Trump kondigt tariffs aan en start handelsoorlog

Lol blijkbaar staat de EU deal al op losse schroeven, volgens Donnie omvat de 15% blanket geen producten als half-geleiders en pharma, volgens Ursula wel :oi22:

Totaal geen eensgezindheid ook binnen de EU, afgaande op de franse reactie.

Wat er ook van zijn mag, de EU heeft eigenlijk bitter weinig leverage om iets van weerwerk te bieden... EU gaat barre tijden tegemoet in de komende 3,5 jaar!
Hoezo heeft de EU geen leverage? De US is zwáár consumptie verslaafd en importeert meer vanuit de EU dan omgekeerd.

De EU moet hier in zijn geheel gewoon hardball terugspelen net als China gedaan heeft. Jullie willen 15% heffen? Sure, maar weet dat wij gewoon 15% heffen op alle import uit de US. Ik denk dat ze gewoon akkoord gegaan nu omdat het dit keer "maar" 15% is en niet meer. Maar voor hetzelfde geld beslist de wookie over 3 weken dat hij eigenlijk 35% gezegd heeft maar dat Von der Leyen hem niet goed begrepen heeft.

Inderdaad, pak nu zo'n lokale Belgische brouwer die premium-bier exporteert naar de US -> wie gaat die 15% meerkost betalen daarop?

Trump hoopt dat de Belgische brouwer zijn prijs met 15% gaat laten zakken, maar waarom zou die dat doen? Misschien komt het net ten goede -> duurdere prijs voor Belgisch bier maakt het nog exclusiever waardoor het misschien meer geliefd gaat worden?

Same met de auto's hé -> niet alsof de marges bij BMW/Mercedes/Volkswagen zo ruim zijn dat ze met gemak hun prijzen 15% kunnen laten zakken. En die +15% is ook niet van die ordegrootte dat de auto's plots onverkoopbaar zijn.

Lijkt me dus al bij al geen huge issue voor EU, maar wel een goede wake-up call dat we moeten stoppen met zo afhankelijk te zijn van de US.
Indien het plots 30% of 50% tarieven had geweest dan was het een ander verhaal, want dan worden sommige EU producten gewoon onverkoopbaar, maar nu zo'n +15% lijkt me wel manageable -> Trump gaat met al die tariefinkomsten de belastingen verlagen waardoor de Amerikanen meer geld te besteden hebben en die +15% dus easy kunnen betalen... dus end of the story: Amerikaanse inflatie omhoog... en da's nu net wat onze oranje vriend NIET wil

Deels - want ik ben wel overtuigd dat Europese producenten wel een deel van die tarieven gaan absorberen, voor afnemers gaan er hier en daar toch afwegingen gemaakt worden die nadelig voor Europa gaan zijn.

Inflatie omhoog - vermoedelijk wel, maar lang niet in dezelfde mate - ik ga dus uit van een netto win voor de VS.

Wat ik me wel afvraag - hoe zit dat juist met die extra investeringen, hoe maak je zoiets hard, wat is extra ...

Deels - want ik ben wel overtuigd dat Europese producenten wel een deel van die tarieven gaan absorberen, voor afnemers gaan er hier en daar toch afwegingen gemaakt worden die nadelig voor Europa gaan zijn.

Inflatie omhoog - vermoedelijk wel, maar lang niet in dezelfde mate - ik ga dus uit van een netto win voor de VS.

Wat ik me wel afvraag - hoe zit dat juist met die extra investeringen, hoe maak je zoiets hard, wat is extra ...
Voor de tarieven wel een net-win inderdaad, langs de andere kant hebben ze wel een serieus loss op gebied van toerisme door Trump zijn fratsen:

The World Travel & Tourism Council (WTTC) projects that the U.S. economy is on track to lose $12.5 billion in international visitor spending in 2025, a significant shortfall from previous years. Some analyses suggest the actual deficit could be as high as $28.8 billion when factoring in original growth forecasts.

Positief punt: Die 15% is wel relatief lager dan de meeste andere landen zullen moeten betalen, dus we krijgen er ook een concurrentievoordeel bij.

Voor de tarieven wel een net-win inderdaad, langs de andere kant hebben ze wel een serieus loss op gebied van toerisme door Trump zijn fratsen:
niet noodzakelijk door Trump zijn fratsen, prijzen zijn gewoon zo hoog dat toeristen wegblijven van plaatsen als Las Vegas, New York
filmpjes genoeg zoals deze:
las vegas
Ook 1 van de redenen dat ik zelf wegblijf van events in steden als Gent /Maastricht,..... parkeren kost er een fortuin

Lol blijkbaar staat de EU deal al op losse schroeven, volgens Donnie omvat de 15% blanket geen producten als half-geleiders en pharma, volgens Ursula wel :oi22:

Totaal geen eensgezindheid ook binnen de EU, afgaande op de franse reactie.

