Trump kondigt tariffs aan en start handelsoorlog

Neem het met een korrel zout, maar het komt wel van iemand in de havensector. Dit zou een escalatie van jewelste zijn.

Dat speelt inderdaad, en wat dat artikel zegt klopt. Het duurt jaren om schepen te bouwen en zelfs als je competitief zou kunnen produceren in de VS gaat dat niet voor morgen of volgend jaar zijn.

Rederijen plannen aankopen (van nieuwe schepen) lang op voorhand.

Weet niet hoeveel het gemiddelde prijsverschil is tussen iets produceren in de US versus China, maar moest ik China zijn, ik zou eigenlijk niet blijven import tarieven matchen, dat doet US eigenlijk meer pijn.

Met bv. 50% tarief blijven ze nog steeds competitief in vrgl met US bedrijf, ze blijven access houden tot de US markt,
impact op hun export blijft relatief beperkt en de US importeert letterlijk inflatie ..

- het niet alsof het gemiddelde bedrijf niet alles gaat doorrekenen aan de consument
- Voor wat import tariffs kunt ge ook geen cheaper lokale productielijn opstarten

consumenten spending gaat naar beneden gaan dan, economische groei zakt in of zelf recessie, riff campaigns, etc.

Wat impact op hun markt is nog altijd beter eventueel de volledige markt verliezen quoi.

Er zijn producten waarbij het prijsverschil beperkt is. Alleen zal China voor een groot deel het gewoon van elders kunnen importeren terwijl de VS wereldwijd tarieven zit te heffen.

China kan dit spel van blufpoker langer volhouden dan de VS. China importeert veel minder uit de VS dan omgekeerd.
Veel consumptieproducten worden in China vervaardigd en kunnen voor dezelfde prijs niet in de VS worden gemaakt. China kan de tarievenoorlog verder mee laten oplopen. China zal de Amerikaanse markt natuurlijk hard missen en voelen maar heeft nog andere afzetmarkten.

Het kraakt daar al in Amerika langs alle kanten. Tijd voor de druk op te voeren en Europese tegenmaatregelen aankondigen. Het voordeel is dat hij zo idioot was om tegen de hele wereld te beginnen. Als ieder land of natie nog maar een kleine vuist maakt gaat hij door de knieën.

. Als ieder land of natie nog maar een kleine vuist maakt gaat hij door de knieën.
En dat weet Trump maar al te goed.
Hij is nu vooral aan het verkondigen hoe heel de wereld op zijn knieën gaat voor hem.
  • "They are kissing my arse"
  • Ze bellen hem allemaal op en, zeggen "Please, sir, make a deal. I’ll do anything. I’ll do anything, sir."
  • "They have been ripping us off, now we are ripping them of".
Enzoverder.
Vooraal stoere taal naar zijn achterban, nieuws dat er tegendruk zou komen van ook maar enig land moet onderdrukt worden of als fake main stream media nieuws verklaard worden, als het toch in het "grote" nieuws komt moet hij terugslaan op een "ik heb toch de grootste" manier, zoals bijvoorbeeld met China, 34% reciprocal taxes counteren met 50% (wat dus niet meer reciprocal is).

Is wel reciprocal in zijn ogen. Hij was zogezegd al lief en had maar de helft van het zogezegde tarief geclaimd. Met de reactie van 34% heb je dus nog 34+34 over. Als je er 50 vanaf haalt ben je zogezegd nog altijd ok. 18% over.

Neem je dan die eerste 20% die ze al hadden, dan kom je 2% tekort. MAAR nu is het ook voor een stuk straffen, dus dan moet die balans nu ook niet echt in ere gehouden worden.

Afwachten geblazen...

