Trump kondigt tariffs aan en start handelsoorlog

Ik lees het eerder omgekeerd. Us heeft 55% in China en Chinese bedrijven hebben 10% voor de states.

Volgens mij bedoelt hij het zoals ik het zeg. Als China 55% importtarieven zou heffen en Amerika maar 10% dan is hij gewoon in zijn hemd gezet. En gaat er niets van de productie naar Amerika gaan. Waarom zouden ze ook als hun materiaal maar voor 10% "belast" wordt en men zo vele malen goedkoper is. Wat de volledige reden was om de productie te outsourcen naar onder andere die landen.

Dat zou pure achteruitgang zijn voor Amerika, tov de principes die van toepassing waren voor Trump zijn liberation day tax.

Ik las dat de US 10% zou heffen op Chinese goederen en China 55% zou heffen op US goods. In dat geval lijkt het voordeliger voor China, maar de US voert ongetwijfeld wel meer in uit China dan dat China invoert uit de US.

Art of the deal :laugh:

Spierballen rollen en dan uitkomen aan een hoger tarief voor jezelf dan voordien. Well played, Donald.

Overduidelijk dat "China needs us more than we need them".

Moet Tim Apple nu nog altijd naar USA verhuizen ?

Edit: De commentaar in de gazet "Het is onduidelijk hoe deze assymetrische uitkomst het onderliggende probleem van handelsonevenwicht, het originele probleem, oplost". No SHIT. Omdat Donald het economisch inzicht van een goudvis heeft en zich heeft laten rollen door te luisteren naar Navarro. :laugh:

Laatst bewerkt:
Volgens mij bedoelt hij het zoals ik het zeg. Als China 55% importtarieven zou heffen en Amerika maar 10% dan is hij gewoon in zijn hemd gezet. En gaat er niets van de productie naar Amerika gaan. Waarom zouden ze ook als hun materiaal maar voor 10% "belast" wordt en men zo vele malen goedkoper is. Wat de volledige reden was om de productie te outsourcen naar onder andere die landen.

Dat zou pure achteruitgang zijn voor Amerika, tov de principes die van toepassing waren voor Trump zijn liberation day tax.
Zo wordt het idd ook bedoeld. (Zoals jij zegt.)

saying it will take total tariffs on Beijing to 55%.

China will face 55% tariffs

https://www.theguardian.com/busines...ent-tariffs-us-trade-deal-rare-earth-minerals

Laatst bewerkt:
Hoe Trump met dit kan bedoelen dat US 10% betaalt en China 55% is mij een raadsel

OUR DEAL WITH CHINA IS DONE, SUBJECT TO FINAL APPROVAL WITH PRESIDENT XI AND ME. FULL MAGNETS, AND ANY NECESSARY RARE EARTHS, WILL BE SUPPLIED, UP FRONT, BY CHINA. LIKEWISE, WE WILL PROVIDE TO CHINA WHAT WAS AGREED TO, INCLUDING CHINESE STUDENTS USING OUR COLLEGES AND UNIVERSITIES (WHICH HAS ALWAYS BEEN GOOD WITH ME!). WE ARE GETTING A TOTAL OF 55% TARIFFS, CHINA IS GETTING 10%. RELATIONSHIP IS EXCELLENT! THANK YOU FOR YOUR ATTENTION TO THIS MATTER!

Tenzij hij ergens weer kromt redeneert uit het inkomsten principe dat tarieven ergens een free bag of money zijn zonder andere impact.

Overigens eindelijk eens een transparante tweet

CPI JUST OUT. GREAT NUMBERS! FED SHOULD LOWER ONE FULL POINT. WOULD PAY MUCH LESS INTEREST ON DEBT COMING DUE. SO IMPORTANT!!!

Ik heb een ander idee om 'much less interest' te betalen. Minder geld uitdelen, just an idea, Donald.

Hoe Trump met dit kan bedoelen dat US 10% betaalt en China 55% is mij een raadsel

OUR DEAL WITH CHINA IS DONE, SUBJECT TO FINAL APPROVAL WITH PRESIDENT XI AND ME. FULL MAGNETS, AND ANY NECESSARY RARE EARTHS, WILL BE SUPPLIED, UP FRONT, BY CHINA. LIKEWISE, WE WILL PROVIDE TO CHINA WHAT WAS AGREED TO, INCLUDING CHINESE STUDENTS USING OUR COLLEGES AND UNIVERSITIES (WHICH HAS ALWAYS BEEN GOOD WITH ME!). WE ARE GETTING A TOTAL OF 55% TARIFFS, CHINA IS GETTING 10%. RELATIONSHIP IS EXCELLENT! THANK YOU FOR YOUR ATTENTION TO THIS MATTER!

Tenzij hij ergens weer kromt redeneert uit het inkomsten principe dat tarieven ergens een free bag of money zijn zonder andere impact.

Niet de eerste keer dat hij doet uitschijnen dat importtarieven door de buitenlandse exporteur i.p.v. door de (Amerikaanse) importeur worden betaald.

De alternatieve wereld van Trump.

Analyse die het mooi samenvat: https://www.nytimes.com/2025/06/11/...ytcore-ios-share&referringSource=articleShare

Voor wie geen toegang heeft: situatie staat nu even ver als voor “liberation day”, i.e. de VS heeft (quasi) niets bereikt vs. China tegenover voordien. China daarentegen heeft kunnen tonen dat het sterk in zijn schoenen staat, Amerikaanse autoproducten gingen zonder zeldzame mineralen vallen en voorraden van bepaalde militaire hardware gingen in het gevaar komen.

En door export van ethaan te beperken als economisch drukmiddel ook nog eens een deuk in het beeld van betrouwbare energieleverancier te zijn.

