Nee hoor, ik ben al regelmatig buiten Europa geweest in zowel Amerika, Oceanië, Afrika en Azië. Ik denk dat je gewoon het risico wat moet inschatten. Heb nog nooit iets medisch meegemaakt in het buitenland en in België eigenlijk ook nog niets onverwacht waarbij ik meteen naar een dokter of ziekenhuis moest.
Maar dat is toch gewoon raar? Mijn huis is ook nog nooit afgebrand, maar ik pak toch maar een brandverzekering...
Als je pas een verzekering gaat nemen als je al eens iets hebt voorgehad, dan ben je pas dom he...
 
Ja, inderdaad.
Ik ben daar blijkbaar toch wat voorzichtiger in. Ik heb hier trouwens in België ook nog nooit in een ziekenhuis gelegen, geboorte niet meegerekend. Wil niets zeggen, straks kan ik er inliggen bij manier van spreken.
 
Maar dat is toch gewoon raar? Mijn huis is ook nog nooit afgebrand, maar ik pak toch maar een brandverzekering...
Als je pas een verzekering gaat nemen als je al eens iets hebt voorgehad, dan ben je pas dom he...
Goh, je kan je tegen alles gaan indekken, dan zal je snel een bedrag bijeen betaald hebben voor de ene keer dat er eens iets gebeurt. Ik betaal liever pas als er iets gebeurt, behalve als het risico me te groot wordt. Een huis dat afbrandt vind ik een reëel risico dat je gedurende je hele leven loopt en daar wil ik me tegen verzekeren. Ik zie de kans als bijna niet-bestaande dat ik in het buitenland in een ziekenhuis opgenomen MOET worden, waarmee ik bedoel dat ik niet meer thuisgeraak. Maar 100% zeker weet je dat nooit natuurlijk.

Ja, inderdaad.
Ik ben daar blijkbaar toch wat voorzichtiger in. Ik heb hier trouwens in België ook nog nooit in een ziekenhuis gelegen, geboorte niet meegerekend. Wil niets zeggen, straks kan ik er inliggen bij manier van spreken.
Dat dat niet alles wil zeggen kan ik mee akkoord gaan, maar niet dat het niets wil zeggen. Sommige mensen nemen regelmatig onverantwoorde risico's waardoor ze veel sneller iets zullen voorhebben dan anderen. Ik weet niet of je naar "huis gemaakt" kijkt, maar de kans dat Emiel iets zal voorhebben is veel groter dan bij de andere kandidaten omdat hij totaal niet naar veiligheid kijkt en maar opdoet. :tongue:
 
Laatst bewerkt:
Wij zijn ook bij DKV (via mijn man zijn werk) en hebben niets extra afgesloten.
In de polis staat:
Hospitalisatiekosten
  • Onbeperkte terugbetaling van medisch noodzakelijke en therapeutisch voldoende beproefde kosten tijdens een verblijf in het ziekenhuis: kamer (ook éénpersoonskamer), medicatie, labo, chirurg, anesthesist, enz.;
  • Patiënt heeft vrije keuze van arts, ziekenhuis en kamer, de kosten voor rooming-in (diensten zoals verblijf, maaltijden,…) van de partner worden niet vergoed door DKV, ook al zitten deze vervat in de kamerprijs, en ongeacht het feit of de partner al dan niet gebruik gemaakt heeft van deze diensten
  • Onbeperkte duur van uitbetaling
  • Onbeperkt bedrag van uitbetaling
  • Prestaties waarvoor uw ziekenfonds niet tussenkomt, worden onbeperkt terugbetaald (vb. endoscopisch materiaal, stent, neuro-stimulators, enz.)
  • Onbeperkte terugbetaling van medische hulpmiddelen, kunstledematen en prothesen (behalve tandprothesen);
  • Uitbetaling vanaf de eerste dag (ook One-Day Clinic)
  • Verblijfkosten donor (max. € 1.250,00 (geen pre/post))
  • .....

