Trump kondigt tariffs aan en start handelsoorlog

Ter info:

In 2023 voor de ganse EU werd voor 238 501,00 KG/11 271 675,00 EUR ingevoerd vanuit de VS.
Omgekeerd 3 588 254,00 KG/24 693 663,00 EUR uitvoer naar de VS.

Bron: https://trade.ec.europa.eu/access-to-markets/nl/statistics.

Bizar dat we zoveel eieren invoeren als we zoveel overschot hebben om uit te voeren. Kan dat dan niet eerst inwendig aangewend worden.
Wie koopt er ook Amerikaanse eieren, je wil toch zo vers mogelijke eieren. Is dat dan voor bepaalde industrieen ofzo?

Bizar dat we zoveel eieren invoeren als we zoveel overschot hebben om uit te voeren. Kan dat dan niet eerst inwendig aangewend worden.
Wie koopt er ook Amerikaanse eieren, je wil toch zo vers mogelijke eieren. Is dat dan voor bepaalde industrieen ofzo?
De reden weet ik ook niet. Enkele statistieken staan daar. Ter info gaat wel over eieren in de schaal, vers, verduurzaamd of gekookt. Kan dus ook voor verdere verwerking in de industrie of dergelijke zijn.

Als ik het zo zie zijn de grootste invoerders in de EU in gewicht uitgedrukt Spanje, Frankrijk en Hongarije. België heeft geen eieren ingevoerd vanuit de VS. Grootste uitvoerders in gewicht uitgedrukt zijn Nederland, België en Hongarije.

Vooral het filmpje kijken... Pathetic...

Waar Trump wel in slaagt is heel de wereld onder druk te zetten, hij heeft wel een punt als hij zegt dat andere landen hem bellen, de VS zit in de aanval en de rest moet verdedigen. Ruimer gezien wil Trump gewoon de macht van de VS uitspelen om er geld uit te slaan, zo simpel is het.

Of dit soort van frontale aanval de manier is om dat te bereiken - hier en daar is dat vermoedelijk zelfs al gelukt, maar er zijn ook nadelen die nu nog niet zichtbaar zijn - er is ook imagoschade voor de VS als handelspartner bvb. is dat iets dat zal blijven nazinderen op LT?

Die lijst lijkt gekozen te zijn om minimaal impact te hebben?
Neen, om specifiek de rode staten te treffen, en de blauwe zo veel mogelijk te vrijwaren. Al de producten op die lijst komen voornamelijk uit rode staten. Het is gewoon heel chirurgisch aangepakt. Of het werkt valt af te wachten.

Appels en Peren.

Carbon tax is niet bedoelt om andere landen te straffen, de tarieven van Trump wel.

De carbon tax is niet selectief tegenover land x of y, de tarieven van Trump wel. (En nota bene Rusland is hierbij het enige land dat de dans ontspringt - zelfs onbewoonde eilandjes ontsnappen niet aan de tarieven van Trump, maar Rusland wel. Go figure.)

De tarieven die andere landen nu als reactie invoeren op de VS worden niet in dank onthaalt door Trump, maar moesten andere landen zelf een carbon tax invoeren zal dit met gejuich onthaalt worden door Europa want dit helpt de hele wereld.
De tarieven van Trump zijn in essentie egoïstisch - America first.
De carbon tax is in essentie altruïstisch: ze is ingevoerd goed wetende dat we het onszelf hiermee moeilijker maken, maar dat we daarmee het klimaat helpen en daarbij bij extensie de hele wereld helpen. De carbon tax is ingevoerd omdat iemand nu eenmaal het goede voorbeeld moet geven.
Het is al een post van enkele dagen geleden, maar hier nog even op terug komen: Mij gaat het over het principe dat je veel experten hoort zeggen dat tarriffs sowieso slecht zijn, dat de vrije wereldhandel ons ongekende welvaart en vrede heeft bezorgd, etcetera. En ik zie veel mensen dat soort mening ook delen in reactie op 'Liberation day'.

