Trump kondigt tariffs aan en start handelsoorlog

VS sluiten niet uit dat ze Chinese aandelen van Amerikaanse beurzen zullen halen: "Alles ligt op tafel.

Juist op hln man waar gaat dat eindigen.

Het is allemaal redelijk absurd aan het worden.
Maar voor farma snap ik de beweegredenen verder wel.

Betreft eerst en vooral een strategische activiteit. Logisch dat ze dat zoveel mogelijk in eigen handen willen hebben.
Bovendien genereert de sector het gros van hun omzet/winst in de VS. Die superwinstgevende tak zorgt ervoor dat de rest van de wereld toegang heeft tot tal van innovatieve en relatief betaalbare medicatie. Zonder de VS zou de ontwikkeling van medicijnen en de toegankelijkheid ervan er toch heel anders uitzien, in ons nadeel.
Productie in die sector is verder ook grotendeels geautomatiseerd.

Dus als er 1 sector dat zich perfect leent aan onshoring richting US, is het farma wel. Zowel voor O&O als voor productie zelf.
Dat je in de VS geen fabrieken wilt heropenen waar Nike schoenen worden geproduceerd of iphones worden geassembleerd, dat is begrijpelijk. Want je hebt daar niet voldoende mankracht voor en de loonkost zou de kostprijs van het product door het dak doen gaan.
Bij farma heb je dat probleem niet.
Maar waarom zit die farma daar dan nu nog niet?
Amerika is voor grote bedrijven fiscaal altijd al voordeliger geweest.
Wat maakt die farma dan zo graag in België zitten, met zeer hoge loonkost, vakbonden, super onduidelijke vergunningswetgevingen met dan nog eens variabele interpretaties?
Daar moet toch een reden voor zijn dat ze nog geen productie hadden in de US ?

1) Het doet er voor mijn voorbeeld niet toe, het gaat erom waar welke productie hoeveel belasting betaalt, hoe die uiteindelijk bij de overheid geraakt maakt economisch gezien niet uit.
2) Zelfde als 1, da's administratieve afwikkeling, dat doet er niet toe of het de exporteur of importeur is die de doorstorting doet. Het feit dat die belasting ergens in de keten zal moeten betaald worden op de producten van die fabriek is wat relevant is.
3) Waarom zou dat je belastbare basis verlagen? je krijgt bij vennootschapsbelasting geen vrijstelling omdat je exporteert. Je belastbare winst in het voorbeeld blijft altijd 1000, waar je ook verkoopt.

1/2. Het gaat hem niet over de admin afwikkeling, een exporttransactie stop aan de grens voor de exporterende partij, niet over de grens.
VAT inc prijs is 0 relevant omdat de import VAT wordt betaald door importeur* niet de exporterende partij.

3. Neen, in je initiële vb was de assumptie dat je exporteert naar elkaar. Als je dan eindverbruiker bent van de import verlaagt het je bruto winst, maar bon als jouw veronderstelling is dat je de import opnieuw zou resellen, heb je ook, min of meer gelijk, natuurlijk (>1000) ...

maar we dwalen af van de essentie.
Als je denkt dat bepaalde extra complexiteit ergens de conclusies kan veranderen wil ik daar gerust op ingaan maar ik zie niet meteen hoe het iets relevants kan veranderen

Je mag het nog zo complex of simpel voorstellen, het maakt geen enkel verschil, jouw scenarios bewijzen niet dat VAT competitiviteit beïnvloedt.

VAT is om te beginnen al geen kost/opbrengst voor een bedrijf (er vanuit gaande dat ze niet de eindgebruiker zijn), enkel louter een cashflow beweging.

Natuurlijk is corporate tax nadeliger in elk extreem scenario dat jij beschrijft t.o.v. VAT, omdat het eerste winstgevendheid beïnvloedt in tegenstelling to VAT, maar:

1) er is geen enkel land waar er enkel corporate tax is of enkel VAT/ST.
2) je scenario van equal productiekost is niet representatief, als Vennb Land de US moest voorstellen, dan zijn haar productiekosten gemiddeld gezien lager dan in de EU (maar niet van belang want 1).

Maar dat was niet waar de initiële discussie over ging, de discussie ging over het feit dat je claimde dat Lutnick gelijk had om te zeggen dat VAT marktverstorend werkt voor US export en dat is gewoon pertinent onjuist.