  • Wereldwijde dekking
  • Repatriëring (DKV Assistance + 32 (0)2 230 31 32 - 24u/24)
Dus ja ik vind dat ik daar dan toch op mag vertrouwen.
4 jaar geleden zo een weekje naar New York geweest, op zo een korte citytrip moet het al wel lukken dat je iets ernstigs voor hebt, maar ja het kan altijd natuurlijk. Deze zomer gaan we een maand roadtrippen, dan loop je wel al iets meer risico natuurlijk.
 
Goh, je kan je tegen alles gaan indekken, dan zal je snel een bedrag bijeen betaald hebben voor de ene keer dat er eens iets gebeurt. Ik betaal liever pas als er iets gebeurd, behalve als het risico me te groot wordt. Een huis dat afbrandt vind ik een reëel risico dat je gedurende je hele leven loopt en daar wil ik me tegen verzekeren. Ik zie de kans als bijna niet-bestaande dat ik in het buitenland in een ziekenhuis opgenomen MOET worden, waarmee ik bedoel dat ik niet meer thuisgeraak. Maar 100% zeker weet je dat nooit natuurlijk.
Je vindt echt de kans dat je bvb uw arm breekt zodanig klein? Factuur voor gebroken arm: 20000$
En dat heeft dus niks te maken met "niet thuis te raken". Want na uw eerste operatie zullen ze u naar huis sturen, maar ze gaan u toch eerst opereren hoor...
 
Dkv hospi flex is normaal de enige die wereldwijde delking heeft, dkv hospi select of dkv medi pack alleen binnen de EU.
 
Je vindt echt de kans dat je bvb uw arm breekt zodanig klein? Factuur voor gebroken arm: 20000$
En dat heeft dus niks te maken met "niet thuis te raken". Want na uw eerste operatie zullen ze u naar huis sturen, maar ze gaan u toch eerst opereren hoor...
Je beslist toch zelf of je naar de dokter/ziekenhuis gaat? Als ik die factuur zie, zou ik er nog niet aan denken om daar naar een dokter/ziekenhuis te gaan (maar anders ook niet hoor). Ik kan dus gewoon zelf beslissen dat ik me een vlucht naar huis boek. Ze zeggen weleens dat hevige tandpijn één van de pijnlijkste dingen is die je kan voorhebben. Wel, ik ben met een ontstoken tandzenuw nog van Tsjechië naar huis gereden (heb dus wel iets medisch meegemaakt in het buitenland als dit eronder valt). Ik heb fameus afgezien tijdens de terugrit, maar geen haar op mijn hoofd dat eraan denkt om aan mijn tanden te laten prullen in het buitenland (enerzijds wegens het gebrek aan vertrouwen in buitenlandse zorg en de taalbarrière, anderzijds het gedoe dat je achteraf hebt om je kosten terug te krijgen).

Ik vind de kans zeer miniem, maar zelfs als het gebeurt zie ik het nog niet gebeuren dat ik per se in het buitenland geopereerd moet worden. Ik beweer niet dat de kans volledig onbestaande is, maar toch zeer dichtbij. Als ik al 30 jaar niet onverwacht met spoed in een ziekenhuis of bij een dokter terecht gekomen ben, waarom zou dat dan net gebeuren als ik (hoogstens) een maand in het buitenland zit. Tegen zo'n kleine risico's wil ik me niet expliciet extra gaan verzekeren. Het is natuurlijk wel fijn dat ik nu weet dat m'n werk dat voor me regelt, maar dan nog zal ik er alles aan doen om daar geen gebruik van te maken en asap thuis te geraken om me daar te laten verzorgen. Er komen achteraf altijd apen uit de mouw waarbij net dat wat je voorhebt toch niet verzekerd is.

Dkv hospi flex is normaal de enige die wereldwijde delking heeft, dkv hospi select of dkv medi pack alleen binnen de EU.
Wij hebben DKV Premium Corporate.
 
To each his own. Ik weet wat een ontstoken tandzenuw is (zelf al twee keer gehad) en is inderdaad de ergste pijn die ik ooit al voelde in m'n leven.
Dan ga ik gelijk ter wereld waar ik ben zo snel mogelijk zorg zoeken hoor, ongeacht de kostprijs (en eigenlijk ken ik de kostprijs al op dat moment: de prijs van m'n twee bijstandsverzekeringen).
 
