Twijfel over de mentale gezondheid van de president: beelden en context

Status
Niet open voor verdere reacties.
Echt man, ik treed @RidderBauknecht bij hoor, wat voor een snertniveau is dit.
Dit vat het goed samen.

Laten we hopen dat de democraten en republieken slim genoeg zijn, zodat Trump en Biden beiden gewoon geen kandidaat meer worden en misschien krijgt Amerika eindelijk nog eens een waardige president. Dan kan het topic over de Amerikaanse politiek misschien nog langzaam de beerput ontgroeien.
 
Legatus heeft ook veel voorbeelden, ok van Trump waren er ook vele voorbeelden, maar hij deed het opzettelijk in de meeste gevallen (dat sommigen dat niet door hebben....) . Hij was dan ook een showman.

Zoals toen hij pochte met zijn fantastische IQ-test-resultaten ("I aced that test")?

Alleen bleek het niet om een IQ-test te gaan, maar om een test om dementie op te sporen; Zo overtuigd was men blijkbaar dat het vaak opzettelijk was dat hij totaal van het pad af leek
:crazy:
 
  • Leuk
Waarderingen: ugar
Om mss toch enig niveau te proberen brengen in deze thread en een andere draai eraan te geven (want mannekes, dat over en weer verwijten is Pol en Actua onwaardig zulle):

In hoeverre kan men, in democratische landen, voorstellen, eisen of stemmen om een regeringsleider te onderwerpen aan (medische) testen om bv handelings- of beslissingsbekwaamheid te testen of te bepalen?

Lijkt me natuurlijk wel een legitieme vraag en procedure wanneer daar twijfel over zou zijn. Alleen lijkt het me praktisch moeilijk te bepalen wanneer dat effectief aan de orde is én zou het zomaar kunnen gebruikt worden door de oppositie om te pas en te onpas een regeringsleider te boycotten of op zijn minst publiekelijk belachelijk te maken.

Ik begrijp daarrond best dat er vragen zijn rond de (mentale) gezondheid van een 80 jarige president van zowat het machtigste land ter wereld, die er toch een hels tempo op nahoudt.

Daarnaast vind ik ook wel dat dergelijke filmpjes heel vaak uit de context zijn getrokken, ik zie die ook passeren op 9gag, maar werkelijk niemand die er commentaar op heeft, heeft ook effectief de ganse speech of acte de présence waaruit die filmpjes komen gezien. Voor hetzelfde geld steekt Biden daar een fantastische monoloog af met inhoud en charisma, en verspreekt hij zich daarin 1x, wat dan wel de wereld rond gaat. Maar enkel dat wordt gezien natuurlijk.

Maar zoals gezegd, ik vind de vraag stellen of een 80 jarige geschikt is om president te zijn van één van de machtigste landen ter wereld zeker legitiem en belangrijk. Maar niet per sé op basis van die filmpjes.
 
Mensen schijnen daarnaast ook nog eens te vergeten dat Biden stottert, en dat doet bij momenten soms wel wat afbreuk aan zijn verstaanbaarheid en helderheid. Maar bon, ik heb van Biden al meer krachtige speeches gehoord dan van Trump op heel die vier jaar. Trump mag dan wel minder frêle en "seniel" overkomen, al wat er uit z'n mond komt is cafépraat met een woordenschat beperkter dan de gemiddelde 16-jarige. Dat is leuk en grappig voor een uur, maar dan heb je het ook wel gehad.

Iemand met de 'vigour' van Trump en het toch wel grotere intellect van Biden (t.a.v. Trump), dat lijkt me toch wel het beste compromis in de gerontocratie die de VS is geworden. En dan kan het me nog niet schelen of hij/zij nu Republikein of Democraat is. :oi22:
 
Om mss toch enig niveau te proberen brengen in deze thread en een andere draai eraan te geven (want mannekes, dat over en weer verwijten is Pol en Actua onwaardig zulle):

In hoeverre kan men, in democratische landen, voorstellen, eisen of stemmen om een regeringsleider te onderwerpen aan (medische) testen om bv handelings- of beslissingsbekwaamheid te testen of te bepalen?