Als 2 partijen een brood verkopen aan 1 EUR** (in een wereld zonder import duties en transport), gaat dat in beide gevallen dezelfde VAT of ST erbij krijgen op de plaats van consumptie, onafhankelijk of het ene binnenlands geproduceerd wordt en die andere over de plas in bachte de kuppe, en of ze aan elkaar een brood verkopen, punt.

(**winstgevendheid is nul relevant om marktverstoring aan te duiden, en als je dit er toch wilt bij betrekken zie 2.)

Het VennB land kan dan reageren door:
  1. Invoertarief (jawel) heffen op producen uit het VAT land zodat de prijs omhoog kan en eigen bedrijf B meer winst kan door ofwel meer te verkopen, ofwel aan hogere prijzen te verkopen.
Stel dat het VennB land een importtarief invoert van 10%, dan kunnen beide bedrijven verkopen aan 1100. De prijs bestaat dan wel uit verschillende componenten.
  • Bedrijf A: 1000 productprijs + 100 importtarief. Eigen netto winst blijft 200.

In dit voorbeeld is de aanname dat de exporteurs de importtarieven dragen, dit strookt niet met de realiteit (source: Incoterm stats).
*Merendeel van de exporteurs doen geen DDP m.a.w. het is de importerende partij of de consument of een combinatie van de 2 die de import taxen gaan eten. Dus dan is het M bovenop 1100 en niet 1000 & 100.

En gezien tariffwar van Trump de laatste weken is het heel plausibel dat er weinig gewijzigd is aan deze data ten voordele van DDP.

e.g.

Laatst bewerkt:
Wat maakt die farma dan zo graag in België zitten, met zeer hoge loonkost, vakbonden, super onduidelijke vergunningswetgevingen met dan nog eens variabele interpretaties?
België heeft een uitzonderlijk ecosysteem met een unieke mix van incubators, accelerators, onderzoekscentra, wetenschapsparken en innovatieclusters.

Sleutelelementen hierbij zijn consistentie en voorspelbaarheid van beleid, voortkomend uit een langetermijninzet en -visie. Dit streven om van België een echte health and biotech valley te maken waarin Onderzoek en Ontwikkeling (O&O), klinische proeven en productie in ons land worden gestimuleerd is zelfs verankerd in het federale regeerakkoord.
(pharma.be)

Lees: veel kennis en kunde op een postzegel samengepakt.

(pharma.be)

Lees: veel kennis en kunde op een postzegel samengepakt.
Yeah, en ook ettelijke decennia na het overlijden van Paul Janssen van Janssens Pharma nu JnJ, ben ik vrij zeker dat dat toch nog altijd een grote naam in Pharma R&D is.

Hun sites in beerse, wat veelal R&D is dacht ik, zijn best gigantisch!

In dit voorbeeld is de aanname dat de exporteurs de importtarieven dragen, dit strookt niet met de realiteit (source: Incoterm stats).
*Merendeel van de exporteurs doen geen DDP m.a.w. het is de importerende partij of de consument of een combinatie van de 2 die de import taxen gaan eten. Dus dan is het M bovenop 1100 en niet 1000 & 100.

En gezien tariffwar van Trump de laatste weken is het heel plausibel dat er weinig gewijzigd is aan deze data ten voordele van DDP.

e.g.

Dat kwam verkeerd over, het ging me vooral over de impact op de prijszetting. Ik doelde er op dat een importtarief geen impact heeft op het producerend bedrijf, en enkel de finale prijs beïnvloedt in het importerende land.

In dat voorbeeld was 1000 de prijs van de producent (CFR/CIF) en de 100 de import duties die op bestemming door de importeur worden betaald.

Uiteraard een zeer vereenvoudigde weergave van de realiteit.

Yeah, en ook ettelijke decennia na het overlijden van Paul Janssen van Janssens Pharma nu JnJ, ben ik vrij zeker dat dat toch nog altijd een grote naam in Pharma R&D is.

Hun sites in beerse, wat veelal R&D is dacht ik, zijn best gigantisch!
Pfizer in Puurs is toch ook stevig (en Amerikaans!) met dik 4000 personeelsleden.

Het is al een post van enkele dagen geleden, maar hier nog even op terug komen: Mij gaat het over het principe dat je veel experten hoort zeggen dat tarriffs sowieso slecht zijn, dat de vrije wereldhandel ons ongekende welvaart en vrede heeft bezorgd, etcetera. En ik zie veel mensen dat soort mening ook delen in reactie op 'Liberation day'.

