UEFA Champions League 2025-2026

Dus als de VAR niet had ingegrepen, wat hier evengoed gekund had, dan was je volledig mee in het verhaal dat het geen overtreding was? :unsure:
Nee want ik mag mijn mening hebben net zoals jullie maar de mening van de VAR heeft nu eenmaal meer waarde omdat zij het beslissingsrecht hebben in zo'n geval

Dus als de VAR niet had ingegrepen, wat hier evengoed gekund had, dan was je volledig mee in het verhaal dat het geen overtreding was? :unsure:

Ik blijf hier de indruk krijgen dat je gelooft dat iedere fase in het voetbal zwart-wit is, en dat is niet zo. Daarbovenop kan ik hier onmiddellijk een hele hoop filmpjes tonen van fases waar de VAR niet alleen ingrijpt in discutabele fases, maar waar ze gewoonweg flagrant in de fout gaan. Maar de VAR heeft dus altijd gelijk? Ik kan niet meer volgen.
Ik zeg toch nergens dat de VAR/ref altijd gelijk heeft, wel dat hun mening meer waarde heeft dan gelijk wie anders op het veld want zij beslissen uiteindelijk over al dan niet fout. En ja zij maken ook fouten maar dan nog is hun mening meer waard dan gelijk wie anders.

Een rechter zijn mening is toch ook belangrijker dan die van een advocaatof van iemand die komt kijken naar een rechtzaak of ...?

Nee want ik mag mijn mening hebben net zoals jullie maar de mening van de VAR heeft nu eenmaal meer waarde omdat zij het beslissingsrecht hebben in zo'n geval
Afhankelijk van wie er in de VAR-cabine zat, waren ze al dan niet tussengekomen. De VAR is niet 1 entiteit, het bestaat ook uit de meningen van individuën. Een andere arbiter in de VAR was evengoed niet tussengekomen. Ik kan hier oprecht de logica niet volgen.

Er zijn refs die vinden dat het geen fout is, hoe bepaal je dan wiens mening meer waard is? Dat kan je toch helemaal niet bepalen?

Afhankelijk van wie er in de VAR-cabine zat, waren ze al dan niet tussengekomen. De VAR is niet 1 entiteit, het bestaat ook uit de meningen van individuën. Een andere arbiter in de VAR was evengoed niet tussengekomen. Ik kan hier oprecht de logica niet volgen.
de logica is VAR/Ref van gisteren zijn mening over de fase >>>>>>>>>>>> gelijk wie anders zijn mening. En zelfs als die mening van de VAR/Ref mis dan nog is die belangrijker dan die van gelijk wie want zij beslissen uiteindelijk

Net zoals het niet betekent dat de VAR gelijk heeft elke keer als die iets beslist.

Onze meningen, die van analisten, die van de VAR hebben allemaal waarde (ervan uitgaande dat iedereen iets van voetbal kent). Online zie ik ongeveer 50/50 verdeling qua meningen over die "fout". En die kampen zijn niet enkel pro/anti-Club of Barca (zoals al aangegeven).

Die verschillende meningen tonen gewoon dat het een beslissing was die voor discussie vatbaar is en evengoed de andere kant op had kunnen gaan. Maar dat laatste wordt hier door een aantal leden ontkent (waardoor die hun eigen mening in feite naar voren brengen als een door de VAR goedgekeurde "waarheid").
Daar ben ik het zeker niet mee oneens. Hoewel het voor mij gewoon een fout is, begrijp ik de frustratie van het ingrijpen van de VAR op deze fase. Een keeper wordt nu eenmaal sneller beschermd.

Maar laten we vooral stellen dat de "100% nooit fout", "bestolen" en "corrupt Barcelona" best wel lachwekkend zijn.

de logica is VAR/Ref van gisteren zijn mening over de fase >>>>>>>>>>>> gelijk wie anders zijn mening. En zelfs als die mening van de VAR/Ref mis dan nog is die belangrijker dan die van gelijk wie want zij beslissen uiteindelijk
Dus je punt is gewoon dat de VAR gisteren een beslissing genomen heeft. Ja, dat is inderdaad zo...

Ik snap nog altijd niet waar je hiermee naartoe wilt of hoe dit enige relevantie heeft.

Daar ben ik het zeker niet mee oneens. Hoewel het voor mij gewoon een fout is, begrijp ik de frustratie van het ingrijpen van de VAR op deze fase. Een keeper wordt nu eenmaal sneller beschermd.

