Trump kondigt tariffs aan en start handelsoorlog

Als dien paljas niet oplet gaat het nog van handelsoorlog naar echte oorlog.

Geen idee hoever China hier wil gaan...Ook niet altijd de meest rationele mensen die communisten, en Trump is ze nu soort van "economische" manu militari in een hoekje aan het proberen duwen...
Het risico voor Trump is dat China geen reet plooit en desnoods het tot in het oneindige oog om oog tand om tand gaat spelen he.

Geen idee waarover jullie het hebben.
China is fucked.
Natuurlijk zijn ze fucked maar toegeven gaan ze niet doen.

Als het dan toch hard tegen hard is, wie heeft de diepste zakken - indien China: gewoon zeggen, Trump, mijn beste vriend, vanaf morgen verbieden we de export naar de VS, je wil alles zelf maken - Awel, je kan morgen starten en het uitleggen aan je kiezers, of een zelf een logistieke keten opzetten via 27 andere landen.
Exportarieven?

Nooit gedacht dat ik ooit voor China ging supporteren. 't Kan verkeren...

Als er nu 1 land is dat sterk staat tegenover Trump is het natuurlijk wel China. Bijna alles dat wordt verkocht op Amazon komt van daar... Ik hoop dat China matcht of zelfs er over gaat!
China is dan wel een wereldmacht, ze staan er momenteel niet zo goed voor als Uncle Sam.
Hun economie zit al even in het slop. Minder groei, jeugdwerkloosheid, vastgoedzeepbel, ... En deze handelsoorlog kan hen helemaal kopje onder duwen.
Dat er minder goedkope Temu/Shein/Alibaba brol richting VS gaat, daar ligt Trump echt niet wakker van hoor.
Het enige waarmee ze hen echt pijn kunnen doen zijn zaken zoals rare earth metals en basiscomponenten voor farmaceutica en IT. Of dumpen van al hun treasuries (maar dat is bijna een oorlogsverklaring en gaat hen ook heel wat pijn doen).

Ik denk dat China, zeker op korte termijn, meer te verliezen heeft dan de VS.
Lange termijn is uiteraard een ander verhaal. En als er 1 ding is waar de Chinezen goed in zijn, is het wel lange termijn planning en uitvoering.

--
Ik begrijp helemaal waarom Trump drastische actie neemt tegen China. Je kan je grootste strategische vijand geen geld blijven toestoppen. De manier waarop is natuurlijk discutabel.
En de grote fout is dat Trump ineens de hele wereld op het strafbankje zet en volledig willekeurig tewerk lijkt te gaan, en zo bondgenoten in de armen van China drijft.

Denk dat Trump zijn droom van een nobelprijs voor de vrede op zijn buik kan schrijven.

China is dan wel een wereldmacht, ze staan er momenteel niet zo goed voor als Uncle Sam.
Hun economie zit al even in het slop. Minder groei, jeugdwerkloosheid, vastgoedzeepbel, ... En deze handelsoorlog kan hen helemaal kopje onder duwen.
Dat er minder goedkope Temu/Shein/Alibaba brol richting VS gaat, daar ligt Trump echt niet wakker van hoor.
Het enige waarmee ze hen echt pijn kunnen doen zijn zaken zoals rare earth metals en basiscomponenten voor farmaceutica en IT. Of dumpen van al hun treasuries (maar dat is bijna een oorlogsverklaring en gaat hen ook heel wat pijn doen).

Ik denk dat China, zeker op korte termijn, meer te verliezen heeft dan de VS.
Lange termijn is uiteraard een ander verhaal. En als er 1 ding is waar de Chinezen goed in zijn, is het wel lange termijn planning en uitvoering.

--
Ik begrijp helemaal waarom Trump drastische actie neemt tegen China. Je kan je grootste strategische vijand geen geld blijven toestoppen. De manier waarop is natuurlijk discutabel.
En de grote fout is dat Trump ineens de hele wereld op het strafbankje zet en volledig willekeurig tewerk lijkt te gaan, en zo bondgenoten in de armen van China drijft.
Het lijkt mij hier inderdaad toch vooral om China te draaien allemaal, het hele gedoe met die tarieven.

De EU lijkt niet mee te gaan in het opbod van tarieven , men zal hier een deal proberen te sluiten die waarschijnlijk niet veel voorstelt maar gewoon om Trump een win te geven.