Lijkt me natuurlijk wel een legitieme vraag en procedure wanneer daar twijfel over zou zijn. Alleen lijkt het me praktisch moeilijk te bepalen wanneer dat effectief aan de orde is én zou het zomaar kunnen gebruikt worden door de oppositie om te pas en te onpas een regeringsleider te boycotten of op zijn minst publiekelijk belachelijk te maken.

Ik begrijp daarrond best dat er vragen zijn rond de (mentale) gezondheid van een 80 jarige president van zowat het machtigste land ter wereld, die er toch een hels tempo op nahoudt.

Daarnaast vind ik ook wel dat dergelijke filmpjes heel vaak uit de context zijn getrokken, ik zie die ook passeren op 9gag, maar werkelijk niemand die er commentaar op heeft, heeft ook effectief de ganse speech of acte de présence waaruit die filmpjes komen gezien. Voor hetzelfde geld steekt Biden daar een fantastische monoloog af met inhoud en charisma, en verspreekt hij zich daarin 1x, wat dan wel de wereld rond gaat. Maar enkel dat wordt gezien natuurlijk.

Maar zoals gezegd, ik vind de vraag stellen of een 80 jarige geschikt is om president te zijn van één van de machtigste landen ter wereld zeker legitiem en belangrijk. Maar niet per sé op basis van die filmpjes.
Ik denk dat iedereen hier wel akkoord gaat met je laatste paragraaf hoor. Maar, wordt dat al niet sowieso in de gaten gehouden? De president van de VS, heeft die niet ongeveer de hoogst gekwalificeerde entourage? Sowieso dat ze daar ook wel wat medische testen zullen uitvoeren volgens mij, echter zal dat voornamelijk achter gesloten deuren plaatshebben en moet je zeker daar geen gemediatiseerd politiek wapen van maken IMO. En dat laatste is uiteindelijk wat er nu aan de hand is, de hele handelsbekwaamheid van de president wordt in vraag gesteld gebaseerd op wat uit de context getrokken filmpjes, die meestal niet echt gemonteerd zijn om een neutraal beeld te scheppen.
 
In hoeverre kan men, in democratische landen, voorstellen, eisen of stemmen om een regeringsleider te onderwerpen aan (medische) testen om bv handelings- of beslissingsbekwaamheid te testen of te bepalen?

Lijkt me natuurlijk wel een legitieme vraag en procedure wanneer daar twijfel over zou zijn. Alleen lijkt het me praktisch moeilijk te bepalen wanneer dat effectief aan de orde is én zou het zomaar kunnen gebruikt worden door de oppositie om te pas en te onpas een regeringsleider te boycotten of op zijn minst publiekelijk belachelijk te maken.
Ik vermoed dat dat een gelijkaardige procedure is aan en/of een deel uitmaakt van de impreachment-procedure. In België denk ik niet dat dat probleem zich in die mate kan stellen omdat een regering altijd onder controle van het parlement staat en een Eerste Minister die stevig begint te missen dus wel hier op een of andere manier met een uitleg voor zal moeten komen. Onze ministers hebben ook geen rechtstreeks mandaat, een president wel.

In beide systemen zal het praktisch bepalen inderdaad wel moeilijk zijn. Ook een vrij gevoelig onderwerp natuurlijk, want je kan moeilijk omdat iemand hem 3 keer verspreekt en met een paar domme ideeën afkomt hem onderwerpen aan een Alzheimer-onderzoek.
 
Moeten we dan niet eerder ons vragen bij de mentale gezondheid van de personen die stemmen voor politiekers die de schijn hebben van mentaal incapabel/ongeschikt te zijn.
 
Zeker in de context van Amerika merkte je toch enorm bij de laatste 2 verkiezingen dat het geen kwestie meer was van "stemmen voor" maar vooral "stemmen tegen". Cholera of de pest, dus. Dan zouden wij, weldenkende mentaal stabiele mensen, het ook moeilijk hebben.
 
Zeker in de context van Amerika merkte je toch enorm bij de laatste 2 verkiezingen dat het geen kwestie meer was van "stemmen voor" maar vooral "stemmen tegen". Cholera of de pest, dus. Dan zouden wij, weldenkende mentaal stabiele mensen, het ook moeilijk hebben.
Ik geloof dat we hier in Belgie ook wel last van hebben. Imo ligt het grootste probleem toch bij de kiezers op dat gebied. Als men achteraf vragen heeft bij de geestelijke toestand van een verkozene moet men mij niet vertellen dat daar bij de verkiezingen geen tekenen waren.
 