Het is gewoon een erg oppervlakkige kritiek op Trump. Invoertarieven kunnen weldegelijk een gegronde logica hebben. Als je dat argument hanteert tegenover een MAGA-aanhanger kan die direct in de tegenaanval gaan. De invoertarieven die hij heft zijn niet slecht omdat het invoertarieven zijn. Ze zijn gewoon dom.

Akkoord, tarieven kunnen zeker hun nut hebben. Origineel toen tarieven ter sprake kwamen tijdens de verkiezing hoorde ik dat het in context van chip manufacturing ging. Dat lijkt me een goede manier om meer chipfabrieken naar eigen grond te lokken. Economisch gezien zal dat misschien slecht zijn voor de welvaart en het GDP, maar strategisch van enorm belang - bij een cold war, hot war, of zaken als een covid pandemie - het is een enorme zwakke plek om zo afhankelijk te zijn van 1 bepaalde regio.

Hetzelfde i.v.m. zaken zoals schepenbouw - als je ziet dat China >50% van alle schepen ter wereld bouwt vs. 0.1% in de USA ...
Allemaal goed in tijden van vrede, maar bij een mogelijks conflict tussen China en het westen wordt het westen gewoon uit de oceanen geblazen door China.
Het gaat hier wel over commerciële schepenbouw maar omschakelen van commerciële naar militaire schepenbouw is natuurlijk een pak eenvoudiger dan volledig nieuwe schepen werven oprichtten.

Probleem is inderdaad dat er geen strategie achter zit. Hij smijt met tarieven de ene dag, heft ze terug op de volgende dag, smijt opnieuw en harder de dag nadien, ... En het is overduidelijk dat het gewoon pestgedrag is van hem gericht op vermeende beledigingen of oneerlijkheden die hij ziet. Don(ald J.) Quichote.
En als het doel is om meer productie naar de VS te trekken dan zal dit grandioos falen want welk bedrijf gaat gigantische investeringen doen om nieuwe fabrieken op te zetten, een proces dat jaren duurt, wetende dat Trump's mening nu al dagelijks harder draait dan een windhaan in een orkaan? En zelfs al houd hij vanaf nu voet bij stuk, vanaf de volgende president aan de macht komt zal die waarschijnlijk al die tarieven opheffen op dag 1.

Dat niemand in zijn entourage nog niet op het punt gekomen is dat ze 's ochtends een valium in zijn koffie doen snap ik niet. Wie kan en wil in zo'n omgeving van chaos en onkunde functioneren?

Amazon zou nu ook stoppen met bepaalde Chinese producten te verkopen.
Of het een economische of politieke actie is, weet ik niet.

Ik volg de topic zo sporadisch eens, maar... what a shitshow.

Dit loopt echt niet goed af. We hangen af van een narcist die moet zijn kar keren.

FYI: Trump lanceert nog liever nucleare raketten af voor hij dat doet. En... hij kan dat. Hij kan morgen wakker worden en de knop indrukken. Niets houdt hem tegen.

Ik volg de topic zo sporadisch eens, maar... what a shitshow.

Dit loopt echt niet goed af. We hangen af van een narcist die moet zijn kar keren.

FYI: Trump lanceert nog liever nucleare raketten af voor hij dat doet. En... hij kan dat. Hij kan morgen wakker worden en de knop indrukken. Niets houdt hem tegen.
Maar dat kan hij niet. Die raketten kan je niet "met 1 rode knop" afvuren. Hij kan inderdaad op zijn eentje dat commando geven, maar dat commando moet nog een hele bevelsstructuur passeren. En die mensen gebruiken ook wel hun gezond verstand. Ja-knikkers die hij geplaatst heeft overal daar gelaten denk ik dat je voor dat scenario nog het minst schrik moet hebben. Trump en zijn vriendjes zijn machts- en geldgeil. En dat zullen ze niet willen opgeven.

Nu, als iemand dacht dat Trump heel zijn imperium zelf gebouwd heeft met kennis. Ik denk dat hij ondertussen wel het tegendeel bewezen heeft.

Er is 4% werkloosheid en alle goedkope werkkrachten zijn ze aan het deporteren.
Al komen de fabrieken naar daar, er is niemand om er in te werken.

1/2. Het gaat hem niet over de admin afwikkeling, een exporttransactie stop aan de grens voor de exporterende partij, niet over de grens.
VAT inc prijs is 0 relevant omdat de import VAT wordt betaald door importeur* niet de exporterende partij.