Maar laten we vooral stellen dat de "100% nooit fout", "bestolen" en "corrupt Barcelona" best wel lachwekkend zijn.
Dat laatste zou inderdaad lachwekkend zijn, maar stellen dat Barcelona hier weer goed weg kwam, is gewoon een vaststelling. Want er zijn refs die hier niet voor zouden gefloten hebben, en er zijn VARs die hier niet hadden ingegrepen. Zeggen dat het "100% fout" is, is hier even lachwekkend.

Dus je punt is gewoon dat de VAR gisteren een beslissing genomen heeft. Ja, dat is inderdaad zo...

Ik snap nog altijd niet waar je hiermee naartoe wilt of hoe dit enige relevantie heeft.
Mijn reactie kwam over het feit dat iemand aanhaalde dat er verdeelde meningen waren en dat het daarom geen clear-error zou zijn en dat slaat gewoon op niets want het is enkel de VAR die kan bepalen of het een clear-error is of niet

Dat laatste zou inderdaad lachwekkend zijn, maar stellen dat Barcelona hier weer goed weg kwam, is gewoon een vaststelling. Want er zijn refs die hier niet voor zouden gefloten hebben, en er zijn VARs die hier niet hadden ingegrepen. Zeggen dat het "100% fout" is, is hier even lachwekkend.
Dat is natuurlijk maar een aanname, want we weten helemaal niet hoe andere scheidsrechters of VAR zouden gereageerd hebben.

Mijn reactie kwam over het feit dat iemand aanhaalde dat er verdeelde meningen waren en dat het daarom geen clear-error zou zijn en dat slaat gewoon op niets want het is enkel de VAR die kan bepalen of het een clear-error is of niet
Ok, nu volg ik.

Persoonlijk vind ik het gehele "clear error" verhaal inherent absurd, en zou dat onmiddellijk afgevoerd moeten worden. Ik heb al genoeg penalties gefloten zien worden waarbij het contact zó lachwekkend licht was, dat het nooit penalty is. Maar ze worden gefloten op het veld, en dan mag de VAR in principe niet ingrijpen, want ze mogen niet oordelen over de sterkte van het contact. In theorie natuurlijk, want in de praktijk zijn er toch vaak VARs die wél ingrijpen, maar dat dan aan de overkant niet doen. Het werkt willekeur volledig in de hand.

Ik kan me nog altijd niet van de indruk ontdoen dat ze de VAR op deze manier hebben ingericht om nog steeds ruimte te laten om te sjoemelen. Ik zou het ook wel eens willen proberen door beide ploegen 2 keer per match de kans te geven om een beroep te doen op de VAR. En voor de rest zou de VAR enkel gebruikt mogen worden voor buitenspelgevallen, en eventueel échte "clear errors" die de ref niet gezien heeft, zoals een kopstoot of iets in die aard. Maar dan moet er wel een exact beschreven lijst bestaan van zulke gevallen, en niet zoals het nu is waarbij iedere VAR er een andere mening op nahoudt.

Wat ik in deze post gezegd heb, is niet naar jou gericht, voor de duidelijkheid, gewoon een losse bedenking.

Ok, nu volg ik.

Persoonlijk vind ik het gehele "clear error" verhaal inherent absurd, en zou dat onmiddellijk afgevoerd moeten worden. Ik heb al genoeg penalties gefloten zien worden waarbij het contact zó lachwekkend licht was, dat het nooit penalty is. Maar ze worden gefloten op het veld, en dan mag de VAR in principe niet ingrijpen, want ze mogen niet oordelen over de sterkte van het contact. In theorie natuurlijk, want in de praktijk zijn er toch vaak VARs die wél ingrijpen, maar dat dan aan de overkant niet doen.

Ik kan me nog altijd niet van de indruk ontdoen dat ze de VAR op deze manier hebben ingericht om nog steeds ruimte te laten om te sjoemelen. Ik zou het ook wel eens willen proberen door beide ploegen 2 keer per match de kans te geven om een beroep te doen op de VAR. En voor de rest zou de VAR enkel gebruikt mogen worden voor buitenspelgevallen, en eventueel échte "clear errors" die de ref niet gezien heeft, zoals een kopstoot of iets in die aard. Maar dan moet er wel een exact beschreven lijst bestaan van zulke gevallen, en niet zoals het nu is waarbij iedere VAR er een andere mening op nahoudt.

