Er mogen toch terecht vragen gesteld worden over het defensieve of niet? Dat wil niet zeggen dat het geen geweldige match was en we daar niet kunnen of mogen genieten.
En dat er ook goeie defensieve acties waren...Jah het zou er nog aan moeten mankeren zeker?
Was gewoon Adrie Koster voetbal pur sang, leuk voor een paar keer zou ik denken. Defensieve en tactisch acties op dat gebied bepaald ergens toch ook wel 'het niveau' imo
(ik ga daar hier nu op in omdat dominant en hoog spelen bij mij een basisfilosofie is die ik vurig verdedig in voetbal, en dat deed ik al lang voor dat Kompany zelfs nog maar als speler in de A-kern zat bij Anderlecht)
Maar serieus:
welke vragen stel je dan bij het defensieve? Definieer dat dan eens? Maak dat eens concreet? Moeten de backs 10 meter lager op het veld staan omdat ze eens een paar keer in hun rug werden gespeeld? Moet Kane nog meer mee verdedigen dan hij al doet? Moet Oliseh Hazard-onder-Mourinho-gewijs tot aan de eigen cornervlag lopen bikkelen? Denk je dat Bayern dan nog betere resultaten zal halen dan het punt waar ze nu staan (met een bijna-trebble en zowat alle (doel)puntenrecords aan diggelen)?
Wat je bij Bayern, Barcelona en ook PSG in mindere mate of bv. City ziet is dat ze hun defensie hoog laten opschuiven en druk zetten. Op die manier de tegenstander proberen versmachten. Op die manier verhinderen ze vaak de tegenstander om aan te vallen en aan kansen te geraken, en monopoliseren ze de bal. Waardoor de tegenstander per definitie minder aan kansen geraakt. Dat helpt heel hard als je dat goed kan uitvoeren.
Het nadeel van die aanpak is dat als een ploeg erdoor geraakt (met een actie, een doorsteekbal, een loopbeweging, een combinatie) er een boulevard in de rug ligt en ze vaak weg zijn. Enfin
vaak, gebeurde gisteren een keer of 2, viel wel mee. Dat is de prijs die je betaalt en amper te vermijden als je dominant wilt spelen en tegen topkwaliteit uitkomt.
Ik denk niet dat je iemand zoals Kompany iets moet leren over modern verdedigen. Je hoort regelmatig dat hij zelfs bij Bayern nog heel gericht zijn verdedigers bepaalde fundamentele verdedigersinzichten bijbrengt. Alleen kiest men voor een hoge positie op het veld.
Doe je dat niet en laat je je verdediging lager staan, dan krijg je ofwel gaten op het middenveld ofwel krijg je het niet belopen ofwel word je per definitie een defensievere ploeg en kom je als ploeg meer onder druk te staan. Maar er is nul bewijs dat zo'n aanpak meer resultaat oplevert.