Trump kondigt tariffs aan en start handelsoorlog

Moderator. Kunnen we van die tariffs geen aparte topic maken? Het is allemaal te technisch voor mij en het overschaduwt ander trump nieuws, vind ik.

Moderator. Kunnen we van die tariffs geen aparte topic maken? Het is allemaal te technisch voor mij en het overschaduwt ander trump nieuws, vind ik.

Het is gewoon een significant onderdeel van zijn beleidsvoering momenteel, dus je kan het nauwelijks ontkoppelen.

Je kan een apart topic openen over de tarrifs, over zijn migratiebeleid, de houding ten opzichte van Rusland...maar het is allemaal onderdeel van dezelfde grote shitshow.

Het is gewoon een significant onderdeel van zijn beleidsvoering momenteel, dus je kan het nauwelijks ontkoppelen.

Je kan een apart topic openen over de tarrifs, over zijn migratiebeleid, de houding ten opzichte van Rusland...maar het is allemaal onderdeel van dezelfde grote shitshow.
Er zijn al aparte topics over Trump zijn beleid en de handelstarieven lijken me toch een eigen topic waard te zijn, die domineren het nieuws en zijn beleid.

Stel je hebt twee landen. Het ene financiert zijn overheid volledig via VAT, het andere volledig via vennootschapsbelasting. Beide landen produceren 1000 en exporteren daarvan 100 naar elkaar. Om het voorbeeld simpel te houden pak dat het belastingtarief 20% is voor beide en dat niemand kosten heeft.

Situatie in VAT-land:
productie onderworpen aan VAT: 1000 eigen productie -100 export+100 import= 1000*20%=200

Situatie in vennootschapsbelastingland:
Productie onderworpen aan VennB: 1000 eigen productie *20%=200

Belastingen betaald op basis van productie fabrieken VAT-land:
VAT:1000 eigen productie-100 export naar VennB land=900*20%=180
VennB: 0

Belastingen betaald op basis van productie fabrieken VennB-land:
VAT: 100 op export naar VAT land*20=20
VenB:1000 eigen productie * 20%=200

Beide landen ontvangen evenveel belastingen, 200, maar de productie van VAT-land wordt voor 180 belast terwijl de productie van VennB-land voor 220 belast wordt.
Ik zie dat je de case nog gedetailleerder maakt hierbovem, om belastingdruk aan te tonen tussen verschillende belastingsconcepten aan gelijkaardige tarieven, zitten naar mijn inziens een aantal denkfouten in je berekening @beryl:

1) bij belastingen op basis van VAT land is er ook import VAT te betalen door de importerende VAT fabriek, niet door de exporterende partij.
2) In je laaste je laatste vb. gaat Vennb land geen 20 betalen voor export, zelfde principe als hierboven, die wordt betaald door de importeur/eindgebruiker, en niet de exporteur (tenzij met incoterms DDP ofzo).
3)
bij Venn B hoewel er geen corporate tax wordt geheven op importactiviteit, verlaagt het wel je belastbare basis natuurlijk, dus 200 is eigenlijk ook niet echt correct.

Afgezien van bovenstaande is de zaken zodanig simplistisch of extreem ('t is maar hoe je het bekijk) voorstellen ook weinig relevant,
want geen enkel land heeft maar 1 systeem natuurlijk ..

onafhankelijk, VAT maakt geen onderscheid tussen domestic of import, origin neutraal, en dat doet Sales tax eigenlijk ook.. simpel.
VAT wordt niet geheven op export maar dat is ook niet het geval op ST. VAT is terugvorderbaar wanneer je niet de eindgebruiker bent, maar voor ST kan je ook sales tax exemptions aanvragen, m.a.w er is eigenlijk weinig verschil (afgezien van de shitload aan verschillende state and city STs)

Het grote verschil is dat VAT minder onderhevig aan fraude is dan ST door de ingebakken audit structuur, beetje een tax blockchain, waardoor er een stabielere flow aan inkomsten is en de CT gemiddeld lager ligt/kan dan in de US, is dat een VAT systeem probleem ik denk het niet.

Om dan bijkomstig aan de meute te verkopen dat het ontvangende VAT land deze belastinginkomsten aanwendt voor ongeoorloofde single state aid binnen de EU is helemaal larie en apekool.

Edit Waar ze wel kunnen over neuten zijn de belemmeringen t.o.v. US food supply dat vol hormonen en antibiotica en weet ik veel zit wrs.
Is voedselveiligheid een gerechtvaardige market entry threshold op WTO vlak, geen idee eigenlijk? :confused:

Laatst bewerkt:
Dit hele tarief gebeuren is voornamelijk Trump, Navarro en Lutnick. Business Leaders staan hier uiteraard niet achter, want dit is slecht voor de economie & hun bedrijven.

