Tuin topic: Bloemen, struiken, bomen en groenten..

Mijn gras is beginnen groeien :clap:Samen met honderd verschillende soorten onkruid, maar soit, dat pakken we er maar bij :p

Wel raar dat er 1 plek is in het begin van mn gras waar het water heel erg moeilijk insijpelt en ik snap niet goed waarom. Alles is nochtans omgefreesd en dan vermengd met turf voor het effen gelegd werd, daarna niet meer over gegaan met zwaar gerief ofzo. Soit, hopelijk binnen dit en een paar weken toch de eerste tekenen van een gevulde grasmat, ik hoop dat er niet teveel kale plekken in gaan zitten.
 
Over onkruid gesproken... Ik heb hier 2 weken terug een paar plekken ingezaaid met een bloemenmengeling. Is er een manier om tussen de eerste zaailingen al eventueel ongewenst onkruid te identificeren? Ik heb de plekken wel 2 weken open laten liggen en nog eens geschoffeld vlak voor het inzaaien.

Vorig jaar had ik dat niet gedaan, en omdat het nogal droog was is het uiteindelijk echt een onkruidborder geworden :(
 
Paar vraagjes:

  • Er groeit onkruid tussen onze oprit stenen (kasseien). Aannemer is vergeten worteldoek te plaatsen, maar soit. Goeie tips om dit te verwijderen? Er staan wel allemaal planten / bomen naast de oprit dus liefts niet iets dat in grond gaat en alles rondom ook kan stuk doen.
  • Hebben last van bruine plekken opt gras. Ik heb nu compost er tussen geharkt met was graszaad en water. Goede manier?
  • Wij hebben 8 nieuwe winterlindes in onze tuin. Die beginnen nu mooi kleine bladjes te krijgen, wanneer (en hoe vooral) mag ik die snoeien? Ik wil dat ze zo breed mogelijk worden als ze kunnen worden.
  • wij hebben een gigantisch aantal laurier planten die een mooie haag gaan vormen. Nu hebben er een paar last van een wat gele bladeren. Ik heb daar ook compost onder de plant gestrooid en goed water gegeven. Goede manier?

Ben basically planten 'noob' en is het eerste jaar dat ik echt aan men tuin werk.

Heb ook al robotmaaier die het gras afrijd om de 2 dagen met mulch functie.
 
Paar vraagjes:

  • Er groeit onkruid tussen onze oprit stenen (kasseien). Aannemer is vergeten worteldoek te plaatsen, maar soit. Goeie tips om dit te verwijderen? Er staan wel allemaal planten / bomen naast de oprit dus liefts niet iets dat in grond gaat en alles rondom ook kan stuk doen.
  • Hebben last van bruine plekken opt gras. Ik heb nu compost er tussen geharkt met was graszaad en water. Goede manier?
  • Wij hebben 8 nieuwe winterlindes in onze tuin. Die beginnen nu mooi kleine bladjes te krijgen, wanneer (en hoe vooral) mag ik die snoeien? Ik wil dat ze zo breed mogelijk worden als ze kunnen worden.
  • wij hebben een gigantisch aantal laurier planten die een mooie haag gaan vormen. Nu hebben er een paar last van een wat gele bladeren. Ik heb daar ook compost onder de plant gestrooid en goed water gegeven. Goede manier?

Ben basically planten 'noob' en is het eerste jaar dat ik echt aan men tuin werk.