Wat ik in deze post gezegd heb, is niet naar jou gericht, voor de duidelijkheid, gewoon een losse bedenking.
Dus meer mensen, die over een fase gaan beslissen, geeft meer kans op "sjoemelen" dan gewoon eentje die kan fluiten wat hij wilt, zonder gecorrigeerd te worden?

Dus meer mensen, die over een fase gaan beslissen, geeft meer kans op "sjoemelen" dan gewoon eentje die kan fluiten wat hij wilt, zonder gecorrigeerd te worden?
Ja, want zoals het systeem nu is, zijn er nog steeds meer dan genoeg matchen die van begin tot einde in het voordeel van dezelfde ploeg gefloten kunnen worden, ondanks het feit dat er VAR is.

Maar ik geef toe dat mijn alternatief ook hiaten vertoont en ook de kans geeft om te sjoemelen.
Dat gezegd zijnde, met mijn voorstel zou deze goal nooit afgekeurd kunnen worden door de VAR:

Hier bokste de keeper, verblind door de zon, de bal knullig in eigen doel. Niets aan de hand. De goal werd initieel uiteraard goedgekeurd door de ref, maar de VAR riep de ref toch naar het scherm voor een vermeende fout op de keeper. Een keeper die op geen enkel moment werd aangeraakt of gehinderd. En toch volgde de ref doodleuk de beslissing van de VAR. Dat in een wedstrijd die van begin tot einde in het voordeel van de thuisploeg gefloten werd.

Met mijn voorstel kan de VAR enkel ingrijpen als Racing Ferrol een challenge had ingediend, wat ze hier nooit gedaan zouden hebben, want er was werkelijk niks aan de hand. Nu kon deze goal wél afgekeurd worden door een corrupte VAR. Dus ja, ik vind mijn voorstel, ondanks de andere problemen die het ongetwijfeld zou creëren, beter. Maar ik ben er zeker van dat er nog veel betere alternatieven bedacht kunnen worden.

Het zou ook al helpen mochten de VAR-arbiters volledig los staan van de refs op het veld, en mochten commissies zelf eens toegeven wanneer een VAR foutief ingrijpt in plaats van altijd elkaar in te dekken.

Laatst bewerkt:
Ja, want zoals het systeem nu is, zijn er nog steeds meer dan genoeg matchen die van begin tot einde in het voordeel van dezelfde ploeg gefloten kunnen worden, ondanks het feit dat er VAR is.

Maar ik geef toe dat mijn alternatief ook hiaten vertoont en ook de kans geeft om te sjoemelen.
Dat gezegd zijnde, met mijn voorstel zou deze goal nooit afgekeurd kunnen worden door de VAR:

Hier bokste de keeper, verblind door de zon, de bal knullig in eigen doel. Niets aan de hand. De goal werd uiteraard goedgekeurd, maar de VAR riep de ref naar het scherm voor een vermeende fout op de keeper. Een keeper die op geen enkel moment werd aangeraakt of gehinderd. En toch volgde de ref doodleuk de beslissing van de VAR. Dat in een wedstrijd die van begin tot einde in het voordeel van de thuisploeg gefloten werd.

Met mijn voorstel kan de VAR enkel ingrijpen als Racing Ferrol een challenge had ingediend, wat ze hier nooit gedaan zouden hebben, want er was werkelijk niks aan de hand. Nu kon deze goal wél afgekeurd worden door een corrupte VAR. Dus ja, ik vind mijn voorstel, ondanks de andere problemen die het ongetwijfeld zou creëren, beter. Maar ik ben er zeker van dat er nog veel betere alternatieven bedacht kunnen worden.
De kans op corruptie is gewoon veel kleiner wanneer er meerdere mensen zich moeten buigen over een fase. Dat is gewoon logisch. Uiteraard wilt dat niet zeggen dat er geen corruptie meer mogelijk is. De VAR zijn trouwens gewoon scheidsrechters, dus die kan net zo goed op het veld vreemde beslissingen nemen. Veel makkelijker zelfs. Of je koopt een heel team om of alleen die ene scheidsrechter of grensrechter.

De discussie of ploegen x aantal VAR-ingrepen mogen doen is totaal naast de kwestie, want daar ben ik het ook wel eens mee. Alleen slaat de uitspraak "de VAR is in het leven geroepen om meer te kunnen sjoemelen" gewoon nergens op. Ik durf zelfs te beweren dat sinds de VAR er minder fouten gebeuren dan ervoor. Alleen hebben mensen een onrealistisch verwachtingspatroon waarbij ze denken dat er nooit meer fouten gaan gebeuren of sterker nog, dat de VAR altijd hun mening gaat volgen, want dat is nu eenmaal de enige juiste mening.

