UEFA Champions League 2025-2026

Ik kan dit aanvallend voetbal alleen maar applaudisseren. Veel liever een PSG - Bayern - Barcelona die met momenten als kiekes zonder kop beginnen aan te vallen en verdedigend fameus wat gaten laten, dan het spel van een Atletico vanavond wat veel meer afgewogen is, veel meer beginnen nadenken over welke score je moet halen, kortweg veel "saaier" om naar te kijken.

Dit is ook wat ik bedoel als ik zeg dat ik als Anderlechtsupporter op de eerste plaats goed voetbal wil zien en waarom ik laaiend enthousiast was over de hele Kompany-periode bij ons, van de eerste tot de laatste minuut. Ondanks het met momenten naïef en pijnlijk gebroddel waarbij ze te veel hooi op hun vork nemen of afgestraft worden door 'realistische' ploegen.

Dit is hoe voetbal moet gespeeld worden. En als je voetballers dan goed genoeg zijn zal je uiteindelijk wel beloond worden op het niveau dat voor jouw ploeg haalbaar is.

Zalige match. Een goede verdedigende actie kan ik zeker appreciëren maar dit was toch gewoon subliem om naar te kijken. Het zou er gewoon moeten om draaien om zoveel mogelijk doelpunten te maken en diegene die er meeste maakt, wint.
Duidelijk de strategie van Kompany al heel zijn carrière als trainer en dat geeft vaak veel leuker voetbal dan dat 'park the bus' voetbal van sommigen.

Dit definieert toch echt wel hoe ge naar voetbal kijkt imo.

You can't have both. Voetballen op deze manier gaat altijd ten koste van de defensieve betrouwbaarheid. Dus ja, het is kiezen tussen de Kompany/Enrique-weg of de Arteta/Simeone-weg of iets daartussen wat dan een beetje van alles is maar niet alles van alles. Dat zal op vlakken van aanvallende kansen en patronen dan altijd minder zijn.

En soms overwint Mourinho eens, en soms overwint Guardiola. Als voetbalsupporter twijfel ik geen seconde om voor die laatste zijn filosofie te supporteren. Vorig jaar was 't ook aan Luis Enrique, over-ver-diend. Dit jaar hoop ik ook dat de kant van de tabelhelft die we gisteren zagen het finaal zal halen. Leve het voetbal.

En het is een gevoel, maar ik denk niet dat ge meer kans op succes hebt door te gaan voor defensief of defensiever voetbal.
Wat ik wel weet is dat de hele voetbalwereld gisteren stond te kirren van plezier, ga maar eens door alle media uit in binnen- en buitenland.
Ik vond vorig jaar PSG nochtans hét voorbeeld van hoe waanzinnig offensief voetbal toch gepaard kan gaan met defensieve stabiliteit. Die stonden als een huis, waarbij ook de aanvallende spelers ongelofelijk veel verdedigend werk opknapten. Dat mis ik toch wat dit jaar.

Idem ditto met Mourinho zijn Real Madrid. Hij wordt (terecht) achtervolgd door het misbaksel dat hij van zijn ploegen maakte de laatste jaren, maar die ploeg van 2012 was aanvallend om duimen en vingers bij af te likken en die stonden defensief gewoon ook goed.

Het voetbal gisteren was top, maar iets naïever. Blijft wel zot hoeveel vuil werk Kane opknapt ondanks dat hij al 32 is. Topper gewoon.

Ik vond vorig jaar PSG nochtans hét voorbeeld van hoe waanzinnig offensief voetbal toch gepaard kan gaan met defensieve stabiliteit. Die stonden als een huis, waarbij ook de aanvallende spelers ongelofelijk veel verdedigend werk opknapten. Dat mis ik toch wat dit jaar.

Idem ditto met Mourinho zijn Real Madrid. Hij wordt (terecht) achtervolgd door het misbaksel dat hij van zijn ploegen maakte de laatste jaren, maar die ploeg van 2012 was aanvallend om duimen en vingers bij af te likken en die stonden defensief gewoon ook goed.

Het voetbal gisteren was top, maar iets naïever. Blijft wel zot hoeveel vuil werk Kane opknapt ondanks dat hij al 32 is. Topper gewoon.

Mijn inziens ook wel vooral omdat ze waanzinnig goeie verdedigers hebben bij PSG. Uitmuntende kwaliteit daar achteraan. Iets meer dan Bayern waar dat centrale duo wel goed is maar niet altijd heel wendbaar en vooral Stanicic gisteren toch een liability.

Als Bayern München zijnde kunt ge toch niet anders dan blij zijn je komt 5-2 achter en komt terug tot 5-4, dit moet toch aanvoelen als een mentale overwinning.

