Tuin topic: Bloemen, struiken, bomen en groenten..

Ze komen hier binnen een paar weken de boel omfrezen. Als ik dit dan zaai, groeit daar dan iets dit jaar? Of is dat modder tot het voorjaar? Of kan ik er mss een beetje graszaad door mengen om toch iets te hebben in de winter?
Een aantal plantjes gaan al kiemen, maar 't zal er wel redelijk braak bij liggen.
Gras inzaaien zou ik echt nooit doen op zo'n plek, dat bemoeilijkt nadien alleen maar de opkomst van die bloemen. Je gaat sowieso gras genoeg krijgen in dat stukje

Pas inzaaien in april. Nu heeft dat geen nut.

'dcm wilde bloemenmix' is ook een zeer goede mix.
Voor een vaste bloemenweide heeft dat dus wel nut. Er zitten in die zaaimengsels van ecoflora enkele wilde bloemen in die beter kiemen met een koude periode, ik denk dan bvb aan Knautia arvensis. Mijn zaaipogingen van die plant zijn veel succesvoller wanneer ik die ik voor de winter zaai.

En een bloemenweide zonder Knautia arvensis is een beetje als een café zonder bier voor mij :cool:

Ik zou wel geen compost kopen die afkomstig is van afval van de containerparken.
Fijngezeeft compost op de gazon kan geen kwaad, in tegendeel. Ik heb dat zelf twee jaren geleden gedaan (eigen compost, fijn gezeefd met mijn home made compostzeef).
Ik doe dat ondertussen niet meer, omdat ik mijn gazon niet wil voeden.
Oei heb dat wel gedaan (afgelopen dinsdag)
Maat van mij die bio-ingenieur is en zoon van boeren heeft dat ook al gebruikt dus als die er geen graten in zag ...

Je ziet wel wat Zespri papiertjes maar soit :D

Heb van dat zaad dat dieper wortelt gestrooid,
Iemand had dat hier dacht ik eens gepost? Hoe lang duurt dat voor dat uitkomt?

Zijn hier mensen met pampasgrassen?
Die van mij staan nu 3j en nog nooit pluimen en lijkt me nu weer van niet. Of moet ik nog geduld hebben?
Hier zijn de eerste pluimen ondertussen zichtbaar. Bij jouw pampas ondertussen ook?
In Californië langs de kust groeiden overal pampasgrassen trouwens. Het groeide zelfs als onkruid tussen spleten in de straat en ze hadden daar al allemaal pluimen begin september (wel ander klimaat natuurlijk).

Hier zijn de eerste pluimen ondertussen zichtbaar. Bij jouw pampas ondertussen ook?
In Californië langs de kust groeiden overal pampasgrassen trouwens. Het groeide zelfs als onkruid tussen spleten in de straat en ze hadden daar al allemaal pluimen begin september (wel ander klimaat natuurlijk).
Slechts bij 1/3 van de planten heb er maar 3

Rups

RMuX2U5.jpeg

Ok, we zitten met minstens een rat in de tuin. Dus: lange smalle tuin, maar eerste deel van de tuin grenst aan de kippenren van een buur. Wij hebben daar ee klassieke betonnen afscheiding met planten tegen. Blijkt nu dat achter die planten een of meer gangen zitten van ratten.

Ik zat daarstraks vanachter in de tuin toen ik een rat het gras zag oversteken. Toen ik op onderzoek uitging hoorde ik nog wat ritselen en zag ik een grote, bruine rat die in zo'n hol wou verdwijnen. Ze werd door mij opgeschrikt en liep dan maar de andere kant op.

De kippen, en vooral het voedsel, zal ze wel aantrekken, en het helpt niet dat aan de andere kant van onze tuin een andere buur heeft beslist om al zijn rommel uit zijn tuinhuis en in zijn gras te gooien (waardoor er nu bv. kussens van tuinstoelen liggen te vergaan).

Wat doe ik het best om die beesten uit mijn tuin te krijgen? Ik heb niet echt zo'n schrik ervan, maar een nest is ook de bedoeling niet, en als ze dan binnen zouden komen hebben we een probleem.

Ok, we zitten met minstens een rat in de tuin. Dus: lange smalle tuin, maar eerste deel van de tuin grenst aan de kippenren van een buur. Wij hebben daar ee klassieke betonnen afscheiding met planten tegen. Blijkt nu dat achter die planten een of meer gangen zitten van ratten.

Ik zat daarstraks vanachter in de tuin toen ik een rat het gras zag oversteken. Toen ik op onderzoek uitging hoorde ik nog wat ritselen en zag ik een grote, bruine rat die in zo'n hol wou verdwijnen. Ze werd door mij opgeschrikt en liep dan maar de andere kant op.

De kippen, en vooral het voedsel, zal ze wel aantrekken, en het helpt niet dat aan de andere kant van onze tuin een andere buur heeft beslist om al zijn rommel uit zijn tuinhuis en in zijn gras te gooien (waardoor er nu bv. kussens van tuinstoelen liggen te vergaan).