De kans op corruptie is gewoon veel kleiner wanneer er meerdere mensen zich moeten buigen over een fase. Dat is gewoon logisch. Uiteraard wilt dat niet zeggen dat er geen corruptie meer mogelijk is. De VAR zijn trouwens gewoon scheidsrechters, dus die kan net zo goed op het veld vreemde beslissingen nemen. Veel makkelijker zelfs. Of je koopt een heel team om of alleen die ene scheidsrechter of grensrechter.

De discussie of ploegen x aantal VAR-ingrepen mogen doen is totaal naast de kwestie, want daar ben ik het ook wel eens mee. Alleen slaat de uitspraak "de VAR is in het leven geroepen om meer te kunnen sjoemelen" gewoon nergens op. Ik durf zelfs te beweren dat sinds de VAR er minder fouten gebeuren dan ervoor. Alleen hebben mensen een onrealistisch verwachtingspatroon waarbij ze denken dat er nooit meer fouten gaan gebeuren of sterker nog, dat de VAR altijd hun mening gaat volgen, want dat is nu eenmaal de enige juiste mening.
Ik heb ook nooit gezegd dat "de VAR in het leven geroepen is om meer te kunnen sjoemelen". Er worden hier wel vaker woorden in mijn mond gelegd die ik helemaal nooit gezegd heb, en ik snap niet goed waarom. Je gebruikt het dan om je punt te staven, terwijl je je steunt op een hyperbolische statement die ik nooit gezegd heb en je zelf heb uitgevonden. Gemakkelijk zo.

Door de nieuwe technologieën en de kritiek op de refs werd er destijds meer en meer druk gelegd op de FIFA, de UEFA,... en scheidsrechtersorganisaties om de videoref in te voeren. En het zijn net die organisaties die de invoer van de VAR heel lang tegengehouden hebben. Daar kan je je al vragen bij stellen. Uiteindelijk werd de druk zodanig groot, dat ze toch toegegeven hebben. Maar toen het uiteindelijk werd ingevoerd, hebben ze gebruik gemaakt van die bizarre regelgeving rond "clear errors", waar er CONSTANT tegen gezondigd wordt, en we zijn intussen al bijna tien jaar verder.

Dus ja, ik beweer dat de regelgeving rond de VAR er gekomen is om de refs nog steeds ruimte te geven om te doen wat ze willen. Dat is helemaal niet hetzelfde als zeggen dat de VAR in het leven geroepen is om meer te kunnen sjoemelen, integendeel. Maar ze hebben er wel voor gezorgd dat sjoemelen nog steeds makkelijk mogelijk blijft, en dat ze er net als vroeger probleemloos mee wegkomen, ondanks het feit dat er tien camera's op staan te kijken. Dat gaat niet noodzakelijk over de match van gisteren, maar is een algemene bemerking. Het feit is dat de regels rond de VAR opgesteld zijn door de mensen die tegen de intrede van de VAR waren. Ik vind het heel normaal dat ik daar mijn bedenkingen bij heb. Dat is ook de reden dat die regelgeving zo vaag is. Hun grootste argument was dat de scheidsrechter zijn autoriteit op het veld zou verliezen en geen beslissingsvrijheid meer zou hebben. Dus hebben ze de regels zo opgesteld zodat dat nog steeds het geval blijft. Logisch toch ook.

Ik wil gerust eens de statistieken zien over foute beslissingen voor en na de VAR, maar van wat ik persoonlijk gezien heb, heb ik niet de indruk dat er een verbetering is. Dus ik ben er best wel nieuwsgierig naar. Ja, er is uiteraard een grote verbetering door beslissingen in verband met buitenspel en flagrante fases. Dat is zeer positief. Maar matchen kunnen nog steeds op dezelfde manier gemanipuleerd worden als vroeger. De VAR had dat moeilijker moeten maken, en daar merk ik eerlijk gezegd weinig of niks van. Ik heb zelfs al dikwijls het omgekeerde gezien, dat de VAR gebruikt wordt om doelpunten af te keuren die vroeger *nooit* afgekeurd zouden kunnen geweest zijn. Een van de meest memorabele momenten was een match van Las Palmas, geloof ik. Er werd een overtreding gemaakt op hun doelman, die niet gefloten werd. De keeper kon de bal wel nog bijhouden dus ze bleven in balbezit, en meer dan 60 seconden later scoorde Las Palmas, en was er een VAR-check voor buitenspel. Er bleek geen buitenspel te zijn, maar de goal werd alsnog afgekeurd voor de fout op Las Palmas meer dan 60 seconden ervoor. Dus in plaats van een doelpunt, kregen ze een... doeltrap. Las Palmas verloor uiteindelijk twee belangrijke punten. Die match ging ook gepaard met andere dubieuze beslissingen in hun nadeel.