Heb ook al robotmaaier die het gras afrijd om de 2 dagen met mulch functie.
  • bij mijn weten steken ze geen worteldoek onder kasseien. Om dat onkruid wat te lijf te gaan kan je zo een voegkrabber gebruiken of een onkruidbrander (wel een krachtige genoeg model op gas, niet die elektrische dingen). Hoe sneller je er bij bent hoe meer je het onder controle kan houden. Bij mij stoort dat zo niet en ik laat dat dan ook wat staan (doe dat één dag per jaar wat weg).
  • bruine plekken (dood gras) kan je opnieuw inzaaien, dus even afwachten
  • bomen die niet in de weg staan, voor fruitopbrengst, als "bonsai" of in leivorm best zo min mogelijk snoeien. Een Linde gaat van nature een mooie brede kroon vormen.
  • gele bladeren kunnen heel veel oorzaken hebben (van droogte tot vorstschade tot voedseltekort), wacht het nog even af, alles is nu wat aan het uitlopen, kans is groot dat die er gewoon doorkomen.
Ik herhaal mijn vraag nog eens aangezien deze niet opgepikt werd. Iemand die de oorzaak weet?
Post hier eens een foto, zoals ik hierboven al aanhaalde kan dat heel veel oorzaken hebben.

Over onkruid gesproken... Ik heb hier 2 weken terug een paar plekken ingezaaid met een bloemenmengeling. Is er een manier om tussen de eerste zaailingen al eventueel ongewenst onkruid te identificeren? Ik heb de plekken wel 2 weken open laten liggen en nog eens geschoffeld vlak voor het inzaaien.

Vorig jaar had ik dat niet gedaan, en omdat het nogal droog was is het uiteindelijk echt een onkruidborder geworden :(
"Onkruid bestaat niet, enkel een ongewenste plant op een ongewenste plaats" :unsure:
Dat onderscheid ga je niet kunnen maken, zo een bloemenmengeling zit vol met "onkruiden" ;)
 
Alright, merci voor de tips. Vooral van die lindes is goed om te weten want was al klaar om ze te gaan knippen :D
iAQ6DMm8skc_2Y3TOwfbEKpPO7Nngl0XWmbbTXn8lZE4KMp1QTKQkVN-gLFR4UbWKmssirzV1lcWK0ZgNuS-QHUnhEn1rTo7wnLG8zhpslTZdtLo3ImIk-Hm73ALUQJ3uX5n28LQcZK0dA

Dit is hoe een Linde er van nature uit ziet (beetje zelfde vorm als het blad).
Als je daar stevig in gaat snoeien gaat die elk jaar terug stevig uitlopen (daarom dat die zo geschikt zijn als leiboom).
Als je de ruimte hebt zou ik daar niets aan snoeien.
 
Dit is hoe een Linde er van nature uit ziet (beetje zelfde vorm als het blad).
Als je daar stevig in gaat snoeien gaat die elk jaar terug stevig uitlopen (daarom dat die zo geschikt zijn als leiboom).
Als je de ruimte hebt zou ik daar niets aan snoeien.
Maar ik wil juist dat ze zo breed mogelijk word, dus wil ik juist dat ze stevig uitlopen niet?

Ze staan allemaal nu in een rij en ik wil dat ze richting mekaar groeien eigenlijk
 
Hier paar weken geleden gras ingezaaid. Nu is er op heel wat plekken al redelijk groen/lang gras, maar precies nog niet "dik" genoeg, als in er staan precies te weinig grassprieten. Best nog wat afwachten i.v.m. temperaturen 's nachts waarschijnlijk?
 
Maar ik wil juist dat ze zo breed mogelijk word, dus wil ik juist dat ze stevig uitlopen niet?

Ze staan allemaal nu in een rij en ik wil dat ze richting mekaar groeien eigenlijk
Met stevig uitlopen bedoel ik vooral verticale takken (hoe hoger in de boom hoe langer).
Elke vorm van snoei gaat de natuurlijke vorm van de bomen teniet doen, zeker als je daar nog niet zo ervaren in bent...

Als je wil kan je na de zomer (september) de vorm bekijken, als de bomen in blad staan, en op dat moment wat bijsnoeien.
Een Linde verdraagt heel wat hoor.
 