Deze nacht zijn de us treasuries omhooggeschoten naar 4,5%. Wss China die geld aan het ophalen is en hun bonds aan het dumpen zijn. Komt op een slecht moment he Trump, net op het moment dat je je schuld moet herfinancieren..

https://www.hln.be/economie/importbelasting-voor-china-wordt-opgetrokken-tot-104-procent~ab5735cd/
Iemand anders had het bedrag van 350 miljard al vermeld dat trump in zijne kop had.

Ik zou echter niet weten hoe wij als Europa 350 miljard bij hen moeten uitgeven als we vorig jaar vb in het geheel maar voor 375 miljard hebben uitgegeven aan geïmporteerde energie.

Om nog te zwijgen over het feit dat als de prijs van energie inzakt dat de kans aannemelijk is dat als we al de energie die we nodig zouden hebben van bij hen zouden invoeren dat we dan niet aan die 350 miljard gaan komen.

Om nog te zwijgen over het logistieke proces om dat zelfs maar mogelijk te maken...

Fracking belachelijk.
We tellen 'designed in, engineered in, ..' mee als het USA is :unsure:

Is wel reciprocal in zijn ogen. Hij was zogezegd al lief en had maar de helft van het zogezegde tarief geclaimd. Met de reactie van 34% heb je dus nog 34+34 over. Als je er 50 vanaf haalt ben je zogezegd nog altijd ok. 18% over.

Neem je dan die eerste 20% die ze al hadden, dan kom je 2% tekort. MAAR nu is het ook voor een stuk straffen, dus dan moet die balans nu ook niet echt in ere gehouden worden.

Afwachten geblazen...
Komt voorlopig weinig reactie op die laatste 50% verhoging van uit China, ik vermoed dat ze nu aan het kijken zijn hoe ze Amerika nog meer pijn kunnen doen zonder noodzakelijk in die X% tarrif escalatie mee te gaan.
Dingen zoals exportverbod rare earth minerals, of op bedrijfsniveau gaan werken, zoals iets speciaals voor Apple of Tesla's Gigafactory en hun Megapack batterij fabriek in Shanghai, zodat die zwaar met de rug tegen de muur gezet worden...

Komt voorlopig weinig reactie op die laatste 50% verhoging van uit China, ik vermoed dat ze nu aan het kijken zijn hoe ze Amerika nog meer pijn kunnen doen zonder noodzakelijk in die X% tarrif escalatie mee te gaan.
Dingen zoals exportverbod rare earth minerals, of op bedrijfsniveau gaan werken, zoals iets speciaals voor Apple of Tesla's Gigafactory en hun Megapack batterij fabriek in Shanghai, zodat die zwaar met de rug tegen de muur gezet worden...
Ja, de uitvoer van zeldzame aardmaterialen lijkt dan eigenlijk voor de hand liggend.

Blijkbaar zou Trump nu ook tarieven willen gaan opleggen aan farmaceutische producten om zo de productie naar de VS te halen.
Moet je natuurlijk denken aan ons land. Wij hebben best grote farma-industrie. Hopelijk komen die tarieven er niet want zou België pijn kunnen doen.

Komt voorlopig weinig reactie op die laatste 50% verhoging van uit China
Ze weten dat de Amerikaan niet zonder Chinese spullen kan. Dus een “beperkte” tariff klopt de Amerikaanse zakken leeg, en China verdient nog steeds wat geld want er is nog altijd wat verkoop.

Blijkbaar zou Trump nu ook tarieven willen gaan opleggen aan farmaceutische producten om zo de productie naar de VS te halen.
‘T lijkt er precies op dat hij een genocide aan het plannen is op de armen (lees, middenklasse en lager). Financieel uitkleden door ontplofte prijzen, medicatie die zo duur zal worden dat niemand het nog kan betalen, met alle gevolgen van dien…

‘T lijkt er precies op dat hij een genocide aan het plannen is op de armen (lees, middenklasse en lager). Financieel uitkleden door ontplofte prijzen, medicatie die zo duur zal worden dat niemand het nog kan betalen, met alle gevolgen van dien…
Je zou bijna nog denken dat het 'by design' is. Bijna gaan we nog de complottheorieën geloven dat ze het doen om de economie te laten crashen zodat ze goedkoop alles kunnen opkopen.

