Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Een jaar :rofl:Laat me niet lachen!

Neenee, maar het went fysiek wel om weinig te slapen. Mentaal is het een pak zwaarder. En een terugval eens het een tijdje goed gegaan is, is nog eens dubbel zo zwaar.
Hopelijk gaan we geen terugval tegemoet dan. Ik heb mijn slaap nodig 😅

niet te duur, want op zich is dat niks meer dan een vloet met houten staven. Je kan daar écht niks mis mee doen door de goedkoopste te nemen.

En dat geldt bijna voor alle producten die men verkoopt (tenzij je natuurlijk alles via shady Chinese sites bestelt). Babyproducten worden ZO in de gaten gehouden dat er qua veiligheid geen issues zijn.

Bij een aantal producten moet je kijken naar de opplooibaarheid/handigheid (buggys bvb), maar daar zijn vaak de duurdere nog slecht in door de vele extra's die ze installeren omdat het zogezegd nuttig is.

Voor de rest: koop het meeste maar als je het écht nodig en kijk eerst of je het tweedehands niet kan krijgen (want meeste spullen voor baby's worden toch niet vaak gebruikt, dus zijn tweedehands nog in héél goeie staat).
Grotendeels akkoord. Met een paar opmerkingen:
1) Wij hebben een goed opvouwbare (evengoed geen goedkope) buggy, en een minder goed opvouwbare. Maar die minder goed opvouwbare voelt wel veel steviger en comfortabeler aan. Er zit wel een groot kwaliteitsverschil op.
2) 2e hands: oppassen met autostoeltjes en maxi-cosi's. Eigenlijk mag je die niet meer gebruiken als daar ooit een ongeval mee gebeurd is. Dat is het enige dat ik persoonlijk écht niet 2e hands zou kopen
3) Laat uw kop vooral niet zot maken door de kinderwinkel. "Elk kind ligt graag in die wipper van BabyBjorn (die van 200€ ofzo)" die is hier misschien 3x gebruikt, terwijl andere kinderen er zo misschien 3 verslijten...

Een jaar :rofl:Laat me niet lachen!

Neenee, maar het went fysiek wel om weinig te slapen. Mentaal is het een pak zwaarder. En een terugval eens het een tijdje goed gegaan is, is nog eens dubbel zo zwaar.
Hoh ja, dat wennen is ook met ups and downs hier hoor :'). Gisteren zat ik echt weer als een zombie op het werk.

@Iconz: kijk vooral eens hier of bij bevriende koppels wat de echte basis is. Zaken zoals een goede buggy/koets die in je wagen past en een goed autozitje zijn basis, net zoals bv. allerhande zaken om een baby goed te kunnen verversen.

Maar het hele baby-gebeuren is een business zoals een andere, dus winkels en allerhande sites zullen je proberen overtuigen dat je allerhande prullen nodig hebt omdat je anders je kind niet graag genoeg ziet ofzo. Ik zou echt eerst concentreren op de basis, want dan ontdek je al eens dat veel van die "noodzakelijke" dingen die men je aanraadt dat echt niet zijn. Die wipstoel van @anders. is een klassieker denk ik, wij hadden nog geld bij een babywinkel staan, en onze dochter werd graag wat gewiegd. Zo'n ding gekocht, en mevrouw vond er niets aan, veel te rustig. Staat hier stof te verzamelen.

Laatst bewerkt:
2 dingen die me de voorbije week zijn opgevallen:

1) Dochter is nu bijna 2 jaar en 4 maand en wil geen middagdutjes meer doen. Plots is het aantal tantrums vertienvoudigd ofzo. Ik denk oprecht dat héél veel van de "lastige kinderen" gewoon heel hun leven oververmoeid rondlopen. Nachten ook terug om zeep trouwens.
Hier was het ook in die fase en die leeftijd dat we bij de slaappediater in het UZ zijn beland (3 tot 5x per nacht werden we wakker gemaakt door ofwel night terrors ofwel een klaarwakkere dochter) en die sprak over verplichte rustmomenten. Ondanks dat ze niet meer (moest) slapen, brachten we ze nog steeds anderhalf uur naar bed: radio zacht, gordijnen dicht. En nu is ze 3j ouder en op woensdag en in het weekend doe ik het nog steeds zo: na het eten naar bed, maar nu met de tablet. Ze heeft die "ontprikkeling" echt wel nodig ook. Lichtpuntje: kort daarna is ze echt beginnen doorslapen! 😇

Hier was het ook in die fase en die leeftijd dat we bij de slaappediater in het UZ zijn beland (3 tot 5x per nacht werden we wakker gemaakt door ofwel night terrors ofwel een klaarwakkere dochter) en die sprak over verplichte rustmomenten. Ondanks dat ze niet meer (moest) slapen, brachten we ze nog steeds anderhalf uur naar bed: radio zacht, gordijnen dicht. En nu is ze 3j ouder en op woensdag en in het weekend doe ik het nog steeds zo: na het eten naar bed, maar nu met de tablet. Ze heeft die "ontprikkeling" echt wel nodig ook. Lichtpuntje: kort daarna is ze echt beginnen doorslapen! 😇
Ja, we spreken nu ook over "we gaan boven rusten", en dat is dan gewoon in bed flesje melk drinken, witte ruis op, licht uit. Gisteren is ze dan in slaap gevallen (na een week zonder middagdutjes), maar meestal is het na dat flesje nog 10 minuutjes wat rustig op bed zitten enzo en dan wil ze terug gaan spelen. Maar je merkt dan wel dat het helpt. Alleen zijn de nachten nu wel vaker terug lastig. Night terrors ben ik niet zeker van (soms heel warrige uitspraken, maar als ik dan klein lichtje aan doet is ze wel gewoon bewust wakker). Maar nu is het vooral dat ze om 18u in slaap valt, en geen 12u aan een stuk kan slapen...

Ja, we spreken nu ook over "we gaan boven rusten", en dat is dan gewoon in bed flesje melk drinken, witte ruis op, licht uit. Gisteren is ze dan in slaap gevallen (na een week zonder middagdutjes), maar meestal is het na dat flesje nog 10 minuutjes wat rustig op bed zitten enzo en dan wil ze terug gaan spelen. Maar je merkt dan wel dat het helpt. Alleen zijn de nachten nu wel vaker terug lastig. Night terrors ben ik niet zeker van (soms heel warrige uitspraken, maar als ik dan klein lichtje aan doet is ze wel gewoon bewust wakker). Maar nu is het vooral dat ze om 18u in slaap valt, en geen 12u aan een stuk kan slapen...
Ik denk dat ik tot haar puberteit zal moeten wachten om mijn dochter ooit eens 12u aan 1 stuk te weten slapen? 🤔
Ze slaapt nu bvb van 21u - 21u30 (gaat om 19u30 naar boven) tot kwart voor 7. 🤷‍♀️

Hier begint het feest opnieuw. 38.4 koorts en hangerig/echt in overdrive gaan. Zeer zware hoest, terug aerosol, etc. Pft :crazy:

En dan heb je nog schoonouders die denken dat ge uw kind aant drogeren zijt "zouden we ze niet eens mogen meenemen naar de homeopaat?" 🤡

Laatst bewerkt:
Hier heeft ze tot 8 maand overdag altijd geslapen in het park. Dus wij hebben daar een dik matrasje in (zoals een bed dus). En hadden ook een parklegger op de babylijst gezet. Want 'als ze daar niet meer in slaapt, speelt ze daarin hé'. Niet dus. Als ze daar niet meer in slaapt, dan speelt ze gewoon op de speelmat o.i.d. en op die matras kan je ook gewoon spelen indien toch eens nodig om ze erin te zetten. Dus die parklegger die ligt hier gewoon ongebruikt in de kast. Wat je ook overal ziet is zo een parkomranding, buiten het feit dat dat wel mooi is, is daar niets aan. Wij hebben dit niet. Het zou ook niet zo veilig zijn volgens k&g. Ik vond dat persoonlijk gewoon veel te duur, en als je dat niet hebt is het park doorkijkbaar voor jezelf en je baby.
Wel hadden we een mobiel boven het park hangen, maar ook dat is weinig gebruikt. Om in te slapen hielp het niet, en op een bepaald moment kon ze daar gewoon aan, en was ze daar mee aan het spelen :p
Dus zoals hierboven al werd gezegd. Kies een park naar je zin, dat mag idd goedkoop zijn. En hou het simpel.

Hier is onze dochter nu net een maand oud. Compleet gezond en doet het goed. Maar de oudere broer (bijna 2 jaar) heeft het toch moeilijker.
De laatste weken heel veel moeite om te gaan slapen, soms moeten we er echt 2-3u lang mee bezig zijn. Gaande van erbij te blijven, toch even een boekje lezen,... Gaan slapen was voor hem altijd wel wat moeilijker maar sinds de zomer was dit eindelijk beter. Nu precies toch een grote stap terug gezet. Maar we weten niet goed of het de komst van het zusje is, of omdat hij de 2 jaar nadert. Of beide...
Mocht iemand tips hebben, graag :biglaugh:

Hier is onze dochter nu net een maand oud. Compleet gezond en doet het goed. Maar de oudere broer (bijna 2 jaar) heeft het toch moeilijker.
De laatste weken heel veel moeite om te gaan slapen, soms moeten we er echt 2-3u lang mee bezig zijn. Gaande van erbij te blijven, toch even een boekje lezen,... Gaan slapen was voor hem altijd wel wat moeilijker maar sinds de zomer was dit eindelijk beter. Nu precies toch een grote stap terug gezet. Maar we weten niet goed of het de komst van het zusje is, of omdat hij de 2 jaar nadert. Of beide...
Mocht iemand tips hebben, graag :biglaugh:
Het is een ... fase? :unsure:

Heb het hier lang niet durven zeggen uit vrees van het te jinxen maar we hebben hier een maand terug eindelijk de sonde bij onze jongste (bijna 2 nu) kunnen uitnemen na nu bijna een jaar. Had hier eerder al verteld hoe we er in juli mee in het ziekenhuis zijn beland na dramatisch gewichtsverlies over een paar maanden tijd.
Heel wat testen verder hadden we de eerste 7 maanden geen diagnose (gelukkig wel bv. muco kunnen uitsluiten maar tussen de moment dat ze zeiden dat het dat kon zijn en de uiteindelijke uitsluiting ging ook 2 verschrikkelijke maanden).

Na verdere genetische en andere testen hebben we nu toch een diagnose, maar er is spijtig genoeg maar weinig over gekend. Er is een hele range van symptomen gaande van vruchtbaarheidsproblemen tot wat langduriger last hebben van luchtwegeninfecties. Bij hem is het vooral het zoutgehalte in zijn lichaam wat soms wat onstabiel is. Gelukkig is er voor al deze zaken een oplossing. Ze kennen geen gevallen waar het een drastische impact op de levenskwaliteit heeft of op levensduur en dat was na 8 maanden onzekerheid een opluchting om te horen. Hij zal wel regelmatig (jaarlijks) eens voor controle naar het ziekenhuis moeten ter opvolging.

Hij eet nu redelijk goed, hoewel hij geen melk meer wil. Dat is nu vervangen door yoghurt en dat smikkelt hij graag binnen. Vandaar de stap gezet de sonde te verwijderen. Eet wel nog altijd groentepap, dus het zal nu een kwestie worden van hem meer vaster voedsel te laten eten. Buiten de groentepap en fruitpap eet hij wel al brood, koekjes ed. dus kwa motoriek zit het wel allemaal goed gelukkig.