Wat er ook van zijn mag, de EU heeft eigenlijk bitter weinig leverage om iets van weerwerk te bieden... EU gaat barre tijden tegemoet in de komende 3,5 jaar!
En waarschijnlijk daarna ook. Als de economie zich in dat nieuw evenwicht nestelt, met Amerikaanse bedrijven en productie die kunnen bestaan dankzij de tarieven, dan gaat een volgende president daar waarschijnlijk niet plotsklaps een economisch kerkhof willen maken van die bedrijven door de tarieven ongedaan te maken. Zelfs als die president principieel tegen tarieven is gaat ie door de omstandigheden waarschijnlijk gedwongen worden het beleid min of meer te handhaven.

Laatst bewerkt:
Hoezo heeft de EU geen leverage? De US is zwáár consumptie verslaafd en importeert meer vanuit de EU dan omgekeerd.

De EU moet hier in zijn geheel gewoon hardball terugspelen net als China gedaan heeft. Jullie willen 15% heffen? Sure, maar weet dat wij gewoon 15% heffen op alle import uit de US. Ik denk dat ze gewoon akkoord gegaan nu omdat het dit keer "maar" 15% is en niet meer. Maar voor hetzelfde geld beslist de wookie over 3 weken dat hij eigenlijk 35% gezegd heeft maar dat Von der Leyen hem niet goed begrepen heeft.

Hij heeft al meermaals aangegeven dat hij wilt dat pharma bedrijven naar de US verhuizen. Dus als hij eens verkeerd heeft geslapen zou het mij niet verbazen dat er ineens een tariff komt.

Ik vind het gewoon zo vreemd dat ze in brussel niet beseffen dat trump gewoon een klein kind is met macht.

Als je 50% tarieven gaat heffen op Brazilië omdat je het niet fijn vind dat ze bolsanaro niet goed behandelen dan moet je, je afvragen waar hij mee bezig is.

Ik begrijp echt niet waarom we niet tenminste even hardball hebben gespeeld.

Deze heffing gaan over producten. Moest je diensten (google, microsoft, amazon, ed) meerekenen dan klopt Trump zijn handelsplaatje niet meer.
Volgens een artikel op HLN had de EU het kunnen spelen op diensten. Je kon die het moeilijk maken.
Dat zijn ook de top bedrijven op de Amerikaanse beurs. Elke aanpassing daar zou je voelen op de beurs.

Deze heffing gaan over producten. Moest je diensten (google, microsoft, amazon, ed) meerekenen dan klopt Trump zijn handelsplaatje niet meer.
Volgens een artikel op HLN had de EU het kunnen spelen op diensten. Je kon die het moeilijk maken.
Dat zijn ook de top bedrijven op de Amerikaanse beurs. Elke aanpassing daar zou je voelen op de beurs.
We doen dat wel ook al een tijdje met regulering en megaboetes, verschillende presidenten hebben al geklaagd dat Europa hiermee eigenlijk een vermomd handelsconflict aan het uitvechten is.

Inderdaad, pak nu zo'n lokale Belgische brouwer die premium-bier exporteert naar de US -> wie gaat die 15% meerkost betalen daarop?

Trump hoopt dat de Belgische brouwer zijn prijs met 15% gaat laten zakken, maar waarom zou die dat doen? Misschien komt het net ten goede -> duurdere prijs voor Belgisch bier maakt het nog exclusiever waardoor het misschien meer geliefd gaat worden?

Same met de auto's hé -> niet alsof de marges bij BMW/Mercedes/Volkswagen zo ruim zijn dat ze met gemak hun prijzen 15% kunnen laten zakken. En die +15% is ook niet van die ordegrootte dat de auto's plots onverkoopbaar zijn.

Lijkt me dus al bij al geen huge issue voor EU, maar wel een goede wake-up call dat we moeten stoppen met zo afhankelijk te zijn van de US.
Indien het plots 30% of 50% tarieven had geweest dan was het een ander verhaal, want dan worden sommige EU producten gewoon onverkoopbaar, maar nu zo'n +15% lijkt me wel manageable -> Trump gaat met al die tariefinkomsten de belastingen verlagen waardoor de Amerikanen meer geld te besteden hebben en die +15% dus easy kunnen betalen... dus end of the story: Amerikaanse inflatie omhoog... en da's nu net wat onze oranje vriend NIET wil

Dat is nu echt niet hoe bier werkt op de huidige markt :p. Bier heeft substituten dus indien te duur, dan gaan mensen overschakelen naar andere dranken. Ik denk gewoon dat export naar VS gewoonweg langzaam gaat wegbloeden en de "grote" gewoonweg daar brouwen (Inbev, Duvel-Moortgat,..)