Akkoord maar hij gaat in het artikel verder dan tarrifs he.

Dit hele tarief gebeuren is voornamelijk Trump, Navarro en Lutnick. Business Leaders staan hier uiteraard niet achter, want dit is slecht voor de economie & hun bedrijven.

Moet voor Trump echt wel kicken zijn te zien dat quasi heel de wereld aan je voeten ligt - of dat toch laat uitschijnen - maar deels lijkt het alvast te kloppen want o.a. de EU heeft al enige bereidheid getoond om in te binden - met als reactie nog een groter pakket eisen van zijne Goddelijkheid (de status van president, keizer is al lang voorbij) Trump.

Voor landen, sectoren, organisaties moet dit toch ontzettend vermoeiend zijn - je hebt echt constant aparte teams nodig om letterlijk een handvol prominente mensen in de VS gewoon nog maar te volgen inzake communicatie.

Ook die fascinatie voor dat handelstekort is onbegrijpelijk want zelfs al zou je willen, het is praktisch gewoon geen optie.

Onlangs ook een interview met een medewerker (arts voor ontwikkeling van vaccins) van één of andere organisatie van de VS welke onder DOGE werd geschrapt - van dag 1 op dag 2 gewoon stopgezet, verbod om nog officieel contact te hebben met lokale instellingen en organisaties.

Ook die saga met het vaccin voor de mazelen spreekt boekdelen - dat is geen beleid maar try and error.

De mate van snelheid en daarbij horende chaos is ongezien, benieuwd hoe dat gaat aflopen: hit-and-miss, en hopelijk niet te ver miss ...

De rest van de wereld, muv Rusland & Noord-Korea, zouden hem gewoon moeten negeren en behandelen als een virus dat in quarantaine moet geplaatst worden. Helaas is dat een utopie.

Wat Europa zeker niet moet doen, is onderhandelen over die belachelijke tarieven, al lees ik hier al tegenstrijdige berichten over.

Europa moet eens voor zichzelf opkomen en beseffen dat er niet de onderhandelen valt met die veroordeelde misdadiger. Hij kan morgen de deal toch weer veranderen, afhankelijk van met welke hersencel hij uit bed gestapt is.

Trump wimpelt de 0-0% EU-US tariffs op goederen af. Een deal is bij hem alleen een deal als hij wint, én de andere verliest. Win-win of status quo is des duivels. Wat een malignant sujet.

Musk zal lachen…

Ik zie dat je de case nog gedetailleerder maakt hierbovem, om belastingdruk aan te tonen tussen verschillende belastingsconcepten aan gelijkaardige tarieven, zitten naar mijn inziens een aantal denkfouten in je berekening @beryl:

1) bij belastingen op basis van VAT land is er ook import VAT te betalen door de importerende VAT fabriek, niet door de exporterende partij.
2) In je laaste je laatste vb. gaat Vennb land geen 20 betalen voor export, zelfde principe als hierboven, die wordt betaald door de importeur/eindgebruiker, en niet de exporteur (tenzij met incoterms DDP ofzo).
3)
bij Venn B hoewel er geen corporate tax wordt geheven op importactiviteit, verlaagt het wel je belastbare basis natuurlijk, dus 200 is eigenlijk ook niet echt correct.

Afgezien van bovenstaande is de zaken zodanig simplistisch of extreem ('t is maar hoe je het bekijk) voorstellen ook weinig relevant,
want geen enkel land heeft maar 1 systeem natuurlijk ..

onafhankelijk, VAT maakt geen onderscheid tussen domestic of import, origin neutraal, en dat doet Sales tax eigenlijk ook.. simpel.
VAT wordt niet geheven op export maar dat is ook niet het geval op ST. VAT is terugvorderbaar wanneer je niet de eindgebruiker bent, maar voor ST kan je ook sales tax exemptions aanvragen, m.a.w er is eigenlijk weinig verschil (afgezien van de shitload aan verschillende state and city STs)

Het grote verschil is dat VAT minder onderhevig aan fraude is dan ST door de ingebakken audit structuur, beetje een tax blockchain, waardoor er een stabielere flow aan inkomsten is en de CT gemiddeld lager ligt/kan dan in de US, is dat een VAT systeem probleem ik denk het niet.

Om dan bijkomstig aan de meute te verkopen dat het ontvangende VAT land deze belastinginkomsten aanwendt voor ongeoorloofde single state aid binnen de EU is helemaal larie en apekool.