Je beslist toch zelf of je naar de dokter/ziekenhuis gaat? Als ik die factuur zie, zou ik er nog niet aan denken om daar naar een dokter/ziekenhuis te gaan (maar anders ook niet hoor). Ik kan dus gewoon zelf beslissen dat ik me een vlucht naar huis boek. Ze zeggen weleens dat hevige tandpijn één van de pijnlijkste dingen is die je kan voorhebben. Wel, ik ben met een ontstoken tandzenuw nog van Tsjechië naar huis gereden (heb dus wel iets medisch meegemaakt in het buitenland als dit eronder valt). Ik heb fameus afgezien tijdens de terugrit, maar geen haar op mijn hoofd dat eraan denkt om aan mijn tanden te laten prullen in het buitenland (enerzijds wegens het gebrek aan vertrouwen in buitenlandse zorg en de taalbarrière, anderzijds het gedoe dat je achteraf hebt om je kosten terug te krijgen).
Ja, ik denk dat een ontstoken tandzenuw écht niet te vergelijken is met pakweg een open beenbreuk na een ongeval... Het ene mag dan misschien pijnlijk zijn, van het andere ga je vrij letterlijk doodbloeden (of op zijn minst een been kwijt zijn) als ze het niet snel behandelen.
 
Ja, ik denk dat een ontstoken tandzenuw écht niet te vergelijken is met pakweg een open beenbreuk na een ongeval... Het ene mag dan misschien pijnlijk zijn, van het andere ga je vrij letterlijk doodbloeden (of op zijn minst een been kwijt zijn) als ze het niet snel behandelen.
Een open beenbreuk is idd iets heel extreem. Als je meteen behandeld MOET worden (keuze tussen meteen laten behandelen of sterven), dan heb je natuurlijk niet echt een keuze. Maar dat zijn dan ook de zeldzame gevallen.
 
Een open beenbreuk is idd iets heel extreem. Als je meteen behandeld MOET worden (keuze tussen meteen laten behandelen of sterven), dan heb je natuurlijk niet echt een keuze. Maar dat zijn dan ook de zeldzame gevallen.

Ziekenhuizen liggen vol met zeldzame gevallen.

Nu het is ook enkel voor de VS dat ik extra dekking neem enkel en alleen omdat hun kosten zo hoog zijn.
Een paar dagen ziekenhuis met nodige onderzoeken en je bent enkele 100.000 dollar kwijt.
 
Iemand ervaring met het Bewijs van positieve test COVID-19 en brief van uw zorgverlener / openbare gezondheidsinstantie waarin staat dat u toestemming heeft gekregen om te reizen nadat u genezen verklaard bent van COVID-19? Mijn positief testresultaat bevat alle vereiste gegevens dus dat is al ok. Voor die brief zit er zeker niets anders op dan naar de huisarts te stappen?
 
Dat is 1 optie. Er zijn ook commerciële bedrijven die dit doen (mocht de huisarts er zijn handen vanaf trekken).
 
Een extra verzekering nemen in de USA is een no-brainer voor mij. De kans dat je iets medisch aan de hand krijgt is klein, maar ook dat kan gebeuren. Ik heb bijvoorbeeld al een blindedarm operatie gehad 2 dagen voor vertrek naar de USA. 2 dagen later en je hebt echt dikke miserie.

Maar het grootste gevaar lijkt mij de zaken waar je niks aan kan doen, nl een ongeval. Je doet daar wat? 4000-5000 km op een paar weken? Een accident is snel gebeurd. Dat alleen al kan je in een levenslange miserie storten door kosten die je niet gedekt hebt anders als je in het ziekenhuis beland. Is dat die ene gok waar van een paar euro? Ik dacht het niet.
 
