las Vegas terug en kom ik ook binnen via JFK - heb een overstap van 4u en 20 minuten. Probleem is dat als je overstapt, je niet alleen door CBP moet, maar ook je koffer moet ophalen en terug afgeven, en vervolgens opnieuw door security moet wat ook even kan duren. Als je als domestic binnen komt valt dat allemaal weg…
 
Niet dat ik snel naar de VS moet gaan, maar ik heb nog eens nagekeken en omdat ik na 2011 naar Iran ben geweest moet ik sowieso via het consulaat in Brussel een visum aanvragen. Ik dacht dat dit onder de Bidenadministratie wel zou veranderen, maar helaas. Nu ja, de volgende keer dat ik naar de VS ga zal wel pas over een jaar of tien zijn vrees ik ... als we met onze dochter gaan wil ik dat ze er nog iets van weet. Met een peuter of kleuter kan je wel naar de VS, maar dat kost véél geld, je kind gaat zich daar weinig van herinneren en je bent vrij beperkt in je doen en laten. Dan liever naar de VS met een prille tiener.
Ik ben zo verliefd op dat land dat ik er liefst elk jaar 3 keer naartoe wil. Hoeveel het kost is enorm sterk afhankelijk van wat je wil doen natuurlijk… Naar Las Vegas pak ik mijn kinderen niet mee, maar een citytrip NYC vinden ze de max. Als natuur meer je ding is kun je relatief goedkoop je kinderen meenemen hoor (geen ervaring mee, ik ben een stadsmens).
 
Ik ben zo verliefd op dat land dat ik er liefst elk jaar 3 keer naartoe wil. Hoeveel het kost is enorm sterk afhankelijk van wat je wil doen natuurlijk… Naar Las Vegas pak ik mijn kinderen niet mee, maar een citytrip NYC vinden ze de max. Als natuur meer je ding is kun je relatief goedkoop je kinderen meenemen hoor (geen ervaring mee, ik ben een stadsmens).
Mijn dochter is momenteel anderhalf. Alles gaat, maar dat is echt piepjong.

Ik hou wel van de mix stad en natuur in de VS. Eerder al naar California afgezakt, die reis heb ik alleen gedaan. Wat rond kunnen reizen en bij Amerikanen gaan couchsurfen. Yosemite was wonderlijk mooi. Nadien New York met mijn vrouw. Een héél ander Amerika, maar niet minder fantastisch.

Het grappigste was het verjaardagsfeestje van een tweejarig manneke in Hooters. :tongue:
 
Mijn dochter is momenteel anderhalf. Alles gaat, maar dat is echt piepjong.

Ik hou wel van de mix stad en natuur in de VS. Eerder al naar California afgezakt, die reis heb ik alleen gedaan. Wat rond kunnen reizen en bij Amerikanen gaan couchsurfen. Yosemite was wonderlijk mooi. Nadien New York met mijn vrouw. Een héél ander Amerika, maar niet minder fantastisch.

Het grappigste was het verjaardagsfeestje van een tweejarig manneke in Hooters. :tongue:
Ik geef je gelijk hoor, mijn dochters zijn 9 & 12 en het zal hun eerste ervaring zijn in de VS. Ze zijn wel gewoon om ver te vliegen, én van citytrips te doen (in Europa).
 
Heb enkel ervaring met SFO, LAX, LAS, MIA en EWR en dat ging elke keer vlot (minder dan een uur). In september is het weer SFO, dus ik zal laten weten als ik deze keer geen geluk meer heb. :p Gelukkig hebben we een overstap in de EU (MAD), niet in de States.
 
Laatst bewerkt:
Nog nooit een overstap moeten nemen in de US zelf dus dat scheelt qua stress.

In Miami wel eens de pech gehad van samen toe te komen met een vlucht uit Colombia en eentje uit Venezuela dus er waren daar op den duur meer drugshonden dan mensen in die aankomsthal. Gemakkelijk 3u mogen aanschuiven eer ik daar buiten was. Laatste keer LAX was ik er door op anderhalf uur ofzo denk ik, dat kan ik me minder goed herinneren.
 