Edit Waar ze wel kunnen over neuten zijn de belemmeringen t.o.v. US food supply dat vol hormonen en antibiotica en weet ik veel zit wrs.
Is voedselveiligheid een gerechtvaardige market entry threshold op WTO vlak, geen idee eigenlijk? :confused:
1) Het doet er voor mijn voorbeeld niet toe, het gaat erom waar welke productie hoeveel belasting betaalt, hoe die uiteindelijk bij de overheid geraakt maakt economisch gezien niet uit.
2) Zelfde als 1, da's administratieve afwikkeling, dat doet er niet toe of het de exporteur of importeur is die de doorstorting doet. Het feit dat die belasting ergens in de keten zal moeten betaald worden op de producten van die fabriek is wat relevant is.
3) Waarom zou dat je belastbare basis verlagen? je krijgt bij vennootschapsbelasting geen vrijstelling omdat je exporteert. Je belastbare winst in het voorbeeld blijft altijd 1000, waar je ook verkoopt.

Als je denkt dat bepaalde extra complexiteit ergens de conclusies kan veranderen wil ik daar gerust op ingaan maar ik zie niet meteen hoe het iets relevants kan veranderen.

Er is mijn voorbeeld ook geen onderscheid VAT of sales tax trouwens, wat van belang is; is dat het een belasting is die consumptie belast tegenover een belasting die productie belast. Eigenlijk kan je heel mijn voorbeeld kortweg uitleggen door te zeggen dat vennootschapsbelasting enkel binnenlandse productie belast, en consumptiebelasting enkel binnenlandse consumptie, en die consumptiebelasting kan dus, in tegenstelling tot bij de productie, ook van buitenlandse fabrikanten zijn.

Wat je edit betreft: voedselveiligheid is zeker een gerechtvaardigde beperking op handel maar het moet wel wetenschappelijk onderbouwd zijn en daar is Europa al een paar keer voor veroordeeld door de WTO (maar die veroordeling heeft de EU gewoon genegeerd, de VS heeft dan maar deemoedig alles zo gelaten om geen handelsconflict te veroorzaken, andere tijden)

Een deal is bij hem alleen een deal als hij wint, én de andere verliest.

Dit idd, en vooral bij handelsakkoorden is het nogal logisch dat men streeft naar een win/win scenario, het is zelfs een noodzaak - anders lsuit je beter geen akkoord - wat ook nieuw is: Trump doet dit niet op sluwe wijze, neen, hij zegt het gewoon zo - we gaan een akkoord sluiten waarbij wij winnen en jij gaat verliezen. Zo een "akkoord" kan je enkel sluiten als je overal de bovenhand hebt, maar dat is geen akkoord maar gewoon een botte verplichting.

Of dat een strategie is zo te handelen ...ik dacht van wel maar stilaan stel ik dat ernstig in vraag.

Officiële communicatie van The White House:

What forms can that burden sharing take? There are many options, here are a few ideas:

• First, other countries can accept tariffs on their exports to the United States without retaliation, providing revenue to the U.S. Treasury to finance public goods provision. Critically, retaliation will exacerbate rather than improve the distribution of burdens and make it even more difficult for us to finance global public goods.
  • Second, they can stop unfair and harmful trading practices by opening their markets and buying more from America;
  • Third, they can boost defense spending and procurement from the U.S., buying more U.S.-made goods, and taking strain off our servicemembers and creating jobs here;
  • Fourth, they can invest in and install factories in America. They won’t face tariffs if they make their stuff in this country;
  • Fifth, they could simply write checks to Treasury that help us finance global public goods.

bruv ..

Beter de korte pijn. Geen publieke reacties doen en gewoon handelen.

Dit zijn puur maffiapraktijken. Hier kan je gewoon niet inschikkelijk voor zijn...

Dit is toch meer dan de waanzin voorbij.

Overal grondstoffen opeisen en met die grondstoffen massaal produceren in de VS.
Alle landen tarieven opleggen, gewoon omdat het kan.
Heeft je bedrijf last van de tarieven? Vestig je bedrijf dan in de VS en weg zijn de tarieven.
Maak de oppergod blij genoeg, zorg dat de kado aan hem waardevol genoeg is, en de tarieven kunnen minderen. Maar hoeveel ze zakken en voor hoelang weet niemand.

Dit is inderdaad niet onderhandelen, maar maffia op wereldschaal. Een pistool tegen het hoofd.
Elke toegeving is een zwaktebod en een overwinning voor die gek. Dat maakt alleen maar dat die verder en verder kan gaan en dat MAGA en twijfelaars overtuigd zijn/geraken van zijn verwezenlijkingen.
De manier waarop maakt allang niet meer uit.

Ik hoop eigenlijk echt dat de EU duidelijk maakt dat het andere markten opzoekt en ook toch wat tarrifs oplegt aan VS producten. Digitale diensten eerst.
Zéker bij eigen defensie industrie wapens kopen!
We moeten ons niet laten intimideren door zo'n bullebakken in het Witte Huis.
Welke Europese leider kan er goed golfen?

Terug
Bovenaan