Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Er leeft natuurlijk ook heel veel rond het hele idee van 'doorslapen' maatschappelijk. Terwijl alleen maar biologisch al het voor baby's heel normaal is nog nachtvoedingen nodig te hebben. En doorslapen (zeker tot de leeftijd van 6 maanden) betekent dat een baby 5 uur slaapt... En dus ook al geen nachten van 8, laat staan 12 uur. In combinatie met zelf gaan werken, andere kinderen, gewoon zelf tot slapen komen, is het natuurlijk allemaal niet te onderschatten.

Hier hebben we de duivel in huis gehaald.
's Morgens om 6u45 zijn ze wakker, komen ze bij ons hun tablet halen, en kruipen ze terug in hun eigen bed.
Op weekenddagen dat er niets gepland staat, kunnen we daardoor zelf slapen tot 8u a 8u30.

Hier is het ook met fases. Het heeft een tijdje beter gegaan, maar de afgelopen weken is weer een ramp.
Wij gaan er gewoon bij liggen. Enerzijds wil je afbouwen van nachtvoeding, maar het alternatief bij ons is letterlijk om dat ze 2.5u ofzo wakker is, voor ze terug wil gaan slapen. En dan heb je de volgende dag een peuter die veel te weinig geslapen heeft...

Ik word er stilaan wel moedeloos van, een klein kind is irritant omdat ze niet kunnen vertellen wat er is. Maar een peuter die gewoon zegt "niet slapen, opstaan", is echt niet beter...
Ik raad je ècht aan ook eens een afspraak te maken bij de slaappediater in het UZ Gent, die zei me hoe ik het niet alleen 's nachts maar ook overdag moest aanpakken. Ik herken maar al te vaak mijn eigen lijdensweg in jouw schrijfsels. 😉
Heb ze toen 1 nachtje naar de grootouders gestuurd zodat ik heel efkes kon bijtanken en enkele weekjes later was dat al een wereld van verschil. Van 3-5x per nacht wakker worden naar 3-5x per week.

Ik raad je ècht aan ook eens een afspraak te maken bij de slaappediater in het UZ Gent, die zei me hoe ik het niet alleen 's nachts maar ook overdag moest aanpakken. Ik herken maar al te vaak mijn eigen lijdensweg in jouw schrijfsels. 😉
Heb ze toen 1 nachtje naar de grootouders gestuurd zodat ik heel efkes kon bijtanken en enkele weekjes later was dat al een wereld van verschil. Van 3-5x per nacht wakker worden naar 3-5x per week.
Over dat overdag aanpakken, bedoel je dan ritme creëren?

Er leeft natuurlijk ook heel veel rond het hele idee van 'doorslapen' maatschappelijk. Terwijl alleen maar biologisch al het voor baby's heel normaal is nog nachtvoedingen nodig te hebben. En doorslapen (zeker tot de leeftijd van 6 maanden) betekent dat een baby 5 uur slaapt... En dus ook al geen nachten van 8, laat staan 12 uur. In combinatie met zelf gaan werken, andere kinderen, gewoon zelf tot slapen komen, is het natuurlijk allemaal niet te onderschatten.
Dit is trouwens wel eentje die ze bij alle statistieken eens duidelijk moeten aangeven. Want je krijgt van die statistieken als "op 8 maanden slaapt 60-70% door". Ja, van 19u-24u slapen telt voor die statistieken dus als een nacht doorgeslapen.
Dat verklaart dan ook waarom iedereen het gevoel heeft dat hun kind als enige niet door slaapt...

De onze zijn nu bijna 5 en 3.5, ik denk dat we ook nog altijd 3-4 keer per week moeten opstaan. Wij hebben de energie niet meer, dus nemen ze dan ook maar mee in bed. Ook omdat we weten, zeker bij de dochter van 3.5 dat ze overdag echt niet te genieten is wanneer ze slecht geslapen heeft.

Ze is nu ook weer verkouden, dus 't zal weer even elke nacht zijn.

Zoon heeft vannacht wel doorgeslapen, én zonder tut. Hopelijk is hij nu vertrokken om die tut eindelijk af te zweren.

