Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Maar waarom zit die farma daar dan nu nog niet?Het is allemaal redelijk absurd aan het worden.
Maar voor farma snap ik de beweegredenen verder wel.
Betreft eerst en vooral een strategische activiteit. Logisch dat ze dat zoveel mogelijk in eigen handen willen hebben.
Bovendien genereert de sector het gros van hun omzet/winst in de VS. Die superwinstgevende tak zorgt ervoor dat de rest van de wereld toegang heeft tot tal van innovatieve en relatief betaalbare medicatie. Zonder de VS zou de ontwikkeling van medicijnen en de toegankelijkheid ervan er toch heel anders uitzien, in ons nadeel.
Productie in die sector is verder ook grotendeels geautomatiseerd.
Dus als er 1 sector dat zich perfect leent aan onshoring richting US, is het farma wel. Zowel voor O&O als voor productie zelf.
Dat je in de VS geen fabrieken wilt heropenen waar Nike schoenen worden geproduceerd of iphones worden geassembleerd, dat is begrijpelijk. Want je hebt daar niet voldoende mankracht voor en de loonkost zou de kostprijs van het product door het dak doen gaan.
Bij farma heb je dat probleem niet.
1) Het doet er voor mijn voorbeeld niet toe, het gaat erom waar welke productie hoeveel belasting betaalt, hoe die uiteindelijk bij de overheid geraakt maakt economisch gezien niet uit.
2) Zelfde als 1, da's administratieve afwikkeling, dat doet er niet toe of het de exporteur of importeur is die de doorstorting doet. Het feit dat die belasting ergens in de keten zal moeten betaald worden op de producten van die fabriek is wat relevant is.
3) Waarom zou dat je belastbare basis verlagen? je krijgt bij vennootschapsbelasting geen vrijstelling omdat je exporteert. Je belastbare winst in het voorbeeld blijft altijd 1000, waar je ook verkoopt.
Als je denkt dat bepaalde extra complexiteit ergens de conclusies kan veranderen wil ik daar gerust op ingaan maar ik zie niet meteen hoe het iets relevants kan veranderen
Het VennB land kan dan reageren door:
Stel dat het VennB land een importtarief invoert van 10%, dan kunnen beide bedrijven verkopen aan 1100. De prijs bestaat dan wel uit verschillende componenten.
- Invoertarief (jawel) heffen op producen uit het VAT land zodat de prijs omhoog kan en eigen bedrijf B meer winst kan door ofwel meer te verkopen, ofwel aan hogere prijzen te verkopen.
- Bedrijf A: 1000 productprijs + 100 importtarief. Eigen netto winst blijft 200.
Wat maakt die farma dan zo graag in België zitten, met zeer hoge loonkost, vakbonden, super onduidelijke vergunningswetgevingen met dan nog eens variabele interpretaties?
(pharma.be)België heeft een uitzonderlijk ecosysteem met een unieke mix van incubators, accelerators, onderzoekscentra, wetenschapsparken en innovatieclusters.
Sleutelelementen hierbij zijn consistentie en voorspelbaarheid van beleid, voortkomend uit een langetermijninzet en -visie. Dit streven om van België een echte ‘health and biotech valley’ te maken waarin Onderzoek en Ontwikkeling (O&O), klinische proeven en productie in ons land worden gestimuleerd is zelfs verankerd in het federale regeerakkoord.
Yeah, en ook ettelijke decennia na het overlijden van Paul Janssen van Janssens Pharma nu JnJ, ben ik vrij zeker dat dat toch nog altijd een grote naam in Pharma R&D is.(pharma.be)
Lees: veel kennis en kunde op een postzegel samengepakt.
In dit voorbeeld is de aanname dat de exporteurs de importtarieven dragen, dit strookt niet met de realiteit (source: Incoterm stats).
*Merendeel van de exporteurs doen geen DDP m.a.w. het is de importerende partij of de consument of een combinatie van de 2 die de import taxen gaan eten. Dus dan is het M bovenop 1100 en niet 1000 & 100.
En gezien tariffwar van Trump de laatste weken is het heel plausibel dat er weinig gewijzigd is aan deze data ten voordele van DDP.
e.g.
Pfizer in Puurs is toch ook stevig (en Amerikaans!) met dik 4000 personeelsleden.Yeah, en ook ettelijke decennia na het overlijden van Paul Janssen van Janssens Pharma nu JnJ, ben ik vrij zeker dat dat toch nog altijd een grote naam in Pharma R&D is.
Hun sites in beerse, wat veelal R&D is dacht ik, zijn best gigantisch!
Is dat niet vooral een logistieke hub Puurs? kan verkeerd zijnPfizer in Puurs is toch ook stevig (en Amerikaans!) met dik 4000 personeelsleden.