Dochter is hier ondertussen bijna een maand oud.
Mijn vriendin zit aan haar 3e borstontsteking. De laatste is gelukkig minder erg dan de vorige twee. Ik had geen idee dat dat zo pijn kon doen.
Het is allemaal wel heel zwaar moet ik zeggen. Ons dochterke wilt eigenlijk alleen maar vastgehouden worden. Ik slaap in de logeerkamer, dus ik kan gelukkig wel doorslapen maar mijn madam is eigenlijk quasi alleen maar met de kleine bezig. Alle praktische zaken (zowel mentaal als fysiek) in het dagdagelijkse leven komen op mijn schouders terecht en morgen begin ik opnieuw te werken.

Ik had gehoopt dat mijn madam wat naar buiten zou gaan met de kleine en wat zelfstandig zou zijn maar ze wil haar wereldje precies heel erg klein houden (echt mijn stijl niet). Is af en toe hier precies alsof ze op hotel zit. De dokter heeft eigenlijk gezegd dat ze best antibiotica zou pakken tegen die borstontsteking maar dat wil ze dan liever niet omdat ze het geen fijne gedachte vindt dat de kleine antibiotica binnenkrijgt. Terwijl ik dan weer zoiets heb van 'de dokter probeert u noch onze kleine te vergiftigen, pak die antibiotica gewoon zodat ge effectief beter wordt, zodat ge wat meer op uw eigen benen kunt staan en niet continu ziek zijt'.

Ben maar gewoon ergens anders gaan zitten, toch niks te winnen bij zo'n discussie uiteindelijk. Tis allemaal best pittig in elk geval :)

Mijn vriendin zit aan haar 3e borstontsteking. De laatste is gelukkig minder erg dan de vorige twee. Ik had geen idee dat dat zo pijn kon doen.
Het is allemaal wel heel zwaar moet ik zeggen. Ons dochterke wilt eigenlijk alleen maar vastgehouden worden. Ik slaap in de logeerkamer, dus ik kan gelukkig wel doorslapen maar mijn madam is eigenlijk quasi alleen maar met de kleine bezig. Alle praktische zaken (zowel mentaal als fysiek) komen op mijn schouders terecht en morgen begin ik opnieuw te werken.

Ik had gehoopt dat mijn madam wat naar buiten zou gaan met de kleine maar ze wil haar wereldje precies heel erg klein houden (echt mijn stijl niet). De dokter heeft eigenlijk gezegd dat ze best antibiotica zou pakken tegen die borstontsteking maar dat wil ze dan liever niet omdat ze het geen fijne gedachte vindt dat de kleine antibiotica binnenkrijgt. Terwijl ik dan weer zoiets heb van 'de dokter probeert u noch onze kleine te vergiftigen, pak die antibiotica gewoon zodat ge effectief beter wordt, zodat ge wat meer op uw eigen benen kunt staan en niet continu ziek zijt'.

Ben maar gewoon ergens anders gaan zitten, toch niks te winnen bij zo'n discussie uiteindelijk. Tis allemaal best pittig in elk geval :)
Sterkte! Allebei!
Ik had een ontstekingsreactie op mijn keizersnede waardoor ik antibiotica moest nemen, mocht ook gewoon BV blijven geven... Alleen kreeg ze er heel zware krampen door waardoor ik naast alle andere shit moest kolven om die melk dan gewoon weg te kappen en flesjesvoeding te geven. 🙈
Natuurlijk is medisch advies volgens het beste, maar het kan dus sommige dingen veel zwaarder maken ook.

Maar jullie zullen er samen door moeten geraken en hopelijk vinden jullie snel een nieuw evenwicht! 🤞

Het is allemaal wel heel zwaar moet ik zeggen. Ons dochterke wilt eigenlijk alleen maar vastgehouden worden. Ik slaap in de logeerkamer, dus ik kan gelukkig wel doorslapen maar mijn madam is eigenlijk quasi alleen maar met de kleine bezig. Alle praktische zaken (zowel mentaal als fysiek) in het dagdagelijkse leven komen op mijn schouders terecht en morgen begin ik opnieuw te werken.