Brouwerij Huyghe - dat klinkt allemaal niet zo positief maar ook niet dramatisch. Ik denk dat het algemene stijgende kosten, dalende consumptie en wereldwijde inflatiegevoeligheid problematischer zijn voor Belgische bierbrouwers dan de Amerikaanse export die verdwijnt.

We doen dat wel ook al een tijdje met regulering en megaboetes, verschillende presidenten hebben al geklaagd dat Europa hiermee eigenlijk een vermomd handelsconflict aan het uitvechten is.

Logisch, al die presidenten werden ook gesponsord door de big tech. Wiens brood men eet, diens woord men spreekt.

Dat zijn megaboetes voor de gewone man, voor die bedrijven zijn dat peanuts. Het zijn ook telkens dezelfde bedrijven die tegen de regels blijven ingaan. De EU wil een gelijk speelveld voor iedereen, zonder dat die big tech hun quasi monopolies en onbegrensde bankrekeningen gebruiken om dat speelveld zo klein mogelijk te houden.

Edit: en de inbreuken op privacy vergeten te vermelden, maar dat lijkt me zo mogelijks nog logischer dat je niet wil dat buitenlandse entiteiten alle data over je onderdanen kunnen verzamelen en exporteren zonder respect voor het individu.

Laatst bewerkt:
Hoe hadden jullie dit anders aangepakt?
Europa had hier tegen kunnen ingaan op het moment dat Trump de 90 day pauze invoerde (toen de druk van de US obligatiemarkten te groot werd). Europa had toen met China en India handelsakkoorden kunnen smeden die de US zouden isoleren, maar ze hebben dat niet gedaan (imo uit schrik voor US retaliations). Nu zitten ze vast tegenover Trump die hier voor Amerika een dikke deal uit de wacht heeft kunnen slepen. Die 600 miljard EUR investering alleen al is enorm ..

Krijg toch de indruk dat Ursula vooral pro-Duitsland heeft onderhandeld ipv pro-EU.

Moet dit nog goedgekeurd worden door het Europees Parlement, of kan zij op eigen houtje de gehele EU eraan lappen?

Blijkbaar moet het met een gewone meerderheid door de lidstaten worden goedgekeurd.

Tussen von der Leyen en Merz botert het wel niet goed, en Merz lijkt ook al kritiek te geven op de deal. Ben benieuwd of het er zelfs door raakt na alle negatieve commentaar in de media en reacties van enkele grote lidstaten. Je zou nu wel denken dat ze een mandaat had om dit te doen.

Mega boetes die decennia duren om uiteindelijk mega verlaagd te worden of geannuleerd.
Een boete die zo lang hangt noemen we in de bedrijfswereld geen boete maar contingency.
Qua regulering kan ik maar 1 iets van belang voor de ogen halen, verplicht data te hosten in de EU. Maar dat is ook een theoretische oefening.

Puur economisch gezien ook impact voor Amerikaanse producenten, door tarieven gaan Amerikaanse producenten minder een nood hebben om hun prijs 'laag' te houden door concurrentieel voordeel. Concurrentie wordt duurder, dus Amerikaans geproduceerde producten mogen ook duurder worden voorwinstmaximalisatie. Op langere termijn gaat dit leiden tot minder efficiente binnenlandse productie (historisch voorbeeld is hiervan zuid-amerika). Zal wellicht minder spectaculair worden in de VS
Dit zo hard he. De Amerikaanse consument gaat dit gewoon hard voelen. Niet iedereen wil een Dodge of een Chevrolet. Zeker als die ook 10% zouden opslaan.

Dit gaat ook Amerikaanse (productie)bedrijven niet aansporen tot innovatie. Enkel winstmaximalisatie.

Short term win, long term loss

Dit zo hard he. De Amerikaanse consument gaat dit gewoon hard voelen. Niet iedereen wil een Dodge of een Chevrolet. Zeker als die ook 10% zouden opslaan.

Dit gaat ook Amerikaanse (productie)bedrijven niet aansporen tot innovatie. Enkel winstmaximalisatie.

Short term win, long term loss
Short term thinking.

Mega boetes die decennia duren om uiteindelijk mega verlaagd te worden of geannuleerd.
Een boete die zo lang hangt noemen we in de bedrijfswereld geen boete maar contingency.
Qua regulering kan ik maar 1 iets van belang voor de ogen halen, verplicht data te hosten in de EU. Maar dat is ook een theoretische oefening.
Wat is er daar theoretisch aan?

Er zal wel meer hebben gespeeld dan enkel de handelsrelaties tussen de VS en EU. Waarschijnlijk zitten er ook Oekraïense maatregelen in.
Die gaan ze natuurlijk niet openbaar maken voor geostrategische redenen.

Zelf had ik ook graag gezien dat de EU het hard had gespeeld met bullebak Trump maar er zullen zaken achter de schermen zijn besproken waar we niet van weten.

Terug
Bovenaan