Trump kondigt tariffs aan en start handelsoorlog

Maanden ging het erom dat Trump goed was voor de beurzen, met zijn herverkiezing gingen ze goed omhoog. Tot zijn eedaflegging ging het ook nog goed. Op sociale media was het dat Trump goed was voor business en de koersen toonden het aan.

Nu het daalt is het plots "het is de korte pijn" "dat was altijd het plan om de beurzen te laten zakken" "het zijn maar enen en nullen". En soms nog "wat op de beurs gebeurt raakt je niet".

Het klopt dat iedereen wist dat er invoerheffingen gingen komen maar ze waren veel zwaarder dan de beurzen hadden ingeschat. Dat was iets van pakweg 10 tot 15% op enkele landen (denk China, Vietnam etc). Maar nu gaat het zelfs tot eilanden met pinguïns en 50% als maximum. China is hard getroffen met 54% wat ver boven de verwachting was.

Enkele optimisten zien er een "briljante" onderhandelingstactiek in. Wereldleiders komen met hangende pootjes terug om forse toegevingen te doen om hun percentage te laten zakken (liefst tot 0%). Het kan zomaar zijn dat het na 2 maanden voor de meeste landen weer is ingetrokken. De EU wil dan weer niet te snel buigen en daar lijkt het maanden een staarwedstrijd te worden tot wie het eerst knippert.

De eerstkomende dagen is het al een komen en gaan van leiders, de eerste is Netanyahu die buiten wil wandelen met afgeschafte heffingen van zijn goede vriend Trump.

Nu het daalt is het plots "het is de korte pijn" "dat was altijd het plan om de beurzen te laten zakken" "het zijn maar enen en nullen". En soms nog "wat op de beurs gebeurt raakt je niet".

En niet vergeten: het is allemaal de schuld van Biden die de economie naar de knoppen hielp...

Niet alleen rond hem, maar ik verschiet er ook van dat er geen mechanismen zijn op de wereldmarkt die zulke fratsen kunnen tegenhouden.
Nu is 1 persoon in staat om -met halve waarheden en hele leugens- die wereldmarkt onderuit te halen.
Er is het WTO waar je zo'n zaken kan gaan uitvechten, en als je wint wordt aan de verliezende partij gevraagd de handelsbelemmeringen aan te pakken, gebeurt dat niet dan kan het WTO je het recht geven om voor een zelfde bedrag aan handelsbelemmeringen op te leggen. Maar da's hier zo groot dat niemand blijkbaar via het WTO passeert, die lijken hierin precies een beetje uitgeteld.

Stand-up Maths heeft ook eens de tariff-formule onder de loep genomen, en zoals je kan verwachten krulden zijn tenen nogal :).

ik zag net op een ticker op CNN dat Trump al 7 triljoen investeringen in USA gescored heeft door tariffs. Iemand een bron wie die investeringen doet? Zou toch wel wereldnieuws zijn? Eergisteren was het nog maar 5T, vorige week 500 miljard.
Denk eerlijk gezegd niet dat er 1 bedrijf ter wereld is die nu investeringen overweegt.

ik zag net op een ticker op CNN dat Trump al 7 triljoen investeringen in USA gescored heeft door tariffs. Iemand een bron wie die investeringen doet? Zou toch wel wereldnieuws zijn? Eergisteren was het nog maar 5T, vorige week 500 miljard.
Denk eerlijk gezegd niet dat er 1 bedrijf ter wereld is die nu investeringen overweegt.

Zou dat een uitspraak van Trump zelf zijn?

Er staat "TRUMP: Tarrifs led to $7T..." Dus wat Trump beweerd...

Nissan heeft al gezegd bv. dat ze hun Rogue meer in hun bestaande US fabrieken gaan produceren: https://asia.nikkei.com/Business/Au...Rogue-production-to-U.S.-due-to-Trump-tariffs

Zou dat een uitspraak van Trump zelf zijn?

Er staat "TRUMP: Tarrifs led to $7T..." Dus wat Trump beweerd...

Nissan heeft al gezegd bv. dat ze hun Rogue meer in hun bestaande US fabrieken gaan produceren: https://asia.nikkei.com/Business/Au...Rogue-production-to-U.S.-due-to-Trump-tariffs
Nissan gaat productie opschalen in bestaande faciliteiten, is niet echt een mega investering.
Er gaan uiteraard wel investeringen gebeuren, die gebeurden er zonder Trump of tarrifs ook.

Het probleem is, als de tarrifs de reden moeten zijn om die investeringen te doen, dan moeten die tarrifs ook blijven.

Eens de tarrifs zakken of weg zijn, is productie in de andere landen weer voordeliger; en dan zit je daar mooi met je mega investering.

En grote investeringen vragen vooral een stabiel fiscaal klimaat, en zolang Trump het voor het zeggen heeft is er juist niets stabiel, eerder het absolute tegengestelde ervan!

Dat inderdaad. Trump is gewoon zo onvoorspelbaar dat het voor investeerders zeer moeilijk is om strategische beslissingen te nemen, dus gaan ze ook liever afwachten.

Hier ook wat enkele economen hier van die tariffs vinden :

Plus-artikel, dus hier enkele veelzeggenden quotes:

“Het is een zeer harde reactie”, zegt ook Koen De Leus, hoofdeconoom van BNP Paribas Fortis. “Maar wel een die te begrijpen is. China zal hiervoor meer sympathie krijgen dan andersom. Ze zijn nu de redelijke stem in deze handelsoorlog.”
...
De kat uit de boom kijken, dat is wat de Europese Unie momenteel doet. “Maar je kan niet wachten op een waanzinnige”, zegt professor economie Koen Schoors. “Trump gaat zijn tarieven niet aanpassen. Dat is volgens mij geen realistische piste. Europa moet reageren. Kijk maar naar China. Ze hadden al een tarief van 20 procent en ze hebben het gewoon ondergaan. Vervolgens heeft hij daar nog eens 34 procent bijgedaan. Het zijn, kort door de bocht, maffiapraktijken. Trump vraagt om te betalen, maar als je betaalt, ga je er niet ineens van af geraken.”
...
“In de maffia-analogie is Vietnam het pizzarestaurantje om de hoek. Als Trump binnenkomt en zegt dat ze moeten betalen of hij slaat alles kort en klein, dan kunnen zij hier niet tegenin gaan. Ze denken door zich te schikken dat hij voor rede vatbaar zou worden. Maar ik geloof niet dat dat zo zal zijn. Er is namelijk niets redelijk of weloverwogen aan het denken van Trump.”

Dees is eigenlijk ook wel hilarisch. Fox News: "What do we mean by 'down' " over de beurzen:

Om dan met een 1jaar-graph te tonen dat het allemaal wel meevalt.

Maar ondertussen staat de Dow al op 37.000 en dus onder het dieptepunt van zijn grafiekje. Ze gaan vandaag dus een 5-jaar graph of zo moeten tonen om hun punt te maken :p.

Voor de mensen die geen verbale diarree willen lezen: Trump kondigt bijkomende tarieven aan op China van 50% tenzij China zijn tarieven opheft. Dus dan wordt dat een totaal van 104%?

20250407_114026.png

Voor de mensen die geen verbale diarree willen lezen: Trump kondigt bijkomende tarieven aan op China van 50% tenzij China zijn tarieven opheft. Dus dan wordt dat een totaal van 104%?
Ik begrijp wel hoe Trump reageert. In zijn "commerciële mindset" wil hij natuurlijk de persoon zijn die boven troeft (met zijn "trump card" :cheer: ) En dan moet je inderdaad zo hard reageren naar China.
In dit kader ben ik benieuwd hoe Europa zal reageren. Ze kunnen proberen boventroeven, of gewoon hem negeren. Zien wat het wordt.

In ieder geval krijg je wel heel duidelijk een groep "goede landen" (i.e. komen bedelen om de tarieven) en een groep "slechte landen" (die hun eigen positie houden). Een andere opdeling dan vroeger.

Ik begrijp wel hoe Trump reageert. In zijn "commerciële mindset" wil hij natuurlijk de persoon zijn die boven troeft (met zijn "trump card" :cheer: ) En dan moet je inderdaad zo hard reageren naar China.
In dit kader ben ik benieuwd hoe Europa zal reageren. Ze kunnen proberen boventroeven, of gewoon hem negeren. Zien wat het wordt.

In ieder geval krijg je wel heel duidelijk een groep "goede landen" (i.e. komen bedelen om de tarieven) en een groep "slechte landen" (die hun eigen positie houden). Een andere opdeling dan vroeger.
Nooit gedacht dat ik ooit voor China ging supporteren. 't Kan verkeren...

Als er nu 1 land is dat sterk staat tegenover Trump is het natuurlijk wel China. Bijna alles dat wordt verkocht op Amazon komt van daar... Ik hoop dat China matcht of zelfs er over gaat!

Nooit gedacht dat ik ooit voor China ging supporteren. 't Kan verkeren...

Als er nu 1 land is dat sterk staat tegenover Trump is het natuurlijk wel China. Bijna alles dat wordt verkocht op Amazon komt van daar... Ik hoop dat China matcht of zelfs er over gaat!
AMZN staat nochtans in het groen nu.

Als het dan toch hard tegen hard is, wie heeft de diepste zakken - indien China: gewoon zeggen, Trump, mijn beste vriend, vanaf morgen verbieden we de export naar de VS, je wil alles zelf maken - Awel, je kan morgen starten en het uitleggen aan je kiezers, of een zelf een logistieke keten opzetten via 27 andere landen.

Als dien paljas niet oplet gaat het nog van handelsoorlog naar echte oorlog.

Geen idee hoever China hier wil gaan...Ook niet altijd de meest rationele mensen die communisten, en Trump is ze nu soort van "economische" manu militari in een hoekje aan het proberen duwen...

Geen idee waarover jullie het hebben.
China is fucked.

China zat al in een fase van economische stagnatie waarbij ze moesten zoeken naar een geleidelijke omschakeling van hun economisch model.

Met deze nieuwe tariffs forceert Trump een Chinese recessie.
En dus onrust onder de bevolking, want het pact met Xi is maatschappelijke rust in ruil voor economische voorspoed.
De eerste cracks zag je al tijdens covid, waarbij er protesten op gang kwamen en Xi plots het roer helemaal omgooide qua zero-covid.

Wat moet hij nu doen met de rug tegen de muur?
Xi kan onmogelijk publiekelijk gaan knielen voor deze chantage van Trump.
Dit is quasi een oorlogsverklaring.
Dat betekent dus waarschijnlijk agressie. (Taiwan?)

Buckle up.

Terug
Bovenaan