Chris Dust
Member
Moderator. Kunnen we van die tariffs geen aparte topic maken? Het is allemaal te technisch voor mij en het overschaduwt ander trump nieuws, vind ik.
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Moderator. Kunnen we van die tariffs geen aparte topic maken? Het is allemaal te technisch voor mij en het overschaduwt ander trump nieuws, vind ik.
Er zijn al aparte topics over Trump zijn beleid en de handelstarieven lijken me toch een eigen topic waard te zijn, die domineren het nieuws en zijn beleid.Het is gewoon een significant onderdeel van zijn beleidsvoering momenteel, dus je kan het nauwelijks ontkoppelen.
Je kan een apart topic openen over de tarrifs, over zijn migratiebeleid, de houding ten opzichte van Rusland...maar het is allemaal onderdeel van dezelfde grote shitshow.
Ik zie dat je de case nog gedetailleerder maakt hierbovem, om belastingdruk aan te tonen tussen verschillende belastingsconcepten aan gelijkaardige tarieven, zitten naar mijn inziens een aantal denkfouten in je berekening @beryl:Stel je hebt twee landen. Het ene financiert zijn overheid volledig via VAT, het andere volledig via vennootschapsbelasting. Beide landen produceren 1000 en exporteren daarvan 100 naar elkaar. Om het voorbeeld simpel te houden pak dat het belastingtarief 20% is voor beide en dat niemand kosten heeft.
Situatie in VAT-land:
productie onderworpen aan VAT: 1000 eigen productie -100 export+100 import= 1000*20%=200
Situatie in vennootschapsbelastingland:
Productie onderworpen aan VennB: 1000 eigen productie *20%=200
Belastingen betaald op basis van productie fabrieken VAT-land:
VAT:1000 eigen productie-100 export naar VennB land=900*20%=180
VennB: 0
Belastingen betaald op basis van productie fabrieken VennB-land:
VAT: 100 op export naar VAT land*20=20
VenB:1000 eigen productie * 20%=200
Beide landen ontvangen evenveel belastingen, 200, maar de productie van VAT-land wordt voor 180 belast terwijl de productie van VennB-land voor 220 belast wordt.

Er zijn al aparte topics over Trump zijn beleid en de handelstarieven lijken me toch een eigen topic waard te zijn, die domineren het nieuws en zijn beleid.
Dit hele tarief gebeuren is voornamelijk Trump, Navarro en Lutnick. Business Leaders staan hier uiteraard niet achter, want dit is slecht voor de economie & hun bedrijven.Al enkele dagen oud maar kan iemand nog volgen?
Dit hele tarief gebeuren is voornamelijk Trump, Navarro en Lutnick. Business Leaders staan hier uiteraard niet achter, want dit is slecht voor de economie & hun bedrijven.
Dit hele tarief gebeuren is voornamelijk Trump, Navarro en Lutnick. Business Leaders staan hier uiteraard niet achter, want dit is slecht voor de economie & hun bedrijven.
1) Het doet er voor mijn voorbeeld niet toe, het gaat erom waar welke productie hoeveel belasting betaalt, hoe die uiteindelijk bij de overheid geraakt maakt economisch gezien niet uit.Ik zie dat je de case nog gedetailleerder maakt hierbovem, om belastingdruk aan te tonen tussen verschillende belastingsconcepten aan gelijkaardige tarieven, zitten naar mijn inziens een aantal denkfouten in je berekening @beryl:
1) bij belastingen op basis van VAT land is er ook import VAT te betalen door de importerende VAT fabriek, niet door de exporterende partij.
2) In je laaste je laatste vb. gaat Vennb land geen 20 betalen voor export, zelfde principe als hierboven, die wordt betaald door de importeur/eindgebruiker, en niet de exporteur (tenzij met incoterms DDP ofzo).
3) bij Venn B hoewel er geen corporate tax wordt geheven op importactiviteit, verlaagt het wel je belastbare basis natuurlijk, dus 200 is eigenlijk ook niet echt correct.
Afgezien van bovenstaande is de zaken zodanig simplistisch of extreem ('t is maar hoe je het bekijk) voorstellen ook weinig relevant,
want geen enkel land heeft maar 1 systeem natuurlijk ..
onafhankelijk, VAT maakt geen onderscheid tussen domestic of import, origin neutraal, en dat doet Sales tax eigenlijk ook.. simpel.
VAT wordt niet geheven op export maar dat is ook niet het geval op ST. VAT is terugvorderbaar wanneer je niet de eindgebruiker bent, maar voor ST kan je ook sales tax exemptions aanvragen, m.a.w er is eigenlijk weinig verschil (afgezien van de shitload aan verschillende state and city STs)
Het grote verschil is dat VAT minder onderhevig aan fraude is dan ST door de ingebakken audit structuur, beetje een tax blockchain, waardoor er een stabielere flow aan inkomsten is en de CT gemiddeld lager ligt/kan dan in de US, is dat een VAT systeem probleem ik denk het niet.
Om dan bijkomstig aan de meute te verkopen dat het ontvangende VAT land deze belastinginkomsten aanwendt voor ongeoorloofde single state aid binnen de EU is helemaal larie en apekool.
Edit Waar ze wel kunnen over neuten zijn de belemmeringen t.o.v. US food supply dat vol hormonen en antibiotica en weet ik veel zit wrs.
Is voedselveiligheid een gerechtvaardige market entry threshold op WTO vlak, geen idee eigenlijk?![]()
Een deal is bij hem alleen een deal als hij wint, én de andere verliest.
What forms can that burden sharing take? There are many options, here are a few ideas:
- First, other countries can accept tariffs on their exports to the United States without retaliation, providing revenue to the U.S. Treasury to finance public goods provision. Critically, retaliation will exacerbate rather than improve the distribution of burdens and make it even more difficult for us to finance global public goods.
- Second, they can stop unfair and harmful trading practices by opening their markets and buying more from America;
- Third, they can boost defense spending and procurement from the U.S., buying more U.S.-made goods, and taking strain off our servicemembers and creating jobs here;
- Fourth, they can invest in and install factories in America. They won’t face tariffs if they make their stuff in this country;
- Fifth, they could simply write checks to Treasury that help us finance global public goods.
Vooral dat laatste![]()
CEA Chairman Steve Miran Hudson Institute Event Remarks
Today I’d like to discuss the United States’ provision of what economists call “global public goods,” for the entire world. First, the United Stateswww.whitehouse.gov
Officiële communicatie van The White House:
bruv ..