Wat doe ik het best om die beesten uit mijn tuin te krijgen? Ik heb niet echt zo'n schrik ervan, maar een nest is ook de bedoeling niet, en als ze dan binnen zouden komen hebben we een probleem.
Dit is een heel moeilijke. Eén rat = veel ratten aanwezig. Zorgen dat ze geen eten vinden, dat is het belangrijkste. Dus dat kippeneten is op dat vlak een pijnpunt. Geen keukenafval, en al zeker geen gekookt eten of vlees op de composthoop

kan je daarvoor de gemeente niet bellen? Normaal komt er dan een rattenvanger langs om een plan van aanpak op te maken.

Kat. Krijg je elke ochtend de vangst van de nacht te zien....

Enige oplossing is het eten weg krijgen. Als je de rat dood zou krijgen, zit er 2 weken later een nieuwe.

Wij hebben ook ratten gehad bij onze kippen toen ze onder het net zaten met ophokplicht. Eens het net weg was en de vogeltjes met de overschot weg waren, is de rat vanzelf verdwenen.

En inderdaad, geen eten op je compostbak. Enkel ongekookte dingen.

De composthoop ligt zo'n 80 m verder en daar gooien we enkel groenteafval op (rauw). Wat mijn buur aan zijn kippen geeft weet ik niet. Nu snap ik wel wat mijn hond altijd zo interessant vond aan die schutting. Spijtig genoeg lijkt me dat ook niet echt een rattenvanger. Hier lopen wat katten rond van de buren, waarvan een zeker dingen vangt, maar de rat die ik zag was ongeveer half zo groot als die kat dusja...

Zal eens kijken wat de gemeente kan doen.

Je kan altijd proberen de rat(ten) te vangen met een val. Vroeger bij m'n ouders hadden we ook kippen en er zaten een hoop muizen waar het kippeneten gestockeerd werd. Ik heb ze één voor één gevangen met een diervriendelijke val (zo één waar ze inlopen en dan kan je ze in een bos terug vrijlaten). Het waren er een stuk of 20 maar toen ik ze allemaal had zijn er toch geen nieuwe voor in de plaats gekomen.

Voor een vaste bloemenweide heeft dat dus wel nut. Er zitten in die zaaimengsels van ecoflora enkele wilde bloemen in die beter kiemen met een koude periode, ik denk dan bvb aan Knautia arvensis. Mijn zaaipogingen van die plant zijn veel succesvoller wanneer ik die ik voor de winter zaai.

En een bloemenweide zonder Knautia arvensis is een beetje als een café zonder bier voor mij :cool:

Exact dezelfde ervaring, vroeger altijd in het voorjaar en dat gaf een degelijk resultaat maar nu zaaien, geeft een top resultaat. Ging telkens over de B1 Leem- en zandleemgronden mix. Er zit ook ratelaar in de mix en die heeft zeker een koude periode nodig maar toegegeven ik heb nog nooit ratelaar zien groeien. Ik ga het nog één keer proberen maar dan stop ik er mee.

Zo, vandaag gazon geverticuteerd en bijgezaaid. De komende dagen en volgende week zal het elke dag regenen (behalve deze zondag), dus ideaal. Dan kunnen we met een mooi gazonnetje de winter ingaan.

Wat is best voor bijzaaien na Verticuteren? Gewoon erover zaaien of nog eens met de machine passeren om in de grond te werken?

Wat is best voor bijzaaien na Verticuteren? Gewoon erover zaaien of nog eens met de machine passeren om in de grond te werken?
Ik verticuteer in 2 richtingen, daarna nog eens met de grasmaaier erover om alle rotzooi weg te halen en dan heb je normaal voldoende losse grond om bij te zaaien. Ik hark het na het zaaien nog wat in (met de achterkant zodat ik niet nog meer gras lostrek) en eventueel daarna nog aanrollen/aanstampen. Geen idee of het de beste manier is, maar het werkt hier zo alleszins.

Als je er nog eens met de verticuteermachine overgaat, ga je weer veel extra gras lostrekken wat dan weer los op je gazon gaat liggen (of als je het opvangt, zal een deel van het graszaad ook terug mee opgevangen worden).

Nu ben ik wel eens benieuwd.
De klus is bijna volledig geklaard.
Vorig week-end en gisteren ten dele uitgeregend. Vorige week zaterdag vastgesteld dat er een samengedrukte laag in de grond zat, op 50 cm diep. Dit stuk tuin was vroeger de parking van een frituur. Ze lag vol kiezel, en die was ook niet perfect weggehaald. De eerste 30 cm kon ik met de spade verwijderen, de rest niet (door f*cking kiezel + hardheid van die samengedrukte laag). Na vorige week zaterdag 1.5 uur te klooien om 1 m² diep te spitten, beslist mijn boorhamer te gebruiken om die harde laag te breken/los te werken (dus eerst 30 cm afgraven, en dan nog eens 30 cm diep losdrillen.
Nadien alles terug mooi geëgaliseerd, een stevige compostlaag aangebracht (1m³ voor 20 m²), en het stuk ook wat opgehoogd met grond (1 m³).
Vanavond om 17h00 waren de grondwerken klaar, dan nog flink doorgepeesd om alle planten in de grond te krijgen. Ik moet nog twee gaten opvullen, verder ben ik klaar.
2600 actieve kcal vandaag, mijn rug en schouders vragen ook wat rust nu. :cool:
Volgende week nog een klein stukje aanpakken, en dan zijn we klaar.
Morgen 5-10 mm regen verwacht, dat is ideaal om mijn werk af te ronden en van water te voorzien :cool:

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan