Trump kondigt tariffs aan en start handelsoorlog

Dat lijkt mij toch ook wel pijnlijk.

In begin januari nog 40k, iets na eedaflegging trump na een lichte daling terug 40k om sinds de 26ste maart te zakken en sinds 1 april onderaf te tuimelen richting 31k.
Dat is grofweg 20% van de waarde van die beurs gewoon poof weg... en 10-12 procent daling sinds vrijdag.

Kan mij moeilijk inbeelden dat de Amerikaanse beurs niet verder gaat zakken dan. Dit moet toch al wel een significante crash zijn... Al vraag ik mij wel af wat de verwachting eigenlijk is van als zijnde de ondergrens...

Achter de schermen moet daar toch wel best wat druk zijn met die miljardairs die daar op één dag het BBP van bepaalde landen verliezen lijkt me.

Achter de schermen moet daar toch wel best wat druk zijn met die miljardairs die daar op één dag het BBP van bepaalde landen verliezen lijkt me.
Die miljardairs zien hun geld wel verder wegsmelten, maar ik denk dat de "gewone" Amerikaan toch harder getroffen wordt als het zo blijft duren. Die zien hun spaargeld en koopkracht direct getroffen worden. Musk zal er geen boterham minder om moeten eten als hij een paar miljard verliest. Joe Sixpack die met vol enthousiasme op Trump heeft gestemd daarentegen ...

De gewone beurs is pakweg even volatiel geworden als BTC
Tegenover de high in februari is IWDA met ruim 23% naar beneden getuimeld.
Lijkt mij dat de Amerikaanse beurzen straks ook wel zullen in bear market gaan, de S&P 500 was al ruim 17% gezakt. Vanaf een daling van 20% of meer van de indexen (Dow Jones, Nasdaq, S&P500 etc) wordt er van een bear market gesproken.

Laatst bewerkt:
Het triestige is dat zelfs met deze crash ze er weinig van voelen. Zo rijk zijn ze. Ze hebben nog steeds gewoon hun vermogen, en kapitaal genoeg om nu aan een prikje nog meer binnen te rijven. Zij kunnen die 4 jaar Trump easy overbruggen zonder een jacht minder te hebben.

Het triestige is dat zelfs met deze crash ze er weinig van voelen. Zo rijk zijn ze. Ze hebben nog steeds gewoon hun vermogen, en kapitaal genoeg om nu aan een prikje nog meer binnen te rijven. Zij kunnen die 4 jaar Trump easy overbruggen zonder een jacht minder te hebben.
Ik vermoed inderdaad ook dat het de kleinere bedrijven zullen zijn die niet het kapitaal hebben om deze periode vol onzekerheid en extra kosten te overbruggen. Allemaal leuk en wel dat een Jeff Bezos $50 miljard van zijn totaalwaarde verliest maar die zal geen boterham minder moeten eten.

Voor de miljardairs blijft dat ook vooral virtuele rijkdom hé...
30 miljard kwijt... als de beurzen terug opleven komt die waarde gewoon terug.

Dat is dan ook haast "vulgair" veel geld in die zin dat een miljard meer of minder geen hol uitmaakt voor die mensen. Die kunnen blijven genieten van hun levensstijl. Terwijl een kleine belegger tegen zijn pensioenleeftijd die voorziene buffer wel serieus ziet krimpen en dat heeft een reëel effect op zijn resterende jaren.

Ik vraag me toch af of mensen die Trump wel een goed vonden, dat nog steeds denken? Ik weet dat die het topic "ontvlucht" zijn met wat zwakke argumenten, maar ben daar toch benieuwd naar. Ikzelf heb ook niks met dat hele Woke-gebeuren, in hoeverre dat dan in België zichtbaar is, maar als dit de tegenreactie moet zijn, hebben we toch een groter probleem. Het "beleid" is toch behoorlijk pijnlijk en dat in nog maar zeer korte periode.