Je zegt dat VAR ook scheidsrechters zijn, en daarom zei ik ook in mijn vorige post dat het VAR-team volledig los zou moeten staan van de scheidsrechters op het veld. Nu kennen die elkaar allemaal en zijn er ook bepaalde machtsrelaties en verhoudingen in het spel. Neutraal is het niet.

Alleen hebben mensen een onrealistisch verwachtingspatroon waarbij ze denken dat er nooit meer fouten gaan gebeuren of sterker nog, dat de VAR altijd hun mening gaat volgen, want dat is nu eenmaal de enige juiste mening.
Ik zeg net meermaals dat veel fases in het voetbal niet zwartwit zijn en er veel voor interpretatie vatbaar is. Het is eerder iemand als quo_vadis die heel sterk beweert dat zijn mening de juiste is in verband met deze specifieke fase, terwijl ik juist zeg dat ik beide beslissingen en standpunten kan volgen. Mijn punt blijft dat door de vage regelgeving er nu voortdurend subjectieve beslissingen worden teruggedraaid, terwijl het om beslissingen gaat die beide kanten hadden kunnen uitgaan, en dat zou niet de bedoeling mogen zijn van de VAR. Dat brengt uiteindelijk niks bij aan de eerlijkheid van een match, integendeel.

Als je kop of munt doet, en je gooit munt, dan moet de VAR toch ook niet ingrijpen om er kop van te maken? Dat is nu een heel simplistische analogie, maar dat is wat er eigenlijk wel heel vaak gebeurt.

Laatst bewerkt:
Dat dit nog een discussie is. Vermant raakt die keeper en die gaat onderuit. Als het omgekeerd was lag die bal op de stip.

Hier zeggen ze ook dat het gewoon correct is dat de goal werd afgekeurd
Zwakke mening. Spreekt niet eens over de kern van de zaak. Niet ieder contact is fout.

Ik denk niet dat er enige discussie kan zijn als Vermant duidelijk de keeper zou omver tackelen. Het hele internet staat vol van tegenstrijdige meningen dus zo duidelijkw was het kennelijk niet.

"Door de tackle van Romeo ligt hij op de plaats waar Szczesny z’n voet wil neerzetten, waardoor er contact is. Maar hij kan zijn voet nergens anders neerzetten, maar Romeo kan ook nergens anders zijn".

Als dit het juiste uitgangspunt is, is er 0 discussie mogelijk. Dan was het een fout.

Het zwarte gedeelte is cruciaal. Kon hij zijn voet effectief nergens anders heen zetten? Liet de keeper zijn voetje niet net wat te lang hangen zodat Vermant hem effectief raakt? Dát is de kern van de discussie. Dat is de enige mogelijk reden waarom het toch geen fout was.

Komt niet eens aan bod in deze mening van Pots.

Hier ook (en dan nog wel door de grootheid Hans Vandeweghe):

"Het doelpunt was een overtreding op de doelman. Romeo Vermant probeert bij de bal te komen, maar maait doelman Szczesny onderuit. Vanuit een neutraal oogpunt waren dat volstrekt logische beslissingen"

Ik zeg net meermaals dat veel fases in het voetbal niet zwartwit zijn en er veel voor interpretatie vatbaar is. Het is eerder iemand als quo_vadis die heel sterk beweert dat zijn mening de juiste is in verband met deze specifieke fase, terwijl ik juist zeg dat ik beide beslissingen en standpunten kan volgen. Mijn punt blijft dat door de vage regelgeving er nu voortdurend subjectieve beslissingen worden teruggedraaid, terwijl het om beslissingen gaat die beide kanten hadden kunnen uitgaan, en dat zou niet de bedoeling mogen zijn van de VAR. Dat brengt uiteindelijk niks bij aan de eerlijkheid van een match, integendeel.
Dat zeg ik toch nergens. Ik zeg enkel dat de mening van de VAR >>>>> iedere andere mening (waaronder die van mezelf).

Terug
Bovenaan