Het is al enkele jaren geleden dat ik nog in de States ben geweest en weet eigenlijk niet meer goed of ik mijn internationaal rijbewijs daar ooit heb moeten laten zien. Ik lees online dat dit afhangt van de staten die je bezoekt. Iemand die weet hoe dat zit voor California, Nevada, Arizona en Utah?
 
Het is al enkele jaren geleden dat ik nog in de States ben geweest en weet eigenlijk niet meer goed of ik mijn internationaal rijbewijs daar ooit heb moeten laten zien. Ik lees online dat dit afhangt van de staten die je bezoekt. Iemand die weet hoe dat zit voor California, Nevada, Arizona en Utah?
Ik heb daar gewoon mijn Belgisch rijbewijs meegenomen. Maar nergens moeten laten zien.
 
Ik heb daar gewoon mijn Belgisch rijbewijs meegenomen. Maar nergens moeten laten zien.
Thanks, net een site gevonden waar de info per staat is vermeld.

Een IDP is inderdaad niet nodig in die 4 Staten en blijkbaar heb je een IDP1949 nodig in de Staten waar het wel nodig is. Ik heb een IDP1968 (ondertussen vervallen, daarom mijn vraag) en heb nooit de keuze voor een andere versie gekregen in het gemeentehuis, dus vraag me af of je die IDP1949 in België wel kan krijgen. In Virginia en Georgia heb ik alleszins rondgereden en in Virginia zijn we ook gestopt door een agent voor speeding en we hebben toen geen reclamatie gekregen over onze rijbewijzen (weet wel niet meer of we enkel ons Belgisch rijbewijs hebben laten zien of ook onze IDP1968).

Voor onze komende reis is het alleszins geen probleem.
 
Betreft twee verschillende verdragen die nog geldig zijn, België is bij de laatste aangesloten, VS bij de eerste. Hier kan je dus geen IDP krijgen van het oudere verdrag. In de praktijk zal men het IDP gebaseerd op het nieuwere verdrag gewoon aanvaarden (als het al nodig is).

Ikzelf sla dit jaar de VS toch nog eens over.
-> Torenhoge inflatie ginder (ook bij ons natuurlijk)
-> Euro is enorm gezakt tov Dollar de laatste weken en maanden, wat je zal merken in de omzettingen
-> Amerikanen zijn door COVID goed bang gemaakt om te reizen buiten de VS, velen willen niet riskeren een positieve test af te leggen voor hun terugreis en "vast" te zitten in het buitenland. Gevolg is dat ze weer massaal in het binnenland reizen deze zomer, en de airfares, hotel rates en car rental quotes zijn door de vraag nog hoger dan die van vorig jaar. Prijzen voor die zaken liggen - nog los van inflatie - bijna 2-3 keer hoger dan de prijzen van 2019 (!).

Ik vraag me af wat ze gaan hebben van buitenlands toerisme deze zomer. Mensen buiten de VS verdienen geen $100k+/jaar, wat ginder het standaardloon is in mijn sector, dus een reis naar de VS benadert het onbetaalbare tenzij je vrede neemt met serieuze compromissen. Alhoewel wat voor het ene een compromis is, is dat voor een ander nog niet natuurlijk. Maar ik vind het toch goed gek om meer dan het dubbele te betalen van de prijs van 2019, en dan veelal minder service in de plaats te krijgen dan toen.

M.i. is het einde wel in zicht, de Amerikanen beginnen door het wegvallen van premies en de inflatie stilaan weer te defaulten op hun kredieten en leningen, bedrijven posten het ene slechte kwartaalresultaat na het andere en durven het l-woord (layoffs) weer in de mond nemen, en een recessie lijkt stilaan een garantie te worden, maar het komt allemaal te laat voor deze zomer. Volgend jaar gaan Amerikanen niet meer zo gemakkelijk ff $500 kunnen neerplunken voor een binnenlands Economy vluchtje en $300 voor een kamer per nacht in een 4-sterrenhotel en $1000 om een auto 5 dagen te huren, dus ik zie de prijzen dan ook wel terug zakken. Hopelijk.
 