Het zou beter zijn voor Amerika moesten ze het verbieden dat iemand van +70 jaar zich nog verkiesbaar kan stellen.
Helemaal oneens.

Oudere presidenten zijn op zich niet slecht. Ze hebben meer levens ervaring.
In UK werd ze 96, en was er niemand die daar op aanstuurde dat ze moest vervangen worden.

En ja, in de UK heeft ze minder uitvoerende macht dan een president in de VS, maar dat doet er in principe niet toe.

If you're fit for the job = geen probleem voor mij.
Daarvoor heb je toch nog steeds een Vice President, voor moest het alsnog mis lopen tijdens de termijn.
 
Helemaal oneens.

Oudere presidenten zijn op zich niet slecht. Ze hebben meer levens ervaring.
In UK werd ze 96, en was er niemand die daar op aanstuurde dat ze moest vervangen worden.

En ja, in de UK heeft ze minder uitvoerende macht dan een president in de VS, maar dat doet er in principe niet toe.

If you're fit for the job = geen probleem voor mij.
Daarvoor heb je toch nog steeds een Vice President, voor moest het alsnog mis lopen tijdens de termijn.
De Queen was geen president en had als koningin eerder een protocollaire functie te vervullen dan het besturen van een land. Tenzij je het over Liz Truss hebt, maar dat kind is ocharme 47 jaar.
 
Helemaal oneens.

Oudere presidenten zijn op zich niet slecht. Ze hebben meer levens ervaring.
In UK werd ze 96, en was er niemand die daar op aanstuurde dat ze moest vervangen worden.

En ja, in de UK heeft ze minder uitvoerende macht dan een president in de VS, maar dat doet er in principe niet toe.

If you're fit for the job = geen probleem voor mij.
Daarvoor heb je toch nog steeds een Vice President, voor moest het alsnog mis lopen tijdens de termijn.
Een koningin (een grotendeels ceremoniële rol, niets meer dan dat) is iets compleet anders dan een president. Natuurlijk 'doet dat er toe' dat een vorstin minder (=niks) uitvoerdende macht heeft dan een president, dat is het hele punt net. Da's nu al de tweede keer dat je het hebt over de koningin van de UK, jij weet toch dat ze ginder een eerste minister hebben die het land leidt, of kom je nu volledig uit de lucht gevallen?

If you're fit for the job = geen probleem voor mij.
Wel, volgens de White House arts is Biden fit for the job. Net zoals Trump toen hij president was. Geen idee waar al het gezever dan van komt. Enig bewijs van het tegendeel zie ik graag tegemoet.

Ik weet dat je mij geblokkeerd hebt (omdat je de kinderachtige noodzaak voelde om me dat te laten weten) maar ik antwoord maar zodanig dat de rest van de thread jouw scheve vergelijkingen kan zien.
 
Ik vind het ergens wel logisch dat mensen zich vragen stellen bij zo'n situatie. De man in kwestie wordt in november wel 80 jaar, he. Op het einde van een potentieel tweede termijn zal hij 86 jaar zijn. Ik vind dat allesbehalve normaal. Dat geldt trouwens ook voor Trump of Sanders.

En dan krijg je natuurlijk ook zo'n gevallen.

Hoe ouder je bent, hoe meer de kans, dat je dementie krijgt of mentale problemen. Dus ik ben akkoord met een leeftijdsgrens voor belangrijke functies.

Vroeger dacht men trouwens dat vroeg of laat, als je maar lang genoeg leefde dat je altijd dement zou worden.
Maar dat is een mythe. Nadat men de hersenen onderzocht heeft van Hendrikje van Andel Schipper, is men afgestapt van die veronderstelling.
 
Laatst bewerkt:
Wat is het punt van deze thread eigenlijk.
Het punt van deze thread is dat @Legatus hier eindelijk wetenschappelijke artikelen, welgeïnformeerde bronnen en 1001 voorbeelden kan posten over de geestelijke ongeschiktheid van Biden. Maar hij houdt het hier wel extra spannend en laat ons nog even op het puntje van onze stoel zitten!
 
Deze thread verloopt niet in overeenstemming met onze regels en doelstellingen. Stuur een PM indien je goede redenen denkt te hebben om het onderwerp weer aan te snijden.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan