Tuin topic: Bloemen, struiken, bomen en groenten..

Mag je daar eigenlijk mee doen wat je wilt? Ik vind die grind ondergrond lelijk en zou er veel liever gras op zien. Bij onze buren verder in de straat is het zo, en dat vinden we een pak mooier.
De vraag is wiens eigendom dat is he. Het best informeer je daarvoor eens bij je gemeente.

Mag je daar eigenlijk mee doen wat je wilt? Ik vind die grind ondergrond lelijk en zou er veel liever gras op zien. Bij onze buren verder in de straat is het zo, en dat vinden we een pak mooier.
Wat je nu hebt gedaan is in ieder geval wettelijk niet toegelaten.
Je hebt met name net naast de goot (en een duiker) gebruik gemaakt van een onkruidverdelger, of die nu ecologisch is of niet, dat maakt niet uit, je mag op zo'n plek geen onkruidverdelger gebruiken. Indien die kiezel openbaar domein is, mag je er ook geen herbicide gebruiken.

Ik zou die kiezel laten weghalen indien dat stuk grond van jou is, en er gras in de plaats zetten. Maar weet dat je dan een berm creëert, en dat je die ook pas mag maaien vanaf juni (en max twee keer per jaar).
En als je die kiezel niet mag wegdoen, zou ik er een folie onderleggen, zodat je minder last hebt van onkruiddruk.

Wat je nu hebt gedaan is in ieder geval wettelijk niet toegelaten.
Je hebt met name net naast de goot (en een duiker) gebruik gemaakt van een onkruidverdelger, of die nu ecologisch is of niet, dat maakt niet uit, je mag op zo'n plek geen onkruidverdelger gebruiken. Indien die kiezel openbaar domein is, mag je er ook geen herbicide gebruiken.

Ik zou die kiezel laten weghalen indien dat stuk grond van jou is, en er gras in de plaats zetten. Maar weet dat je dan een berm creëert, en dat je die ook pas mag maaien vanaf juni (en max twee keer per jaar).
En als je die kiezel niet mag wegdoen, zou ik er een folie onderleggen, zodat je minder last hebt van onkruiddruk.
Als dat gemeentegrond is mag je daar toch ook geen folie onderleggen zeker?

Als je dat vraagt gaat dat misschien wel mogen...
Op die manier volg ik je. Maar als ze toestaan om daar een doek onder te steken lijken ze mij ook wel gras toe te staan. Ik zou in ieder geval moest @TheLoveBelow daar gras inzaaien een akkerbloemenmengsel of bijenbloemenmengsel vermengen met dat graszaad.

Wat graafmachines betreft: ik zou denken dat er ook wel kleinere modellen zijn die bv. door een smaller poortje geraken als dat een optie is?

Zie de argumenten van voor- en tegenstanders voor kunstgras vs. echt gras als je honden hebt:
https://www.beyondgaming.be/threads/tuinboord-plantenbak-aanleggen.22950/page-2

Ik vraag me af of er ook geen betere soorten gras zijn dan het typische gazongras - zelf geen ervaring met sportgras, maar dat ziet toch ook serieus af en overleeft het wel. Of de wat wildere grassoorten die je bv. op weides ziet staan, je moet al veel passage hebben voor je daar een kaal pad ziet verschijnen.

Kunstgras zal niet kapot getrokken worden door honden die erover lopen, uiteindelijk is dat een kunststof rol die op een harde ondergrond geplakt wordt. Qua pijn doen zie ik ook niet direct risico; in de zomer is het wel warmer dan echt gras, je hebt minder demping (wegens harde ondergrond) en volgens voetbalclubs meer last van schaafwonden bij sliding (na een aantal jaar keren de meeste toch terug naar echt gras) maar ik denk niet dat dat voor honden een verschil maakt?
Het gras dat er ligt (allez, lag) was iets uit de Aveve, speelgras of zoiets.
Die honden zijn er natuurlijk wel op de slechtst mogelijke moment op beginnen rondlopen, in november.

Is het niet makkelijker om de honden hun eigen stukje gazon te gunnen dat ze kunnen ruïneren en de rest van de tuin achter een omheining of iets dergelijks te steken?

Zo groot is onze tuin niet. Ik schat 125m2 gras.

Ik heb hier ook twee honden rondlopen en mijn gazon ziet er gewoon normaal uit hoor. Geen golfbaan maar dat wil ik bewust niet.
Een golfbaan hoeft hier ook zeker niet. Ik wil gewoon liefst geen "blote" aarde.
Ons gras was ervoor meer onkruid (vooral klavertjes) dan effectief gras, wat me niet echt uitmaakte.

Kan iemand mij vertellen of dit gewoon mieren zijn of heb ik een groter probleem in mijn gras? Redelijk wat van die hoopjes zand waar dit dan onder zit.

7F5DABCC-BBFA-4119-8F1F-824A77744398.jpeg

't is de periode van 't jaar he...
Een gezonde gazon kan daar zeker tegen.
We zullen zien hoe gezond dat 'm is. Wel recent bemest (paar weken terug) met Microgazon Plus.

EDIT: ook wel gigantisch veel klaver. Het internet wil mij vertellen dat er te veel stikstof in de grond zit. Tips?

Laatst bewerkt:
Ik heb hier een moerbei staan, een Wellington dus een kruising tussen rode en witte moerbei. Deze krijgt nu bladeren en bloemen, maar twee takken (en er zijn er tot hiertoe maar 6) lijken minder te ontwikkelen, met knoppen die afsterven of trager ontwikkelen. Die takken bevatten ook kleverige massa's, ik vermoed opgedroogd sap (moerbeisap is een beetje zoals een latex). Dus ofwel is dit sap, en zijn die takken gekwetst, ofwel is dat een of andere ziekte.

Gewoon zo laten of die takken beter snoeien?

We zullen zien hoe gezond dat 'm is. Wel recent bemest (paar weken terug) met Microgazon Plus.

EDIT: ook wel gigantisch veel klaver. Het internet wil mij vertellen dat er te veel stikstof in de grond zit. Tips?
Uw internet is fout.
Klaver wijst op te weinig stikstof.

Ik heb het misschien zelf verkeerd getypt hier!
Nu is de vraag wat ik eraan kan doen.
Bemesten, stikstofrijk. Ik ben zelf niet zo'n fan van die all in one toepassingen om op uw gras te smijten. Vaak bemesting en kalk in 1 zak en dat werkt gewoon niet. DCM vital green wordt meestal gebruikt. Vanaf voorjaar zou je dit om de 6-8 weken moeten herhalen.

Ik heb het misschien zelf verkeerd getypt hier!
Nu is de vraag wat ik eraan kan doen.
Niets, klaver haalt stikstof uit de lucht en zorgt ervoor dat die ook beschikbaar wordt voor je gazon.
Daarom bestaan er tegenwoordig gazonmengsels met microklaver.
Op lange termijn zal je gras meer en meer de overhand krijgen hoor.

Bemesten, stikstofrijk. Ik ben zelf niet zo'n fan van die all in one toepassingen om op uw gras te smijten. Vaak bemesting en kalk in 1 zak en dat werkt gewoon niet. DCM vital green wordt meestal gebruikt. Vanaf voorjaar zou je dit om de 6-8 weken moeten herhalen.

Niets, klaver haalt stikstof uit de lucht en zorgt ervoor dat die ook beschikbaar wordt voor je gazon.
Daarom bestaan er tegenwoordig gazonmengsels met microklaver.
Op lange termijn zal je gras meer en meer de overhand krijgen hoor.
Nu, als het geen kwaad kan, laat ik het zo, het ziet ook groen en is nog best zacht voor de kinderen en de honden ook.

Nu, als het geen kwaad kan, laat ik het zo, het ziet ook groen en is nog best zacht voor de kinderen en de honden ook.
Wel oppassen, want eens er bloemen verschijnen zitten er snel bijen op en zal het minder zacht zijn voor de kinderen en honden. :tongue:

50% van kleine plantjes die ik heb gezet (sla, venkel, courgette, pompoen) zijn opgegeten door slakken.

iemand een oplossing die niet tot slakkengenocide leidt?
momenteel pak ik ze vast en smijt ik ze vanachter in de tuin waar ze genoeg planten hebben om op te eten.

50% van kleine plantjes die ik heb gezet (sla, venkel, courgette, pompoen) zijn opgegeten door slakken.

iemand een oplossing die niet tot slakkengenocide leidt?
momenteel pak ik ze vast en smijt ik ze vanachter in de tuin waar ze genoeg planten hebben om op te eten.
Naar het schijnt zou je slakken kunnen weghouden van planten door deze te omringen met bv. gebroken eierschelpen, diatomeeënaarde, of iets anders dat hen "irriteert" wanneer ze er over bewegen. Ik moet wel zeggen dat ik het zelf nog nooit heb geprobeerd dus het mogelijk met een korrel zout moet genomen worden.

Terug
Bovenaan