The Art of the Deal.

Hoe is dit een goede deal voor de VS?? :wtf:
Enige manier hoe ik dat zou kunnen begrijpen is door de visie van trump die niet kijkt naar de economie maar wat er op eerste gezicht uitkomt (dus transactioneel).
Als china 100€ invoert en Amerika voert voor 5000€ in. Dan verdient china 55 * 100/100 of dus 55€. Terwijl Amerika op die 5000€ dan zogezegd 5000 * 10/100 oftewel 500 verdient.

Kortom absoluut is dat van Amerika dan groter desondanks dat de belasting lager is. Dus zogezegd beter voor Amerika.

Ik wacht af tot ik meer info heb om te zien wat het nu echt is.

Enige manier hoe ik dat zou kunnen begrijpen is door de visie van trump die niet kijkt naar de economie maar wat er op eerste gezicht uitkomt (dus transactioneel).
Als china 100€ invoert en Amerika voert voor 5000€ in. Dan verdient china 55 * 100/100 of dus 55€. Terwijl Amerika op die 5000€ dan zogezegd 5000 * 10/100 oftewel 500 verdient.

Kortom absoluut is dat van Amerika dan groter desondanks dat de belasting lager is. Dus zogezegd beter voor Amerika.

Ik wacht af tot ik meer info heb om te zien wat het nu echt is.

China heft 10% invoertarieven op Amerikaanse producten en de VS 55% op Chinese producten, niet omgekeerd. En met allerlei uitzonderingen.

Geen van beide “verdient” hier aan. Dit wordt betaald door de invoerende bedrijven en/of de consument. Als land kom je hier maar beter (of op zijn minst niet slechter) uit naargelang je equivalente betaalbare alternatieven van andere origine hebt, of je effectief in staat bent competitieve lokale productie op te zetten.

Het gaat weer hard met Canada. Amerika zou de handelsbesprekingen opzeggen met hen omdat ze te moeilijk zijn om mee te onderhandelen en ze zoals de EU een Digital Services Act hebben voorzien wat pijnlijk gaat zijn.

Voorloper van een gelijkaardige actie tegen de EU eind komende week? Waarbij hij gewoon zijn brief stuurt met klaar, duidelijk, je gaat gewoon 25 - 45% tarief betalen.

Al vraag ik mij nog altijd af wat nu effectief de voorwaarden zijn van die chinese ondertekende deal... dat geeft al direct de visie aan die we gaan mogen verwachten.

Nu ja voor hetzelfde geld is flip flop Trump binnen 2 weken weer van een heel ander gedacht.
Ofwel is hij kwaad omdat Doug Ford Jr hem geen Daddy genoemd heeft tijdens de Navo vergadering.

Hij blijft het toch zelf geloven dat het het exporterend land is die de tariffs betaalt.

The Terms are that Vietnam will pay the United States a 20% Tariff on any and all goods sent into our Territory, and a 40% Tariff on any Transshipping.

Hij blijft het toch zelf geloven dat het het exporterend land is die de tariffs betaalt.

The Terms are that Vietnam will pay the United States a 20% Tariff on any and all goods sent into our Territory, and a 40% Tariff on any Transshipping.

“40% on transshipping”, ik werk in logistiek en ben verder moeten gaan zoeken om te zien wat hij bedoelt.

Blijkbaar 40% op alle goederen van andere origines die via Vietnam passeren.

Zeer bijzonder want ofwel heb je goederen/containers die worden overgeladen van het ene op het andere schip, en dat is courant, ofwel heb je goederen die eerst Vietnam binnen gaan en dan worden geherexporteerd, en daar zijn sowieso reeds de tarieven voor het productieland op van toepassing.

Ik ben benieuwd welke concrete invulling hieraan wordt gegeven.

... Zeer bijzonder want ofwel heb je goederen/containers die worden overgeladen van het ene op het andere schip, en dat is courant...
Idd, en daar heb je als container klant bij grote vrachtrederijen weinig tot geen impact op. Het kan toch niet de basis worden van 20% extra heffingen, als bv MSC je containers even ontscheept in een Vietnamese haven, om over te laden op een ander schip richting USA.

<knip>

"We have more than 170 countries, and how many deals can you make?" Trump said. "They're very much more complicated."
The Republican president said he expected "a couple" more detailed agreements with other countries after Wednesday's announcement of a trade deal with Vietnam.
However, he said he preferred to notify most other countries of a specific tariff rate, skipping detailed negotiations.
Trump's comments underscored the challenges of completing trade agreements on everything from tariffs to non-tariff barriers such as bans on agricultural imports.
Top Trump aides said in April they would work on 90 deals in 90 days, an ambitious goal that was met with skepticism from trade experts familiar with arduous and time-consuming trade deals of the past.

...

Treasury Secretary Scott Bessent told Bloomberg Television that about 100 countries are likely to see a reciprocal tariff rate of 10% and predicted a "flurry" of trade deals announced before a July 9 deadline when tariffs could rise sharply.
If 10% tariffs were given to 100 countries, that would be fewer than originally envisioned by the Trump administration.
Its original reciprocal tariff list showed 123 jurisdictions that would be given a 10% tariff rate - mostly small countries, along with some territories such as Australia's uninhabited Heard and McDonald Islands.
Trump sent markets into a tailspin on April 2 with sweeping reciprocal tariff rates ranging from 10% to 50%, although he temporarily reduced the tariff rate for most countries to 10% to allow time for negotiations through July 9.

<knip>

Weet je wat het plan was ? There is no plan.

*brain fart*

UFC in the white house !!! #PanemEtCircenses

Hoe lang voor een DEI nazi 'transshipping' schrapt wegens 'gender oriented' :cautious: :cheer:

Terug
Bovenaan