Stel u voor dat de handelsoorlog tussen China en de VS aanhoudt. Wilt het dan zeggen dat wij zowaar een afzetmarkt worden waar wij tegen "dumpingprijzen" chinese zaken gaan kunnen kopen, zodat ze ginder nog massaal kunnen verkopen?

Het lijkt mij hier inderdaad toch vooral om China te draaien allemaal, het hele gedoe met die tarieven.

De EU lijkt niet mee te gaan in het opbod van tarieven , men zal hier een deal proberen te sluiten die waarschijnlijk niet veel voorstelt maar gewoon om Trump een win te geven.
De EU is nog volop aan het onderhandelen intern. Naar wat ik lees zijn er enkele landen (o.a. Italië en Spanje) die Trump een afkoelperiode van een week of twee willen geven vooraleer er wordt overgeschakeld op meer gerichte en strategische tarieven. Verschillende tarieven zullen ook deelstaten op verschillende wijze raken dus eenvoudig is het allemaal niet.

Blanket tarieven op alle Amerikaanse producten zie ik niet meteen gebeuren maar ik hoop dat er alleszins toch een duidelijke respons komt.

Nooit gedacht dat ik ooit voor China ging supporteren. 't Kan verkeren...

Als er nu 1 land is dat sterk staat tegenover Trump is het natuurlijk wel China. Bijna alles dat wordt verkocht op Amazon komt van daar... Ik hoop dat China matcht of zelfs er over gaat!

Niet alleen Amazon, ook 60% van wat er in Wallmart verkocht wordt, komt uit China.

Ik zie China, ondanks hun minder ideale interne situatie nu, nog in staat om dinsdagavond te zeggen “ok, jij wil er 50% bij? 50% van 0 is ook 0. Embargo, er gaat niets nog binnen of buiten”. Xi is het verplicht aan zichzelf om degene te zijn die laatst knippert.

EDIT: ze hebben elkaar bij de ballen, maar ik denk dat de nijptang van China wel iets groter is.

Laatst bewerkt:
Ik denk dat in een all out spelletje Chicken tussen VS en China het voordeel toch voor die laatste is puur door hun autoritair karakter. Af en toe is er stilaan inderdaad een beetje intern volksprotest in China maar over de grote lijn stappen ze daar nog redelijk mooi in het gareel. Vnl omdat de macht/rijkdom erg geconsolideerd is bij de partij. Terwijl er in VS veel meer rekening moet gehouden worden met verschillende spelers met tegenstrijdige belangen

Stel u voor dat de handelsoorlog tussen China en de VS aanhoudt. Wilt het dan zeggen dat wij zowaar een afzetmarkt worden waar wij tegen "dumpingprijzen" chinese zaken gaan kunnen kopen, zodat ze ginder nog massaal kunnen verkopen?
Dat klopt en dat is meteen ook de finale doodsteek voor de Europese industrie. Het is nu al moeilijk om op prijs te concurreren met China of andere lageloonlanden, als ze hun prijzen nog verder laten zakken gewoon om hun fabrieken niet te moeten laten stilvallen en alles aan dumpingprijzen op de Europese markt gooien is dat het faillissement van Europese fabrieken. Als puntje bij paaltje komt kunnen wij nooit aan even lage kosten produceren aan hen, alleen al de loonkost maakt dat onmogelijk.

Dus wat hebben we nodig om dat te vermijden? ... ... ... tariffs???

Ik denk dat in een all out spelletje Chicken tussen VS en China het voordeel toch voor die laatste is puur door hun autoritair karakter. Af en toe is er stilaan inderdaad een beetje intern volksprotest in China maar over de grote lijn stappen ze daar nog redelijk mooi in het gareel. Vnl omdat de macht/rijkdom erg geconsolideerd is bij de partij. Terwijl er in VS veel meer rekening moet gehouden worden met verschillende spelers met tegenstrijdige belangen
Dit. Trump en de zijnen zijn wel hard aan de weg naar een autoritair bestuur aan het timmeren, maar in een race to the bottom hebben ze nog lang niet voldoende controle over de Amerikaanse bevolking. Landen als Rusland en China zijn bij wijze van spreken immuun voor economische chantage, omdat zij nauwelijks rekening moeten houden met hun bevolking.

Terug
Bovenaan