Wat graafmachines betreft: ik zou denken dat er ook wel kleinere modellen zijn die bv. door een smaller poortje geraken als dat een optie is?
Zie de argumenten van voor- en tegenstanders voor kunstgras vs. echt gras als je honden hebt:
https://www.beyondgaming.be/threads/tuinboord-plantenbak-aanleggen.22950/page-2
Ik vraag me af of er ook geen betere soorten gras zijn dan het typische gazongras - zelf geen ervaring met sportgras, maar dat ziet toch ook serieus af en overleeft het wel. Of de wat wildere grassoorten die je bv. op weides ziet staan, je moet al veel passage hebben voor je daar een kaal pad ziet verschijnen.
Kunstgras zal niet kapot getrokken worden door honden die erover lopen, uiteindelijk is dat een kunststof rol die op een harde ondergrond geplakt wordt. Qua pijn doen zie ik ook niet direct risico; in de zomer is het wel warmer dan echt gras, je hebt minder demping (wegens harde ondergrond) en volgens voetbalclubs meer last van schaafwonden bij sliding (na een aantal jaar keren de meeste toch terug naar echt gras) maar ik denk niet dat dat voor honden een verschil maakt?