De EU tariffs:

1. Motoren van Harley-Davidson
  2. Huishoudtoestellen
  3. Bepaalde kledij
  4. Tabaks- of schoonheidsproducten
  5. Achteruitkijkspiegels
  6. Schilderijen
  7. Voedingsproducten zoals:
  8. Eieren
  9. Gevogelte en worst
  10. Sinaasappelsap
  11. Sojabonen
5 is wel grappig, de EU is not looking back anymore, forward is the way!

De EU tariffs:

1. Motoren van Harley-Davidson
  2. Huishoudtoestellen
  3. Bepaalde kledij
  4. Tabaks- of schoonheidsproducten
  5. Achteruitkijkspiegels
  6. Schilderijen
  7. Voedingsproducten zoals:
  8. Eieren
  9. Gevogelte en worst
  10. Sinaasappelsap
  11. Sojabonen
5 is wel grappig, de EU is not looking back anymore, forward is the way!
Die lijst lijkt gekozen te zijn om minimaal impact te hebben?

1. Is maar een select clubje dat met Harley's rijdt
2. Komt voornamelijk vanuit Azië
3. Lijkt mij ook niet echt vanuit de USA te komen
4. Tabak duurder maken is goed voor de gezondheid en is al jaren aan de gang met accijnzen
5. Verhoogt de kost op een auto met... 20 euro?
6. Ik ken niemand in mijn omgeving die ooit een schilderij gekocht heeft. Als er al ergens 1 hangt dan is het een erfstuk
8. Die waren toch al veel te duur om te importeren
9. Produceren we dat zelf niet genoeg?
10. Kunnen we ook vanuit Zuid-Europa halen
11. Deze heeft waarschijnlijk nog de grootste impact, maar genoeg andere landen waaruit we die kunnen importeren

Wat zou eigenlijk het eerst gebeuren: China economisch kraken (niet breken) of hoge inflatie in de VS? Wie van beiden kan dat het langste volhouden?

Ik heb echt geen idee.

Wat zou eigenlijk het eerst gebeuren: China economisch kraken (niet breken) of hoge inflatie in de VS? Wie van beiden kan dat het langste volhouden?

Ik heb echt geen idee.

China houdt het het langst vol volgens mij, de bevolking daar gaat niks durven doen. Amerikanen daarentegen... en die hebben wapens.

China houdt het het langst vol volgens mij, de bevolking daar gaat niks durven doen. Amerikanen daarentegen... en die hebben wapens.
De hele mentaliteit van de Chinese bevolking is gewoon anders: de staat als de goedbedoelende ouder die het beter weet, tegenover die te wantrouwen, inefficiënte constructie zoals men dat in de meeste Westerse landen bekijkt. Neem daar tientallen jaren aan dictatoriaal regime bij en een goed werkende propagandamachine, en ik denk dat net zoals Rusland die economie praktisch moet imploderen voor mensen beginnen te morren op grote schaal.

Laatst bewerkt:

Een mooi voorbeeld dat aantoont waarom het terughalen van deze soort industrieën gewoon niet werkt. Kwaliteit en kost is gewoon niet te kloppen met China. Zelf met de tariffs was het goedkoper dan het te laten maken in America.

Ooit Command & Conquer Generals gespeeld? Eén van de sterkste eenheden is 'Angry Mob' en je kan ze upgraden met wapens. "Arm the mob!!'

Een mooi voorbeeld dat aantoont waarom het terughalen van deze soort industrieën gewoon niet werkt. Kwaliteit en kost is gewoon niet te kloppen met China. Zelf met de tariffs was het goedkoper dan het te laten maken in America.
Maar ondertussen zelf niet stilstaan waarom het zoveel goedkoper is China 🤦

Terug
Bovenaan