Ik kan dit aanvallend voetbal alleen maar applaudisseren. Veel liever een PSG - Bayern - Barcelona die met momenten als kiekes zonder kop beginnen aan te vallen en verdedigend fameus wat gaten laten, dan het spel van een Atletico vanavond wat veel meer afgewogen is, veel meer beginnen nadenken over welke score je moet halen, kortweg veel "saaier" om naar te kijken.
Is imo niet als kiekens zonder kop, maar gewoon een keuze die men maakt. Die gaten zijn onvermijdbaar imo.

Voor de rest volledig eens uiteraard.

Er mogen toch terecht vragen gesteld worden over het defensieve of niet? Dat wil niet zeggen dat het geen geweldige match was en we daar niet kunnen of mogen genieten.

En dat er ook goeie defensieve acties waren...Jah het zou er nog aan moeten mankeren zeker?

Was gewoon Adrie Koster voetbal pur sang, leuk voor een paar keer zou ik denken. Defensieve en tactisch acties op dat gebied bepaald ergens toch ook wel 'het niveau' imo

Uiteindelijk waren er 5 schoten binnen kader tegen 7 schoten binnen kader. Lijkt me nu toch ook niet een opendeurdag. Alleen waren beiden zeer efficiënt in het omzetten van die schoten in goals.

Uiteindelijk waren er 5 schoten binnen kader tegen 7 schoten binnen kader. Lijkt me nu toch ook niet een opendeurdag. Alleen waren beiden zeer efficiënt in het omzetten van die schoten in goals.
Het feit dat Dembele die open kans onbegrijpelijk naast schiet en dit dus niet telt als een "schot binnen het kader", zegt dus niet veel of het al dan niet opendeurdag was.

Was gewoon Adrie Koster voetbal pur sang, leuk voor een paar keer zou ik denken. Defensieve en tactisch acties op dat gebied bepaald ergens toch ook wel 'het niveau' imo
Kom kom, kiezen voor een offensief systeem is ook een tactiek he. En het is niet dan men gewoon blindelings naar voor stormde. Daar zit een volledig systeem achter he.

Ook het meteen druk zetten van de verdedigers van Bayern is een tactiek. Men doet hier precies alsof trainers die voor een defensieve aanpak gaan de grote tactische meesterbreinen zijn, en als men resoluut voor aanvallend voetbal gaat men niet verder kijkt dan je spelers als een kip zonder kop naar voor te sturen.

Leuk voor een keer? Bayern doet het al een volledig seizoen, en het is meestal heel leuk ja.

Mooie analyse van VI over de match tegen Atalanta, om maar te tonen dat er wildegelijk een doordacht systeem zit achter aanvallend voetbal.

Laatst bewerkt:
Er mogen toch terecht vragen gesteld worden over het defensieve of niet? Dat wil niet zeggen dat het geen geweldige match was en we daar niet kunnen of mogen genieten.

En dat er ook goeie defensieve acties waren...Jah het zou er nog aan moeten mankeren zeker?

(ik ga daar hier nu op in omdat dominant en hoog spelen bij mij een basisfilosofie is die ik vurig verdedig in voetbal, en dat deed ik al lang voor dat Kompany zelfs nog maar als speler in de A-kern zat bij Anderlecht)

Maar serieus: welke vragen stel je dan bij het defensieve? Definieer dat dan eens? Maak dat eens concreet? Moeten de backs 10 meter lager op het veld staan omdat ze eens een paar keer in hun rug werden gespeeld? Moet Kane nog meer mee verdedigen dan hij al doet? Moet Oliseh Hazard-onder-Mourinho-gewijs tot aan de eigen cornervlag lopen bikkelen? Denk je dat Bayern dan nog betere resultaten zal halen dan het punt waar ze nu staan (met een bijna-trebble en zowat alle (doel)puntenrecords aan diggelen)?

Wat je bij Bayern, Barcelona en ook PSG in mindere mate of bv. City ziet is dat ze hun defensie hoog laten opschuiven en druk zetten. Op die manier de tegenstander proberen versmachten. Op die manier verhinderen ze vaak de tegenstander om aan te vallen en aan kansen te geraken, en monopoliseren ze de bal. Waardoor de tegenstander per definitie minder aan kansen geraakt. Dat helpt heel hard als je dat goed kan uitvoeren.
Het nadeel van die aanpak is dat als een ploeg erdoor geraakt (met een actie, een doorsteekbal, een loopbeweging, een combinatie) er een boulevard in de rug ligt en ze vaak weg zijn. Enfin vaak, gebeurde gisteren een keer of 2, viel wel mee. Dat is de prijs die je betaalt en amper te vermijden als je dominant wilt spelen en tegen topkwaliteit uitkomt.

Ik denk niet dat je iemand zoals Kompany iets moet leren over modern verdedigen. Je hoort regelmatig dat hij zelfs bij Bayern nog heel gericht zijn verdedigers bepaalde fundamentele verdedigersinzichten bijbrengt. Alleen kiest men voor een hoge positie op het veld.