Ik had gehoopt dat mijn madam wat naar buiten zou gaan met de kleine en wat zelfstandig zou zijn maar ze wil haar wereldje precies heel erg klein houden (echt mijn stijl niet). Is af en toe hier precies alsof ze op hotel zit. De dokter heeft eigenlijk gezegd dat ze best antibiotica zou pakken tegen die borstontsteking maar dat wil ze dan liever niet omdat ze het geen fijne gedachte vindt dat de kleine antibiotica binnenkrijgt. Terwijl ik dan weer zoiets heb van 'de dokter probeert u noch onze kleine te vergiftigen, pak die antibiotica gewoon zodat ge effectief beter wordt, zodat ge wat meer op uw eigen benen kunt staan en niet continu ziek zijt'.

Hier was het ook zo dat de dochter vooral vastgehouden wou worden. En borstvoeding is sowieso heel zwaar. Mijn vrouw maakte niet genoeg melk aan, waardoor ze dan kolfde om dat bij elkaar te gooien, en we flesjes bijgaven. In de praktijk is dat iets minder vaak kolven dan werkelijk borstvoeding geven, maar dan nog was ze doodop.

Ook hier was buitenkomen niets voor de eerste maand/maanden hoor, en wat geregeld moest worden was voor mij, ik zou er me niet in opwinden. Uiteindelijk is dat een beetje de taak van de man. Klopt natuurlijk wel dat eenmaal jij ook werkt het zwaarder wordt. Als je op dit moment nog deftig kan slapen is dat wel nog een meevaller.

Vriendinnetjes van in de speeltuin vallen regelmatig bij ons binnen; allemaal Afrikaans, Zuid-Amerikaans of Romazigeuner. Uw mond valt open van de schrijnende toestanden, in de praktijk is het broertje van 12 het gezinshoofd, bedtijd om 00:30 voor een kind van 8 is niet ongewoon in het verlengde van de ramadan (btw ze zien er vreemd genoeg nooit vermoeid uit), er is geen enkele regelmaat van gekookte maaltijden, vader doet een havenshift van 11 tot 20u, moeder werkt ondertussen 'in een speelgoedwinkel' maar spreekt geen Nederlands. Elke snack- of snoepverpakking wordt direct op 5 meter van een vuilbak op het grasveld gegooid, als ik daar iets van zeg kijken ze naar de grond...

Al een derde borstontsteking en nog steeds borstvoeding willen geven? Chapeau voor je madam. Mijn vrouw had ook een borstontsteking die richting borstabces ging en zei toen fuck it en is dan beginnen kolven om dan af te bouwen en over te gaan tot flessenvoeding. Ze vond het verschrikkelijk om keihard af te zien én continu als melkfabriek te fungeren en kon aanvankelijk niet genieten van haar moederschapsrust en de dochter. Het is ook niet zo evident om de juiste begeleiding te vinden voor borstvoeding, misschien omdat het voor sommige medische profielen die zich daar dagelijks mee bezighouden een vanzelfsprekendheid is?

Mocht ze ooit opnieuw zwanger worden zal ze toch vriendelijk bedanken voor een nieuwe ronde borstvoeding. "Nooit meer", zegt ze dan héél vastberaden. Er zijn uiteraard tal van vrouwen die relatief probleemloos borstvoeding kunnen geven. Je zou denken dat die dingen gemaakt zijn om dat te doen, daarvoor hebben vrouwen die. Maar dat "de natuur" er ook voor zorgt dat een bepaald percentage vrouwen enorm afziet van borstvoeding is al even wraakroepend als vrouwen die afzien van maandstonden met endometriose.

Ik ben blij dat ik een vent ben.

Nature, you're a bitch.

Terug
Bovenaan