Sinds ik overal houtsnippers heb verspreid tussen onze planten, gebruikt onze kat haar kattenbak niet meer. Ze vindt het namelijk veel leuker om een plaatsje te zoeken in de houtsnipper "kattenbak". Kan het kwaad voor bv. een beukenhaag dat een kat er tussen plast en er drolletjes achterlaat?
 
Sinds ik overal houtsnippers heb verspreid tussen onze planten, gebruikt onze kat haar kattenbak niet meer. Ze vindt het namelijk veel leuker om een plaatsje te zoeken in de houtsnipper "kattenbak". Kan het kwaad voor bv. een beukenhaag dat een kat er tussen plast en er drolletjes achterlaat?
Uiteraard niet.
 
Sinds ik overal houtsnippers heb verspreid tussen onze planten, gebruikt onze kat haar kattenbak niet meer. Ze vindt het namelijk veel leuker om een plaatsje te zoeken in de houtsnipper "kattenbak". Kan het kwaad voor bv. een beukenhaag dat een kat er tussen plast en er drolletjes achterlaat?
Natuurlijke bemesting.

Op alle plekken waar onze hond op het gazon plast groeit het gras 2x zo snel.
 
Hier dit week het karton en de compost weggehaald op een stukje gras dat ik wou vrij maken. Op wat brandnetels na was alles verdwenen onder 't karton verdwenen, zoals ik had aangegeven ;-)
Alles nog eens omgewerkt, dit zou 100 m² snijbloementuin moeten worden .
Alleen kan ik nu niet naar mijn vaste plantenkwekerij want die ligt over de Nederlandse grens :cry2:. Ik heb hier een 30-40 tal plantjes klaar staan, voor de rest kan het nog lang wachten worden...
Dit week-end ook tot de conclusie gekomen dat het over 6 weken al open-tuin week-end is. F*ck ik heb nog veel werk...
 
Hallo, Ik heb een gazon met maairobot. Dit gazon loopt uit tot tegen hekwerk. Niet handig voor robotmaaier. Ik wil dus nu een "boord" met eventueel boomschors/kiezel/.... Wat gebruik ik om gras en boord te verdelen? Het moet in de grond zijn, zodat de maaier er over kan. Ik vind bij hubo wel borderrand(kunststof of pe), maar kost wel veel per m. (zou 100 meter moeten hebben) Zijn er andere, meer budgetvriendelijke oplossingen?
 
Hier dit week het karton en de compost weggehaald op een stukje gras dat ik wou vrij maken.

Kan ik dit truukje ook met potgrond/bodemverbeteraar doen? Wil een stuk ontgrassen en als bloemenweide gaan gebruiken maar door de aanwezigheid van veel boomwortels is het nogal tricky om met de spade of frees weg te doen.

Vermoedelijk is dit efficients ook in het najaar?
 
Yes, gemeente heeft mijn 2 compostbakken binnen, woensdag worden ze geleverd. En van Ilva hebben we omdat we geen GFT bak hebben een gratis én degelijk compostvat gekregen met zo een steekhaak bij. Ideaal, kan ik ongeveer 2,5 kuub composteren.
 
Plantentips gezocht :)

ik zou graag een heester/struik (of klein boompje dat ook in struikvorm kan gesnoeid blijven) planten tussen het terras en gazon, om een soort natuurlijke overgang/afscheiding te creeeren, zonder dat dit een echt dichte haag moet worden.
  • Idealiter iets dat wat gesnoeid kan worden, aangezien het dicht bij de scheiding zou komen te staan
  • relatief snelgroeiend is een plus
  • bodem is vrij zwaar (leem/klei)
  • staat in volle zon (zuidgerichte tuin)
  • wintergroen is niet nodig
  • liefst niet teveel bloemen in de zomer die veel wespen enzovoort aantrekken (want vlakbij terras)

Iemand tips? Ik heb al veel zitten zoeken op internet, maar zie de bomen door het bos niet meer ;)
 
Terug
Bovenaan