3. Neen, in je initiële vb was de assumptie dat je exporteert naar elkaar. Als je dan eindverbruiker bent van de import verlaagt het je bruto winst, maar bon als jouw veronderstelling is dat je de import opnieuw zou resellen, heb je ook, min of meer gelijk, natuurlijk (>1000) ...

1/2 Waarom zou dat er precies toe doen volgens jou? Da's hetzelfde als zeggen dat werknemers eigenlijk geen belastingen betalen want de werkgever houdt die allemaal af. Wie dat betaalt maakt niet uit. Wat er gebeurt is dat als de US iets naar hier verscheept, er ergens iemand 21% BTW zal moeten betalen aan de staat als dat verkocht wordt aan een consument. Wie dat doet is economisch gezien niet relevant, je kan hier als buitenlander niets verkopen zonder dat er BTW op betaald zal zijn.

3/ Ik ga er van uit dat de verbruiker een consument is, wat uiteindelijk ook altijd het geval is, elk product of dienst is ofwel voor consumptie bestemt of is gemaakt om iets te produceren dat voor consumptie bestemt is, die tussenstappen erbij betrekken verandert de analyse niet.

Je mag het nog zo complex of simpel voorstellen, het maakt geen enkel verschil, jouw scenarios bewijzen niet dat VAT competitiviteit beïnvloedt.

VAT is om te beginnen al geen kost/opbrengst voor een bedrijf (er vanuit gaande dat ze niet de eindgebruiker zijn), enkel louter een cashflow beweging.

Natuurlijk is corporate tax nadeliger in elk extreem scenario dat jij beschrijft t.o.v. VAT, omdat het eerste winstgevendheid beïnvloedt in tegenstelling to VAT, maar:

1) er is geen enkel land waar er enkel corporate tax is of enkel VAT/ST.
2) je scenario van equal productiekost is niet representatief, als Vennb Land de US moest voorstellen, dan zijn haar productiekosten gemiddeld gezien lager dan in de EU (maar niet van belang want 1).

Maar dat was niet waar de initiële discussie over ging, de discussie ging over het feit dat je claimde dat Lutnick gelijk had om te zeggen dat VAT marktverstorend werkt voor US export en dat is gewoon pertinent onjuist.

Als 2 partijen een brood verkopen aan 1 EUR** (in een wereld zonder import duties en transport), gaat dat in beide gevallen dezelfde VAT of ST erbij krijgen op de plaats van consumptie, onafhankelijk of het ene binnenlands geproduceerd wordt en die andere over de plas in bachte de kuppe, en of ze aan elkaar een brood verkopen, punt.

(**winstgevendheid is nul relevant om marktverstoring aan te duiden, en als je dit er toch wilt bij betrekken zie 2.)

e.g.

Dat zijn opnieuw allemaal extra parameters die niet relevant zijn. Je kan een voorbeeld met dezelfde conclusie maken met elk land dat een aparte mix heeft van VAT/corporate tax, en/of andere productiekosten, het zal gewoon een pak meer cijfers en vaagheden bevatten.

Wat marktverstorend werkt is dat er landen zijn met andere verhoudingen aan consumptie en vennootschapsbelasting.

edit: Eens wat zitten zoeken of het nog door iemand anders uitgelegd wordt, dat het niet enkel mijn hersenspinsels zijn: Hier is een paper die uitlegt hoe je het verlagen van vennootschapsbelasting (of een andere belasting) en verhogen van VAT kan gebruiken om je export te stimuleren. Wat op dezelfde redenering berust.

Laatst bewerkt:
Er is 4% werkloosheid en alle goedkope werkkrachten zijn ze aan het deporteren.
Al komen de fabrieken naar daar, er is niemand om er in te werken.
Het idee van de tarrifs om fabrieken naar daar te halen heb ik sowieso nooit begrepen. Ik heb niet bepaald een economische achtergrond, maar om een hele fabriek + productieketen + transportketen op te zetten heb je toch al snel tientallen tot honderden miljoenen nodig en dan ben je vaak nog 2+ jaar bezig om alles operationeel te krijgen.

Dat zijn toch investeringen die bedrijven jaren op voorhand plannen. Vandaar toch ook dat veel van zijn aangekondigde "triljons of investments, the bestest investments" toch niet meer zijn dan bedrijven die hun reeds geplande investeringen nu 1-2 jaar opgeschoven hebben? Welk bedrijf of welke investeerder gaat op een moment als dit, met wetgevingen die bijna dagelijks veranderen even snel 250 miljoen die niet gepland stond naar boven toveren om een fabriek ergens neer te poten?

Terug
Bovenaan