Ding is voor vertrek moet je toch altijd paar uur op voorhand zijn.
Ik moet minstens 1.5u reken om op zaventem te geraken. Dan maakt het mij minder uit om iets vroeger nog te zijn om preclearance te doen zodanig dat ik na de vlucht rapper weg kan.
 
Ding is voor vertrek moet je toch altijd paar uur op voorhand zijn.
Ik moet minstens 1.5u reken om op zaventem te geraken. Dan maakt het mij minder uit om iets vroeger nog te zijn om preclearance te doen zodanig dat ik na de vlucht rapper weg kan.
Zo redeneer ik ook, vroeger naar Zaventem moeten is geen verloren vakantietijd (eerder zelfs gewonnen vakantietijd want ik ben van het principe dat de vakantie begint als de deur thuis dicht gaat). En bij aankomst gewoon pure winst.

Allez, in de toekomst zal het meer dan €200 per persoon besparing moeten zijn alvorens ik nog overweeg om via een andere Europese luchthaven (zonder preclearance) te vliegen. Ik probeer meestal Delta (of KLM) te vliegen, en met hun dagelijkse (Delta) vlucht naar JFK zit je in 1 van hun hubs van waaruit heel Amerika mogelijk is.

Vroeger kon je ook dagelijks richting Atlanta (een andere grote hub van hen), maar die is nog niet terug na Corona.
 
Testen gaat weg voor vetrek, zal de Biden-administration vandaag aankondigen.

 
Testen gaat weg voor vetrek, zal de Biden-administration vandaag aankondigen.

Super, en ze gaan het pas binnen 3 maanden herbekijken dus wij zitten safe met onze heenvlucht. 😁
 
Wij vertrekken 16sept...kan dus weer herzien zijn dan...🥲😐
 
Ze gaan dat écht enkel herzien als het echt nodig is hoor, lees: een nieuwe variant die de ziekenhuizen weer zou vullen.

Als het in het najaar fout dreigt te gaan zie ik ze eerder nog strenger naar vaccinatie-eis toe (boosters), wat nu niet moet.

Nu ja, voor NYC binnen een maand zitten we alvast goed en erna zien we wel weer!
 
De test is ook gewoon nutteloos. Iemand die van kwade wil is, die doet zo'n test maar steekt het watje niet diep genoeg in zijn/haar neus. Dan is de test negatief en kan die persoon die Covid heeft gewoon mee.

Terwijl iemand die van goede wil is en besmet is, gewoon al zijn geld kwijt is (indien géén annulatieverzekering).

Ze kunnen beter inderdaad strenger wezen ivm de vaccinaties indien het aantal besmettingen terug stijgen, dan die testverplichting opnieuw in te voeren.
 
EStA aanvraag vandaag gedaan, na paar uur al mail terug gehad met dat er een update is.
Maar status bekijken geeft error aplication not found, zal maar paar dagen geduld hebben zeker?

edit:
Zal systeemfout geweest zijn, ESTA is goedgekeurd.
Lekker snel wel
:unsure:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Die van mijn kinderen waren begin deze maand op 20 minuten goedgekeurd. Bij mijn echtgenote in maart duurde het 2 uur. Bij mij in december ook zoiets.

Overigens pluim voor CBP - had contact gezocht via contactformulier op hun website omdat ik vragen had met betrekking tot een wel heel specifiek medicijn en de regels omtrent dat binnen brengen in de USA.

1 dag later zeer duidelijk antwoord terug, met de vereisten in en wat ik kan en mag doen. Top!
 
Twas precies wel weer anders, heb denk de laatste keer in 2013 niet moeten ingeven wie mijn moeder en vader zijn.
 
Dju da valt tegen.
Het is te hopen dat er tegen half juli wat beterschap is...
 
Terug
Bovenaan