Ik merk op dat het precies allemaal over meisjes gaat, haha :unsure:
Hier was het de eerste 7 maand "lastig" maar nu slaapt ze 99% van de keren van 19:00 tot 07:00. Soms nog eens een drama (bv nu met de night terrors als ze oververmoeid is) en dan weegt het wel extra door als je nog eens een helse nacht hebt.

Wel wat stress wanneer nummer 2 er zal zijn :unsure:

De onze zijn nu bijna 5 en 3.5, ik denk dat we ook nog altijd 3-4 keer per week moeten opstaan. Wij hebben de energie niet meer, dus nemen ze dan ook maar mee in bed. Ook omdat we weten, zeker bij de dochter van 3.5 dat ze overdag echt niet te genieten is wanneer ze slecht geslapen heeft.

Ze is nu ook weer verkouden, dus 't zal weer even elke nacht zijn.

Zoon heeft vannacht wel doorgeslapen, én zonder tut. Hopelijk is hij nu vertrokken om die tut eindelijk af te zweren.
Hier was het de eerste 7 maand "lastig" maar nu slaapt ze 99% van de keren van 19:00 tot 07:00. Soms nog eens een drama (bv nu met de night terrors als ze oververmoeid is) en dan weegt het wel extra door als je nog eens een helse nacht hebt.

Wel wat stress wanneer nummer 2 er zal zijn :unsure:
De oudste (3.5) komt een paar keer per week uit haar bed in het midden van de nacht... die mag dan ook gewoon tussen ons in liggen. Ik vind dat nog wel gezellig. Geen zin om een uur met een janker te zitten door de discussie dat ze in haar eigen bed moet... dat in combinatie met de jongste die ook wat aandacht nodig heeft... choose your battles zeker :unsure:

@Wilcao ik stond op het punt de middagdutjes op te geven, maar moest net prikkelarme momenten inlassen, de dochter was haar gewoonlijke zelfje op het consult en de pediater zei daar gelijk: "Jaaaa, dat kind is overprikkeld!" 😬.
Ook als kleuter doe ik dat nog vaak èn bewust (3de kleuterklas nu, maar na school gelijk naar huis en voor tv parkeren dus als prikkelarm moment, ze heeft dat echt nodig!) En ook mij uitleggen wanneer en of ik nu wel/niet moest opstaan als ze 's nachts wakker werd. Om 2u opstaan en haar 2u laten spelen was geen uitzondering, zodat de papa tenminste kon doorslapen.

@anders. Mijn consult boeken was 6 maanden wachten dus beter nu boeken en annuleren indien nodig dan pas boeken als je het echt niet meer redt. 😉

Ik merk op dat het precies allemaal over meisjes gaat, haha :unsure:
Hier een zoontje dat tot zijn 4 snachts (vaak meermaals) wakker werd. Op den duur was het hier wel gewoon bij gaan liggen tot hij weer sliep. Hij wordt 5 deze zomer en nu zijn er toch al verschillende nachten waar hij doorslaapt. Yay. Het gaat wel over maar heel dat vechten om hem alleen te laten slapen daar werd hier niemand gelukkig van.

Edit: bij ons in bed laten slapen heb ik wel nooit gedaan, kwestie dat ze hun eigen bed toch blijven prefereren :p.
En o ironie, voor hij tandjes kreeg was dat die kleine in zijn bed smijten en slaapwel zeggen. Pijnlijk als dat dan ineens zo omslaat :')

Gisteren nog eens een "rapport" gekregen van de crèche (eigenlijk gewoon een soort van evaluatie van haar vooruitgang, motoriek, hoe ze in de groep ligt, etc)

alles zeer goed :) altijd leuk om te lezen.

ook zalig

"wat ik leuk vind:
gerust gelaten worden" :laugh: heel haar vader

Mijn vrouw heeft onze dochter even alleen gelaten :unsure:
Misschien toch maar onder een spoiler steken? Gekke IMGUR

1684835676407.png

En die is 9,5 maand? Gek, onze is bijna 9 maand en nu pas (lichtjes) tekenen aan het vertonen van te willen/kunnen kruipen :p wij zijn nog redelijk opt gemak dus.
Ze kruipt al een dikke maand denk ik. Nu staat ze zelf recht aan de tafel en gaat zelfs de tafel rond. Met af en toe natuurlijk een duik tegen de grond, maar als bij al wel mee :unsure:

Terug
Bovenaan