Trump kondigt tariffs aan en start handelsoorlog

Geen probleem jongens. Het triumviraat van Sylvester Stallone, Jon Voight en Mel Gibson zal er wel voor zorgen dat de filmindustrie weer massaal naar Hollywood komt!

Het is ook niet duidelijk wat hij exact bedoelt hier :p. Wanneer is iets "produced in the US"? Een marvel film die op 5 continenten wordt gefilmd, wordt die dan 4/5 getariffed? Hoe wordt dat berekend?

Dien verzint weer iets uit zijn pollen :p.
Misschien wordt het percentage tariffs ook berekend aan de hand van het aantal Amerikaanse vs niet-Amerikaanse acteurs :)

Hoe ga je zo'n tariff dan gaan heffen? Op auteursrechten die de bioscoop aan de filmproducenten betaalt?

Het is ook niet duidelijk wat hij exact bedoelt hier :p. Wanneer is iets "produced in the US"? Een marvel film die op 5 continenten wordt gefilmd, wordt die dan 4/5 getariffed? Hoe wordt dat berekend?

Dien verzint weer iets uit zijn pollen :p.
Dacht dat die vooral op een green screen gefilmd worden. :unsure:

Misschien wordt het percentage tariffs ook berekend aan de hand van het aantal Amerikaanse vs niet-Amerikaanse acteurs :)

Hoe ga je zo'n tariff dan gaan heffen? Op auteursrechten die de bioscoop aan de filmproducenten betaalt?

Hij opent wel weer iets wat nooit gedaan wordt. Tariffs op auteursrechten, het gaat een stuk erger omgekeerd zijn als de rest van de wereld beslist "Aah Trump wil tariffs op films, Dan doen wij ook mee" +-50% omzet van een blockbuster komt van buiten de VS.

Disney and Marvel’s “Thunderbolts*” tallied an estimated $76 million during its domestic opening weekend, the third highest debut of 2025.
Including international ticket sales, the latest Marvel Cinematic Universe flick snared an estimated $162.1 million globally.

*55% uit het buitenland.

Laatst bewerkt:
Hij opent wel weer iets wat nooit gedaan wordt. Tariffs op auteursrechten, het gaat een stuk erger omgekeerd zijn als de rest van de wereld beslist "Aah Trump wil tariffs op films, Dan doen wij ook mee" 70% omzet van een blockbuster komt van buiten de VS.

Disney and Marvel’s “Thunderbolts*” tallied an estimated $76 million during its domestic opening weekend, the third highest debut of 2025.
Including international ticket sales, the latest Marvel Cinematic Universe flick snared an estimated $162.1 million globally.

162,1/(76+162,1) = 68%
Uw berekening klopt niet echt hé, die 162,1 is inclusief domestic :p

[edit] Ik zie dat je het zelf al doorhad en gecorrigeerd hebt ;)

Uw berekening klopt niet echt hé, die 162,1 is inclusief domestic :p

[edit] Ik zie dat je het zelf al doorhad en gecorrigeerd hebt ;)

Ja, ik had de "including" genegeerd. Leek mij ergens ookal vreemd dat zoveel "buiten USA" ging zijn. Toch, de helft van je omzet komt van buiten de VS. VS zal meer verliezen dan de rest als men daarover een handelsoorlog voert.

Dat is toch absurd, stel dat andere landen nu als antwoord ook gaan tarieven heffen op Amerikaanse films...

De mensen gaan niet meer naar de film gaan als de bioscooptickets nog veel duurder worden. Beeld je in dat een ticketje in de Kinepolis binnenkort >30 euro kost per persoon ...

Ik vind vooral de redenering dat ook dit weer de nationale veiligheid in het gedrang zou brengen, stuitend. Het begrip, en de daaraan gekoppelde prerogatieven van de uitvoerende macht, wordt volledig uitgehold...

Dat is toch absurd, stel dat andere landen nu als antwoord ook gaan tarieven heffen op Amerikaanse films...

De mensen gaan niet meer naar de film gaan als de bioscooptickets nog veel duurder worden. Beeld je in dat een ticketje in de Kinepolis binnenkort >30 euro kost per persoon ...
Dan gaat hij er gewoon nog een hoop bijdoen zoals bij zijn andere tarrifs.

Ik maak mij meer zorgen dat als men begint met "tariffs" op zaken van auteursrechten/niet-fysieke goederen dat men ook buiten de filmsector gaat beginnen. (Want waarom dan geen tariffs op software, online services, muziek, games...) :p

Heb je plots tariffs op SaaS-bedrijven :p. Stelt je voor als bedrijf dat je plots 50% extra moet betalen omdat je Odoo gebruikt als Amerikaan of omdat je Service-now gebruikt als Europees bedrijf.
Aah, je hebt je ontwikkeling offshore? 50% TARIFF.

Tegenwoordig staan films al lang niet meer op een fysieke drager vermoed ik, dus hoe Trump zijn tariff gaat implementeren, geen idee.

Maar een tariff heffen op bioscoopfilms maar niet op streamingdiensten zoals Netflix , dat is toch ook niet eerlijk. Gaan ze dan a.h.v. het percentage niet-Amerikaanse series op Netflix een tariff heffen? :)

Allez wij zijn de Amerikanen aan het afpersen. Dit is dus in hun ogen een voorbeeld van zo'n handelsbelemmering.
Hoe lang nog voordat Trump weer de woorden in zijn mond neemt dat Europa opgericht is om Amerika te kloten.
Maar ergens begint ge u toch af te vragen of het een europees businessmodel aant worden is :D
https://www.reuters.com/sustainabil...eu-regulator-over-data-protection-2025-05-02/
TikTok was fined 530 million euros ($600 million) by its lead EU privacy regulator on Friday over concerns on how it protects user information and was ordered to suspend data transfers to China if its processing is not brought into compliance within six months.

Maar ergens begint ge u toch af te vragen of het een europees businessmodel aant worden is :D
https://www.reuters.com/sustainabil...eu-regulator-over-data-protection-2025-05-02/
Het is eerder een business model van IT bedrijven om Europese regels aan hun laars te lappen. Ze lijken niet te kunnen vatten dat in onze contreien gebruikers nog enige bescherming genieten.
Zo moeilijk is het nu toch ook niet om de EU regels te volgen? En steeds hetzelfde soort bedrijven die zich weigeren aan te passen (apple, tiktok, x, meta, ...).

Verder 530 miljoen lijkt misschien een gigantische boete, maar is het dat? De schattingen voor de waarde van tiktok lopen uiteen maar beginnen bij 10+ miljard, tot zelfs 300 miljard voor het moederbedrijf. Lijkt me dat zelfs met deze boete ze nog steeds voldoende waarde halen uit hun Europese gebruikers.

Ik probeer te snappen hoe PM Carney met een PhD in Economics de restraint heeft om zoveel nonsense niet on the fly te weerleggen.. Natuurlijk zet je in diplomatieke relaties je gastheer best niet te kakken in zijn eigen huis, maar dees slaagt gewoon alles. 🤯

Ik begin nu ook me af te vragen of hij bepaalde elementaire economische concepten bewust op dusdanige manier framed om zijn kiezerspubliek te manipuleren, anders ga je “trade” toch niet als een “subsidy” formuleren.

Lijkt me toch niks absurd om te denken dat hij het verschil niet zou weten (onafhankelijk of het economisch sense zou maken om domestically te produceren) in connotatie? :wtf:

Terug
Bovenaan