Betreft twee verschillende verdragen die nog geldig zijn, België is bij de laatste aangesloten, VS bij de eerste. Hier kan je dus geen IDP krijgen van het oudere verdrag. In de praktijk zal men het IDP gebaseerd op het nieuwere verdrag gewoon aanvaarden (als het al nodig is).
In Nederland kan je wel de verschillende IDP's aanvragen las ik. Maar als ze het oudere bij ons niet aanbieden, heb je uiteraard geen andere keuze.

Ik vraag me af wat ze gaan hebben van buitenlands toerisme deze zomer. Mensen buiten de VS verdienen geen $100k+/jaar, wat ginder het standaardloon is in mijn sector, dus een reis naar de VS benadert het onbetaalbare tenzij je vrede neemt met serieuze compromissen. Alhoewel wat voor het ene een compromis is, is dat voor een ander nog niet natuurlijk. Maar ik vind het toch goed gek om meer dan het dubbele te betalen van de prijs van 2019, en dan veelal minder service in de plaats te krijgen dan toen.
Ik heb net onze overnachtingen geboekt voor september. Er zijn veel hotels/motels die inderdaad woekerprijzen vragen, maar je kan als je wat zoekt nog wel iets degelijk vinden tegen normale prijzen. Net zoals ze bij huurauto's woekerprijzen vragen, maar je na wat zoeken nog iets aanvaardbaar kunt vinden. De gemiddelde prijs per nacht is 66 euro, wat iets minder is dan onze reis in mei 2017 (72 euro per nacht, maar toen hadden we wel meer overnachtingen met ontbijt ingebrepen).

Tot nu toe is de kost van vliegtickets (€440 vs €375) + huurauto (€450 vs €650) + motels (€1005 vs €920) vergelijkbaar voor onze reis aan de West Coast in 2017 en aankomende reis aan de West Coast in 2022 (beiden 14 dagen) zonder al te veel te hoeven inboeten (layover van 2h vanuit BRU i.p.v. directe vluchten vanuit DUS en iets minder ontbijt inbegrepen). Brandstof zal waarschijnlijk wel tegenvallen, maar nu is de afstand van onze roadtrip veel minder groot dus zal dat misschien ook nog wel vergelijkbaar zijn.

Ik vind het allemaal dus best meevallen als je kijkt naar de inflatie in die periode en de USD die sterk staat t.o.v. de EUR.
 
Laatst bewerkt:
Buiten het wisselkoersverschil merk ik niet echt verschil als ik naar Vegas ga (2019, december 2021 of april 2022) QUA PRIJS. Heel veel hotels hebben wel sneaky of minder sneaky ‘service cutbacks’ doorgevoerd en afhankelijk waar je op zoek naar bent merk je dat wel. Enkele voorbeelden:

- hotels uit de Caesars-groep: geen dagelijkse maid service meer (tenzij je belt en het expliciet vraagt)
- Diamond Lounges bij Caesars zijn nooit terug open gegaan na COVID (kon je vroeger als Diamond member of hoger gratis gaan drinken en fingerfood eten
- Heel veel restaurants zijn nog niet terug 24/7 of hebben hun uren verder beperkt (meer een personeelsissue)
- room service heeft een enorme scale-back gehad (vroeger: kwamen met twee man alles afleveren, op een echte tafel met echt tafellaken. Nu: pre-packaged en gewoon afgeven aan de deur
- Inchecken verlaat naar 17u, uitchecken is soms al 10u of 11u - uiteraard zijn er fees voor early of late check-in/out. Idem parking/valet: vroeger vaak gratis (al dan niet met status), nu betalen
-…


Nu ja, gaat me absoluut niet tegenhouden om te gaan. Heb voor september al een goede vlucht gescoord, €480 (en bagage en stoelkeuze is gratis door m’n Flying Blue status), geen geld voor zo’n lange vlucht.

Deze zomer ga ik naar NYC en ook daar vind ik de prijzen meevallen, eerlijk gezegd… iets duurder dan voorheen maar NYC is nog een pak goedkoper dan Vegas op vele gebieden.
 
Terug
Bovenaan