Het is gewoon een erg oppervlakkige kritiek op Trump. Invoertarieven kunnen weldegelijk een gegronde logica hebben. Als je dat argument hanteert tegenover een MAGA-aanhanger kan die direct in de tegenaanval gaan. De invoertarieven die hij heft zijn niet slecht omdat het invoertarieven zijn. Ze zijn gewoon dom.

Omdat ze gebaseerd zijn op een absurde logica. De formule die ze hanteren betekent in essentie dat ze import willen terugdrijven tot een niveau dat er een handelsbalans ontstaat, maar die (zeer idiote en simplistische) formule is vooral gebaseerd op het reduceren van import en niet op vergroten van export.

Het is een vergelijking die ik ondertussen al een paar gelezen heb, maar ik had ze zelf ook al eens bedacht, nml het idee dat ik persoonlijk een enorme handelstekort heb met mijn lokale supermarkt. Waarna ik importtarieven ga heffen op mezelf om mijn eigen koopgedrag te verminderen, zodat ik in essentie niks meer koop en er dus een handelsbalans van 0 import 0 export ontstaat. Maar ondertussen wil ik wel ergens mijn ballisto's kopen, dus ben ik vooral mezelf aan het kloten. De laatste XKCD maakt hetzelfde punt.
tariffs.png

Maar het allerdomste, en hetgene waar ik me het meest aan erger is iets dat de enorme ijdelheid en egocentrisme van de MAGA-cultuur benadrukt. Het idee dat de rest van de wereld een soort morele plicht zou hebben om Amerikaanse goederen te kopen en dat je hen 'slecht behandelt' als je dat niet doet. Er zou iets voor te zeggen zijn moest dat gaan over bulkgoederen waar er in essentie geen kwaliteitsverschil bestaat. Maar heel die MAGA-kliek doet alsof Amerikaanse goederen wel goed en kwalitatief en fantastisch moeten zijn en dat de enige reden dat we ze niet kopen is omdat we Amerika haten. Het idee dat Amerikaanse producten gewoon niet even kwalitatief zijn als andere producten lijkt gewoon niet te bestaan in hun hoofd. Kun je je inbeelden dat je zo van het padje af bent dat het idee dat je niet de beste ter wereld bent gewoon niet in je kan opkomen? Echt walgelijk, heel die navelstaarderige kliek.

Laatst bewerkt:
Deze nacht zijn de us treasuries omhooggeschoten naar 4,5%. Wss China die geld aan het ophalen is en hun bonds aan het dumpen zijn. Komt op een slecht moment he Trump, net op het moment dat je je schuld moet herfinancieren..

Dit is imo effectief iets waarmee je Trump compleet KO kan mee slaan, potentieel een gigantisch probleem.

Het is allemaal redelijk absurd aan het worden.
Maar voor farma snap ik de beweegredenen verder wel.

Betreft eerst en vooral een strategische activiteit. Logisch dat ze dat zoveel mogelijk in eigen handen willen hebben.
Bovendien genereert de sector het gros van hun omzet/winst in de VS. Die superwinstgevende tak zorgt ervoor dat de rest van de wereld toegang heeft tot tal van innovatieve en relatief betaalbare medicatie. Zonder de VS zou de ontwikkeling van medicijnen en de toegankelijkheid ervan er toch heel anders uitzien, in ons nadeel.
Productie in die sector is verder ook grotendeels geautomatiseerd.

Dus als er 1 sector dat zich perfect leent aan onshoring richting US, is het farma wel. Zowel voor O&O als voor productie zelf.
Dat je in de VS geen fabrieken wilt heropenen waar Nike schoenen worden geproduceerd of iphones worden geassembleerd, dat is begrijpelijk. Want je hebt daar niet voldoende mankracht voor en de loonkost zou de kostprijs van het product door het dak doen gaan.
Bij farma heb je dat probleem niet.

Terug
Bovenaan