Het is al een post van enkele dagen geleden, maar hier nog even op terug komen: Mij gaat het over het principe dat je veel experten hoort zeggen dat tarriffs sowieso slecht zijn, dat de vrije wereldhandel ons ongekende welvaart en vrede heeft bezorgd, etcetera. En ik zie veel mensen dat soort mening ook delen in reactie op 'Liberation day'.
Het is gewoon een erg oppervlakkige kritiek op Trump. Invoertarieven kunnen weldegelijk een gegronde logica hebben. Als je dat argument hanteert tegenover een MAGA-aanhanger kan die direct in de tegenaanval gaan. De invoertarieven die hij heft zijn niet slecht omdat het invoertarieven zijn. Ze zijn gewoon dom.
Is dat niet vooral een logistieke hub Puurs? kan verkeerd zijn
Beerse sites zijn echt gigantisch veel groter.
Zijn jongste zoon is aan het tellen hoeveel importtarief hij moet betalen als halve SloveenWat mij opvalt. Hoe aanwezig de kroost van Trump was in zijn eerste termijn, zo afwezig zijn ze nu…

Puurs is hun grootste productiesite in Europa zelfs: https://codeblue.galencentre.org/20...manufacturing-plant-fills-600-vials-a-minute/

Maar dat kan hij niet. Die raketten kan je niet "met 1 rode knop" afvuren. Hij kan inderdaad op zijn eentje dat commando geven, maar dat commando moet nog een hele bevelsstructuur passeren. En die mensen gebruiken ook wel hun gezond verstand. Ja-knikkers die hij geplaatst heeft overal daar gelaten denk ik dat je voor dat scenario nog het minst schrik moet hebben. Trump en zijn vriendjes zijn machts- en geldgeil. En dat zullen ze niet willen opgeven.Ik volg de topic zo sporadisch eens, maar... what a shitshow.
Dit loopt echt niet goed af. We hangen af van een narcist die moet zijn kar keren.
FYI: Trump lanceert nog liever nucleare raketten af voor hij dat doet. En... hij kan dat. Hij kan morgen wakker worden en de knop indrukken. Niets houdt hem tegen.
1/2. Het gaat hem niet over de admin afwikkeling, een exporttransactie stop aan de grens voor de exporterende partij, niet over de grens.
VAT inc prijs is 0 relevant omdat de import VAT wordt betaald door importeur* niet de exporterende partij.
3. Neen, in je initiële vb was de assumptie dat je exporteert naar elkaar. Als je dan eindverbruiker bent van de import verlaagt het je bruto winst, maar bon als jouw veronderstelling is dat je de import opnieuw zou resellen, heb je ook, min of meer gelijk, natuurlijk (>1000) ...
Dat zijn opnieuw allemaal extra parameters die niet relevant zijn. Je kan een voorbeeld met dezelfde conclusie maken met elk land dat een aparte mix heeft van VAT/corporate tax, en/of andere productiekosten, het zal gewoon een pak meer cijfers en vaagheden bevatten.Je mag het nog zo complex of simpel voorstellen, het maakt geen enkel verschil, jouw scenarios bewijzen niet dat VAT competitiviteit beïnvloedt.
VAT is om te beginnen al geen kost/opbrengst voor een bedrijf (er vanuit gaande dat ze niet de eindgebruiker zijn), enkel louter een cashflow beweging.
Natuurlijk is corporate tax nadeliger in elk extreem scenario dat jij beschrijft t.o.v. VAT, omdat het eerste winstgevendheid beïnvloedt in tegenstelling to VAT, maar:
1) er is geen enkel land waar er enkel corporate tax is of enkel VAT/ST.
2) je scenario van equal productiekost is niet representatief, als Vennb Land de US moest voorstellen, dan zijn haar productiekosten gemiddeld gezien lager dan in de EU (maar niet van belang want 1).
Maar dat was niet waar de initiële discussie over ging, de discussie ging over het feit dat je claimde dat Lutnick gelijk had om te zeggen dat VAT marktverstorend werkt voor US export en dat is gewoon pertinent onjuist.
Als 2 partijen een brood verkopen aan 1 EUR** (in een wereld zonder import duties en transport), gaat dat in beide gevallen dezelfde VAT of ST erbij krijgen op de plaats van consumptie, onafhankelijk of het ene binnenlands geproduceerd wordt en die andere over de plas in bachte de kuppe, en of ze aan elkaar een brood verkopen, punt.
(**winstgevendheid is nul relevant om marktverstoring aan te duiden, en als je dit er toch wilt bij betrekken zie 2.)
In dit voorbeeld is de aanname dat de exporteurs de importtarieven dragen, dit strookt niet met de realiteit (source: Incoterm stats).
*Merendeel van de exporteurs doen geen DDP m.a.w. het is de importerende partij of de consument of een combinatie van de 2 die de import taxen gaan eten. Dus dan is het M bovenop 1100 en niet 1000 & 100.
En gezien tariffwar van Trump de laatste weken is het heel plausibel dat er weinig gewijzigd is aan deze data ten voordele van DDP.
e.g.
Het idee van de tarrifs om fabrieken naar daar te halen heb ik sowieso nooit begrepen. Ik heb niet bepaald een economische achtergrond, maar om een hele fabriek + productieketen + transportketen op te zetten heb je toch al snel tientallen tot honderden miljoenen nodig en dan ben je vaak nog 2+ jaar bezig om alles operationeel te krijgen.Er is 4% werkloosheid en alle goedkope werkkrachten zijn ze aan het deporteren.
Al komen de fabrieken naar daar, er is niemand om er in te werken.
Door de recessie die de handelsoorlog veroorzaakt zal de werkloosheid wel stijgenEr is 4% werkloosheid en alle goedkope werkkrachten zijn ze aan het deporteren.
Al komen de fabrieken naar daar, er is niemand om er in te werken.