Doe je dat niet en laat je je verdediging lager staan, dan krijg je ofwel gaten op het middenveld ofwel krijg je het niet belopen ofwel word je per definitie een defensievere ploeg en kom je als ploeg meer onder druk te staan. Maar er is nul bewijs dat zo'n aanpak meer resultaat oplevert.

Om maar te zeggen: de grote aanpassing die ik Bayern nog zou willen zien maken is zich een beetje versterken op bepaalde posities. Neuer is met momenten nog geweldig maar men moet daar stilaan naar opvolging gaan. Een Verbruggen kan daar misschien wissel van de wacht worden.
Stanicic vond ik echt te zwak gisteren en moet men ook best zien te vervangen. En vooraan zou een Woltemade op termijn misschien een interessante opvolger voor Kane kunnen zijn. Men wilde die vorig jaar al en lijkt bij Newcastle niet echt een goeie match.
Als je dan Karl en Musiala terug op niveau krijgt, dan ga je ook Europees wel eens kunnen oogsten.

Je kan inderdaad niet én aanvallend én verdedigend tegelijk spelen. Er is een reden waarom bij hoge verdediging, de keeper meestal hoger staat om eventuele diepe ballen op te vangen. De ouderwetse libero wordt eigenlijk nog maar weinig toegepast (al speelt Burgess soms in die rol), maar kan die rol ook vervullen en is uw keeper niet de laatste man.

(ik ga daar hier nu op in omdat dominant en hoog spelen bij mij een basisfilosofie is die ik vurig verdedig in voetbal, en dat deed ik al lang voor dat Kompany zelfs nog maar als speler in de A-kern zat bij Anderlecht)

Maar serieus: welke vragen stel je dan bij het defensieve? Definieer dat dan eens? Maak dat eens concreet? Moeten de backs 10 meter lager op het veld staan omdat ze eens een paar keer in hun rug werden gespeeld? Moet Kane nog meer mee verdedigen dan hij al doet? Moet Oliseh Hazard-onder-Mourinho-gewijs tot aan de eigen cornervlag lopen bikkelen? Denk je dat Bayern dan nog betere resultaten zal halen dan het punt waar ze nu staan (met een bijna-trebble en zowat alle (doel)puntenrecords aan diggelen)?

Wat je bij Bayern, Barcelona en ook PSG in mindere mate of bv. City ziet is dat ze hun defensie hoog laten opschuiven en druk zetten. Op die manier de tegenstander proberen versmachten. Op die manier verhinderen ze vaak de tegenstander om aan te vallen en aan kansen te geraken, en monopoliseren ze de bal. Waardoor de tegenstander per definitie minder aan kansen geraakt. Dat helpt heel hard als je dat goed kan uitvoeren.
Het nadeel van die aanpak is dat als een ploeg erdoor geraakt (met een actie, een doorsteekbal, een loopbeweging, een combinatie) er een boulevard in de rug ligt en ze vaak weg zijn. Enfin vaak, gebeurde gisteren een keer of 2, viel wel mee. Dat is de prijs die je betaalt en amper te vermijden als je dominant wilt spelen en tegen topkwaliteit uitkomt.

Ik denk niet dat je iemand zoals Kompany iets moet leren over modern verdedigen. Je hoort regelmatig dat hij zelfs bij Bayern nog heel gericht zijn verdedigers bepaalde fundamentele verdedigersinzichten bijbrengt. Alleen kiest men voor een hoge positie op het veld.

Doe je dat niet en laat je je verdediging lager staan, dan krijg je ofwel gaten op het middenveld ofwel krijg je het niet belopen ofwel word je per definitie een defensievere ploeg en kom je als ploeg meer onder druk te staan. Maar er is nul bewijs dat zo'n aanpak meer resultaat oplevert.
Bij goals 4 en 5 vond ik dat de organisatie van Bayern even weg was. Dat was 5 minuten de focus wat minder, en PSG dat dat genadeloos afstrafte. Maar dat is ook omdat die aanval van PSG gewoon zo waanzinnig goed is natuurlijk.

Bij goals 4 en 5 vond ik dat de organisatie van Bayern even weg was. Dat was 5 minuten de focus wat minder, en PSG dat dat genadeloos afstrafte. Maar dat is ook omdat die aanval van PSG gewoon zo waanzinnig goed is natuurlijk.

Dat was inderdaad een zwakke periode, waarbij het leek dat PSG hen ging knockout slaan. Kan iets mentaal zijn (slecht uit de kleedkamer komen), of gewoon viel alles even samen.
Nu bon, 90 minuten lang alles goed blijven doen is ook bijna onmogelijk. Ook tegen Real waren er van die momenten waarop Real de bovenhand had.

Terug
Bovenaan