Appels en Peren.
Carbon tax is niet bedoelt om andere landen te straffen, de tarieven van Trump wel.
De carbon tax is niet selectief tegenover land x of y, de tarieven van Trump wel. (En nota bene Rusland is hierbij het enige land dat de dans ontspringt - zelfs onbewoonde eilandjes ontsnappen niet aan de tarieven van Trump, maar Rusland wel. Go figure.)
De tarieven die andere landen nu als reactie invoeren op de VS worden niet in dank onthaalt door Trump, maar moesten andere landen zelf een carbon tax invoeren zal dit met gejuich onthaalt worden door Europa want dit helpt de hele wereld.
De tarieven van Trump zijn in essentie egoïstisch - America first.
De carbon tax is in essentie altruïstisch: ze is ingevoerd goed wetende dat we het onszelf hiermee moeilijker maken, maar dat we daarmee het klimaat helpen en daarbij bij extensie de hele wereld helpen. De carbon tax is ingevoerd omdat iemand nu eenmaal het goede voorbeeld moet geven.
Het is al een post van enkele dagen geleden, maar hier nog even op terug komen: Mij gaat het over het principe dat je veel experten hoort zeggen dat tarriffs sowieso slecht zijn, dat de vrije wereldhandel ons ongekende welvaart en vrede heeft bezorgd, etcetera. En ik zie veel mensen dat soort mening ook delen in reactie op 'Liberation day'.
Het is gewoon een erg oppervlakkige kritiek op Trump. Invoertarieven kunnen weldegelijk een gegronde logica hebben. Als je dat argument hanteert tegenover een MAGA-aanhanger kan die direct in de tegenaanval gaan. De invoertarieven die hij heft zijn niet slecht omdat het invoertarieven zijn. Ze zijn gewoon dom.
Omdat ze gebaseerd zijn op een absurde logica. De formule die ze hanteren betekent in essentie dat ze import willen terugdrijven tot een niveau dat er een handelsbalans ontstaat, maar die (zeer idiote en simplistische) formule is vooral gebaseerd op het reduceren van import en niet op vergroten van export.
Het is een vergelijking die ik ondertussen al een paar gelezen heb, maar ik had ze zelf ook al eens bedacht, nml het idee dat ik persoonlijk een enorme handelstekort heb met mijn lokale supermarkt. Waarna ik importtarieven ga heffen op mezelf om mijn eigen koopgedrag te verminderen, zodat ik in essentie niks meer koop en er dus een handelsbalans van 0 import 0 export ontstaat.
Maar ondertussen wil ik wel ergens mijn ballisto's kopen, dus ben ik vooral mezelf aan het kloten. De laatste XKCD maakt hetzelfde punt.
Maar het allerdomste, en hetgene waar ik me het meest aan erger is iets dat de enorme ijdelheid en egocentrisme van de MAGA-cultuur benadrukt. Het idee dat de rest van de wereld een soort morele plicht zou hebben om Amerikaanse goederen te kopen en dat je hen 'slecht behandelt' als je dat niet doet. Er zou iets voor te zeggen zijn moest dat gaan over bulkgoederen waar er in essentie geen kwaliteitsverschil bestaat. Maar heel die MAGA-kliek doet alsof Amerikaanse goederen wel goed en kwalitatief en fantastisch moeten zijn en dat de enige reden dat we ze niet kopen is omdat we Amerika haten. Het idee dat Amerikaanse producten gewoon niet even kwalitatief zijn als andere producten lijkt gewoon niet te bestaan in hun hoofd. Kun je je inbeelden dat je zo van het padje af bent dat het idee dat je niet de beste ter wereld bent gewoon niet in je kan opkomen? Echt walgelijk, heel die navelstaarderige kliek.