Ik vraag me toch af of mensen die Trump wel een goed vonden, dat nog steeds denken? Ik weet dat die het topic "ontvlucht" zijn met wat zwakke argumenten, maar ben daar toch benieuwd naar. Ikzelf heb ook niks met dat hele Woke-gebeuren, in hoeverre dat dan in België zichtbaar is, maar als dit de tegenreactie moet zijn, hebben we toch een groter probleem. Het "beleid" is toch behoorlijk pijnlijk en dat in nog maar zeer korte periode.
Ik heb het enkele weken geleden al gezegd, en dat was voor Trump zowat eigenhandig een beurscrisis uitlokte, maar is dit beleid nu voor iemand de "overwinning op woke" waard? Ik kan dat ergens nog begrijpen voor de niet bijster wereldkundige republikein die in small-town America is opgegroeid en zal sterven, maar voor de gemiddelde Europeaan, laat staan Belg, is dat toch compleet getikt IMO.

En wat dan voor de manosphere small gov FIRE ascetic lifestile bro's op youtube die iedereen aanleert hoe te moeten leven en snel rijk te worden door de beurs? Miljaar die sgyten toch in hun broek momenteel? 10y voor niks een kutleven gehad

En dan komt er mogelijk nog een dikke oorlog met Iran aan in mei. We're not out of the woods yet.

Dat is dan ook haast "vulgair" veel geld in die zin dat een miljard meer of minder geen hol uitmaakt voor die mensen.
Zo is dat. Eigenlijk is het voor ons heel moeilijk voor te stellen hoeveel een miljard $ eigenlijk is voor 1 persoon om te bezitten. En we spreken hier over mensen die het 10 of 100 voudige hiervan hebben. Dusja, medelijden moeten we niet hebben geloof ik.

Vraag me af wat er uberhaupt te doen is. Zelfs bij een geslaagde impeachement zitten we met Vance aan de knoppen? Zal echt wachten zijn tot Congress bji zijn zinnen komt

Toch regelmatig posts hier gelezen van mensen die blij waren met de verkiezing van Trump want dat zou positief zijn voor de beurzen. Terwijl Trump gewoon erg duidelijk van in het begin gedeeld heeft wat zijn financiële plannen waren. Zelf ben ik absoluut geen beursgenie maar ik vond het toch vreemd om te zien.

Toch regelmatig posts hier gelezen van mensen die blij waren met de verkiezing van Trump want dat zou positief zijn voor de beurzen. Terwijl Trump gewoon erg duidelijk van in het begin gedeeld heeft wat zijn financiële plannen waren. Zelf ben ik absoluut geen beursgenie maar ik vond het toch vreemd om te zien.
Algemeen denk ik dat veel mensen dachten dat hij het nooit zo gortig zou maken als hij aankondigde. Het hele argument rond de temperatuur van soep bij het consumeren. Ik dacht eerlijk gezegd ook niet dat het hele apparaat rond hem dit soort zaken zou laten passeren, maar kennelijk is veel mogelijk wanneer je een persoonlijkheidscultus hebt opgebouwd en je je laat omringen door "believers".

Algemeen denk ik dat veel mensen dachten dat hij het nooit zo gortig zou maken als hij aankondigde. Het hele argument rond de temperatuur van soep bij het consumeren. Ik dacht eerlijk gezegd ook niet dat het hele apparaat rond hem dit soort zaken zou laten passeren, maar kennelijk is veel mogelijk wanneer je een persoonlijkheidscultus hebt opgebouwd en je je laat omringen door "believers".
Niet alleen rond hem, maar ik verschiet er ook van dat er geen mechanismen zijn op de wereldmarkt die zulke fratsen kunnen tegenhouden.
Nu is 1 persoon in staat om -met halve waarheden en hele leugens- die wereldmarkt onderuit te halen.

Niet alleen rond hem, maar ik verschiet er ook van dat er geen mechanismen zijn op de wereldmarkt die zulke fratsen kunnen tegenhouden.
Nu is 1 persoon in staat om -met halve waarheden en hele leugens- die wereldmarkt onderuit te halen.
Ik vermoed dat dit valt onder de soevereiniteit van staten zeker. Moest het om een of andere gekke Afrikaanse dictator gaan zou iedereen eens de wenkbrauwen ophalen waarna de wereld verder gaat, maar nu gaat het om een economische supermacht.

Ik vind dat de uitspraak van de voorzitter van Anderlecht van enkele jaren geleden de hele wereldsituatie goed omvat:

Maar het kan nog slechter… Wie zegt dat het dieptepunt bereikt is: het kan altijd dieper.

Het ziet er niet naar uit dat de wereld de goede kant opgaat.

Terug
Bovenaan